Permalänk
Medlem

Ryzen 3600 ~12k

Jag önskar feedback på mitt hopplock nedan. Budget kring 12k. Datorn kommer att användas för lite spelande och uppspelning/redigering av media. Ser det vettigt ut? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kajse88:

Jag önskar feedback på mitt hopplock nedan. Budget kring 12k. Datorn kommer att användas för lite spelande och uppspelning/redigering av media. Ser det vettigt ut? Tack på förhand!

https://komponentkoll.se/bild/uzsUK.png

Ser bra ut. Ingenting att klaga på!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

Du hade kunnat köra msi b450 Tomahawk moderkort, prisvärt och bra kort och eventuellt en 3:e parts kylare till cpun, köp till 2 140mm fläktar och montera i fronten, så kan du köra 1 120mm bak och en i toppen ovanför cpun annars ser det riktigt bra ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänk på att b450 moderkort behöver ett nytt bios och för att flasha behöver man en äldre AMD cpu.

Glöm det, googlade moderkortet och det finns flash button utan cpu krav (Flash BIOS Button: Simply use a USB key to flash any BIOS within seconds, without installing a CPU, memory or graphics card.)

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

Tänk på att b450 moderkort behöver ett nytt bios och för att flasha behöver man en äldre AMD cpu.

Glöm det, googlade moderkortet och det finns flash button utan cpu krav (Flash BIOS Button: Simply use a USB key to flash any BIOS within seconds, without installing a CPU, memory or graphics card.)

Jag hade kört vidare med det moderkortet om du vet att att det funkar men Tomahawk är ett prisvärt och bra kort, köpt till 2 140mm fläktar så man får bra luft flöde i chassit, jag köpte inets 99:-, till mitt bygge, ligger på 40c i chassit

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av hakd:

Tänk på att b450 moderkort behöver ett nytt bios och för att flasha behöver man en äldre AMD cpu.

Glöm det, googlade moderkortet och det finns flash button utan cpu krav (Flash BIOS Button: Simply use a USB key to flash any BIOS within seconds, without installing a CPU, memory or graphics card.)

Ett varningens finger för denna metod. Väldigt många som inte får det att fundera. Det kommer dock släppas Tomahawk MAX inom en snar framtid där bios är uppdaterat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Tänk på att b450 moderkort behöver ett nytt bios och för att flasha behöver man en äldre AMD cpu.

Glöm det, googlade moderkortet och det finns flash button utan cpu krav (Flash BIOS Button: Simply use a USB key to flash any BIOS within seconds, without installing a CPU, memory or graphics card.)

Kunde man inte flasha BIOSet ändå även om CPU:n inte är kompatibel med nuvarande BIOS? det sitter ju en flashknapp på baksidan av moderkortet

Edit:
Sorry jag läste inte själv tydligen. Såg att du ändrat nu

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Hojta till sen när du beställt och börjat köra på den, vill gärna veta hur den går

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ursäkta sen återkoppling! Semestern kom emellan. Har beslutat mig för att avvakta ett par veckor och kika på partnerversionerna av 5700 XT. Kortet ser ut att prestera bra i förhållande till priset, men kylaren på originalversionen ska vara klart undermålig.

Vidare så har jag sett en del rapporter om problem med Ryzen zen 2 och vissa moderkort, däribland B450 Tomahawk som är klart intressant inom min budget. Bl.a. problem att få datorn att posta. Problemen tycks vara kopplade till BIOS. Mao ännu en anledning att vänta något och se att tillverkarna får ordning på dessa barnsjukdomar.

Återkommer..

Permalänk
Medlem

Efter några veckors väntan så är jag nu inne på datorn nedan. Bestämt mig att gå upp något i budget för att kräma på med mer lagringsutrymme. Ser det bra ut?

Minnen är 3200 MHz 16CL

Permalänk
Medlem
Skrivet av kajse88:

Efter några veckors väntan så är jag nu inne på datorn nedan. Bestämt mig att gå upp något i budget för att kräma på med mer lagringsutrymme. Ser det bra ut?

https://komponentkoll.se/bild/dearr.png

Det ser nice ut