Utvecklare bekräftar stulna nycklar på G2A – väntar på svar från butiken

Permalänk
Melding Plague

Utvecklare bekräftar stulna nycklar på G2A – väntar på svar från butiken

Utvecklaren av Factorio har identifierat ett antal nycklar som införskaffats illegalt för att sedan säljas på G2A. Spelskaparna har kontaktat butiken, men väntar nu på svar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är G2A, G2Play, Kinguin etc relaterade på något vis? Eller varför skrivs det alltid bara om just G2A? Är de extra dåliga?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Är G2A, G2Play, Kinguin etc relaterade på något vis? Eller varför skrivs det alltid bara om just G2A? Är de extra dåliga?

Dom är väl säkert störst och man gör inga pengar genom att gå på småföretagen.

Visa signatur

Intel Core i5-4590 | Palit GTX 1660 StormX 6GB | 16GB G.SKILL RipjawsX | Samsung SSD 860 EVO 250GB | Phanteks TC12LS | Fractal Design Core 1100

Permalänk
Medlem

Just G2A har hamnat i yttersta blåsvädret på grund av uppmärksammad rapportering och offentlig pajkastning, men båda driver liknande tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Är G2A, G2Play, Kinguin etc relaterade på något vis? Eller varför skrivs det alltid bara om just G2A? Är de extra dåliga?

Det är förmodligen olika företag men dom fungerar på samma sätt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Är G2A, G2Play, Kinguin etc relaterade på något vis? Eller varför skrivs det alltid bara om just G2A? Är de extra dåliga?

G2play och kinguin är samma företag med samma support och allt
Har själv fått ersättning och nya nycklar från kinguin för spel jag köpt på G2play.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Man tycker ju att ett system där varje köp/transaktion får en nyckel bunden till sig oavsett butik borte utvecklats nu. Så om ett bedrägeri mot utvecklaren sker så kan nyckeln stängas av omedelbart. Skulle döda sajter som G2A.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av norrby89:

G2play och kinguin är samma företag med samma support och allt
Har själv fått ersättning och nya nycklar från kinguin för spel jag köpt på G2play.

Ehh woot?
Du blandar inte ihop att G2Play/Fast2Play ägs av Kinguin?

Mig veterligen så är Kinguin (och deras sub-sidor) en direkt konkurrent till G2A.
Jag som är blind och läste helt fel

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: Det skulle var olagligt från Steam och den utvecklaren som gör det, de har inte rätten att stänga av nycklen eller på något sätt straffa kunden. Enligt EU rätten, och även Svensk lagstiftning så bara att anmäla steam för den som har blivit av med spelet i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

@str8forthakill: Det skulle var olagligt från Steam och den utvecklaren som gör det, de har inte rätten att stänga av nycklen eller på något sätt straffa kunden. Enligt EU rätten, och även Svensk lagstiftning så bara att anmäla steam för den som har blivit av med spelet i så fall.

Ja vore elakt att stänga ned en kund som köp i god tro.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

@str8forthakill: Det skulle var olagligt från Steam och den utvecklaren som gör det, de har inte rätten att stänga av nycklen eller på något sätt straffa kunden. Enligt EU rätten, och även Svensk lagstiftning så bara att anmäla steam för den som har blivit av med spelet i så fall.

Skulle du kunna hänvisa till vilken lagstiftning du baserar detta påstående på?

Permalänk
Medlem

@Gandir:
Både ja och nej, eftersom den digitala spelmarknaden inte har någon andrahandsmarknad utöver att sälja konton i sig borde man ändra hela principen från att köpa mjukvara till att köpa en licens, rätt att nyttja mjukvaran.

Vi lever redan i den verkligheten, varför inte göra det en legal verklighet med?

Permalänk
Medlem

@SanyaIV: Det går under lagstiftningen för bedrägeri då det köps med stluna kreditkort och sedan säljs vidare.

Hade det varit en stöld så att de tillex hackade till sig nycklarna eller snott dem i en butik, så hade det blivit härleri och blir man av med produkten. Men sådant måste då så klart då bevisas och gå via rättsystemet och inte via ensidg handling av ett företag. Inget företag har rätten att beslagta något du har köpt varsig det är via häleri, bedrägeri eller något annat.

Så vid stöld får det vackert först vända sig till polisen och de kan i sin tur återkräva egendomen men företag får inte göra en skit på egenhand för då är det egenmäktigt förfarande och det är även det en olaglig handling.

https://www.stoldskyddsforeningen.se/privat/sakerhetsradgivni...

Observera det som står längst ned på sidan.

"För att skydda dig själv bör du alltså alltid göra det du kan för att försäkra dig om att du köper varan från dess rätte ägare. Andra regler gäller när varan som säljs inte är stöldgods utan har kommit säljaren tillhanda genom t ex bedrägeri."

Ett bra exemple är tillex om jag lånar din dator, och säljer den till någon annan så begår jag ett bedrägeri, vilket betyder att den som köpt datorn får behålla den och du få dra mig till domstol för att få tillbaka pengarna som datorn är värd av mig.

Om jag bryter min in hos dig och snor din dator så blir det stöld vilket betyder att om jag säljer den vidare blir det härleri och den som har köpt datorn av mig måste lämna tillbaka den till dig. Jag får då ett brottsmål över mig för stöld, men behöver inte betala för din dator, däremot kan jag åka på skadestånd där du får en summa pengar av mig för att täcka dina övriga förluster och sveda och värk.

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: Den legala verkligeheten när du köper ett spel är att du äger spel, det är inte en service i svensk lagstiftning utan det är en produkt som byter ägare, samma med film och musik också.

Du har rätten att sälja ditt spel vidare, däremot så förhindrar företag som Steam mfl dig att göra detta fast det är din lagliga rätt att så göra.

Permalänk
Inaktiv

Det kanske är jag som är problemet, jag läser ibland på fz.se och ofta här på swec, men varför är detta en nyhet för sweclockers och inte fz?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon34034:

Det kanske är jag som är problemet, jag läser ibland på fz.se och ofta här på swec, men varför är detta en nyhet för sweclockers och inte fz?

Vissa gånger kan denna gränsen vara svår att dra. Just när det gäller G2A är det många användare som förespråkar dessa som en källa vid nybygge av dator där just operativsystemet skall köpas för en struntsumma jämfört med en legitim och pålitlig källa.

Huruvida licenserna som säljs på G2A är illegalt införskaffade, gråzon eller liknande har debatterats mycket i forumet vilket gör just denna följetong om G2A intressant för forummedlemmarna då det är ett ämne som har behandlats i forumet av medlemmar just.

Det finns nog ingen anledning till att just detta inte har skrivits om på FZ. Jag har begränsad insyn i FZ-redaktionella aktiviteter men kort och gott, jag tycker ämnet är intressant och jag läser det gärna på Sweclockers. Just vad som skrivs på vardera sida är inte skrivet i sten och många ämnen överlappar ju faktiskt.

Om du har specifika synpunkter på innehålls vara och icke-vara eller vill ha ett mer utförligt svar av redaktionen när de väl är tillbaka efter semestern så tycker jag du vänder dig till feedback-forumet eller kontaktformuläret där du kommer få ett bättre svar än från mig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@Gandir:
Inte om affärsmodellen av att "köpa ett spel" ändras, vilket är vad jag säger. Det sker redan med diverse program som inte är spel. Sämsta adaptionen är subscriptionbaserade modeller som Office 365 bland annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Är G2A, G2Play, Kinguin etc relaterade på något vis? Eller varför skrivs det alltid bara om just G2A? Är de extra dåliga?

G2A är störst (i skrivande stund rankad 1257 över världens mest besökta sidor) inom gråmarknaden och marknadsför sig som en seriös aktör, bland annat inom esport. Därför blir de en måltavla, och så är det alltid kring kontroversiella frågor. Den som är störst får ta emot slagen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: Om du bokstavligen talat hyr programvaran eller spelet som tillex Office 365 eller Origin Access så kan det troligen ses på ett helt annat sätt. Jag skulle tro att det då hamnar under konsument tjänstelagen och inte konsument köps lagen. Fast även där finns det intressanta påföljder om du stänger av en kund från att använda en tjänst de har betalt för.

Ta tillex World of Warcraft, säg att du spelar spelt i 5 år och sedan bestämmer blizzard engenhändigt att stänga av dig från tjänsten, så har du teoretiskt rätt att få tillbaka alla pengar du har lagt ut på tjänsten. Nu har ju aldrig detta heller vad jag vet prövats i rätten men teorin att det skulle bli så är ganska stark.

Men om du köper ett spel online för en engång summa på Steam tillex är det ett köpa av en produkt som då då äger rätten att nyttja. Du har enligt svensk lag och även till och med USA lag rätten att sälja det du äger vidare, under alla omständigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Skulle du kunna hänvisa till vilken lagstiftning du baserar detta påstående på?

Vi har diskuterat om det här tidigare och då kom vi fram till att om du köper en nyckel som visar sig vara stulen så blir det häleri.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@crew seven: Bedrägeri kan aldrig leda till häleri enligt lagen

Permalänk
Medlem

@Gandir:
I andra ord har vi nått en punkt då lagstiftningen är utdaterad och kämpar mot utveckling av marknaden och skapar en svart marknad för systematiskt bedrägeri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Gandir:
I andra ord har vi nått en punkt då lagstiftningen är utdaterad och kämpar mot utveckling av marknaden och skapar en svart marknad för systematiskt bedrägeri.

@str8forthakill: Eller så har vi helt enkelt en lagstiftning som är till för att skydda den svage parten i detta fallet konsumenten. Vilket jag skulle vilja på stå är det rätta.

För den starke parten dvs företaget kan i detta fallet ta rättsliga åtgärder för att få tillbaka sina pengar.

Men den stora boven i detta dramat är inte den som begår bedrägeriet, utan det är kort företagen och bankerna som använder så förlegade metoder så att det går att göra dessa bedrägerier enkelt. Bankerna är de som man borde kräva ansvar av, för det dem som gör detta möjligt ingen annan.

Sedan är det upp till bevis för att se att nycklar som säljs på G2A tillex är bedrägerier till att börja med de flesta nycklar som säljs på G2A skulle jag tro är från billiga länder så som Ryssland, och även nycklar som följer med när du köper hårdvara med mera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Är G2A, G2Play, Kinguin etc relaterade på något vis? Eller varför skrivs det alltid bara om just G2A? Är de extra dåliga?

G2play,Fast2play är Kinguin. Samma ägare.

Skrivs inget om dem för att de är mindre. Men det är nästan samma system som G2A.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gandir:

och även nycklar som följer med när du köper hårdvara med mera.

Ja för dessa personer köper helt klart in tusentals grafikkort för tusentals spelnycklar för just ett spel...!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

G2A är störst (i skrivande stund rankad 1257 över världens mest besökta sidor) inom gråmarknaden och marknadsför sig som en seriös aktör, bland annat inom esport. Därför blir de en måltavla, och så är det alltid kring kontroversiella frågor. Den som är störst får ta emot slagen.

De marknadsför sig, men ingen kan väl undgå att associera G2A med stulna nycklar då det är allt vi vet om dem.

Det är helt självförvållat och alla som överväger att köpa nycklar borde fatta att de flesta på marknaden är mycket bättre än G2A.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gandir:

@str8forthakill: Det skulle var olagligt från Steam och den utvecklaren som gör det, de har inte rätten att stänga av nycklen eller på något sätt straffa kunden. Enligt EU rätten, och även Svensk lagstiftning så bara att anmäla steam för den som har blivit av med spelet i så fall.

Hmm. Riktigt så enkelt lär det inte riktigt vara.

Aja.
Utgår vi från svensk lagstiftning så är det butiken som kunden har ingått avtal med. Kunden har vid köpet inte ingått avtal med steam däremot utan det är i så fall butikens ansvar att ha den kopplingen till steam
Får kunden problem med produkten så ska kunden vända sig till butiken för avhjälpning. Sedan får butiken gå till sin leverantör för att reda ut problemen om det behövs.

Så får kunden problem med nycklar så är det G2A man ska vända sig till för lösning på situationen.

Detta gäller iaf generellt för handel i landet och jag ser nog inte riktigt varför det skulle vara annorlunda här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

"G2A å sin sida menar att butiken inte har något intresse av att sälja stulna nycklar. Dels för att det är direkt olagligt, men även för att det enligt butiken inte finns något att vinna på det. Nycklar som köpts på andra webbplatser med stulna kreditkort för att säljas på G2A gör nämligen att företaget blir återbetalningsskyldiga mot sin egen kund då stulna nycklar inaktiveras."

Jag vet inte riktigt, men som jag förstått det så får man bara pengar tillbaka från G2A om man betalt deras extraförsäkring i de fall nyckeln stängs. Eller har G2A inte detta? Kanske bara kinguin som gör så?

Aja.
Om G2A har dessa extraavgifter så har de allt att vinna på att även sälja stulna nycklar. De behöver i så fall inte betala tillbaka för de som inte betalt deras försäkring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Både jag och nej beror ju på en hel del olika saker, men steam får inte sno dina saker hur du än vänder på det. Har du en registerad nyckel på Steam så kan de inte ta bort den utan rättsligprövning. De kan ju välja att göra de ändå fast de inte har rätten till att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Vi har diskuterat om det här tidigare och då kom vi fram till att om du köper en nyckel som visar sig vara stulen så blir det häleri.

Men i det här fallet så är det väl oftast inte nyckeln i sig som är stulen, utan den är inköpt med stulna pengar - eller rättare sagt med ett "stulet" kreditkort.
(Jag satte stulet inom citationstecken eftersom det oftast inte är någonting som blivit stulet i egentlig mening, utan skurkarna använder kreditkortsuppgifter som tillhör någon annan.)