Komplett PC billigare än eget bygge?

Permalänk
Medlem

Det kommer ibland färdigbyggda ifrån ex Komplett som är billigare än sätta ihop komponenterna själv, sen fördelarna med ökad garanti osv ifrån en färdig.

Så nej, det är inte alltid billigare att köpa separata delar som vissa säger, och klart bevisat i första posten

Kan handla om de fått in ett större parti av vissa produkter som de sen säljer komplett som en drive eller liknande.
En bekant köpte även en komplett burk (på komplett ) förra året som var rätt mycket billigare än sätta ihop komponenterna själv ifrån andra ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Det verkar stämma visste inte dem räknade in cpun samt ssd och ramstickorna. Man blir lite förvirrad ibland när det det suggested psu 750watt tex. Som på det vega 56 jag köpte ligger runt 330watt men kan ha spikes och hoppa upp till 450 ibland. Antog 5700 skulle kräva lite mer watt. Varför rekommenderar dem så många watt räknar dem med skitaggen så för säkerhetsskull sätter dem ett högt nummer så att alla agg ska klara av det?

Hela Vega56 systemet inkl allt drog som högst ~360W innan förlusterna från nätagget, så säg 340W efter. Jag brukar säga att en konsekvent maxlast som landar runt 50-60% är rätt lagomt då effektiviteten brukar vara hög där samt att lasten inte borde ge fläkten frispel. Din dator kommer inte dra mer, så du ligger fint till. Även 450W är 'bara' ~80% av 550W och ~70% av ett 650W.

Du behöver inte oroa dig, och ja.. de försöker friskriva sig från att folk kör skitagg som inte klarar specarna eller har underspecade 12V rails, samt att de inte vet om du kör 10 HDDs och en överklockad dual socket Xeon som äter 400W själv.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Hela Vega56 systemet inkl allt drog som högst ~360W innan förlusterna från nätagget, så säg 340W efter. Jag brukar säga att en konsekvent maxlast som landar runt 50-60% är rätt lagomt då effektiviteten brukar vara hög där samt att lasten inte borde ge fläkten frispel. Din dator kommer inte dra mer, så du ligger fint till. Även 450W är 'bara' ~80% av 550W och ~70% av ett 650W.

Du behöver inte oroa dig, och ja.. de försöker friskriva sig från att folk kör skitagg som inte klarar specarna eller har underspecade 12V rails, samt att de inte vet om du kör 10 HDDs och en överklockad dual socket Xeon som äter 400W själv.

Själv är jag säker efter att ha fått svar /benchmarks på hur ''mycket'' det egentligen drar.
Det tas i väldigt mycket i köpråds tråden också har jag märkt folk som föreslår PSU på upp emot 750watt för bara ett grafikkort + cpu som kräver runt 300watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Själv är jag säker efter att ha fått svar /benchmarks på hur ''mycket'' det egentligen drar.
Det tas i väldigt mycket i köpråds tråden också har jag märkt folk som föreslår PSU på upp emot 750watt för bara ett grafikkort + cpu som kräver runt 300watt.

Kanon! Huvusaken du känner dig säker på sak, förr var det ofta så att nätagg blev relativt ineffektiva högre upp och längre ner i effekt. Det är inte fallet längre, brukar dock rekommendera att man lägger sig på 60% av maximal effekt vid konsekvent tung last. I ditt fall landar det på ungefär 550-600W. Men självklart kan du dimensionera nätagget efter eget smak och tycke, de korta spikarna är inte av någon större konsekvens.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Jag postade detta i Komplett.se tråden igår, får se om komplett svarar.

Eller känns det OK att det följer med delar för 22 520 kr i egna butikspriser i ett paket man tar 28 999 kr för?

Tråden: #17984149

Rent spontant tänker jag som så här. Att när dom satte ihop dom där paketen som du länkade, så kostade dom lösa prylarna mer. För priserna har ju sjunkit ganska mycket senaste året. Och dom har helt enkelt inte justerat priserna på paketen. Har ju inte en aning om det stämmer överhuvudtaget, men va bara en tanke som slog mig.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]