G2A föreslår verktyg för utvecklare – kan låsa utvalda nycklar från att säljas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det kanske de skulle ha tänkt på innan de sålde beta-tester till överpris? Grundproblemet är alla dessa indieutvecklare som försöker lura på folk flashspel för AAA-priser.

Varför ångrade du inte köpet? Var det inte gjort via en seriös butik?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Problemet är snarare att G2A säger att de inte tänker utveckla funktionen innan de får massor kredd av att 100+ utgivare ansluter sig. Det är såklart inget som kommer hända och de kommer vända det till att det är spelutvecklarnas fel.

I nuläget kan de begära in bevis på köp av aktiveringskoderna och menar att det därför inte går att sälja, men det funkar ju inte heller för de. Det är flera år som giveway-nycklar varit förbjudna på G2A redan.

Yeah. Bra poäng. Grundfrågan om huruvida en aktör i ledet som anses vara shady av övriga verkligen kan ställa krav på uppstyrning av samarbete... ja det är en befogad fråga. Yes. Man kan anse att det är upp till G2A att lösa sina business snyggt och kan de inte detta så gör de fel.

Men i ett större perspektiv så lär det väl behöva göras mer kring arbetet med nycklar än att bara säga till "gråhandlare" av mjukvaunycklar att de gör fel. För de lär fortsätta finnas. Går en ner så kommer en annan ta över om marknaden finns och marknaden tillåts väl av rådande infrastruktur. Tänker jag.
Så (typ) det G2A föreslår - alltså någon form av samarbete för att hålla kolla på nycklar mellan plattformar lär väl behövas. Om G2A verkligen är rätt aktör för det här, eller om deras upplägg ens är rätt kan ifrågasättas.
Jag håller med dig här petterk ;). De frågar efter förbenat mycket i förhållande till den position de nu har hehe.

Men någon behöver antagligen ta tag i detta om gråhandel av nycklar ska minska. Tror jag...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Problemet är snarare att G2A säger att de inte tänker utveckla funktionen innan de får massor kredd av att 100+ utgivare ansluter sig. Det är såklart inget som kommer hända och de kommer vända det till att det är spelutvecklarnas fel.

I nuläget kan de begära in bevis på köp av aktiveringskoderna och menar att det därför inte går att sälja, men det funkar ju inte heller för de. Det är flera år som giveway-nycklar varit förbjudna på G2A redan.

Tror mer det är att de vill veta att utvecklarna är intresserad av denna lösning. Varför lägga utvecklingstid på det, om intresset inte finns. Om verkligen utvecklarna vill ha möjligheten, är det ju inte så svårt att registrera sig. Men skiter man it det... så skiter G2A i det, för de kan inte verifiera "give-away" nycklar.

Som du säger, de är förbjudna. Men de kan inte verifiera det som det är nu, utan behöver utvecklarna för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yeah. Bra poäng. Grundfrågan om huruvida en aktör i ledet som anses vara shady av övriga verkligen kan ställa krav på uppstyrning av samarbete... ja det är en befogad fråga. Yes. Man kan anse att det är upp till G2A att lösa sina business snyggt och kan de inte detta så gör de fel.

Men i ett större perspektiv så lär det väl behöva göras mer kring arbetet med nycklar än att bara säga till "gråhandlare" av mjukvaunycklar att de gör fel. För de lär fortsätta finnas. Går en ner så kommer en annan ta över om marknaden finns och marknaden tillåts väl av rådande infrastruktur. Tänker jag.
Så (typ) det G2A föreslår - alltså någon form av samarbete för att hålla kolla på nycklar mellan plattformar lär väl behövas. Om G2A verkligen är rätt aktör för det här, eller om deras upplägg ens är rätt kan ifrågasättas.
Jag håller med dig här petterk ;). De frågar efter förbenat mycket i förhållande till den position de nu har hehe.

Men någon behöver antagligen ta tag i detta om gråhandel av nycklar ska minska. Tror jag...

Men allt som tredjepartshandeln på plattformar som inte tar något ansvar åstadkommer är ju att utgivarna kommer gå till nyckellös aktivering. I förlängningen kommer det också bli svårare att ge bort spel som gåvor via spelbutikerna.

Alltså en utgivare kan utveckla ett öppet API för vem som helst att kontrollera om en kod får ges bort eller inte, men G2A kommer inte implementera det som funktion (att kolla) i deras hemsida. Om utgivare skickar över en lista på giveaway-koder har G2A knappast någon process så att de hinner blockera nycklarna innan de säljs heller. G2A föreslår en låtsaslösning som har villkor som är omöjliga.

Giveaway-nycklar ska redan inte gå att sälja eftersom de enligt sina egna villkor ska fråga efter bevis på att säljaren skaffat nyckeln på ett legitimt sätt. De har såklart inget möjlighet att analysera kvitton o.s.v. om säljaren kommer in med sådana för den delen. En del säljare har tiotusentals transaktioner, en sådan säljare kommer inte manuellt sitta och köpa spel från andra regioner eller fysiska spelkoder där de är billigare och G2A kan inte hantera någon verifieringsprocess för en sådan säljare. Hade de verkligen velat hade de kunnat göra betydligt mer däremot, nu uppmuntrar de såklart till just den typen av handel där säljarna inte ens vet varifrån koderna kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror mer det är att de vill veta att utvecklarna är intresserad av denna lösning. Varför lägga utvecklingstid på det, om intresset inte finns. Om verkligen utvecklarna vill ha möjligheten, är det ju inte så svårt att registrera sig. Men skiter man it det... så skiter G2A i det, för de kan inte verifiera "give-away" nycklar.

Som du säger, de är förbjudna. Men de kan inte verifiera det som det är nu, utan behöver utvecklarna för detta.

Och du kan vända på det, varför skulle någon utgivare ödsla tid åt en plattform som haft 9 år på sig redan? Det är G2A som behöver bygga förtroende... G2A som måste visa att de vill annorlunda än alla andra handelsplattformar. De som måste visa att de som bryter mot deras egna regler råkar illa ut, och de som måste visa att de kan granska kvitton o.s.v. de kan kräva in från säljarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Varför ångrade du inte köpet? Var det inte gjort via en seriös butik?

Jag pratar om spelbranschen generellt, inte om spelet jag köpte. Jag fick refunda en kopia som aldrig levererades däremot, vilket funkade hur som helst utan några som helst problem för mig.

Det hela påminner om när boomers kom på att Pirate Bay och bittorrent-teknik var anledningen till piratkopiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Och du kan vända på det, varför skulle någon utgivare ödsla tid åt en plattform som haft 9 år på sig redan? Det är G2A som behöver bygga förtroende... G2A som måste visa att de vill annorlunda än alla andra handelsplattformar. De som måste visa att de som bryter mot deras egna regler råkar illa ut, och de som måste visa att de kan granska kvitton o.s.v. de kan kräva in från säljarna.

Och du kan vända på det som varför ska alla andra se över utvecklares intressen? De har haft många årtionden på sig att utveckla vettiga plattformar och kämpat mot både piratkopiering och andra problem. Lösningen på senare tid är att låsa sig på en plattform, och släppa spel som knappt är färdiga, och sedan ha noll kontroll på spelnycklarna. Förtroendet för spelstudier idag är nog så låga de kan vara... där "film-känsla" och "vi fixar snart alla buggarna" är något de själva måste visa förtroende för också. De har själva skapat situationen.

Min poäng här är, utvecklarna behöver faktiskt lägga detta intresset, precis som de behövde göra mot all form av piratkopiering förr också. Det är inget nytt problem, utan bara en annan form. Sen självklart är där två sidor av myntet... men att bara tro det är andras fel för man sprider en sabla massa spelnycklar utan kontroll är arrogans från spelutvecklarna också. Ge fan i att ge ut nycklar då... Verifiera alla köp, och spärra de som är felaktiga själv då så försvinner problemet.

Det är (som andra sagt ovan) är att även om G2A gör allt perfekt, och blockerar allt, går dessa personer till nästa site och gör det där istället. Om utvecklarna (och du) inte inser problemet är deras egen skapelse med spelnycklar som sprids okontrollerat, så kan ingen G2A fix hjälpa dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag pratar om spelbranschen generellt, inte om spelet jag köpte. Jag fick refunda en kopia som aldrig levererades däremot, vilket funkade hur som helst utan några som helst problem för mig.

Det hela påminner om när boomers kom på att Pirate Bay och bittorrent-teknik var anledningen till piratkopiering.

Om du slutar göra affärer på tveksamma sidor behöver du inte drabbas av nycklar som inte levereras.

Jag ser dock inte kopplingen till indieutveklarna. De var ju grundproblemet, enligt dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad skulle volymlicenser för spel fylla för funktion menar du?
Ditt svar är precis som att jag hade skrivit "folk blir påkörda för att de har hörlurar och går ut i gatan utan att se sig för" och du svarade "tycker du att det är rätt att köra på fotgängare?".

Nu säljer dom ju nycklar till OS också inte bara spel det va det jag menade.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Med andra ord - du stöder medvetet kriminalitet, och är därmed medskyldig (åtminstone moraliskt) och en del av problemet.

Yep guilty..

du har säkert inte laddat ner något spel eller låt ?
streamat film ?

eller kollat på något copyrigth matrial ?
du är är en riktig paragraf ryttare

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och du kan vända på det som varför ska alla andra se över utvecklares intressen? De har haft många årtionden på sig att utveckla vettiga plattformar och kämpat mot både piratkopiering och andra problem. Lösningen på senare tid är att låsa sig på en plattform, och släppa spel som knappt är färdiga, och sedan ha noll kontroll på spelnycklarna. Förtroendet för spelstudier idag är nog så låga de kan vara... där "film-känsla" och "vi fixar snart alla buggarna" är något de själva måste visa förtroende för också. De har själva skapat situationen.

Min poäng här är, utvecklarna behöver faktiskt lägga detta intresset, precis som de behövde göra mot all form av piratkopiering förr också. Det är inget nytt problem, utan bara en annan form. Sen självklart är där två sidor av myntet... men att bara tro det är andras fel för man sprider en sabla massa spelnycklar utan kontroll är arrogans från spelutvecklarna också. Ge fan i att ge ut nycklar då... Verifiera alla köp, och spärra de som är felaktiga själv då så försvinner problemet.

Det är (som andra sagt ovan) är att även om G2A gör allt perfekt, och blockerar allt, går dessa personer till nästa site och gör det där istället. Om utvecklarna (och du) inte inser problemet är deras egen skapelse med spelnycklar som sprids okontrollerat, så kan ingen G2A fix hjälpa dem.

Det borde vara i försäljningsplattformarnas intresse om de vill att utvecklare fortsätter ge ut aktiveringskoder.

Som sagt, även om utgivarna fixar egna verktyg så kommer inte försäljningsplattformarna använda dem.

Att ge G2A massor legitimitet innan de visat att de tänker göra något åt problemet kommer inte hända.

Att spärra de felaktiga löser inget problem, säljarna har fler koder och kan dessutom leva med negativa omdömen på plattformarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doctor9:

Yep guilty..

du har säkert inte laddat ner något spel eller låt ?
streamat film ?

eller kollat på något copyrigth matrial ?
du är är en riktig paragraf ryttare

Inte riktigt jämförbart, men om du inte begriper skillnaden på egen hand så är det inte lönt att försöka förklara för dig eller diskutera med dig.

Permalänk
Medlem

För den delen, G2A har fler anställda än Valve, så de om någon bör kunna utveckla bättre funktioner för att minimera bedrägerier.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Undrar verkligen om detta är en rökridå lr något som verkligen kommer fungera......

Tänkte jag skulle skriva ti EU o Federal Trade Commision om detta....fast inte helt lätt att formulera sig. Fast det är ju alltid nåt.....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om du slutar göra affärer på tveksamma sidor behöver du inte drabbas av nycklar som inte levereras.

Det var ingen tveksam sida uppenbarligen, då jag fick tillbaka pengarna inom någon timme och kunde använda dessa för att köpa en annan licens.

Skrivet av henkiii:

Jag ser dock inte kopplingen till indieutveklarna. De var ju grundproblemet, enligt dig?

Ja, det går inte att få AAA-pengar för pixlig early access-gröt i längden. Om de har problem att sälja så kanske de ska anpassa sina priser istället för att skylla på andrahandsmarknader.

Permalänk
Skrivet av cider123:

Källa på att detta stämmer?

Skojar du? Vilken maffia eller annan organiserad brottslighet tycker du jag ska fråga?

Bara för att klargöra vad tvätta pengar betyder i denna situation. Det handlar inte om att undvika skatt, det handlar om att göra illegala pengar lagliga. Köp ett spel på Steam för $50 och sälj det på G2A för $35 nån minut senare. Gör det med ett par hundra "anställda" som kommer få sin fix gratis när de sålt x antal spel.
Rinse and repeat. Tar inte lång tid innan det blir väldigt mycket lagliga pengar "att vika då", eller hur?
Och 35/50=70% tillbaks är förmodligen bättre än många andra sätt.