Guide: Vinklade kopparrör till vattenkylning på tre olika sätt

Permalänk
Melding Plague

Guide: Vinklade kopparrör till vattenkylning på tre olika sätt

Kopparrör till vattenkylning är snyggt, men hur går man till väga? Frida visar olika knep för att lyckas och vilka hjälpmedel som finns tillgängliga.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Stort tack! Tveksam till om jag någonsin kommer våga mig på det här, men i så fall kommer denna guide användas.

Permalänk

Nice.
Dock undrar jag - vilken material är kopplingarna gjort av? ÄVen om rören har en yta av krom, små repor gör att kopparn kommer fram - och beroende på den andra metallen kan det bli korrosion, särkilt med vatten närvarande?

Visa signatur

--------------------------

Permalänk

Intressant artikel, men jag tror att du behöver förtydliga rördimensionerna. Kollade lite snabbt på olika kopparrör och hittade 10, 12, 15 och 18 men ingen på 16 mm. Var hittade du kopparrör som är 16mm?

Tack för en riktigt bra artikel.

/Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Antar att kopparrör ger lite extra passiv kylning när det agerar kylfläns.
Hur stor temperaturskillnad pratar vi om i snitt?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Antar att kopparrör ger lite extra passiv kylning när det agerar kylfläns.
Hur stor temperaturskillnad pratar vi om i snitt?

Har för mej att LLT testade detta med riktigt lång virvel av kopparrör utan större skillnad på tempsen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Obiwannabekenobi:

Nice.
Dock undrar jag - vilken material är kopplingarna gjort av? ÄVen om rören har en yta av krom, små repor gör att kopparn kommer fram - och beroende på den andra metallen kan det bli korrosion, särkilt med vatten närvarande?

Kopplingar av bra kvalitet är gjorda av mässing, de för lödning är ren koppar.
Så, nej med kopplingar av hög kvalitet är det inga problem.

(Däremot skall man undvika att blanda järn och koppar, koppar och aluminum, etc hur de påverkar varandra har med metallerna olika "ädelhet" att göra, dvs en metall som står högre kemiskt sett än en annan "vinner" om de kommer i elektrokemisk kontakt med varandra, koppar, tex är "ädlare" än järn och aluminium, järn är "ädlare" än zink, osv. (det är därför man förzinkar järndetaljer då kommer zinkskiktet att skapa en elektrokemisk förbindelse som skyddar järnet mot korrosion; tex anoder på en stålbåt.)

Mässing består huvudsakligen av koppar och zink.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av Freezer64Pro:

Intressant artikel, men jag tror att du behöver förtydliga rördimensionerna. Kollade lite snabbt på olika kopparrör och hittade 10, 12, 15 och 18 men ingen på 16 mm. Var hittade du kopparrör som är 16mm?

Tack för en riktigt bra artikel.

/Freezer

Jag tror inte att det är så vanligt med kopparrör i 16 mm (inte vad jag sett i datorbygge i alla fall). 12 mm används i videon och är mest förekommande i datorbygge. De flesta tillverkarna säljer anslutningar i två dimensioner, 12mm och 16mm.

Anslutningarna jag visar i artikeln fungerar för både metallrör och plaströr. Akryl-/plaströr finns i 16 mm.

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Obiwannabekenobi:

Nice.
Dock undrar jag - vilken material är kopplingarna gjort av? ÄVen om rören har en yta av krom, små repor gör att kopparn kommer fram - och beroende på den andra metallen kan det bli korrosion, särkilt med vatten närvarande?

Spelar ingen roll då de ligger så nära rent anodiskt:
−0.30 och -35

Aluminium har tex −0.90. Därav får man en stark anod/katodreaktion.

https://en.wikipedia.org/wiki/Galvanic_corrosion

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Skrivet av Freezer64Pro:

Intressant artikel, men jag tror att du behöver förtydliga rördimensionerna. Kollade lite snabbt på olika kopparrör och hittade 10, 12, 15 och 18 men ingen på 16 mm. Var hittade du kopparrör som är 16mm?

Tack för en riktigt bra artikel.

/Freezer

Du får använda kylkopparrör 5/8"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är hydraulikmontör har ej testat detta med kopparrör i mina byggen, även om det inte skulle vara några bekymmer för mig att fixa det. 1. kondens 2. funkar bra med slang även om det skulle vara snyggare med rör.
Sen en viktig sak till med 90 graders kopplingar så får man ett turbulent flöde man eftersträvar ett laminärt flöde om det går så är det mycket bättre att böja rören än att använda 90 graders kopplingar är ca 4-5 gånger högre motstånd med en 90 graders koppling än ett böjt rör. (lite kinkigt av mig men kan ju vara bra med denna info om ni skulle bli sugna MVH Arne)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

@Zoyadog:
Tack för svaret.
Det att jag blev fundersam var att bilden där 12 och 16 mm nämndes enbart visade kopparrör och jag kan inte påminna mig att du nämner plaströr på ett sånt sätt att man förstår att 16 mm inte är till för kopparrör.

Hela artikeln handlar om kopparrör och att då ta upp en rördimension som inte används till kopparrör även om det är kopplingar som kan användas till plaströr med diameter 16 mm ser jag som ovidkommande.

Skulle jag mot förmodan bygga ett system med kopparrör vill jag ha en så stor diameter som möjligt på rören, för att minimera vattenmotstånd.
Är kanske inget problem trots allt med mindre dimension, så det är kanske ett icke problem trots allt.

//freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk

@Jonas_1124:

Det har helt rätt i och de rören är om jag inte missminner mig mer diffusionstät och renare på insidan. Gick utbildning till kyltekniker -92.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk

Laddade upp ett album med 5/8" rör och mjuklödda vinklar.

Mycket billigt och stilrent. Rören är lackade svarta efter de lödits ihop med tenn och en varmluftspistol.

https://www.sweclockers.com/galleri/14879-vattenkylning

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Freezer64Pro:

Skulle jag mot förmodan bygga ett system med kopparrör vill jag ha en så stor diameter som möjligt på rören, för att minimera vattenmotstånd.

//freezer

Du har fortfarande begränsningen av minsta ID i loopen oavsett vilket OD man har på rören.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Tänk om man en dag skulle våga sig på detta... Om så blir fallet återkommer jag absolut till denna guide

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | 3700X | 2080Ti | 32GB DDR4 | 2TB NVMe
ARCTIS PRO + GAMEDAC | RIVAL 650 | APEX M750 | 2 x PG279Q | PG32UQ | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

@Frida:
Tack för svaret.
Det att jag blev fundersam var att bilden där 12 och 16 mm nämndes enbart visade kopparrör och jag kan inte påminna mig att du nämner plaströr på ett sånt sätt att man förstår att 16 mm inte är till för kopparrör.

Hela artikeln handlar om kopparrör och att då ta upp en rördimension som inte används till kopparrör även om det är kopplingar som kan användas till plaströr med diameter 16 mm ser jag som ovidkommande.

Skulle jag mot förmodan bygga ett system med kopparrör vill jag ha en så stor diameter som möjligt på rören, för att minimera vattenmotstånd.
Är kanske inget problem trots allt med mindre dimension, så det är kanske ett icke problem trots allt.

//freezer

Verkar a minimal inverkan på kylförmågan iaf https://youtu.be/TZefYQmIx7w?t=280

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av Freezer64Pro:

@Frida:
Tack för svaret.
Det att jag blev fundersam var att bilden där 12 och 16 mm nämndes enbart visade kopparrör och jag kan inte påminna mig att du nämner plaströr på ett sånt sätt att man förstår att 16 mm inte är till för kopparrör.

Hela artikeln handlar om kopparrör och att då ta upp en rördimension som inte används till kopparrör även om det är kopplingar som kan användas till plaströr med diameter 16 mm ser jag som ovidkommande.

//freezer

Jag förstår förvirringen! Bilden på förstasidan från Phanteks med de olika dimensionerna är dock plaströr. Min tanke var att förmedla att tillverkaren lägger mer krut på att utveckla flera olika typer av anslutningar, vilket underlättar vid byggandet oavsett rörtyp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra guide blir att skaffa kromade kopparrör 12 mm och Hard Tube

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Är hydraulikmontör har ej testat detta med kopparrör i mina byggen, även om det inte skulle vara några bekymmer för mig att fixa det. 1. kondens 2. funkar bra med slang även om det skulle vara snyggare med rör.
Sen en viktig sak till med 90 graders kopplingar så får man ett turbulent flöde man eftersträvar ett laminärt flöde om det går så är det mycket bättre att böja rören än att använda 90 graders kopplingar är ca 4-5 gånger högre motstånd med en 90 graders koppling än ett böjt rör. (lite kinkigt av mig men kan ju vara bra med denna info om ni skulle bli sugna MVH Arne)

Kondens blir inte om man inte kör sub-ambient kylning (oavsett material på rören)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Som någon som jobbar som rörläggare är det första gången i min karriär jag känner mig som den där memen "Filthy casuals, all of them" 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av T0kfr4nZ:

Som någon som jobbar som rörläggare är det första gången i min karriär jag känner mig som den där memen "Filthy casuals, all of them" 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Utveckla din kritik vänligen

Visa signatur
Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av Ase:

Är hydraulikmontör har ej testat detta med kopparrör i mina byggen, även om det inte skulle vara några bekymmer för mig att fixa det. 1. kondens 2. funkar bra med slang även om det skulle vara snyggare med rör.
Sen en viktig sak till med 90 graders kopplingar så får man ett turbulent flöde man eftersträvar ett laminärt flöde om det går så är det mycket bättre att böja rören än att använda 90 graders kopplingar är ca 4-5 gånger högre motstånd med en 90 graders koppling än ett böjt rör. (lite kinkigt av mig men kan ju vara bra med denna info om ni skulle bli sugna MVH Arne)

EK har skrivit en intressant artikel om detta och testat. Slutsatsen verkar vara att vinklade adaptrar har en negativ effekt på flödet, men att skillnaden i temperatur är försumbar och inte har någon större påverkan på prestandan.

https://www.ekwb.com/blog/do-angled-adapter-fittings-really-r...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Lego Master

Jag har haft väldigt begränsad kontakt med "riktiga" vattenkylningssystem. Hur är det med flödesljud i såna system? Är det tillräckligt lågt flöde för att slippa vattenledningsljud? Och vad kan man göra för att minimera sånt?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av Shudnawz:

Jag har haft väldigt begränsad kontakt med "riktiga" vattenkylningssystem. Hur är det med flödesljud i såna system? Är det tillräckligt lågt flöde för att slippa vattenledningsljud? Och vad kan man göra för att minimera sånt?

Jag har aldrig varit med om att det har låtit från vattenrören. Det som däremot ger ifrån sig ljud är pumpen, och speciellt om den är dåligt dämpad då ljudet fortplantar sig i chassit. Detta går dock att minimera med olika dämpmattor, bra montering och justering av effekten på pumpen. Den behöver inte gå på max effekt.

Något annat som kan ge ifrån sig ljud är luftbubblor i systemet. Oftast försvinner dessa men har man designat loopen på ett dåligt sätt så att luftbubblor fortsätter skapas kan det ställa till det ljudmässigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

EK har skrivit en intressant artikel om detta och testat. Slutsatsen verkar vara att vinklade adaptrar har en negativ effekt på flödet, men att skillnaden i temperatur är försumbar och inte har någon större påverkan på prestandan.

https://www.ekwb.com/blog/do-angled-adapter-fittings-really-r...

Skickades från m.sweclockers.com

Exactly flödet är det som minskar vid turbulent flöde även ett visst tryckfall detta är nog inga bekymmer vid så enkla kretsar som en loop vid vattenkylning men om man bygger ett större system med många vinklar så kan det påverka.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Istället för att grada med en fil kan jag tipsa om en sådanhär:
https://verktygsboden.se/gradverktyg/roerbrotsch-in-och-utvae...

Blir lite lättare och bättre.
I övrigt en trevlig liten guide!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av bardbard:

Istället för att grada med en fil kan jag tipsa om en sådanhär:
https://verktygsboden.se/gradverktyg/roerbrotsch-in-och-utvae...

Blir lite lättare och bättre.
I övrigt en trevlig liten guide!

Har ägt en sådan, kanske haft en av dålig kvalitet, men har inte fått till tekniken ännu. Händerna glider runt röret så jag får inget grepp. Några bra tips på hur man ska göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Har ägt en sådan, kanske haft en av dålig kvalitet, men har inte fått till tekniken ännu. Händerna glider runt röret så jag får inget grepp. Några bra tips på hur man ska göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan inte komma på att jag har upplevt det någongång direkt.
Som alla andra verktyg så spelar väl kvaliten kanske roll, gäller ju att det är bra skär på.
I övrigt när jag har gradat så har jag bara hållit i röret och kört.
Tror tricket är lite att inte vara för ivrig. Man ska knappt behöva trycka verktyget mot röret utan bara snurra och snurra. Det ska lösa sig själv om du vet vad jag menar.
Trycker man för hårt så börjar man svarva spånor och då tar det tvärstopp, en teori iaf

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Skrivet av Obiwannabekenobi:

Nice.
Dock undrar jag - vilken material är kopplingarna gjort av? ÄVen om rören har en yta av krom, små repor gör att kopparn kommer fram - och beroende på den andra metallen kan det bli korrosion, särkilt med vatten närvarande?

Kromade rör är dock inte kromade på insidan endast på utsidan så vattnet är alltid i kontakt med koppar.

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Primo Cpu:Intel i7 6900k Moderkort:Asus ROG RAMPAGE V EDITION 10 Ram:4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400Mhz Grafikkort:Msi Lightning 1080ti Lagring:Samsung 840 Evo 250GB, Intel 520 120GB, WD Caviar Black 1TB, Crucial MX300 750GB Ljud:Asus Essence STX, Essence One Dac PSU:Corsair AX860 OSWindows 10