50 år sedan Apollo 11 och månlandningen

Permalänk
Medlem

USA tog stora risker med månen de vet vi all bara för att vara föra Ryssland (kalla kriget) och folk dog i onödan vi har kapseln som brann upp på jorden.
Ryssland var smartare med att skicka upp robotar före ..
Ska vi ta Mars blir det först med avancerade robotar som kan förbereda planeten för dom första människorna. Är nog den billigaste och effektivaste sättet sen fixa en rymd hangar runt jorden som alla har rätt till dyr projekt men då kan man utforska rymden bättre och få ner kostnaden .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är nog ingen som sticker under stolen att Wehrner von Braun var högst troligen delaktig i partiet men garanterat medveten om förhållandet i arbetslägret Mittelwerk/Peenemünde vid konstruktion av V2 raketen.

Faktum är att nästan alla tidiga raketer byggde direkt på det tyskarna plockade fram under WWII.

Läser man fakta och tittar på dokumentärer med goda källor och underlag istället för random "SENSATIONELL" nyhetsartikel på 5 minuter kan man lära sig rätt mycket och få det i rätt kontext dessutom.

Ja, det är väl tämligen väldokumenterat att jänkarna samlade ihop alla raketer (V2/A4, projekt X-4, mm) och annat material de kom över 1945 och senare.
Finns gediget bildmaterial om det med som mig veterligen aldrig varit hemligstämplat efter 1945.

Jänkarna byggde dessutom själva många egna V2/A4 efter original ritningarna för att kunna slutföra testerna ordentligt när de beslagtagna raketerna började ta slut.

Står till och med massor publicerat offentligt om deras arbete i mina gamla uppslagsböcker efter morfar.
Där står exakt var de kom från och hur långt jänkarna kommit efter kriget med det fortsatta arbetet, fakta som de uppenbarligen själva delat med sig av.

Varför skulle man bara förstöra så mycket arbete? Särskilt som man ju också visste vilket högt pris fångarna betalat för projektet, desto större anledning att delarna kom till användning egentligen än att allt deras arbete bara förstördes om man tänker efter.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Hahahah googlade just lunar lander fyfan det är ju på riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt, de som grävt lite och inser hur otroligt korkad hela historien är får snart svårt att begripa hur någon kan tro att vi besökt månen med människor.

Permalänk
Medlem

Jämför bilderna från apollo och bilderna från Kinas besök de kallar för Chang. En tydlig skillnad är att stenar mm från Chang ser "luddiga" ut. Månens dragningskraft är som alla vet lägre samt att de inte har väder. Därför ligger stoft kvar som kastats upp från olika nedslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Exakt, de som grävt lite och inser hur otroligt korkad hela historien är får snart svårt att begripa hur någon kan tro att vi besökt månen med människor.

Ursäkta? Så man ska alltså ignorera alla belägg för att man varit på månen och fullständigt fokusera på cherrypicking och annat struntprat? Det är inte svårt alls att begripa att människan varit på månen. Faktum är att nästan allt pekar på det och man MÅSTE VERKLIGEN vara faktaresistent för att förneka detta.

Skrivet av klk:

Jämför bilderna från apollo och bilderna från Kinas besök de kallar för Chang. En tydlig skillnad är att stenar mm från Chang ser "luddiga" ut. Månens dragningskraft är som alla vet lägre samt att de inte har väder. Därför ligger stoft kvar som kastats upp från olika nedslag.

Yes. För månens sida ser ju identisk ut oberoende var man landar. Ditt argument är ju icke existerande. För att inte prata om att du säger emot dig själv.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det har skrivits förut i tråden, men även jag blir uppriktigt ledsen av att se vad andra medlemmar på detta stora teknikforum skriver. Låt oss hylla en så enormt häftig bedrift som att vi människor faktiskt åkt till månen och dessutom för 50 år sedan.

Att ni istället grottar ner er i verklighetsfrånvända fantasier i form av konspirationsteorier är pinsamt och en skymf mot alla de ingenjörer och forskare som gjorde resan möjlig. Det är samma anda i rymdfart som den som givit oss datorer, lampor, bilar, kylskåp osv.

Ibland önskar man att det fanns något körkort för att få använda sig av det under vi kallar teknik som innefattar att man sätter sig in i all den möda som läggs och lagts ned för att vi skall ha det så bra som vi faktiskt har idag. Istället sitter ni och använder just denna teknik för att spy konspirationstänk, pseudovetenskap osv.

Och slutligen så vill jag tacka den vad jag hoppas stora majoritet som sitter på forumet, upplysta och stolta över våra gemensamma bedrifter och som inte sprider dumheter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalvsylta:

Det största beviset för att det verkligen skedde är väl tystanden från Sovjet? Hade det varit fejk så hade vi fått höra det därifrån.

Ja det kanske är det största beviset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Jämför bilderna från apollo och bilderna från Kinas besök de kallar för Chang. En tydlig skillnad är att stenar mm från Chang ser "luddiga" ut. Månens dragningskraft är som alla vet lägre samt att de inte har väder. Därför ligger stoft kvar som kastats upp från olika nedslag.

Fick förklarat för mig av dom som jobbade på Lunds observatorium när jag jobbade på elektroniklaboratoriet där runt 1983 att månlandningen har ägt rum, eftersom jag inte har den insikten eller kunskapen så litade jag & litar fortfarande på dom.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDude2k6:

@Bael: Jag skrev Mars.

Jag vet men månen var första steget, mars kommer så småningom!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Tråkigt att vissa av oss har blivit kallade för idioter och mental störda osv... för att vi inte tror att det har ägt rum. Jag tycker att man ska få ha sin åsikt på detta forum så länge det inte går till personangrepp , men nog om detta nu!
Dock så tycker jag att det är häftigt att se allt runtomkring , så som dokumentärer både för och emot händelsen.
Hoppas vi kan fortsätta i en bra anda i detta eminenta forum.
Mvh / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Dock så tycker jag att det är häftigt att se allt runtomkring , så som dokumentärer både för och emot händelsen.
Hoppas vi kan fortsätta i en bra anda i detta eminenta forum.
Mvh / Mangee

Rent krasst så är den bara ena delen som är en dokumentär. Dokumentärer kan vara vinklade, men en anti-dokumentär är snarare propaganda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Tråkigt att vissa av oss har blivit kallade för idioter och mental störda osv... för att vi inte tror att det har ägt rum. Jag tycker att man ska få ha sin åsikt på detta forum så länge det inte går till personangrepp , men nog om detta nu!
Dock så tycker jag att det är häftigt att se allt runtomkring , så som dokumentärer både för och emot händelsen.
Hoppas vi kan fortsätta i en bra anda i detta eminenta forum.
Mvh / Mangee

Nu har jag inget intresse av att kalla någon för idiot eller mentalt störda. Men, vad vill du bli kallad då?

Att man "inte tror på" något som har mängder av evidens är lite förbluffande. Så vad ska man kalla er? Skeptiker? Nej, det stämmer inte, skepticism präglas av en tilltro till evidens. Månlandningsförnekare? Det kanske fungerar. Av annan åsikt? Nej, det fungerar inte heller. Det är ingen åsiktsfråga.

Så även om vi nog alla är överens om att man inte ska bli kallad idiot och annat så kvarstår frågan vad man ska kalla de som "inte tror på" månlandningen. Så vad föreslår du?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Ska vi återgå till att hylla en av mänsklighetens största bedrifter istället för att tangentbordskriga mot konspirationsteorier?

Idag är det 50 år sedan Armstrong satte foten på en annan himlakropp än jorden. Jag hoppas att det sker igen under min livstid.

Skickades från m.sweclockers.com

Börjar han inte bli för gammal för sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Nu har jag inget intresse av att kalla någon för idiot eller mentalt störda. Men, vad vill du bli kallad då?

Att man "inte tror på" något som har mängder av evidens är lite förbluffande. Så vad ska man kalla er? Skeptiker? Nej, det stämmer inte, skepticism präglas av en tilltro till evidens. Månlandningsförnekare? Det kanske fungerar. Av annan åsikt? Nej, det fungerar inte heller. Det är ingen åsiktsfråga.

Så även om vi nog alla är överens om att man inte ska bli kallad idiot och annat så kvarstår frågan vad man ska kalla de som "inte tror på" månlandningen. Så vad föreslår du?

Jag föreslår inget , men att man kanske kan få lov att ha olika åsikter och tänk utan att sättas in i olika fack. Är det inte så som det ska vara i en demokrati? Att man får ha olika åsikter?
Jag tror t ex inte på religion , men inte går jag runt och säger att folk är idioter som tror på det oavsett vilken religion man väljer att tro på.
Lägger ner detta nu då det helt har spårat ut!
Mvh / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Säga vad man vill. Men sålänge vi inte gör en ny landning på exempelvis månen så tror jag inte på något av det. Jag vill gärna tro att vi varit där dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad skulle det tillföra din tro?

Den nya kan också vara fejk.

Måste ju vara mycket mycket enklare att fejka idag än då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Jag föreslår inget , men att man kanske kan få lov att ha olika åsikter och tänk utan att sättas in i olika fack. Är det inte så som det ska vara i en demokrati? Att man får ha olika åsikter?
Jag tror t ex inte på religion , men inte går jag runt och säger att folk är idioter som tror på det oavsett vilken religion man väljer att tro på.
Lägger ner detta nu då det helt har spårat ut!
Mvh / Mangee

Du vet väl att kritik mot din åsikt faller in under samma rättighet? Dessutom handlar det egentligen inte om en åsikt här utan ett rent påstående. Ett påstående som dessutom det inte finns några belägg för. Det är en sak att vara skeptisk när det inte finns belägg för något men du (och en del andra) ifrågasätter något som det finns tonvis med belägg för.. och för vad? En flagga som påstås vaja i luften (visade sig vara en stång) och en andra massa småsaker som i sig inte är grund nog för att förkasta en sådan väldokumenterad händelse.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av FattarNiInte:

Börjar han inte bli för gammal för sånt.

Han är inte bara för gammal, han har också varit död i snart sju år.

Permalänk
Medlem

Som dokumenterat mentalt störd tar jag illa upp när ni beblandar mina nitlotter i psyk-lotteriet med faktaresistenta foliehattar
För övrigt är det ert fel att jag suttit på Wikipedia och läst om månlandningar i 6 timmar nu.
Den där sidan för månlandningen "live" tog upp en stor del av gårdagen också.

Hela det här, från planering till koncept till verklighet är inget annat än häpnadsväckande. Jag förstår inte en tiondel av matematiken och fysiken som ligger bakom det hela förutom att det var en händelse som var nästintill lika ofattbar nu som då. Frågan är vad vi ens kan jämföra det med, sett till människans "framsteg", bröderna Wright och de första flygningarna är det första jag kommer att tänka på.

Hoppas att vi (eller USA rättaresagt) kommer att ta oss i kragen och lägga vägg-miljarderna på rymdfärder istället så att jag under mitt liv iallafall får se en fly-by till Mars även om det kanske inte blir en koloni eller ens en bemannad landning.

Och stora creds till er som försöker banka in vetenskap i huvudet på småbarnen som försöks-trollar om allt möjligt. Jag orkar inte ens läsa skiten längre, en idiot är en idiot är en idiot.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Jag föreslår inget , men att man kanske kan få lov att ha olika åsikter och tänk utan att sättas in i olika fack. Är det inte så som det ska vara i en demokrati? Att man får ha olika åsikter?
Jag tror t ex inte på religion , men inte går jag runt och säger att folk är idioter som tror på det oavsett vilken religion man väljer att tro på.
Lägger ner detta nu då det helt har spårat ut!
Mvh / Mangee

Det beror ju på vilka fack du menar.

Du gör kardinalmisstaget att påskina att detta skulle handla om något som man "väljer att tro på" eller jämställa det med en religion. Det handlar inte om det, jag "väljer inte att tro på" att månlandningen ägt rum, jag har tittat på den evidens som finns och kommit fram till att det har skett. Det handlar lika mycket om tro som att jag "tror" på att bakterier orsakar dödliga infektioner (och andra), att jorden är (hyfsat) sfärisk eller att jorden snurrar runt solen som är en stjärna. Eller att vi människor tar in syre och avger koldioxid i en komplex process som leder till energiupptag och därmed upprätthållande av liv.

Det handlar inte om tro. Det handlar heller inte om att jag har "sett det med egna ögon". Jag har minsann aldrig sett cellandning framför ögonen men jag vet trots detta att det existerar.

Vetenskap, inte tro. Evidens, inte åsikter. Rationell process, inte clickbait på youtube.

Det du och andra som "inte tror på månlandningen" sysslar med är inte vetenskapligt, det är konspiratorisk dynga som knappt ens förtjänas att bemötas i sak. Allt som tas upp från månlandningsförnekare är crackpot-hypoteser som är avvisade sedan flera år tillbaka. Gång på gång på gång. Det finns genomgångar kring detta som är välgjorda och idag lättillgängliga, det handlar bara om att man vill.

Det finns en psykologisk process bakom detta, när jag var omkring 15-16 och det här struntet började komma så tyckte jag att det vore mycket häftigare om månlandningen var fejk. De historier som konspirationsfolket kom med var långt mer fantastiska än tråkiga gubbar i slips hos NASA. Men det gör det inte mer sant.

Den fantastiska serien Chernobyl visar detta, även om det handlar om ett helt annat område. Man trodde inte att RBMK-reaktorerna skulle kunna bete sig på sättet som de gjorde. När det hände valde man att bortse från den evidens som fanns. Det här handlar om precis samma sak, ni vill ju inte "tro" och därför bortser ni från den mängd evidens som finns. Som jag sagt tidigare kommer det till en nivå där det börjar bli fånigt.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

En eloge till er alla som orkar argumentera och diskutera med förnekarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Ingen människa har lämnat LEO ( Low Earth orbit ) och kommer troligen inte göra det de närmsta 25 åren.

Månen kommer vi inte besöka med människor, möjligen går det den dag då vi kan skapa liv (modifiera oss genetiskt)

Van fan har "skapa liv" med celest mekanik att göra? Kan man besöka LEO kan man givetvis ta sig längre ut. Och, vad fan har "skapa liv" med genmodifiering att göra? Sätter du bara ihop godtyckliga ord till meningar för att låta vetenskaplig?

Eftersom du vidare påstår något som alla vet är falskt, så har du en diger bevisbörda. Enorm bevisbörda. Så antingen uppfyller du denna bevisbörda eller så behöver du inte säga någonting alls. Men eftersom du redan rapat upp dessa dumheter så förväntar vi oss belägg. Eller är det helt enkelt så att du inte har någon koll och vet intet om vare sig genmodifiering, liv eller rymden?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av brackemannen:

Skumma grejor....
Tja det som slår mig så här direkt är flaggan som står rakt ut, skuggor som faller fel eller inga stjärnor på natthimlen

Det beror på att månlandningen inte fejkades av ett gäng 5-åringar med barnsliga uppfattningar om "rymden", utan att man faktiskt var där på riktigt.

Att din leksaksbild av en månresa inte stämmer med verkligheten är inget argument för att verkligheten är fel.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

https://www.youtube.com/watch?v=wDZc-fO8pHc
Enligt den videon var de runt 1600 nazister man tog in till USA för att de kunde bygga raketer.

Jag har aldrig påstått att Tyskland hade någon på månen men sök på operation paperclip.
Ska ni hylla "månlandningen" kanske ni också borde känna till vilka som hjälpte till att göra det möjligt.

Sluta ljug. "Nazist" är inte en demonym för tyskar i Tyskland 1933-1945. Alla som är intresserade av världen och verkligheten känner till operation paperclip och långt ifrån alla tyska ingenjörer, fysiker och tekniker kom att ingå i månprogrammet. Somliga av dessa var givetvis tvättäkta nazister, andra var det inte. Det går heller inte att utesluta att enskilda amerikaner var nazister, kommunister eller extremister på annat sätt. Så vad i helvete är din poäng? Gör arvet från Nazityskland att månlandningen var fejk, eller att det inte var en bedrift?

Sluta låtsas om att du känner till saker som skulle vara "okända" för en bredare publik.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon56869:

Men lägg ner. Det är ju så jävla uppenbart att den där apollo 11 moonlandern aldrig varit på månen och att videorna är fake, annars hade de haft kvar oginalen och inte spelat över de.

Sen kan man mycket väl varit på månen och fakeat hela bedriften för att inte avslöja några hemlgheter vem vet. Men du kan väl för fan inte be en att stänga av hjärnan och påstå att blint ska acceptera uppenbarliga lögner. Fiskmås IQ på dig om du tror de offentliga bilderba på apollo 11 är tagna på månen med plåtar som knappt sitter fast på 'farkosten' . Liknar något ett gäng flitiga 12åringar har byggt ihop för att härma sina idoler. Men det är altså nasa's offentliga bilder från månlandningen.

Du, det faktum att du inte förstår dig på detta är inga som helst jävla argument. Det är inte alls "uppenbart" att videorna är "fejk". Det som är uppenbart är att DU inte vet vad du ska förvänta dig. Det är en jävla myt att man "förlorat inspelningar". Att inte ha kvar original är inte det samma som att ha förlorat något. Det tycker man att en sweclockare som någonsin ägt en gammal och en ny hårddisk ska begripa intuitivt.

I stället för att bara påstå att något är "uppenbart fejk", så tala om exakt vad som är fejk och varför. Handlar det om lösa föremål, kom med hållfasthetsberäkningar. Handlar det om exponeringen i foto, kom med optiska beräkningar. Handlar det om något inom celest mekanik, kom med dessa beräkningar.

"Alla andra är dumma" är faktiskt inget argument. Du argumenterar från okunnighet, vilket är ett argumentationsfel. Om det är något man inte förstår, så frågar man, i stället för att bara anta att det man inte begriper inte kan fungera eller har skett. Det är vanlig jävla anständighet.

Jag utmanar dig. Kom med ett (1) enda kvalitativt argument eller exempel på något som är fel och visa varför det är fel.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wh1spY:

Säga vad man vill. Men sålänge vi inte gör en ny landning på exempelvis månen så tror jag inte på något av det. Jag vill gärna tro att vi varit där dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte fråga om tro, det är en fråga om verifierbar verklighet.

Månlandningarna är mer belagda än det mesta. De är mer belagda än samtliga expeditioner till polerna, mer belagda än Columbus resa, mer belagda än slaget vid Cannae 216 f.kr, mer belagda än de flesta krig, de flesta historiska personer, de flesta händelser någonsin.

Det är inte fråga om tro, det är en fråga om att vara ärlig eller att förfalska historien.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheDude2k6:

Sannolikhet i % konspiration enligt mig t.ex...

9/11: 100%
JFK mordet: 100%
Bilderbergmötet: 100%
BIS och andra centralbanker: 100%
Korrupta politiker: 100%

finns massor av dessa, look it up!

Sannolikhet i % enligt mig t.ex...
Du är korkad: 100%
Du är opåläst: 100%
Du kan ingenting om teknik: 100%
Du vet inte hur världen fungerar: 100%
Du vet inte ens vad en konspiration är: 100% (vadå "korrupta politiker" och "Bilderbergmötet"? Jösses. Skulle korrupta politiker vara en konspiration? Begriper du ens din egna semantik?)

Dessutom, du glömde en sak: tråden handlar om en stor och mäkta dokumenterad händelse, nämligen apollofärderna, inte om 9/11, inte om JFK, inte om Bilderbergsmöten eller korrupta politiker.

Det är jävligt mycket "enligt mig" och "tro" i denna tråd. Det är ointressant vad ni nötter tror enskilt. Det är ungefär lika relevant som att säga "jag har en randig tröja på mig". Ni säger A, men inte B. Det visar att ni har noll belägg för er "tro" och kan inte materialisera era funderingar. Antagligen därför att ni förstår hur löjliga ni då skulle framstå.

Månlandningarna, samtlig av dem, är historiskt belagda så in i bäng. De är historiska faktum. Att förneka dessa öppnar dörren till att förneka precis allt som hände igår och tidigare.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Mangee75:

Jag föreslår inget , men att man kanske kan få lov att ha olika åsikter och tänk utan att sättas in i olika fack. Är det inte så som det ska vara i en demokrati? Att man får ha olika åsikter?
Jag tror t ex inte på religion , men inte går jag runt och säger att folk är idioter som tror på det oavsett vilken religion man väljer att tro på.
Lägger ner detta nu då det helt har spårat ut!
Mvh / Mangee

Fast nu blandar du korten. En åsikt skulle vara: "Jag tycker inte om jordgubb" eller "Jag tycker att det var onödigt att åka till månen". Men när du påstår att man inte varit på månen så far du inte med åsikter. Det är verifierat felaktiga påståenden. Du har fel, det är inte en åsikt - det är ett faktum.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hjemrdeil:

Verkar så skumt att vi människor inte har nån form av bas på månen. Vad fick amerikanerna att släppa månen helt efter att de varit där? Luktar död hund om hela månlandningen.

Vad är det som är skumt med det? Redogör exakt för varför det är skumt och hur det borde vara i stället. Annars kan du ju behålla dina ickefunderingar för dig själv.

Det är naturligtvis inte ett skvatt skumt med det hela om man bara känner till bevekelsegrunden att ta sig dit. Dessutom är det ju inte sant att någon någonstans "släppt månen helt". För det första åkte man dit 8 ggr och landade i sex av dessa gånger, mellan 1969 och 1972. För det andra har man, och massa andra länder, återvänt dit flera gånger med sonder och robotar. Det är tvärt om så att det har funnits noll anledning att åka dit efter 1972 med människor då det är jävligt riskabelt, man hade samlat in den vetenskap man behövde människor till, det politiska, tekniska och vetenskapliga målen var uppnådda och det är förbannat dyrt att åka dit.

Dessutom är det knappast NASA som bestämmer. De hade nog gärna byggt månbaser och hela faderullan om opinionen och politikerna tyckte det var värt kostnaden.

Det finns ingenting skumt här. Inte ett smack faktiskt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Exakt, de som grävt lite och inser hur otroligt korkad hela historien är får snart svårt att begripa hur någon kan tro att vi besökt månen med människor.

Du har inte "grävt lite". Det du har gjort är att kolla på YT-klipp och läst dumheter på forum och bloggar. Det är inte att gräva. Det är antagligen ett antal "frihetsgrader" mellan ditt "gräv" och någon endaste liten originalkälla.

Du är bara en i raden som bara påstår att det är "dumt" att tro att vi besökt mången, men några argument har du inte. Du bygger din idé på en känsla, en oinformerad känsla. Det är allt.

Skrivet av klk:

Jämför bilderna från apollo och bilderna från Kinas besök de kallar för Chang. En tydlig skillnad är att stenar mm från Chang ser "luddiga" ut. Månens dragningskraft är som alla vet lägre samt att de inte har väder. Därför ligger stoft kvar som kastats upp från olika nedslag.

Värdelöst påstående. Visa vad du menar, visa hur det borde se ut och visa hur du jämför de tekniska och optiska förutsättningarna. Men det har du väl inte lust med, för du vill väl inte "gräva lite"?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av MBY:

Sannolikhet i % enligt mig t.ex...
Du är korkad: 100%
Du är opåläst: 100%
Du kan ingenting om teknik: 100%
Du vet inte hur världen fungerar: 100%
Du vet inte ens vad en konspiration är: 100% (vadå "korrupta politiker" och "Bilderbergmötet"? Jösses. Skulle korrupta politiker vara en konspiration? Begriper du ens din egna semantik?)

Dessutom, du glömde en sak: tråden handlar om en stor och mäkta dokumenterad händelse, nämligen apollofärderna, inte om 9/11, inte om JFK, inte om Bilderbergsmöten eller korrupta politiker.

Det är jävligt mycket "enligt mig" och "tro" i denna tråd. Det är ointressant vad ni nötter tror enskilt. Det är ungefär lika relevant som att säga "jag har en randig tröja på mig". Ni säger A, men inte B. Det visar att ni har noll belägg för er "tro" och kan inte materialisera era funderingar. Antagligen därför att ni förstår hur löjliga ni då skulle framstå.

Månlandningarna, samtlig av dem, är historiskt belagda så in i bäng. De är historiska faktum. Att förneka dessa öppnar dörren till att förneka precis allt som hände igår och tidigare.

Ojdå, crazy times! Jag håller med om allt du skriver min allvetande människa! Jag, en endast simpel träl som äter mitt eget snor vet inte mycket om världen. Tack för kaffet!