VSR går bara upp till 1440p?

Permalänk
Medlem

VSR går bara upp till 1440p?

Hej!
Köpte nyligen ett R9 290X och upptäcker nu att jag inte kan välja högre upplösning än 1440p på min 1080p skärm. Med mitt andra kort (R9 290) kan jag välja upp till 1800p. Någon som vet varför det är såhär och vad man kan göra åt det?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Är skärmen 1080p 1920x1080 kan du ju inte få högre, dock lite beroende på skärm samt vilka signalkablar kan man få nån slags virtuell högre upplösning där man får scrolla skärmen upp och sidledes.

Men är skärmen en 1080p så finns inte fler pixlar på den = du kan inte få högre upplösning, möjligen om man körde VGA kabel att det gick men med väldigt dålig bild, bilden blir ju i så fall interpolerad dvs den försöker visa 1440p på skärm som inte har den upplösning från början, men VGA kabel är bara nått självplågare försöker köra med.

Förstår inte riktigt vad du vill uppnå med det hela..skaffa en 1440p skärm

Att du kanske kunde välja högre än 1080p tyder en del på att du kör VGA kabel..men bilden måste ju bli katastrofalt dålig.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hej!
Köpte nyligen ett R9 290X och upptäcker nu att jag inte kan välja högre upplösning än 1440p på min 1080p skärm. Med mitt andra kort (R9 290) kan jag välja upp till 1800p. Någon som vet varför det är såhär och vad man kan göra åt det?

Haf har tyvärr inget som hjälper dig

Skrivet av ggustavsson:

@Chris_Kadaver: Är skärmen 1080p 1920x1080 kan du ju inte få högre, dock lite beroende på skärm samt vilka signalkablar kan man få nån slags virtuell högre upplösning där man får scrolla skärmen upp och sidledes.

Men är skärmen en 1080p så finns inte fler pixlar på den = du kan inte få högre upplösning, möjligen om man körde VGA kabel att det gick men med väldigt dålig bild, men VGA kabel är bara nått självplågare försöker köra med.

Förstår inte riktigt vad du vill uppnå med det hela..skaffa en 1440p skärm

Virtual Super Resolution
https://www.amd.com/en/technologies/vsr

Permalänk
Medlem

@rpha: Nja det där är en uppskalning internt har jag för mig, bilden räknas om till 4K internt för att sedan nerskalas till tex 1080p när grafikkortet skickar ut signalen, detta som ett alternativ till eller i kombination med AA tex, men kräver rätt mycket kraft av grafikkortet.

EDIT: Fattade det som TS ville visa en högre upplösning på skärmen än vad den har kapacitet för. Virtual Super Resolution är ju nått annat, Polletten trillade inte ner på en gång där när jag läste rubriken.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300