Permalänk
Medlem

Vilken CPU Kylare till 3600? :)

Halloj! Jag håller på att bygga en ny dator med en 3600 och troligen 5700XT AIB (eller 2080 om jag hittar något billigt i europa nu efter super-lanseringen imorgon). Det blir ingen blower-variant så kommer kontaminera chassit med varmluft från GPUn.

Jag är väldigt mån om en tyst låda så tänkte byta ut CPU-kylaren, några som kört ett 3600 och bytt ut stockkylaren och har några erfarenheter att delge? Vad är idle/load-temp på CPUn med annan kylare?

Väger lite mellan en 212 Black Edition (typ 300kr), h5 ultimate (ca 400kr) eller Noctua NH-U12S SE-AM4 (600kr). Väger lite av och till, men någonstans kan man tycka att 300kr bör vara max på en "low-end"-CPU. Samtidigt så vill jag ha bra luftgenomströmning till låg ljudnivå, och givet en större GPU så tänker jag mig att kylbehovet kan öka med några procent. För 600kr till får man en 3600X, men samtidigt är stealth-kylaren inte nämnvärt så bra som en 212 EVO så skulle ändå behöva uppgradera den kylaren.

Vad är era erfarenheter??

Permalänk
Medlem

Jag hade en 212 evo till mitt förra bygge, tyckte de va en bra kylare så köpte en 212 black edition nu till min 3600.
Fungerar bra, tyst är den om inte annat och cpu'n ligger på strax under 40 grader i idle och runt 70 grader efter att den blivit stressad i 1 timme, fläkten går upp till närmare 1500 rpm men den hörs fortfarande inte för mig. Kör allt i ett Fractal Design R4 chassi

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matteume:

Jag hade en 212 evo till mitt förra bygge, tyckte de va en bra kylare så köpte en 212 black edition nu till min 3600.
Fungerar bra, tyst är den om inte annat och cpu'n ligger på strax under 40 grader i idle och runt 70 grader efter att den blivit stressad i 1 timme, fläkten går upp till närmare 1500 rpm men den hörs fortfarande inte för mig. Kör allt i ett Fractal Design R4 chassi

Skickades från m.sweclockers.com

Ah men jädrar så trevligt att du köpt och testat en 212 black på en 3600!
70C får man säga är helt acceptabelt givet att den inte hörs
Jag planerar att köpa en R6 så bör vara ungefär jämförbart, så då blire nog fasen en 212 BE

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Ah men jädrar så trevligt att du köpt och testat en 212 black på en 3600!
70C får man säga är helt acceptabelt givet att den inte hörs
Jag planerar att köpa en R6 så bör vara ungefär jämförbart, så då blire nog fasen en 212 BE

Ja så länge man inte tänkt sig klocka så fasansfullt gör den kylaren jobbet Duglig kylare till en billig peng

Edit: Kan tillägga att jag kör även 5 st 140 mm fläktar, 3 in och 2 ut så lådan blir hyfsat sval bara där, kanske hjälper en aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matteume:

Ja så länge man inte tänkt sig klocka så fasansfullt gör den kylaren jobbet Duglig kylare till en billig peng

Edit: Kan tillägga att jag kör även 5 st 140 mm fläktar, 3 in och 2 ut så lådan blir hyfsat sval bara där, kanske hjälper en aning.

Ah vilka fläktar köpte du till? eller kör några som du fick med i chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Ah vilka fläktar köpte du till? eller kör några som du fick med i chassit?

Jag kör med 3 st fractal design, varav 2 st följde med chassit. Köpte en till likadan ganska fort så jag fick 2 i fronten och en bak. Nu när jag uppgraderade blev de 2 till från FD fast med pwm. Inga monsterfläktar men dom gör jobbet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@lindstroem: Jag kopte en Scythe Ninja 5 CPU Fan, Black den ska vara tyst dock stor men 550kr fran Amazon de

https://www.amazon.de/Scythe-Ninja-5-CPU-K%C3%BChler-schwarz/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av williamwojin:

@lindstroem: Jag kopte en Scythe Ninja 5 CPU Fan, Black den ska vara tyst dock stor men 550kr fran Amazon de

https://www.amazon.de/Scythe-Ninja-5-CPU-K%C3%BChler-schwarz/...

Nice! Installerat och testat?? Hur enkel var installationen med AM4?

Permalänk

@lindstroem: Den ar pa vag hem sa vet inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Halloj! Jag håller på att bygga en ny dator med en 3600 och troligen 5700XT AIB (eller 2080 om jag hittar något billigt i europa nu efter super-lanseringen imorgon). Det blir ingen blower-variant så kommer kontaminera chassit med varmluft från GPUn.

Jag är väldigt mån om en tyst låda så tänkte byta ut CPU-kylaren, några som kört ett 3600 och bytt ut stockkylaren och har några erfarenheter att delge? Vad är idle/load-temp på CPUn med annan kylare?

Väger lite mellan en 212 Black Edition (typ 300kr), h5 ultimate (ca 400kr) eller Noctua NH-U12S SE-AM4 (600kr). Väger lite av och till, men någonstans kan man tycka att 300kr bör vara max på en "low-end"-CPU. Samtidigt så vill jag ha bra luftgenomströmning till låg ljudnivå, och givet en större GPU så tänker jag mig att kylbehovet kan öka med några procent. För 600kr till får man en 3600X, men samtidigt är stealth-kylaren inte nämnvärt så bra som en 212 EVO så skulle ändå behöva uppgradera den kylaren.

Vad är era erfarenheter??

H5 Ultimate är ju förstås bäst, men det duger såklart med 212 om du bara vill få ned temperaturerna och ljudnivån. Jag hade dock istället för 212 valt Cryorig H7 som finns för 299kr. Den är något bättre än 212 och som sagt även billigare.

Glöm ej att köpa till AM4-brackets bara om du väljer Cryorig.
https://www.webhallen.com/se/product/290042-Cryorig-AM4-Upgra... - till H5.
https://www.webhallen.com/se/product/290043-Cryorig-AM4-Upgra... - till H7.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.