Intel om framtiden för 10 och 7 nanometer – mer konservativa mål

Permalänk
Melding Plague

Intel om framtiden för 10 och 7 nanometer – mer konservativa mål

Intels 10-nanometersteknik skulle ha lanserats 2015, men för högt ställda mål försenade detta till 2019. Framtida mål ska enligt bolaget vara mer konservativa för att kunna nås i tid.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dom borde sluta med ursäkter till att kräva ett nytt moderkort för varenda ny processor som släpps tycker jag borde vara prio nummer 1

Permalänk
Medlem

Ett misstag och du är körd 5-10år framåt AMD gjorde sitt med Bulldozer, Intel sitt med 10nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Dom borde sluta med ursäkter till att kräva ett nytt moderkort för varenda ny processor som släpps tycker jag borde vara prio nummer 1

Håller med nu när utvecklingen stagnerat så vore det trevligt om man slipper köpa ny moderbräda varje gång ^^
Hoppas att dom med nästa RAM-minnesstandard iaf håller ett antal år framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Ett misstag och du är körd 5-10år framåt AMD gjorde sitt med Bulldozer, Intel sitt med 10nm.

Så sant, även om dessa problem är helt olika så är resultatet det samma.

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Ett misstag och du är körd 5-10år framåt AMD gjorde sitt med Bulldozer, Intel sitt med 10nm.

Skrivet av Lordsqueak:

Så sant, även om dessa problem är helt olika så är resultatet det samma.

Det tycker inte aktieägarna. Intel har haft större och större utdelningar sedan 90talet. De största med sina 14mm.
Buldozer ändrade inte något. De har aldrig betalat ut en cent till aktieägarna.
Och nu är väl TSMC den största mottagare av AMD-kassa?

Permalänk
Medlem

Sitter inte Samsung på 5nm som ska börja massproduceras nästa år? Har inte AMD en roadmap på 5nm som ligger före Intels 7nm?

Minns jag rätt är det en ganska stor katastrof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Ett misstag och du är körd 5-10år framåt AMD gjorde sitt med Bulldozer, Intel sitt med 10nm.

Nå det var först när AMD klev ner på 7 nm de kan tävla med Intel på 14 nm. Tror Intel har större potential när de väl kommer att gå över till 10/7 nm tillverkningsprocess.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av jehuty:

Sitter inte Samsung på 5nm som ska börja massproduceras nästa år? Har inte AMD en roadmap på 5nm som ligger före Intels 7nm?

Minns jag rätt är det en ganska stor katastrof.

Du måste ha glömt att de sålde alla sina fabriker för att inte gå omkull efter "buldozer"
TSMC håller redan på att testa 5nm?

Permalänk
Medlem

Det jag är nyfiken på är hur mycket "Vi satsade för hårt och gick över Moores lag" faktiskt stämmer och hur mycket som är BS. Moores lag = Dubblera densitet var 24:e månad. Bara för att de satsade på 2.7x densitet så betyder det ju inte att de gick om Moores lag, bara ifall planen var att göra det på 24:a månader. Eller typ 30 månader blir det väl med tanke på x2.7

Permalänk
Medlem

Detta är nog en av dom viktigaste saker som Intel gjort på länge, erkänna att det vart fel och att de ska vara mer försiktiga/realistiska i framtida mål, det är inte ens säkert att detta kommer rädda Intels fabs i slutändan.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Detta är nog en av dom viktigaste saker som Intel gjort på länge, erkänna att det vart fel och att de ska vara mer försiktiga/realistiska i framtida mål, det är inte ens säkert att detta kommer rädda Intels fabs i slutändan.

Jag tror Intel försöker stenhårt för att lugna aktieägare. Tidigare har de försökt lugna med att "10nm går enligt plan", något som år efter år visade sig vara en lögn. Nu när AMD för första gången har ett IPC försprång och en modernare tillverkningsprocess så fattar de att de inte kan upprepa samma gamla mantra utan måste lugna dem med något annat. Där låter ofta "insikt" och "vi har gjort misstag och kärt oss" bra för aktieägare. Men EA har tex visat att bara för att ett bolag söger på det viset så måste det inte nödvändigt vara sant.

Vi får väll se med tiden hur det är denna gången.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv

Det må ta länge men jag har SÅ höga förväntningar när det kommer till Intel's 10nm processorer. Sitter idag med en Intel från 2017 och hoppas den kommer "duga" tills 10nm Intel är klar. (Detta gäller endast för spelande)

Permalänk
Medlem

Fascinerande med detta motstånd mot att byta moderkort efter flertalet års användning.

Jag utgår från att samma personer i konsekvensens namn åker runt i 70-talsbilar som de bara bytt till moderna motorer i, för "bilen har ju allt man behöver för att ta sig mellan punkt A och punkt B".

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Jag tror Intel försöker stenhårt för att lugna aktieägare. Tidigare har de försökt lugna med att "10nm går enligt plan", något som år efter år visade sig vara en lögn. Nu när AMD för första gången har ett IPC försprång och en modernare tillverkningsprocess så fattar de att de inte kan upprepa samma gamla mantra utan måste lugna dem med något annat. Där låter ofta "insikt" och "vi har gjort misstag och kärt oss" bra för aktieägare. Men EA har tex visat att bara för att ett bolag söger på det viset så måste det inte nödvändigt vara sant.

Vi får väll se med tiden hur det är denna gången.

Det säger givetvis ingenting om när Intel's planer kommer fungera för 10+/7nm, det är inte hjärtat av problemet. Om Intel klarar 2x skalning på 7nm kommer inbitna investerare stanna kvar, om det blir försenat 2-3 år extra och presterar sämre än "löften" kommer de helt enkelt inte klara av att mäta sig med giganterna TSMC och Samsung.

Jag tror att Intel har insett att AMDs strategi med Zen's marknadsföring faktiskt funkar, underlova och överprestera.

Skrivet av Sveklockarn:

Fascinerande med detta motstånd mot att byta moderkort efter flertalet års användning.

Jag utgår från att samma personer i konsekvensens namn åker runt i 70-talsbilar som de bara bytt till moderna motorer i, för "bilen har ju allt man behöver för att ta sig mellan punkt A och punkt B".

Om du kan byta motor/drivlina till 60% priset av en ny bil skulle bilmarknaden se likadan ut som för persondatorer

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fascinerande med detta motstånd mot att byta moderkort efter flertalet års användning.

Jag utgår från att samma personer i konsekvensens namn åker runt i 70-talsbilar som de bara bytt till moderna motorer i, för "bilen har ju allt man behöver för att ta sig mellan punkt A och punkt B".

Att bil-analogier är överskattade är inget nytt men i vilken värld tyckte du att den här var bra?
Amd har redan visat att man inte måste byta sockel över 3 generationer (!). På så vis kan kunden själv välja hur mycket man vill spendera och vilka features från respektive chipset man behöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Amd har redan visat att man inte måste byta sockel över 3 generationer (!).

Det beror på att de har en tillräckligt stor andel kunder som accepterar att inte uppgradera sin plattform, alternativt accepterar att sitta kvar på en föråldrad plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det beror på att de har en tillräckligt stor andel kunder som accepterar att inte uppgradera sin plattform, alternativt accepterar att sitta kvar på en föråldrad plattform.

Nej, det beror på att Intel haft monopol och kunnat göra vad dom vill. Vad är det som gör ett top-end X370 föråldrat efter 2 1/2 år?
Borde jag byta SSD och PSU en gång om året också för de blivit föråldrade?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Nej, det beror på att Intel haft monopol och kunnat göra vad dom vill. Vad är det som gör ett top-end X370 föråldrat efter 2 1/2 år?

Vad sägs om föråldrade interface och det faktum att det är en gammal produkt?

Här kan du se en liten tabell över vad de äldre chipseten saknar:
https://en.wikipedia.org/wiki/Socket_AM4

Skrivet av Dumbullen:

Borde jag byta SSD och PSU en gång om året också för de blivit föråldrade?

Moving goalposts är alltid kul, men det beror väl på vad som hänt under tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad sägs om föråldrade interface och det faktum att det är en gammal produkt?

Här kan du se en liten tabell över vad de äldre chipseten saknar:
https://en.wikipedia.org/wiki/Socket_AM4
Moving goalposts är alltid kul, men det beror väl på vad som hänt under tiden?

Vad är det föråldrade interfacet du pratar om här? Z370 är en ytterst minimal uppdatering mot Z270, som är en ytterst minimal uppdatering mot Z170. För de allra flesta är Z370 och Z170 identiska. 24 PCIe mot 20. USB 3.1 mot 3.0. Optane som ingen använder.

Samma hos AMD. X470 är inte föråldrad. Inte heller X370. Ja, X570 har nya saker, men inte värt att köpa nytt moderkort om man inte verkligen behöver dem. Varför tvinga konsumenterna att göra det valet om man inte behöver? Varför vill man som konsument bli tvingad till det valet?

edit:
Faktum är att inte ens Z97 är föråldrad. Ja, den har PCIe 2.0, men det har även H-serien i de allra senaste, nyaste chipset-serierna på de nyaste moderkorten. Att H-serien existerar bevisar att inte många inte behöver något som Z97 inte har.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Fascinerande med detta motstånd mot att byta moderkort efter flertalet års användning.

Jag utgår från att samma personer i konsekvensens namn åker runt i 70-talsbilar som de bara bytt till moderna motorer i, för "bilen har ju allt man behöver för att ta sig mellan punkt A och punkt B".

Ja, exakt så!
Tack vare Volvos tendens att från 60- till 90talet ändra överraskande lite i grundkonstruktionen har jag i min 245 Deluxe - 77 bytt ut den orenade & törstiga förgasarmotorn + trestegs automat, till en katalysatorrenad motor med (relativt) modern datorstyrd insprutning samt tändning + 5växlad manuell låda.

För att fortsätta bil/dator analogin är motorn föredömligt enkelt mottagliga för såväl överklockning: - Vassare kam, samt undervoltning: - Etanoldrift, medelst byte av spridare.

Nämnas bör att även datorn passande nog har genomgått väsentliga förändringar, som jag inte orkat uppdatera signaturen med.

Förutom vila under slasksäsongen pendlar jag dagligen med 245an till jobbet. Den är utmärkt ekonomisk, pga skattefri, biobränsle + värdeökning & såpass miljövänlig en bil kan bli, då bara slitdelar har nyproduceras de senaste 43 åren, samt avgaserna är lika rena som en etanolbil från 2019.
(Här har datoranalogierna slutat för ett tag sen, nu bara skryter jag. Sorry för OT).

Mitt jävla språk
Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Nå det var först när AMD klev ner på 7 nm de kan tävla med Intel på 14 nm. Tror Intel har större potential när de väl kommer att gå över till 10/7 nm tillverkningsprocess.

Problemet Intel visat, rent historiskt, är att ju mindre noderna blir ju lägre frekvenser kan de köras i. Iallafall under den första generationen. Så att förutsätta att de kommer ha större potential med 10 nm går helt enkelt inte eftersom Intels historik av släpp talar emot det.

Skrivet av anon201296:

Det må ta länge men jag har SÅ höga förväntningar när det kommer till Intel's 10nm processorer. Sitter idag med en Intel från 2017 och hoppas den kommer "duga" tills 10nm Intel är klar. (Detta gäller endast för spelande)

Problemet är väl att 14 nm antagligen kommer prestera betydligt bättre än Intel 10 nm mestadels pga. att 10 nm antagligen kommer att klocka betydligt sämre.

Skrivet av Sveklockarn:

Vad sägs om föråldrade interface och det faktum att det är en gammal produkt?

Här kan du se en liten tabell över vad de äldre chipseten saknar:
https://en.wikipedia.org/wiki/Socket_AM4
Moving goalposts är alltid kul, men det beror väl på vad som hänt under tiden?

Inget säger att man måste ha en föråldrad interface bara för att man behåller samma sockel. Det är upp till varje moderkortstillverkare i kombination med AMD att bestämma vilka "features" som kommer med varje chipset. Ett exempel är PCI-E 4.0. Det krävde ingen förändring av sockel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad sägs om föråldrade interface och det faktum att det är en gammal produkt?

Här kan du se en liten tabell över vad de äldre chipseten saknar:
https://en.wikipedia.org/wiki/Socket_AM4

Moving goalposts är alltid kul, men det beror väl på vad som hänt under tiden?

Föråldrad produkt är ganska subjektivt, ASMedia har kört med i stort sett exakt samma chipset på Intel brädor av olika kaliber och det enda som har ändrats är potentiellt processnod och vilka funktioner som är avstängda pga binning och firmware, det finns/fanns till och med kvar hårdvarubuggar från sandy bridge, vilka vi också såg på ryzen brädor med ASMedia chipset.

AMDs nya chipset är en återanvänd cIOD krets, så den största skillnaden är att det inte är ett ASMedia chipset.

Moving goalpost skulle jag inte säga att det där är, det går in på samma analogi som jag gick in på i att många kanske inte vill ha bokstavligt alla nya features men vill ha bättre prestanda ändå, om det kostade 60% av en ny bil att uppgradera väghantering och drivlina skulle många göra det över att köpa en helt ny bil, gissa varför folt trimmar SAAB 9000 och nyare genom ECU flashning istället för att köpa nyare högre presterande modeller (detta är dock otroligt billigt mot för en ny bil) och få massivt bättre prestanda.

Det borde dock finnas en rimlig gräns för bakåtkompabilitet, 3-4 hårdvarugenerationer eller år är ganska lagomt för att tillåta nya layouter/standarder att ta över, vilket borde hända kring övergången till DDR5 om 2-3 år då AMD kan gå all in med 5nm(+?) och nya pinouts på en ny socket.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Skrivet av inquam:

Jag tror Intel försöker stenhårt för att lugna aktieägare. Tidigare har de försökt lugna med att "10nm går enligt plan", något som år efter år visade sig vara en lögn.

Skulle Intel ha lyckats enligt plan så skulle AMD ha gått omkull. Nu väntade man på AMD så de fick återhämta sig. Det fanns en tid då Microsoft räddade Apple....och det är precis vad Intel har gjort nu...på sitt sätt. (Man kan se olika på denna sak men det fanns orsak till att AMD:s aktie var under 2$)

Kan inte förstå varför de skulle försöka lugna aktieägare. Har du sett resultat från de kvartal som intel "har varit försenad med 10nm"?? Intel har fått jobba hårt för att möta efterfrågan. Hoppas de kan fortsätta nu som förr och bli avlastade av AMD precis där de vill.

De är värre för AMD. De måste outsourca all tillverkning och det blir intressant att se AMD:s rapporter i år då TSMC tar mycket av kakan. AMD har inga prognoser när de kan betala ut dividend till aktieägarna...de har aldrig gjort det. Så det är nog mera AMD som har försökt "hypa" aktieägarna stenhårt på sistone. Och de har lyckats bra med det och Lisa Su och Devindar Kemar har sålt AMD aktier för 30M dollar i år.

Det som skrämmer mest bådas aktieägarna är kinatullar och sånt. Många handar mera nu för att undvika framtida höjningar.

Permalänk
Inaktiv

@Xinpei: Tror du faktiskt Intel släpper deras 10nm om de presterar sämre än deras 14nm CPUer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Vad är det föråldrade interfacet du pratar om här? Z370 är en ytterst minimal uppdatering mot Z270, som är en ytterst minimal uppdatering mot Z170. För de allra flesta är Z370 och Z170 identiska. 24 PCIe mot 20. USB 3.1 mot 3.0. Optane som ingen använder.

Jag är en av kritikerna mot det debaklet också.

Skrivet av ajp_anton:

Faktum är att inte ens Z97 är föråldrad. Ja, den har PCIe 2.0, men det har även H-serien i de allra senaste, nyaste chipset-serierna på de nyaste moderkorten. Att H-serien existerar bevisar att inte många inte behöver något som Z97 inte har.

Att något i datorvärlden är föråldrat innebär inte att det imploderar och inte går att använda för farsan att köra Word. Det är dock fortfarande föråldrat.

Skrivet av Abnomynos:

Förutom vila under slasksäsongen pendlar jag dagligen med 245an till jobbet. Den är utmärkt ekonomisk, pga skattefri, biobränsle + värdeökning & såpass miljövänlig en bil kan bli, då bara slitdelar har nyproduceras de senaste 43 åren, samt avgaserna är lika rena som en etanolbil från 2019.
(Här har datoranalogierna slutat för ett tag sen, nu bara skryter jag. Sorry för OT).

Det har hänt lite med krocksäkerheten sen dess. Jag blev nästan invalidiserad eftersom jag satt i en 940 istället för en modern krocksäker bil. Den risken tar man ju inte med ett gammalt moderkort lyckligtvis.

Skrivet av Xinpei:

Inget säger att man måste ha en föråldrad interface bara för att man behåller samma sockel. Det är upp till varje moderkortstillverkare i kombination med AMD att bestämma vilka "features" som kommer med varje chipset. Ett exempel är PCI-E 4.0. Det krävde ingen förändring av sockel.

Jag håller med, men sockelinkompatibiliteten hos Intel på senare tid beror som bekant på att man insåg att man skulle behöva pusha ut hexa- och octacores snabbt för att möta AMD. Det var garanterat långt billigare för Intel att ändra pinout på sockeln än att tvingas sjösätta en ny sockel. Plattformen är ju återvunnen, som bekant...

Skrivet av wowsers:

Det borde dock finnas en rimlig gräns för bakåtkompabilitet, 3-4 hårdvarugenerationer eller år är ganska lagomt för att tillåta nya layouter/standarder att ta över, vilket borde hända kring övergången till DDR5 om 2-3 år då AMD kan gå all in med 5nm(+?) och nya pinouts på en ny socket.

Jag försöker föra fram perspektivet att det alltid kostar något att vara bakåtkompatibel, vilket möts av "men AMD". Sorry, det spelar ingen roll om det var Intel som gjorde det, det kostar fortfarande något att vara bakåtkompatibel (så länge utvecklingen inte har stagnerat).

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Det har hänt lite med krocksäkerheten sen dess. Jag blev nästan invalidiserad eftersom jag satt i en 940 istället för en modern krocksäker bil. Den risken tar man ju inte med ett gammalt moderkort lyckligtvis.

Nä, det har du rätt i. Krocksäkerheten får betraktas som ett offer på estetiken, miljöns & kulturvårdens altare.
Fast på datorsidan, ffa gällande Intel, går la säkerhetsutvecklingen snarast åt motsatt håll bilarnas?

Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Att något i datorvärlden är föråldrat innebär inte att det imploderar och inte går att använda för farsan att köra Word. Det är dock fortfarande föråldrat.

Det är 100% din egen åsikt och det kan jag inte ändra på. Men det finns en jäkla lång bit mellan "Titan RTX, I9 9980XE, 128GB 4600MHz RAM, 10TB m.2 & 1600Watt 80 Plus Titanium" samt "Core2Duo, 128mb RAM, Radeon x800, 120GB 5400rpm".
Datorvärlden är inget magiskt land där allt är annorlunda från resterande värld - föråldrat blir saker definitivt inte på 1-2 år utan det blir dom när de börjar aktivt hindra dig från att göra det du vill (nej, sub 144 men fortfarande långt över 60fps i 4k är inte att det är föråldrat, bara att du ställer högre krav).

Skrivet av Sveklockarn:

Jag försöker föra fram perspektivet att det alltid kostar något att vara bakåtkompatibel, vilket möts av "men AMD". Sorry, det spelar ingen roll om det var Intel som gjorde det, det kostar fortfarande något att vara bakåtkompatibel (så länge utvecklingen inte har stagnerat).

Huruvida det kostat oss eller ej är omöjligt att sia om, vilka nya features har AMD inte lyckats klämma in i samma sockel? Uppenbarligen tyckte dom det var lättare att implementera pcie4 på en existerande plattform än intel tyckte när de lanserade helt nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

föråldrat blir saker definitivt inte på 1-2 år utan det blir dom när de börjar aktivt hindra dig från att göra det du vill

Det handlar inte om vad någon tycker är föråldrat, utan om vilken funktionalitet som erbjuds i förhållande till vad som finns nu. Ta Z97 som exempel, där du praktiskt taget blir helt utelåst från de enorma framsteg som gjorts med lagringsenheters latenser eftersom NVMe lyser med sin frånvaro. Det faktumet ändras inte av att någon användare nöjer sig med att sitta med hårddiskar och traggla.

Skrivet av Dumbullen:

Huruvida det kostat oss eller ej är omöjligt att sia om,

Jag har inga siffror heller, men när du ska ta fram en såpass komplicerad produkt som en CPU så kommer det självklart att leda till kompromisser om den måste anpassas till en design som gjorts längre tillbaka. I bästa fall är grunddesignen såpass bra att man kan kompensera för detta, och det är inte omöjligt att AMD varit bättre på att designa sin plattform rent generellt, men det är inte det jag vill diskutera när jag säger att bakåtkompatibilitet kostar.

Skrivet av Dumbullen:

Uppenbarligen tyckte dom det var lättare att implementera pcie4 på en existerande plattform än intel tyckte när de lanserade helt nytt.

Intel har dock gjort samma sak, återvunnit vad man har. Att de blev tvungna att ändra pinout för att få ner strömmen som varje pinne i sockeln behöver hantera är ett bra exempel på hur det kan gå när man tvingas göra oplanerade förändringar.

Edit: Formatering. Dumma iOS bytte " mot ” vilket fick servern att bli ledsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Skulle Intel ha lyckats enligt plan så skulle AMD ha gått omkull. Nu väntade man på AMD så de fick återhämta sig. Det fanns en tid då Microsoft räddade Apple....och det är precis vad Intel har gjort nu...på sitt sätt. (Man kan se olika på denna sak men det fanns orsak till att AMD:s aktie var under 2$)

Kan inte förstå varför de skulle försöka lugna aktieägare. Har du sett resultat från de kvartal som intel "har varit försenad med 10nm"?? Intel har fått jobba hårt för att möta efterfrågan. Hoppas de kan fortsätta nu som förr och bli avlastade av AMD precis där de vill.

De är värre för AMD. De måste outsourca all tillverkning och det blir intressant att se AMD:s rapporter i år då TSMC tar mycket av kakan. AMD har inga prognoser när de kan betala ut dividend till aktieägarna...de har aldrig gjort det. Så det är nog mera AMD som har försökt "hypa" aktieägarna stenhårt på sistone. Och de har lyckats bra med det och Lisa Su och Devindar Kemar har sålt AMD aktier för 30M dollar i år.

Det som skrämmer mest bådas aktieägarna är kinatullar och sånt. Många handar mera nu för att undvika framtida höjningar.

rofl, om Intel på riktigt ljugit om när de släpper 10nm gång på gång för att "rädda AMD" så har de grovt brutit mot det ansvar de har mot sina aktieägare och skulle vara öppna för stämningar från alla håll och kanter. Att "rädda" en konkurrent är inget man gör utan aktieägares medgivande. Och det är obsokut inget man gör i hemlighet om man är ett publikt bolag.

Så nej, sanningen är nog helt enkelt att Intel inte klarade av att leverera vad man lovade om och om igen.

Varför man velat "lugna aktieägare" kan ju tex vara för att de gång på gång vid investerarmöten ställt frågorna om just detta och visat oro. Och gång på gång sa Intel "10nm går enligt plan".

Att hypa aktieägare när AMD ofta överpresterat vad man tidigare kommunicerat eller levererat exakt vad man sagt har jag svårt att se. Då luktar istället "28 kärnig konsument CPU med 5GHz på alla kärnor släpps till hösten" för att ha något när Threadripper 2 presenterades som att i desperation försöka visa sig relevanta och skapa hype.

Att AMD en gång sålde av sin tillverkningsenhet var för att de inte ansåg att det var där de kunde tjäna pengar. Hur det gått med GF's tillverkningsprocess på 7nm visade kanske att det låg något i det.
AMD har sedan lyckats bli av med det avtal som tvingade dem att betala GF en summa för varje chip tillverkat hos en annan tillverkare. Så om något så har de nog fått bättre kontroll över tillverkningskostnaderna. Att TSMC får betalt för sitt arbete är inte underligt, på samma sätt som GF tidigare. Att tillverka i egen regi är inte heller gratis.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P