50 år sedan Apollo 11 och månlandningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

1.Ett par väldigt duktiga nazister byggde en raket och skickade upp folk till månen.
2.Eller så ljög man om det som man gjort om så många andra saker.

För allt jag vet så är båda alternativen helt möjliga.

Kina skickar upp robotar så hittar de rester och tar bra kort så blir det nog övertygande eller om folk börjar åka till månen igen.

Jag hoppas du vet skillnad mellan påstående och fakta? Det finns inga bevis att Nazityskland hade någon på månen. Det finns däremot en hel bevis att USA hade det 1969.

Att något är möjligt betyder inte att det är sant.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

1.Ett par väldigt duktiga nazister byggde en raket och skickade upp folk till månen.
2.Eller så ljög man om det som man gjort om så många andra saker.

För allt jag vet så är båda alternativen helt möjliga.

Kina skickar upp robotar så hittar de rester och tar bra kort så blir det nog övertygande eller om folk börjar åka till månen igen.

Vad svamlar du om?

Förr "krävde" månlandningsförnekare att någon satellit skulle ta bilder av månlandningsplatserna, men nu när det finns sådana foton så räcker det givetvis inte.

Du verkar lida av konspirationssyndrom. Dvs du använder olika konspirationer för att förstärka varandra. "Eller så ljög man om det som man gjort om så många andra saker" säger du. I själva verket har ingen någonsin ljugit om något liknande på detta vis, varpå du avslöjar dig själv som troende på valfria andra tomteteorier.

Ditt alternativ 2 är inte möjligt. Tekniken finns inte för det. Däremot, principen för en månresa har varit begriplig sedan 1600-talet, den förkrossande majoriteten av all teknik och fysik som krävs förstods på 1800-talet och det som 1900-talet behövde var i princip bara förfining av gamla beprövade koncept, där t.ex. nya material (plaster, legeringar, tyger, etc) var till stor hjälp.

Det finns däremot ingenstans någon teknik beskriven som krävs för att fejka en månresa som lurar miljarder människor i realtid. Och, till vilken jävla nytta?

"För allt jag vet", ja. Där har vi nog problemet. Du vet för lite.

@Xinpei: jag misstänker att gabriel15 menar von Braun och alla de andra ingenjörerna som USA plockade från Tyskland efter andra världs, inte att Nazityskland skulle ha varit på månen. Man kan dock möjligtvis säga att Nazityskland var först i rymden, lite beroende på var man drar gränsen (jag har för mig att man inte passerade Kármánlinjen) och om man inte kräver fulla orbits. Efter kriget använde USA en V2-raket för att ta det första fotot av en tydligt rund jord: https://www.nasa.gov/multimedia/imagegallery/image_feature_12... (tidigare ballongfoton visar också Jordens rundning, men inte lika tydligt.)

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Jag hoppas du vet skillnad mellan påstående och fakta? Det finns inga bevis att Nazityskland hade någon på månen. Det finns däremot en hel bevis att USA hade det 1969.

Att något är möjligt betyder inte att det är sant.

Det det gäller är att USA tog hjälp av en hel del nazister, som tex Wernher von Braun.
.

Edit: Dvs inte Rocket Ranger

Eller Iron Sky

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

De flesta skojar nog och parodierar konspirationstrams i tråden, men du verkar vilsen på allvar. Du har naturligtvis fel på samtliga punkter. Sovjet lyckades med ett antal "först" (första satelliten, första rymdfärden, första rymdpromenaden, första kvinnan i rymden och några till saker), men det handlade mer om slump och tur, samt framförallt att USA inte riktigt fattade att det här med rymden kommer bli en grej, och bli det snart.

"De hade inte tekniken" är ett av det vanligaste stolleargumentet från månlandningsförnekare och "strålningen är för hög" är nog på en andraplats. Kännetecknande då är förstås att de som kommer med påståendet inte förstår ett smack om vare sig teknik eller strålning.

Dåtidens utrustning var betydligt mindre känslig för "strålning" än modern elektronik. När linjebredden går ner i komponenterna, spänningarna blir lägre, gate-laddningarna blir lägre, etc, så krävs det naturligtvis mindre joniserande strålning att flippa en bit än med låg integration och stor linjebredd. van Allen-bältena (som upptäcktes just av en satellit som överlevde och kunde berätta om det, Explorer I har jag för mig) är förvisso obra för människor, och består av elektroner, dvs betapartiklar. Dessa är hyggligt lätt att skärma sig från och skärmen på kommandomodulen bestod rentav av plast. Förnekare snackar om blyväggar, men de kan helt enkelt inte skilja på olika typer av strålning och inser inte att metall kan orsaka Bremsstrahlung av elektroner.

I själva verket så kände man till risken, kunde till skillnad från vetenskapliga analfabeter räkna på risken och sedan ta risken. Man anpassade banan för att komma igenom van Allenbältena så snabbt som möjligt och dessa kommer potentiellt att utgöra en risk för framtida rymdresenärer, men det är inte konstigare än att försöka minimera dosen.

Och visst fanken hade man tekniken. Det förstår varje teknolog. Alla som vet hur en dator fungerar och förstår vad som behöver beräknas kan inse att man hade tekniken. Det skulle rentav gå att åka till månen helt utan datorer, även om det skulle ha varit mer riskabelt, svårare att träna inför och man hade behövt göra en hel del saker annorlunda (eventuellt ingen Lunar orbit rendezvous, LOR).

Vidare har vi material från månen som varje jävla geolog kan gå i god för, vi har material månen som var och varannan student eller driven privatperson kan verifiera med laser, vi har radiotrafik som varje jävla radioamatör, radiooperatör, radaroperatör, etc, kan gå i god för och vi har (myterna till trots) mer information och data än vad en person orkar gå igenom i form av ritningar, whitepapers, diagram, listor, offerter, testprotokoll, fotografier, beräkningar, osv, som förnekare inte skulle förstå hälften av.

Framförallt, den som tror att månlandningen skulle kunna ha fejkats är den som allt får belägga att den tekniken fanns då. För det fanns den nämligen inte, och den är ännu i sin linda. Alla som vet något om rymden hittar med lätthet trickfilmningarna i allt från storverk som "2001" till högst moderna filmer med våldsamma mängder CGI. Från månlandningen har vi filmsekvenser där astronauter rör sig från ett utrymme till ett annat i längre sekvenser av viktlöshet än vad som någonsin visats på film, helt enkelt därför att det inte går att göra sådana sekvenser med dåtidens filmteknik. Det går inte ens idag, inte på ett trovärdigt sätt. Vi närmar oss, men det är fortfarande några decennier av CGI och filmteknisk utveckling innan det går att göra sekvenser som är helt övertygande för alla.

Så, vill ni som inte "tror" på månlandningarna bara förstå att det är eran okunskap om hur teknik och rymden fungerar som är problemet, inte NASAs?

Det är oanständigt att ens försöka låtsas som det vore någon debatt! Saken är mycket enkel: jag (och mååånga med mig) vet - i alla meningsfulla betydelser av ordet - att människan åkte till månen 1969 (och sista gången 1972) och det är inte en diskussionsfråga. Du har helt enkelt fel, det är inte svårare än så.

Vill man tro på det så varsågod , jag med många gör det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Det det gäller är att USA tog hjälp av en hel del nazister, som tex Wernher von Braun.
.

https://www.youtube.com/watch?v=eXIDFx74aSY

https://www.youtube.com/watch?v=QEJ9HrZq7Ro

Edit: Dvs inte Rocket Ranger

https://www.youtube.com/watch?v=F6vIHcxGyIA

Ja, precis. Det är nog också vad jag tror att han menar. Men vi bör vara försiktiga med att kalla dem för "nazister". Alla medborgare i Nazityskland var givetvis inte nazister och "nazist" är inte en demonym för "tyskar 1933-1945". von Braun har bevisligen en hel del blod på sina händer, som t.ex. användandet av slavarbetskraft och flera andra ingenjörer var säkert nazister och andra var det inte.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mangee75:

Vill man tro på det så varsågod , jag med många gör det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Det där var inget argument. Bara två argumentationsfel i en mening.

Det handlar inte om tro, utan det handlar om att du förfalskar historien, men jag gör det inte. Om du gör det av okunnighet och komplett vetenskaplig analfabetism eller av annan anledning vet jag inte, men däremot vet jag att det är objektiva fakta att vi varit på månen.

Att gå omkring och "tro" saker om verkligheten när man kan veta, är bara dumt. Jag noterar också att du hade noll svar på min kritik och mina frågor.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Såg https://www.imdb.com/title/tt8760684/ nyligen och trodde först det var nyinspelat med tanke på kvaliteten, sedan upptäckte jag att det enbart är arkivfoto. Mäkta imponerad!

Riktigt fina bilder från när Buzz Aldrin filmar Armstrongs första promenad uppifrån modulen, inte några suddiga TV-bilder som vi annars vant oss vid.

Japp men ändå är orginalbanden från landningen överbandade (inga kopior gjorda) och allt som finns kvar är 10x10 pixliga skämtsnuttar från månen.

Lite lustigt kan man tycka när de s.k månstenarna ligger bakom en dörr som atagligen kan motstå en atombomb.

Även dataloggarna borta. Tekniken borta. Det har avslöjats att månstenen frpn apollo 11 som gavs till holland var fake.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Den här tråden är ett lysande exempel på varför det var ett dåligt beslut att stänga våra mentalsjukhus. Där kunde alla härliga människor samlas runt sina enastående tankar och cerebrala upptäcktsfärder. Rädda världen från den etablerade vetenskapens villfarelser. En underbar tid på många sätt. Var sak på sin plats. Ordning och reda. Kaffe klockan tre.

***

Redan 1981 sköts den första rymdfärjan upp och för mig är det en ännu större teknisk bedrift än när Apollo-projektet satte de första människorna på månen, även om resvägen var mer blygsam. En oerhört mycket mer komplicerad farkost som dessutom kunde återanvändas. 135 resor mellan 1981 och 2011. Efterhand blev det också ett stort fredsprojekt med deltagande från många olika länder, inklusive Sverige.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Här är en detaljerad genomgång av månlandaren, ett tekniskt underverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

1.Ett par väldigt duktiga nazister byggde en raket och skickade upp folk till månen.
2.Eller så ljög man om det som man gjort om så många andra saker.

Ingen människa har lämnat LEO ( Low Earth orbit ) och kommer troligen inte göra det de närmsta 25 åren.

Månen kommer vi inte besöka med människor, möjligen går det den dag då vi kan skapa liv (modifiera oss genetiskt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Jag är tråkig nu , men allt detta är fejk.
Men dock ett bra underlag för att skapa film och annat Made In America
Ryssarna va ljusår förre USA , dom hade en fungerande raket som dom själv byggde till skillnad från USA.
Men Ryssarna insåg att strålning va för hög för dåtidens utrustning!
Är väl lika trovärdigt som att Aliens byggde pyramiderna.

Håller helt med, för att ryssarna fejkade hela sitt månprogram Luna. Eftersom ryssarna insåg att deras utrustning inte klarade av strålningen så fejkade de den allra första lyckade månlandningen Luna 9, 1966.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Jag är tråkig nu , men allt detta är fejk.
Men dock ett bra underlag för att skapa film och annat Made In America
Ryssarna va ljusår förre USA , dom hade en fungerande raket som dom själv byggde till skillnad från USA.
Men Ryssarna insåg att strålning va för hög för dåtidens utrustning!
Är väl lika trovärdigt som att Aliens byggde pyramiderna.

Tycker inte du är tråkig, snarare tvärtom, rätt roligt att se en människa förneka alla dessa bevis och sen blint tro att man kan få flera hundra tusentals människor som var med och utförde månlandningen att hålla masken och inte säga nått. Att man sedan har fler bevis utöver detta och sedan nytagna foton på utrustning som är kvar på månen hjälper ju tydligen inte. Men visst, jag litar nog hellre på nån skum sida med ett gäng killar som inte gått klart grundskolan som säger att det inte går för att strålningen är för hög osv! 👌

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Bussovi_ by XHI

RTX ON!

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

två synpunkter:

Väldigt intressant att "alla" känner till besättningen på Apollo 11 (Neil Armstrong, Buzz Aldrin och Michael Collins), men i stort sett ingen känner till besättningen på Apollo 12 som landade på månen ett kvartal senare ca. Det visar hur fort vi tröttnar på saker & ting.

Sen angående konspirationer, bara en sökning på vad "vi" lämnat på månen https://www.theatlantic.com/technology/archive/2012/12/the-tr...
förutom reflektorn då
Men viktigast av allt är kampen/kriget om herraväldet i rymden stod mellan USA & Sovjet... inte en enda misstanke kom från Sovjet när grabbarna landade på månen, Sovjet borde ju vara dom första att skrika fake-news... tvärtom gratulerades Nasa av ingenjörerna i det ryska rymdprogrammet...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av klk:

Här är en detaljerad genomgång av månlandaren, ett tekniskt underverk
https://www.youtube.com/watch?v=JhvHoWCRuN0

Hahahah googlade just lunar lander fyfan det är ju på riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska vi återgå till att hylla en av mänsklighetens största bedrifter istället för att tangentbordskriga mot konspirationsteorier?

Idag är det 50 år sedan Armstrong satte foten på en annan himlakropp än jorden. Jag hoppas att det sker igen under min livstid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tråkigt att inte ens ett forum för teknikentusiaster är besparat vetenskapsfientliga konspiratoriker. Istället för att presentera sina fantasier som fakta och förolämpa mänsklighetens största ingenjörsmässiga bedrift borde de anstränga sig mer för att förstå världen bättre. Det är ju trots allt tack vare vetenskap som vi idag har tillgång till avancerad teknik (som datorer) över huvud taget.

Tack till @MBY för att du orkar. Det kanske inte är så lätt att leda individerna du besvarar till insikt (de är förmodligen förlorade i sina konspirationsdimmor), men det kan nog hjälpa andra forumläsare.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Människan kommer endast sätta sin fot i Hollywood inte på Mars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag är gammal nog för att ha svaga minnen från landningen, väldigt suddiga minnen väldigt suddiga bilder och väldigt spännande.
En otrolig bedrift att ta sig till månen på mindre än 10 år, tror att projektet kostade 5% a USAs statsbudget under de åren.
Jag har känt tryckvågorna från en gripen skaka min benstomme, det var häftigt, Saturn 5 är oändligt häftigare!

En Jas Gripen som gör en förbiflygning ett par hundra meter bort känns i bröstet jag vet inte hur en Saturn 5 känns men en spränggranat från en haubits 77 som slår ner och exploderar hundra meter bort känns rätt bra, speciellt när det bara är öppet fält mellan nedslagsplats och mig.

Som reaktion till flera andra kommentarer i tråden:
Om man inte tror att månlandningen har ägt rum eller att vår planet är platt så borde man få sitt internetkörkort indraget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDude2k6:

Människan kommer endast sätta sin fot i Hollywood inte på Mars.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Tack till @MBY för att du orkar. Det kanske inte är så lätt att leda individerna du besvarar till insikt (de är förmodligen förlorade i sina konspirationsdimmor), men det kan nog hjälpa andra forumläsare.

Ja en del har mer tålamod än andra. Själv tycker jag det är enklare och bättre att bara dumförklara dem och inte bry mig om ifall de blir ledsna i ögat för vad jag kallar dem, om fler gjorde det skulle de inte få möjlighet att få lika stort fotfäste för att andra inte vill bli beblandade med sådana människor. Att alla vrickade teorier ska tolereras utan att ifrågasättas och kritiseras är för mig idioti, vi som mänsklighet kommer snart att gå bakåt i utvecklingen om alltför många får påverka och lura andra att tro på sånt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Ja en del har mer tålamod än andra. Själv tycker jag det är enklare och bättre att bara dumförklara dem och inte bry mig om ifall de blir ledsna i ögat för vad jag kallar dem, om fler gjorde det skulle de inte få möjlighet att få lika stort fotfäste för att andra inte vill bli beblandade med sådana människor. Att alla vrickade teorier ska tolereras utan att ifrågasättas och kritiseras är för mig idioti, vi som mänsklighet kommer snart att gå bakåt i utvecklingen om alltför många får påverka och lura andra att tro på sånt där.

Det är tyvärr internet som är det största problemet. Förut om du trodde jorden var platt så var du ensam, nu kan man gå med i grupper där flera hundra människor göder ens villfarelse. Dessutom kan du hitta vilken "information" som helst som passar dina villfarelser idag. Tragiskt.

Men det är inte så farligt som det verkar, de låter mycket på forum och i vissa sammanhang men det är försvinnande få som tror på den här typen av konspirationer. Tack och lov.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skumma grejor....
Tja det som slår mig så här direkt är flaggan som står rakt ut, skuggor som faller fel eller inga stjärnor på natthimlen

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Människor som tror på konspirationer är så otroligt låsta i sinnet. De har en fundamentalistisk syn på vad de tror på. Inga berg av motbevis kan rubba på deras tro. Det samma gäller för religiösa, de som tror på alternativ medicin m.fl.

Vi som tror på den vetenskapliga modellen är alltid öppna för att vad vi förstår kan komma att ersättas med en nyare förståelse för hur saker fungerar.

Och ironin i det hela är att foliehattarna tror att det är de som har det öppna sinnen och att det är resten av oss som är låsta!

Så till ämnet:
Ska bli spännande att se hur det går för NASA med kommande månlandningar av människor. Och flera andra länder är också på gång med samma sak. Detta tycker jag gör bedriften ännu större; att det tagit så lång tid för resten av mänskligheten att upprepa det USA gjorde för femtio år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Skumma grejor....
Tja det som slår mig så här direkt är flaggan som står rakt ut, skuggor som faller fel eller inga stjärnor på natthimlen

Istället för att gå direkt till funderingar om en konspiration så kanske du då skulle ta reda på om det finns förklaringar till dina frågor vilket det gör. Jag kan lova att 99% av alla konspirationsteorier om månlandningen har svar från riktiga vetenskapsmän som ger bra förklaringar varför, så länge man VILL veta förklaringen. Googla lite och läs på, försök att undvika de självklara konspirationssiterna och när du hittar en site som du tror kan vara seriös så kolla upp info om den siten också för att vara på säkra sidan.

Flaggan var inte en simpel flagga eftersom de visste redan innan att den bara skulle hänga rakt ner och det är allt annat än imponerande, skuggorna faller inte fel utan det ska enligt vetenskapsmän något med att sanden på månen reflekterar ljuset väldigt bra och det är det ljuset som i första hand ligger till grund för skuggorna om jag inte minns fel, stjärnornas frånvaro har också enligt etablerade rymdforskare en helt naturlig förklaring som jag inte kommer ihåg.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av brackemannen:

Skumma grejor....
Tja det som slår mig så här direkt är flaggan som står rakt ut, skuggor som faller fel eller inga stjärnor på natthimlen

Flaggan har en vajer som håller upp tyget.
Stjärnor syns inte pga exponeringen från månytan.

Allt detta är typ i nivå med högstadiekompetens.

Att skuggorna faller fel utan källa....

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@tintinj:

Stjärnorna är en enkel fråga om exponering. En mycket ljus månyta direkt belyst av solen som kameran är exponerad för.

Edit: Ser att jag var en minut sen med exponeringsförklaringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Skumma grejor....
Tja det som slår mig så här direkt är flaggan som står rakt ut, skuggor som faller fel eller inga stjärnor på natthimlen

Du tror inte man bygger en flagga som kan stå med månens gravitation med obefintlig atmosfär, hellre än att skicka upp ett så stolt lands nationalsymbol till en oerhörd kostnad och sen låta den hänga slokörat? 🤔
Hade flaggan hängt hade någon fått sparken.
Hade det blåst så kraftigt i en studio att flaggan skulle fladdra så skulle nog någon annan få sparken.
Kanske spelade man in en blivande schlager vid sidan om med Carola och skickade henne framåt i tiden?

Natthimmel? Bilderna är väl tagna i solljus?
Visa mig en kamera med det dynamiska omfång att den skulle avbilda ljussvaga stjärnor utan att överexponera det starkt solbelysta i närheten.. 🤨
(jag har en viss erfarenhet av foto, både analogt och digitalt, har du?)

Edit: Lägg nu märkte till att jag inte gör något som helst försök att banka in en månlandning i ditt huvud eller halshugga din övertygelse. Jag granskar enbart dina argument enskilt och ställer dem mot min egen kunskap för att hitta en i mina ögon rimlig förklaring. Alla människor gör väl i att granska sig själva, sina egna motiv och vad man väljer att tro på eller stå för. Man kan ha en tro på något, antigen blind eller grundlagd och underbyggd enligt de bevis man har, då tål den att man granskar den. Att ifrågasätta för sakens skull utan vilja att begrunda de bevis man får är trångsynt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.