Läsplatta för bibliotekslån

Permalänk
Inaktiv

Läsplatta för bibliotekslån

Hej! Någon som har tips på läsplatta som det går att låna böcker från e-bibliotek direkt på plattan?
Plattan är tänkt till min sambos mormor så att pyssla med att ta bort drm går tyvärr inte.

Tack!

Permalänk
Medlem

Ingen enkel fråga och framförallt inte i avseendet praktiska handhavandet för lån mot bibliotek, men Amazons Kindle kan du skippa alla modeller utom möjligen Kindle Fire (som egentligen är en surfplatta och inte en e-ink läsare) med Bluefire Reader.

Är det tänkt för äldre människor med svaga ögon så är stor plattyta att prioritera och reglerbar backbelysning ett måste och det är också bra med knappar att bläddra med istället med fingret svepa/tappa direkt på skärmytan.

Den med största plattytan verkar vara pocketBook Inkpad 3 med 7.8" plattyta medans de flesta andra ligger på 6" - kan man få biblioteks-låningen att fungera hyffsat smärtfritt på en sådan så skulle jag nog köra på denna då det här med ögonen och att ha svårt att se små detaljer är inte att underskatta som ett reellt problem. Den har också ljud för tex. uppspelning av ljudböcker och annat med mp3-format och knappar att bläddra med, vilket alltid är bättre än att svepa eller trycka på själva skärmen - till detta också uttag för microsd-minne vilket inte alls är självklart på e-bokläsare. De 4-8 GB som oftast är den inbyggda lagringen räcker förvisso till väldigt mycket textböcker men så fort man vill läsa serier, cartoon, manga etc. (skärmarna klarar gråskalor för serieformaten riktigt bra faktiskt) så tar det genast mycket mer plats.

Letto har fått bra betyg med står uttryckligen att bibliotekslån måste går igenom en ordinarie dator/laptop

Kobo är inte dåliga heller men jag har bara en äldre version och vet inte hur dessa är idag, men är kompatibel med biblotekslån

Det står en del information på bibliotekens hemsidor vilka plattor som har stöd och hur dessa skall sättas upp och det involverar alltid att att man måste sätta upp med vanlig dator första gången för att gifta ihop plattan med adobe-konto och bibliotekets lånekort - om själva lånen går att utföras direkt via plattan (WiFi) utan inkopplad datorhjälp efter detta har jag dock inte testat.

Se tex. https://biblioteket.stockholm.se/e-b%C3%B6cker/e-b%C3%B6cker-... eller prata med din lokala bibliotek och se om de har förslag på hur detta skall lösas bäst och med minst krångel.

Det man ser idag är att generella läsplattor verka sakta tyna bort och de som överlever är kopplade mot olika bokföretag och att dessa låses in mer och mer bara för deras tjänster - Amazons Kindle är väldigt tydligt exempel på detta då 'läsaren' bara är en terminal för att konsumera företagets erbjudna produkter (böcker) och tex. inte har stöd adobes DRM-hantering och därmed heller ingen möjlighet att låna på bibliotek utan väldigt mycket krångel - ja om det går alls...

storytell har också en läsare men är bara kopplad mot deras tjänster.

Köpa epub-böcker från svenska bokhandlare så är det sällan DRM-spärrat - däremot är böckerna vattenmärkta för att ge möjlighet att spåras till ett inköp om det skulle sprida sig i en större omfattning - vattenmärkningen syns i form av felstavade ord här och var och laborationer med kerning och ordmellanrummen utspridda över hela boken - ser man stavfel i en epub-bok så beror det inte på slarvig proof-reading hos bokförläggarna/publicister utan är en resultat av vattenmärkningen i samband med leveransen till köparen

En del eböcker är befriade från all DRM och annan manipulation även när det köps på legala ställen enligt författarens vilja och givetvis bör man favorisera dem gentemot andra (eller deras förlag) som låser in sina alster i tung DRM.

Permalänk
Hedersmedlem

Min far lånar böcker på biblioteket (i Höganäs) till sin Amazon Kindle. Han är mycket nöjd.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Hur löser han detta - då just kindle tom. avråds från biblioteken själva ?? - nu finns det förvisso en del böcker som inte är DRM:ade men inte ens epub vill kindle hantera direkt trots att det är en standard utan måste konverteras med tex calibre.

Permalänk
Medlem

Jag har använt Kindle sen 2011. Bästa läsplattan i min mening.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xxargs:

Hur löser han detta - då just kindle tom. avråds från biblioteken själva ?? - nu finns det förvisso en del böcker som inte är DRM:ade men inte ens epub vill kindle hantera direkt trots att det är en standard utan måste konverteras med tex calibre.

Han använder någon grunka för att konvertera böckerna tror jag, det var några år sedan jag hjälpte honom med det - han hade redan köpt sin Kindle så va mer hitta en lösning än planera vilken läsplatta som skulle införskaffas.

Du kanske menar att det är onödigt krångligt med Kindle?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya