Rasberry PI 4 Värt pengarna?

Permalänk
Avstängd

Rasberry PI 4 Värt pengarna?

Tjenax! Så förutom mer Ram osv hur kan denna produkt vara bättre än 3B+ Som jag i nulägget kör min NAS på. Och ja jag vet finns bättre mer prisvärda enkortsdatorer att köra just detta på men nu hade jag bara en så....... Om jag nu införskaffar mig en 4 vad hade ni gjort hade ni använt 4an för att ha kodi på eller bytit ut den och kört nas på den istället och kodi på den andra! (Ursäktar min förfärliga stavning)
Jag har lite svårt att bestämma mig. Vill kunna ha så mycket minne att jag kan kopiera över hela min fysiska film samling över och göra ett mediacenter.

Permalänk
Medlem

4:an har klart snabbare hastighet över ethernet, snabbare läs och skriv över usb, bättre än 3B+ om man skall ha den som en NAS.

4:an klarar 4K (vet inte om det är några barnsjukdomar), bättre än 3B+ för kodi om man har 4K TV.

4:an är snabbare än 3B+, bättre för kodi om man spelar retrospel.

Har du inte en 4K TV så skulle jag säga att 4:an skall användas som NAS och 3B+ för Kodi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

4:an har klart snabbare hastighet över ethernet, snabbare läs och skriv över usb, bättre än 3B+ om man skall ha den som en NAS.

4:an klarar 4K (vet inte om det är några barnsjukdomar), bättre än 3B+ för kodi om man har 4K TV.

4:an är snabbare än 3B+, bättre för kodi om man spelar retrospel.

Har du inte en 4K TV så skulle jag säga att 4:an skall användas som NAS och 3B+ för Kodi.

Kan bara hålla med, har du inte 4K tv så duger Pi 3B+ till mediaspelare och Pi 4 är mycket bättre som NAS eftersom den har ett par USB3-portar. Det är inga jättestora pengar det handlar om så det är bara att köpa (jag har 8 st enkortsdatorer av olika modeller), skaffar du 4K tv är det bara att köpa en Pi 4 till att ha som mediaspelare och använda 3B+ till nåt annat roligt (övervakning, hemautomation, retrospel, mm).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.