Lite hjälp angående nätverkslagring

Permalänk
Medlem

Lite hjälp angående nätverkslagring

Hej

Jag har idag denna WD MY CLOUD som är uppkopplad mot mitt närverk och jag kan utan problem spela upp 1080p material via Kodi som jag har på min TV (Det är en Philips 4K). Dock har jag börjat att att intressera mig för 4K filmer och har köpt några som jag har rippat till denna hårddisk (dom är ju ca 50-80gb). När jag sen spelar upp dom så buffrar det rejält titt som tätt och ibland står det "Source too low". Min fundering är, hade detta lösts med Apple TV 4K? Eller behöver jag en ny NAS? Vilken isåfall?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Verkar som att källan inte kan spela upp 4K-filmer.
Vad har du för anslutning (Länkhastighet) mellan TV och din WD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Verkar som att källan inte kan spela upp 4K-filmer.
Vad har du för anslutning (Länkhastighet) mellan TV och din WD?

Ingen direktanslutning utan den är ansluten till min router. Sen på TVn har jag Kodi som har kopplat upp mig på mot min WD.

Permalänk
Medlem

@nimren: Kör du nåt av dem via Wi-Fi så testa trådat.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

@nimren: Kör du nåt av dem via Wi-Fi så testa trådat.

Allt är trådat mot min router, alla med cat.6 nätverkskabel. Både TVn och WDn är direktkopplade mot router med kabel.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av nimren:

Ingen direktanslutning utan den är ansluten till min router. Sen på TVn har jag Kodi som har kopplat upp mig på mot min WD.

Min fråga återstår då, vilken länkhastighet är det? Är det 100Mbit kanske den inte klarar av att spela upp.
Kan du spela upp 4K på datorn från WD'n? Hur pass belastad är den?

Troligast är ändå att den bara inte orkar spela upp pga för klen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Min fråga återstår då, vilken länkhastighet är det? Är det 100Mbit kanske den inte klarar av att spela upp.
Kan du spela upp 4K på datorn från WD'n? Hur pass belastad är den?

Troligast är ändå att den bara inte orkar spela upp pga för klen.

Om jag spelar upp via UPNP så fungerar 4K bra, så är det väldigt sällan som det buffrar, ska jag däremot spela upp via NFS eller SMB så går det inte att titta så mycket som det buffrar och hackar.

Downloading speed på TVn med kabel är 93Mbps och med det trådlösa 5Ghz är det 120Mbps.

Spelar jag upp 4K från min WD på min dator (Macbook Pro, början på 2015) så hackar det ännu mer än via Kodi på tvn.

Permalänk
Medlem

Har du Kodi installerat på din tv? eller har du en HTPC? Kodi har inställningar för sin cache som man kan leka med om man har de problem du beskriver.

Jag kör en HTPC och har ökat readfactor och memorysize för att läsa in mer i minnet för attt undvika "nätverks" hickups.

https://kodi.wiki/view/HOW-TO:Modify_the_video_cache

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Om jag spelar upp via UPNP så fungerar 4K bra, så är det väldigt sällan som det buffrar, ska jag däremot spela upp via NFS eller SMB så går det inte att titta så mycket som det buffrar och hackar.

Downloading speed på TVn med kabel är 93Mbps och med det trådlösa 5Ghz är det 120Mbps.

Spelar jag upp 4K från min WD på min dator (Macbook Pro, början på 2015) så hackar det ännu mer än via Kodi på tvn.

4K på en 100Mbit lina är inte jätte optimalt, givetvis så beror de på bitraten. Hjälpte en vän med felsökning av ett liknande problem här i veckan. Då kom vi fram till att 100Mbit/s inte räckte till för både bild och ljud (Tror vi kom fram till att de va ca 90Mbit/s bild och typ 20Mbit/s ljud). Har du koll på vad ditt material ligger på i bitrate?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AleMal:

4K på en 100Mbit lina är inte jätte optimalt, givetvis så beror de på bitraten. Hjälpte en vän med felsökning av ett liknande problem här i veckan. Då kom vi fram till att 100Mbit/s inte räckte till för både bild och ljud (Tror vi kom fram till att de va ca 90Mbit/s bild och typ 20Mbit/s ljud). Har du koll på vad ditt material ligger på i bitrate?

Materialiet ligger på ca 30 i bitrate så det ska ju inte vara problemet. Men jag gjorde mig en tjänst och köpte en Synology 118. Fungerar perfekt nu med Infuse.