Ändra operativsystem på en tv

Permalänk
Avstängd

Ändra operativsystem på en tv

Hejsan jag har en skiten fungerande smart tv. Det är en sånhär Andersson/Scantic tv. Mitt problem är att den är knappast funktionell till en enda sak som jag vill göra. Tillexempel så har jag skaffat en NAS. På nasen har jag kopierat filmer från dvder som jag betalat för. För eget bruk endast har jag då gjort en digital kopia och slängt in på min NAS. Nu vill jag då kunna komma åt min NAS via min TV men detta fungerar inte då den inte är kapabel till detta. Så är det på något sätt möjligt att jag ändrar operativsystem om det nu kallas så när vi pratar TV. Tänker om man kan få in ett annat system där jag kan komma åt play butike exempelvis. Sedan därifrån ladda ner Kodi så jag kan komma åt min NAS.
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Nej, men du kan köpa en extern box (Nvidia shield, Mii box ex.) för att köra allting från den istället. Slipper du använda "Smart" funktionerna i tvn.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Avstängd

@Aeqvist: Men i mitt huvud som "Datornörd" låter det som att det ska gå! På ett eller annat sätt. Tvn har ju på något sätt ett system i sig som man i praktiken bara ska kunna ersätta!

Permalänk
Medlem

Dessvärre inte, köper du något uddas skit som ingen annan i välrden sitter på så sitter du nog tyvärr själv med den, och ingen som hackat den.

Kanske billigast att bara köpa en Raspberry Pi 4 (3:an fungerar också men är trögare) och installera OpenElec (rent Kodi OS) på ett den. Sedan kör du den primärt, styr den helt med TVn's fjärrkontroll då den stödjer HDMI-CEC.

Permalänk
Avstängd

@Jimi84: Jag tror helt ärligt det finns något svar på min fråga mer rimligt. Menar Toshiba tv apparater kör samma system som andersson/scantic och luxor. Detta system är inte bara tillägnat andersson då det inte heller är dem som skapat det. Mest troligt så ska jag hitta någon som har ett hum om sånt här. Vet inte varför jag inte kan ge mig. Men kan man idag göra en NAS av en enkortsdator som då rasberry pi så kan man nog ändra operativ system på en tv med på ett eller annat sätt. Hur fungerar detta igentligen har en tv ett integrerat minne för den att komma ihåg saker. Nån form av ssd, Hårdisk?

Permalänk
Avstängd

Jag är säkert helt pantad XD men är det orealistiskt att detta skulle fungera eller den är helt och hålet låst på något sätt? Tänker mig att man skulle kunna ha nån form av linux eller android system istället.

Permalänk
Avstängd

@Aeqvist: Jag har ju redan en box en MAG box man kan inte installera om den och ha kodi på? Den kör ju redan nån form av linux vet jag!

Permalänk
Medlem

TV-apparaterna är tillverkade av Turkiska Vestel.

Men för att kunna installera något måste du komma åt bootloader och dessutom ha fungerande drivrutiner till TV:n.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Avstängd

@iller: Okej detta är jättesvårt att få tillgång till? Man kan inte utföra nån form av jailbreak eller liknande på den för att få detta att fungera?

Permalänk
Expertgissare

Att någon skulle ha kodat ett annat os för just din tv modell är någ bara något att drömma om, det fungerar tyvärr inte som på en enkortsdator som tex raspberry pi som är ett öppet och fritt system. Vist allt går, med rätt kunskap och verktyg, men i slutändan är det bra mycket smidigare och bättre att göra som tidigare skrivit, köpa en hallonpaj och installera tex OpenElec.
Ödsla ingen tid och energi på något som inte är värt det, njut av alla dina filmer istället

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Jag var på väg att skriva en dräpande kommentar men jag nöjer mig med detta: man får vad man betalar för och en TV är inte dator även om man kan tycka så. Du är ganska säkert låst vid den programvara som kom med TV:n. Vill du göra annat så är det externa lösningar som gäller.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd

@Edvin-89: Jag har ju redan en men den använder jag som NAS. Men det är kanske på tiden att införskaffa mig 4:an nu när den kommit ut är den värd pengarna i slutändan? Blir den lika varm som b+3 ?
Tack!

Permalänk
Avstängd

@Bascule666: Okej! Tackar Jo jag förstår dig nu var det inte jag själv som införskaffade teven utan en oteknisk far Nästan glad över det. Jag hade själv köpt en Samsung...... Men allt ska ju vara billigt även fast man är egenföretagare XD

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Trähjärna:

@Edvin-89: Jag har ju redan en men den använder jag som NAS. Men det är kanske på tiden att införskaffa mig 4:an nu när den kommit ut är den värd pengarna i slutändan? Blir den lika varm som b+3 ?
Tack!

Man kan alltid köpa fler, det som är det fina
om den är värd pengarna kan bara du svara på och varm blir nog alla pajer du köper och använder, 3'a som 4'a, men sådant går att lösa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Avstängd

@Edvin-89: Ok man tackar! Gjorde en annan tråd för att diskutera ämnet Du kan hitta den här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trähjärna:

Jag är säkert helt pantad XD men är det orealistiskt att detta skulle fungera eller den är helt och hålet låst på något sätt? Tänker mig att man skulle kunna ha nån form av linux eller android system istället.

Teoretiskt sett så går det säkert - men det finns antagligen ingen färdig linux/android variant som funkar på den, utan får du vara beredd på att skriva drivrutiner och en massa annat på egen hand.
Knappast värt besväret, om du inte gör det bara för att du tycker att det är roligt att göra det.

Permalänk
Medlem

Det finns inget intresse att modifiera programvara på TV-apparater eller bygga ersättningsprogramvara. Vi har sett projekt som LGMOD, LGMOD_S7, OpenLGTV och SamyGO, men det finns inte mycket aktivitet där då det handlar om modeller upp till ~2011 (gäller alltså betydligt populärare modeller) och är i princip värdelöst idag.

Permalänk
Medlem

@Edvin-89: Varför rekommendera ett operativsystem som inte utvecklats på långt över ett år? Alla utvecklare hoppade av OpenELEC och startade LibreELEC som funkar ypperligt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av MatteN:

@Edvin-89: Varför rekommendera ett operativsystem som inte utvecklats på långt över ett år? Alla utvecklare hoppade av OpenELEC och startade LibreELEC som funkar ypperligt.

Mitt misstag, menade så klart LibreELEC. Skyller på semesterhjärnan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

En aspekt till är att om TVn har CI+ så måste OS vara låst så att det inte går att mixtra med.
Detta är krav för de som delar ut det certifikat som behövs för att CI+ skall fungera.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Skulle inte bli förvånad om någon SweKlockare förvandlar en Samsung TV till en kombinerad TV, NAS, WiFi AP och brandvägg .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.