Permalänk
Medlem

Jag hade iaf jobbat på och tjänat pengar, hade önskat man fått jobba mer när man sommarjobbade i den åldern men vi är alla olika. Vill du ha något att komma med rent juridiskt så måste oegentligheterna verkställas, så du bör dokumentera och jobba på helt enkelt. Just nu om du blandar in facket så kommer det förhandlas och du kommer på sin höjd få korrigerade arbetstider och du får en sur arbetsgivare resten av tiden om du blir kvar samt att dina möjligheter till ersättning uteblir. Men som sagt jag hade inte kört det spelet om jag fått riktigt betalt. Men om du helt enkelt inte orkar så ta hjälp av föräldrarna och få ut en slutlön.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Jag hade iaf jobbat på och tjänat pengar, hade önskat man fått jobba mer när man sommarjobbade i den åldern men vi är alla olika. Vill du ha något att komma med rent juridiskt så måste oegentligheterna verkställas, så du bör dokumentera och jobba på helt enkelt. Just nu om du blandar in facket så kommer det förhandlas och du kommer på sin höjd få korrigerade arbetstider och du får en sur arbetsgivare resten av tiden om du blir kvar samt att dina möjligheter till ersättning uteblir. Men som sagt jag hade inte kört det spelet om jag fått riktigt betalt. Men om du helt enkelt inte orkar så ta hjälp av föräldrarna och få ut en slutlön.

Fast arbetsgivaren gör ju uppenbarligen något olagligt enligt flera här i tråden och denne har säkert kommit undan med detta länge (om det inte är ett misstag). Visar det sig att dom gjort detta med flit och han bara får korrigerade timmar så är ju iaf inte det en arbetsgivare som jag skulle vilja ha på mitt CV för att stilla mitt samvete.

Det är inte ok att vi arbetstagare är en slit och slängvara!

Permalänk
Medlem

Låter inte som en seriös arbetsgivare, har du ett anställningsavtal/bevis?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av granen123:

Tja! Jag är anställd på en restaurang som sommarjobb. Jag är 16 år men tvingas jobba 65 timmar i veckan och får inte ledigt en dag. Så jag hade tänkt att sluta på fredag med omgående effekt men funderar på detta med ekonomiskt skadestånd. Undrar saker som hur mycket kan de ta från lönen och så vidare och chansen att jag måste betala det.
Tack så mycket för all hjälp det kommer att uppskattas mycket!

Ring facket, tror att du som 16åring automatiskt är medlem där utan att behöva betala. Kan ha fel dock, men ring och kolla. Om du har rätt till skadestånd så kan dom fixa det också. Eller säg ifrån att du inte vill jobba så mycket? Vad är det värsta som kan hända? Du blir uppsagd, du funderar ju ändå på att sluta så det är inte hela världen.

Stand strong young fellow human!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av john_doe:

Jag hade iaf jobbat på och tjänat pengar, hade önskat man fått jobba mer när man sommarjobbade i den åldern men vi är alla olika. Vill du ha något att komma med rent juridiskt så måste oegentligheterna verkställas, så du bör dokumentera och jobba på helt enkelt. Just nu om du blandar in facket så kommer det förhandlas och du kommer på sin höjd få korrigerade arbetstider och du får en sur arbetsgivare resten av tiden om du blir kvar samt att dina möjligheter till ersättning uteblir. Men som sagt jag hade inte kört det spelet om jag fått riktigt betalt. Men om du helt enkelt inte orkar så ta hjälp av föräldrarna och få ut en slutlön.

Kul första veckan var det men sen nu kan jag inte träffa familj vänner eller någonting så börjar det bli tråkigare o tråkigare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Valonen:

Låter inte som en seriös arbetsgivare, har du ett anställningsavtal/bevis?

Det har jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Jag hade iaf jobbat på och tjänat pengar, hade önskat man fått jobba mer när man sommarjobbade i den åldern men vi är alla olika. Vill du ha något att komma med rent juridiskt så måste oegentligheterna verkställas, så du bör dokumentera och jobba på helt enkelt. Just nu om du blandar in facket så kommer det förhandlas och du kommer på sin höjd få korrigerade arbetstider och du får en sur arbetsgivare resten av tiden om du blir kvar samt att dina möjligheter till ersättning uteblir. Men som sagt jag hade inte kört det spelet om jag fått riktigt betalt. Men om du helt enkelt inte orkar så ta hjälp av föräldrarna och få ut en slutlön.

Att arbetsgivaren blir sur ska man ta och skita i! Fel är fel även om man är arbetsgivare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@granen123: *edit* Vad har du för anställningsform och hur många timmar i veckan? Eller är det ett så kallat "0-kontrakt"?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av Valonen:

@granen123: Vad står det i det då? Hur många h/vecka?

Jag är ju bara en sommarjobbare så kommer inte ihåg riktigt men det spelar ju ingen jätte stor roll lagen säger max 40 h i veckan för en ungdom med 2 dagars ledighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Visst är pengar viktigt, men det låter ju som att du hamnat i ett riktigt skithål där någon försöker att utnyttja systemet till max.
Man tycker ju ofta att det jobb man har är det bästa, men sanningen är att man kan -och bör ställa krav även som arbetstagare, det fungerar inte bara i en riktning, det finns gott om seriösa arbetsgivare idag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Valonen:

@granen123: *edit* Vad har du för anställningsform och hur många timmar i veckan? Eller är det ett så kallat "0-kontrakt"?

Tror jag är visstidsanställd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av granen123:

Jag är ju bara en sommarjobbare så kommer inte ihåg riktigt men det spelar ju ingen jätte stor roll lagen säger max 40 h i veckan för en ungdom med 2 dagars ledighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Sant, jag vill dock ändå veta lite grundfakta.

Skrivet av granen123:

Tror jag är visstidsanställd

Skickades från m.sweclockers.com

En visstid är vanligtvis inte uppsägningar och som du skrev i första inlägget, så kan du få betala om du bryter kontraktet. Bästa sättet är att förhandla sig ur detta, ta kontakt med HRF.

*edit*
Finns det kollektivavtal på arbetsplatsen?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av Valonen:

Sant, jag vill dock ändå veta lite grundfakta.

En visstid är vanligtvis inte uppsägningar och som du skrev i första inlägget, så kan du få betala om du bryter kontraktet. Bästa sättet är att förhandla sig ur detta, ta kontakt med HRF.

Tror den är uppsägningsbar då vi inte har suttit något start och slutdatum
Det finns kollektivavtal

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av granen123:

Tror den är uppsägningsbar då vi inte har suttit något start och slutdatum

Skickades från m.sweclockers.com

Utan att veta alltför mycket, så är det kanske inte en visstidsanställning du har i så fall. Är det en behovsanställning månne? Då det inte är min bransch så kan jag nog inte råda mer i ärendet då avtalen ser olika ut (om sådana finnes). Prata med Hotel och Restaurangfacket (HRF).

*edit*
Hoppas att det löser sig för dig.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Jag hade iaf jobbat på och tjänat pengar,

Med tanke på att arbetsgivaren i fråga uppenbart bryter mot lagen när det gäller arbetstider, så är det antagligen stor risk att de fular sig med löneutbetalningar också.
Att bara jobba på i en sådan situation är enbart vettigt om man är 100% säker på att man får betalt för varenda minut övertid man jobbat.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Med tanke på att arbetsgivaren i fråga uppenbart bryter mot lagen när det gäller arbetstider, så är det antagligen stor risk att de fular sig med löneutbetalningar också.
Att bara jobba på i en sådan situation är enbart vettigt om man är 100% säker på att man får betalt för varenda minut övertid man jobbat.

Jag har fotat allting innan chefen kom hit idag och det står i registret man fyller i varje dag så blir nog svårt med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilket företag är det?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av frong:

Vilket företag är det?

Jobbar för restaurang å cafet men är nu på deras andra restaurang i arkösund

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det bästa är som andra sagt att ta kontakt med facket. Dem har bättre koll och kan ge dig vägledning och hjälpa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av granen123:

Självklart är det bra med pengar men vet inte om det är värt det att bo i en husvagn helt själv i 3 veckor o jobba från 12-23 varje dag, men vet ej får se vad som händer.

Skickades från m.sweclockers.com

bodde själv i en husvang från tidig 90 tal med värme som kom och gick i 2 år , jobbade 07-21 varje dag.
Om de nu är bara sommar så så är de bara härda ut, inte många veckor kvar till skolor börjar

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

bodde själv i en husvang från tidig 90 tal med värme som kom och gick i 2 år , jobbade 07-21 varje dag.
Om de nu är bara sommar så så är de bara härda ut, inte många veckor kvar till skolor börjar

Själv bodde jag under en sten mitt på motorvägen och blev ihjälstucken med kniv av min far varje kväll.

Det är inte alls att bara härda ut. Arbetsgivare som beter sig som svin är aldrig ok. Någonsin. Inga undantag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av granen123:

Tja! Jag är anställd på en restaurang som sommarjobb. Jag är 16 år men tvingas jobba 65 timmar i veckan och får inte ledigt en dag. Så jag hade tänkt att sluta på fredag med omgående effekt men funderar på detta med ekonomiskt skadestånd. Undrar saker som hur mycket kan de ta från lönen och så vidare och chansen att jag måste betala det.
Tack så mycket för all hjälp det kommer att uppskattas mycket!

Jag hade inte slutat kämpa vidare istället jobb växer inte på trän och det ser bättre ut på ditt framtida cv om du håller dig kvar.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Uppdatering. Kommer inte sluta på jobbet men kommer att sätta krav så att jag får ett schema som man kan arbeta med iallafall. Jag ska prata med en av chefarna imorn men som sagt tack för alla som kommenterat och tagit tid och försökt att hjälpa mig i min situation. Blir det inte bättre så ringer jag till facket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av granen123:

Uppdatering. Kommer inte sluta på jobbet men kommer att sätta krav så att jag får ett schema som man kan arbeta med iallafall. Jag ska prata med en av chefarna imorn men som sagt tack för alla som kommenterat och tagit tid och försökt att hjälpa mig i min situation. Blir det inte bättre så ringer jag till facket.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle ringt facket innan. Uppenbarligen har din chef ingen koll på regler.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av frong:

Jag skulle ringt facket innan. Uppenbarligen har din chef ingen koll på regler.

Tror de har koll bara inte bryr sig, ska påmina han sen att de finns. De har rydligen kört egen restaurang i över 20 år av vad jag hör så de borde nog ha koll iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av granen123:

Tror de har koll bara inte bryr sig, ska påmina han sen att de finns. De har rydligen kört egen restaurang i över 20 år av vad jag hör så de borde nog ha koll iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Alright, lycka till.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toivo83:

bodde själv i en husvang från tidig 90 tal med värme som kom och gick i 2 år , jobbade 07-21 varje dag.
Om de nu är bara sommar så så är de bara härda ut, inte många veckor kvar till skolor börjar

Men du förstår att det är olagligt?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Förutom att det är direkt olagligt så ska du även (i andra hand) ha rätt till övertidsersättning om du jobbar övertid. Dessutom ska du ha rätt till ob-ersättning om arbetar helger och nätter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500