Mediaserver på NAS slutat att upptäckas(?)

Permalänk
Medlem

Mediaserver på NAS slutat att upptäckas(?)

Tjena,

Vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden men testar här. Lite rörigt kanske men ska försöka förklara så gott det går.

Mitt hemmanätverk ser ut som följer:

Inkommande fiber (Telenor) >> Router (TechnicolorVG799) >> Bryggad router på övervåning (Linksys EA2750)

På dessa är datorer, tv-spel etc kopplat via kabel. Inte speciellt komplicerat alltså.

Drog för några månader sen igång en mediaserver på mitt Synology NAS (DS 418) och det funkade klockrent överallt, den var då kopplad med kabel till Linksysen.

Men! För ett tag sen slutade det att fungera på enheter som är kopplade direkt med kabel och wifi till Technicolorn, som SamsungTV och PS4. Funkade fint på saker som är kopplat via Linksys.

Testade då att flytta NASet och kopplad den direkt till Technicolorn, samma grej där, mediaservern upptäcks inte på SamsungTV eller PS4, däremot upptäcks den som innan uppe på dator, PS4 som är kopplat via Linksys.(!)

Vad kan fela? Nån som har ett tips? Har suttit och försökt felsöka med småbarn i händerna men blir galen snart.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem

Uppdatering om nån råkar på liknande i framtiden. Jag gav upp felsökningen efter ett antal försök och installerade Synologys Plex-app istället, funkade klockrent med appen i TV:n, problemet löst för tillfället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Serenity now