Paket med USPS tog tre dagar, Svenska tullen över en vecka...

Permalänk
Medlem

Paket med USPS tog tre dagar, Svenska tullen över en vecka...

Ska paket sitta så här länge hos tullen? Beställde en vara från eBay som skickades samma dag från Pennsylvania och tog tre dagar att färdas från New Yorks flygplats till Schweiz och sedan Köpenhamn i Danmark. Men så fort paketet hamnade i Malmö så har den suttit där i nu över en vecka under statusen "Your item is being processed by customs in Toftanäs, Sweden."

Paketet är litet och innehåller ett samlarobjekt till ett video spel. Är det så att USPS slutar spåra paketet när det anlänt till mottagarlandet? När jag har köpt paket utomlands så brukar jag få ett meddelande från tullen om jag ska betala moms men inget sådant har hänt än.

Jag kan förstå att det tar tid när det gäller paket från Kina som anländer till Arlanda då jag har haft paket hos tullen där i två månader innan det hände något. Men jag har läst att paket från USA brukar gå hyfsat snabbt.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddiebox:

Ska paket sitta så här länge hos tullen? Beställde en vara från eBay som skickades samma dag från Pennsylvania och tog tre dagar att färdas från New Yorks flygplats till Schweiz och sedan Köpenhamn i Danmark. Men så fort paketet hamnade i Malmö så har den suttit där i nu över en vecka under statusen "Your item is being processed by customs in Toftanäs, Sweden."

Paketet är litet och innehåller ett samlarobjekt till ett video spel. Är det så att USPS slutar spåra paketet när det anlänt till mottagarlandet? När jag har köpt paket utomlands så brukar jag få ett meddelande från tullen om jag ska betala moms men inget sådant har hänt än.

Jag kan förstå att det tar tid när det gäller paket från Kina som anländer till Arlanda då jag har haft paket hos tullen där i två månader innan det hände något. Men jag har läst att paket från USA brukar gå hyfsat snabbt.

Du skall tullklarera din vara, skicka in till import.malmo@postnord.com vad paketet innehåller, vad det kostar samt kopia på kvitto, då kommer du få moms kostnad samt importavgift skickad till dig snabbare. Troligen så har brevet/mailet kommit bort som förklarar vad du skall göra, mer utförligt svar kan du få av postnords kundtjänst.

Permalänk
Medlem

@freddiebox: Vad i detta vill du att vi ska besvara med anledning av konsumenträtt? Att PostNord/Tullen har längre handläggningstider i juli känns inte i sig så konstigt.

Permalänk
Medlem

Bara en vecka hos svenska tullen? Shit då måste du haft tur, mina paket brukar ligga hos Tullen/Postnord i minst 3 veckor innan någonting händer, speciellt så här under sommaren.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Jag har vänta 3 veckor på tullen, mailat dem all info, no news ännu, helt fantastiskt, imponerande långsamt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När Postnord sköter förtullningen kan det ta ungefär hur lång tid som helst. Senast beställde jag en utbytesskärm till en telefon. Det tog ca 1 vecka från Kina till sverige och efter det att jag betalat in pengarna tog det nästan 4 veckor för Postnord att.
Efter att det hade gått ca 3 veckor mailade jag och frågade om försändelsen och fick till svar att "Den har lämnat tullen och därmed är vårt uppdrag slutfört. Kontakta avsändaren om det inte kommit fram."
När jag frågade om det var rimligt att anse uppdraget är slutfört innan det att adressaten fått fösändelsen så fick jag svar från en annan person som bara bekräftade det person nr 1 hade skrivit.

Det är en smula imponerande vilket allvar man tar sitt uppdrag på om man anser att det är slutfört innan man levererat försändelsen till adressaten. Det är även imponerande att det kan ta 4 veckor att transportera en försändelse från sthlm och gbg. Det är en snittfart på 0.074km/h.

De gånger jag beställt från USA så har det varit andra speditörer som förtullat och det har gått undan.

Permalänk
Medlem

Som alla andra har sagt inget ut över det vanliga när det gäller importpaket som Postnord sköter om...
Jag har beställt mycket saker ifrån USA i många år, men sedan det blev väldigt populärt att köpa saker från Kina så har också tiden för paket från USA ökat markant.

Permalänk
Medlem

Alla brev och paket hamnar hos Postnords tullager i Örebro, varifrån grejerna kommer har ingen betydelse. Paket ligger inte i Arlanda eller Toftanäs i månader eller veckor.

@dumbo: Det är ju inte du som är kund, därför svarar de på detta viset. Det är upp till säljaren att se till att paketet/brevet kommer fram och eventuell försäkring får ju dessa hantera. Är det skickat som brev, alltså att tjänsten inte har spårning så kan de inte säga något annat än om det lämnat tullagret eller inte om ens det. Det du betalar för är ju bara hjälp med tulldeklaration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddiebox:

Paketet är litet och innehåller ett samlarobjekt till ett video spel. Är det så att USPS slutar spåra paketet när det anlänt till mottagarlandet? När jag har köpt paket utomlands så brukar jag få ett meddelande från tullen om jag ska betala moms men inget sådant har hänt än.

Det här hände mig. Kontakta dem ASAP. Jag kontaktade dem efter att mitt hade varit i limbo i flera veckor och då sa de att de hade haft tekniska problem och aldrig lyckats skicka ut några SMS eller brev till mig om att jag skulle betala. Så de hade redan skickat tillbaka paketet till avsändaren och det blev ett stort jobb som tog flera månader att lösa för mig att få mitt paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@dumbo: Det är ju inte du som är kund, därför svarar de på detta viset. Det är upp till säljaren att se till att paketet/brevet kommer fram och eventuell försäkring får ju dessa hantera. Är det skickat som brev, alltså att tjänsten inte har spårning så kan de inte säga något annat än om det lämnat tullagret eller inte om ens det. Det du betalar för är ju bara hjälp med tulldeklaration.

Jag förstår att det är avsändaren som måste reklamera tjänsten. Det var deras attityd jag tyckte var anmärkningsvärd. Det de i praktiken säger är ju att det inte är deras uppgift att leverera försändelsen till adressaten och om försändelsen kommer bort någonstans på vägen mellan det att den lämnat förtullningen till det att adressaten skulle fått försändelsen så skiter de i det för deras uppdrag är slutfört när försändelsen är förtullad.

Om man har den attityden till sitt uppdrag, som ju faktiskt är att leverera försändelsen till mottagaren, är det inte konstigt om saker både tar tid och försvinner.

Jag har mötts av samma slappa attityd och ovilja att utföra det som faktiskt åligger dem i andra fall. Jag hade tex problem med att de notorisk lade min post i ett annat postfack där den andra personens förnamn började på samma bokstav och efternamnet var "samma" men med annan stavning. Det spelade ingen som helst roll om det stod lägenhetsnummer med i adressen heller.

För det första blev jag ifrågasatt "Är du verkligen säker på att posten hamnat fel?" Underförstått att "Vi gör inte fel."
När jag sedan, genom bilder, kunde dokumentera försändelser genom springan i fel postfack som låg där och hade mitt namn och adress så blev det istället i princip detta svar jag fick, om än inte ordagrant, "Ja, det är ju så det blir när två personer med likartade namn bor på samma adress. Det är inget mer vi kan göra".
Jag vet inte hur många tusen jag betalat i påminnelse- och inkassoavgifter och fakturor har hamnat hos kronofogden ett flertal gånger, bara för att de inte orkar, eller har lust, att utföra sitt jobb.
Jag vågade till slut inte beställa saker som levererades direkt i postfacket. Om det händer en gång är det ju en sak att reklamera men när man gör det flera gånger i rad med samma avsändare, så börjar ju avsändaren istället misstänka att man försöker lura till sig en till av samma vara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag förstår att det är avsändaren som måste reklamera tjänsten. Det var deras attityd jag tyckte var anmärkningsvärd. Det de i praktiken säger är ju att det inte är deras uppgift att leverera försändelsen till adressaten och om försändelsen kommer bort någonstans på vägen mellan det att den lämnat förtullningen till det att adressaten skulle fått försändelsen så skiter de i det för deras uppdrag är slutfört när försändelsen är förtullad.

Alltså du får be säljaren använda sig av en annan speditör som inte lämnar över grejerna till Postnord eller leva med Postnord. Det är främst där du får klaga – på säljaren. Det är först när du är kund och de inte lever upp till sina förpliktelser du kan börja klaga på Postnord och PTS. Det är ett vinstdrivande företag det handlar om precis som alla som kan konkurrera, de kommer använda så lite resurser som möjligt och om de lyckas få vettig vinst i Sverige så går det för att täcka deras förluster i Danmark.

Permalänk

de försöker i stort sett tvinga folk att köpa allt i Sverige, problemet är att allting inte finns här och måste importeras, det är verkligen problematiskt att det ska ta sån jävla tid för dem att lägga på dvs avgifter och sånt, det behövs en förändring, detta är inte hållbart, 1månad tar det minst för det att lämna tullen i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziltharon:

de försöker i stort sett tvinga folk att köpa allt i Sverige, problemet är att allting inte finns här och måste importeras, det är verkligen problematiskt att det ska ta sån jävla tid för dem att lägga på dvs avgifter och sånt, det behövs en förändring, detta är inte hållbart, 1månad tar det minst för det att lämna tullen i Sverige

Har aldrig tagit 1 månad för mina paket o lämna tullen, normalt 5 dagar, någon gång tog det 2 veckor

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag tog kontakt med Postnord och fick veta att paketet redan anlänt till min terminal och skulle köras ut till serviceställe senare på dagen. När jag kom hem från jobbet låg det en lapp i brevlådan att paketet fanns att hämta samt information om vad jag ska betala. Så jag fick ut mitt paket idag och jag betalade bara momsen direkt i kassan på servicestället. Lite lång tid som vanligt men mycket smidigare om de gör så här i fortsättningen!

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

@freddiebox: Det är det gamla sättet, det förekommer fortfarande och kommer knappast återgå till att bli det enda sättet – ombuden vill inte bli sittande med alla brev/paket som inte hämtas ut för att det fastnade och fick moms och avgifter.