Permalänk
Medlem

vilken vpn ska jag välja?

Tja,

jag kör idag ovpn.se men ettårsplanen går snart ut och tänkte ersätta då jag inte är direkt nöjd. på min 100/100 lina där jag får ut 120/120 utan vpn får jag ut ca 60/60 med vpn.. supporten svarar väl ofta och så men tycker att kunskapen där är lite meh när det har varit problem.

jag är inte ute efter att vpna hela nätet utan det är framförallt maskinen där jag sköter deklarationen och andra ekonomiska excel-dokument.
men om avtalet tillåter att fler maskiner kopplar upp sig är de väl inget minus direkt.

vad använder ni och varför?

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Använder NordVPN som fungerar okej. Tycker de har en smidig mjukvara, duglig hastighet (ca 100/10 ansluten mot Sverige). Ansluter jag mot servrar i USA som ger mig Amerikansk Netflix går det ner till 20/5. Tog det eftersom deras 3-års paket kostar 30kr/månad (betala allt direkt) och jag delar på det med brorsan så det är en cheeseburgare i månaden i kostnad. Min lina är egentligen 300/10, men det räknar jag inte med att komma upp i via VPN.

Hade strul att få anslutning i 24h, hänt en gång på 6 månader så det säger jag är ok. Ingen erfarenhet av annan VPN.

Permalänk
Medlem

jag var kund hos NordVPN ca 30min innan jag bad om pengar åter.
vissa saker fungerade inte alls, vissa saker fick jag ta hem, men inte dela med mig av...

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

https://integrity.st/ tycker jag är ett bra alternativ, har fungerat fint för mig under 2 års tid

Permalänk
Medlem

Kan inget annat än att rekommendera ovpn. Bra service, bra hastighet. Har fullt blås upp och ner. Maxar alltid min lina. (100/100). Supporten vet vad de snackar om när man behöver hjälp. Har använt den när jag varit utomlands och har fungerat hur bra som helst där med.

Permalänk
Medlem

Jag personligen kör Mullvad. Kör Wireguard på min router så allt är skyddat men det finns även en wireguardklient till Windows numera och är snabbare än ovpn. Tycker det har fungerat bra med stabila servrar. Har haft NordVPN innan och där fick jag bara ut sunkig hastighet oavsett land.

Permalänk
Medlem

Mullvad. Fungerar bra.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorgin:

Kan inget annat än att rekommendera ovpn. Bra service, bra hastighet. Har fullt blås upp och ner. Maxar alltid min lina. (100/100). Supporten vet vad de snackar om när man behöver hjälp. Har använt den när jag varit utomlands och har fungerat hur bra som helst där med.

Har kört ovpn i 2 år och tycker tvärtom. Får typ ut hälften av min 100/100 och kan inte direkt påstå att jag fått hjälp någon gång. Har varit i kontakt med dem gällande flera olika saker men aldrig har någon blivit löst utan de har bara slutat svara på mailen till slut.
Det har varit problem med hastighet, problem med att ansluta, problem med att kill switch inte triggas när vpn anslutningen går ner.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Jag personligen kör Mullvad. Kör Wireguard på min router så allt är skyddat men det finns även en wireguardklient till Windows numera och är snabbare än ovpn. Tycker det har fungerat bra med stabila servrar. Har haft NordVPN innan och där fick jag bara ut sunkig hastighet oavsett land.

Hur tycker du att Wireguard fungerar? märker du skillnad i hastighet om du kör wireguard elle ropenvpn?
Jag läste en artikel på https://restoreprivacy.com/wireguard/ förut om att Wireguard inte riktigt är en färdig produkt och att det fanns saker man skulle tänka på. t.ex. så fungerar det dåligt med vpn providers "no logging" policys.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Kör PIA (OpenVPN) på en PFSense VM, hyggligt pris, inget strul under det året jag har nyttjat det och får ut samma throughput med VPN som utan. (100/100Mbit/s Telia)

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Tja,

jag kör idag ovpn.se men ettårsplanen går snart ut och tänkte ersätta då jag inte är direkt nöjd. på min 100/100 lina där jag får ut 120/120 utan vpn får jag ut ca 60/60 med vpn.. supporten svarar väl ofta och så men tycker att kunskapen där är lite meh när det har varit problem.

jag är inte ute efter att vpna hela nätet utan det är framförallt maskinen där jag sköter deklarationen och andra ekonomiska excel-dokument.
men om avtalet tillåter att fler maskiner kopplar upp sig är de väl inget minus direkt.

vad använder ni och varför?

Det är lite konstig hastighet även om man i regel förlorar lite hastighet när man kör VPN. Jag har 250/250Mbit/s ifrån Banhof och tankar Linux ISO filer väldigt ofta, och då tankar jag i nästan full hastighet med vpn-anslutning med datorn som klient. Kör du med datorn eller router som vpn klient?

Hur kontrollerar du hastigheten på din vpn anslutning?

Om du använder datorn så kan du försöka med deras egna lilla program och ansluta med tillvalet TCP 443 och se om det gör skillnad. Öppna också en port på ovpn.com och gör en portforward i routern till din dators IP-adress.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag kör Torguard. Får ut ~500/500 Mbit/s på en tusenlina.
Kostar ~$2.5 per månad.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom: jag kör med windowsappen speedtest (istället för speedtest.net).
Att köra 443 är knappt någon skillnad, 443 är liiiiite sämre för mig än udp.
det är bara en dator jag använder med vpn, så inte hela nätet.

öppna en port? du menar en helt random port eller 443 för att testa med 443?
för idag har jag redan andra portar forwardade för olika applikationer

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@iBurningMan: jag kör med windowsappen speedtest (istället för speedtest.net).
Att köra 443 är knappt någon skillnad, 443 är liiiiite sämre för mig än udp.
det är bara en dator jag använder med vpn, så inte hela nätet.

öppna en port? du menar en helt random port eller 443 för att testa med 443?
för idag har jag redan andra portar forwardade för olika applikationer

Jag tänker mest att du bara öppnar en port på ovpn.com och forwardar den till datorn. Tror inte det gör något till eller
från då du ändå har en vpn anslutning med 1194. Vid närmare eftertanke så kan du nog lika gärna strunta i det. Bara jag som fick en tankevurpa där.

Pröva med bredbandskollen.se då det brukar ge hyffsade resultat. Det är IIS som driver den och dom har servrar runt om i landet så du borde få kontakt med en med hyffsad ping också.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

https://integrity.st/ tycker jag är ett bra alternativ, har fungerat fint för mig under 2 års tid

Får bara en bråkdel av bandbredden med integrity. Förlorar du någon nämnvärd bandbredd med den tjänsten?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom: kan kolla med bredbandskollen när jag kommer hem, men jag har för mig att det var ovpn.se supporten som hänvisade mig till speedtest appen då dom tyckte den var tillförlitligare.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Mullvad funkar bra för mig, har inte märkt av någon nämnvärd hastighetsminskning eller ökad ping.
50kr månaden och kan köra det på 5 klienter sammtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Hur tycker du att Wireguard fungerar? märker du skillnad i hastighet om du kör wireguard elle ropenvpn?
Jag läste en artikel på https://restoreprivacy.com/wireguard/ förut om att Wireguard inte riktigt är en färdig produkt och att det fanns saker man skulle tänka på. t.ex. så fungerar det dåligt med vpn providers "no logging" policys.

Jag tycker det fungerar bra för mig. Det är lite i startgropen som du själv säger och utvecklas fortfarande. För mina ändamål så fungerar Wireguard och jag gillar framförallt de högre hastigheterna. Får ut 330 Mbit via Wireguard på routern vilket för mig är mer än acceptabelt. Finns ett inlägg på Skadligkod.se om hastigheterna. Sen beror hastigheterna på var man bor också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Får bara en bråkdel av bandbredden med integrity. Förlorar du någon nämnvärd bandbredd med den tjänsten?

Jag har 1Gbit, får ut 375/400 ned och up, men har satt upp OpenVPN i min router (pfSense) och i dagsläget bara en virtuell maskin på dett VLAN som kör VPN, flaskhalsen ligger i Hyper-V eller ja, snarare vilka resurser som jag tilldelat den virtualla maskinen.

Ska flytta över några fysiska maskiner till VPN nätet så kan återkomma med vad jag får för resultat då.

Permalänk
Medlem

Okej. Nu har jag även kört med Bredbandskollen, och den visar att jag har 30-40Mbit/s lägre down/up Speed än vad speedtest visar.
Det var mycket fascinerande.

Jag gjort massa testar nu med ominstallation av klient, olika TAP drivrutiner, TCP eller udp samt stängt av IPS i brandväggen.

Speedtest visar just nu att jag har 105/96, Bredbandskollen visar 72/63.

Jag har även fått provkonto från Mullvad.
Kör den på en virtuell win10. Innan vpn hade jag en Speed på ca 120/120. Med mullvad hade jag ca 30/30 enligt Bredbandskollen. Även på den virtuella har jag testat olika TAP versioner

Blir inte riktigt klok

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Om jag inte kommer ihåg fel så är kompression påslaget på Mullvads VPN som default.
Så farten blir då beroende på hur bra mätdatan går att komprimera och då kan man få konstiga värden.
Fick 120Mbit/s på en 60Mbit/s lina med VPN.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Mäter man med Bredbandskollen får man väl bara hastigheten mellan mät-server och vpn-server, och inte hela vägen till sin hemdator...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Mäter man med Bredbandskollen får man väl bara hastigheten mellan mät-server och vpn-server, och inte hela vägen till sin hemdator...

Ja, om man kör med VPN så får man hastigheten mellan mätservern och VPN servern oavsett vilken mät tjänst man använder sig av.

@issue
Att hastigheten kan skilja mellan Bredbandkollen och SpeedTest, är troligtvis för att det inte är samma mätserver som det testas mot.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Mäter man med Bredbandskollen får man väl bara hastigheten mellan mät-server och vpn-server, och inte hela vägen till sin hemdator...

Skrivet av Belzader:

Ja, om man kör med VPN så får man hastigheten mellan mätservern och VPN servern oavsett vilken mät tjänst man använder sig av.

det kan ju inte stämma. om jag har en app på min dator hemma, testet är ju mot appen. min app finns ju helt plötsligt inte på ovpn´s servrar.

samma sak bredbandskollen eller andra webbaserade testar, de laddar ju ner saker för att mäta farten, den kan ju inte bara mäta till vpn server för det finns ju inget där som triggad mätningen, utan jag lokalt har triggat mätningen

lite som att säga, om jag via vpn väljer att ladda ner en fil så laddas den bara ner till VPN servrarna

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Jag personligen kör Mullvad. Kör Wireguard på min router så allt är skyddat men det finns även en wireguardklient till Windows numera och är snabbare än ovpn. Tycker det har fungerat bra med stabila servrar. Har haft NordVPN innan och där fick jag bara ut sunkig hastighet oavsett land.

Kör exakt samma lösning hemma. Har telias 250/100 lina och jag maxar den både upp och ner

Har kört mullvad i över 2 år nu och nöjd med dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Använder NordVPN som fungerar okej. Tycker de har en smidig mjukvara, duglig hastighet (ca 100/10 ansluten mot Sverige). Ansluter jag mot servrar i USA som ger mig Amerikansk Netflix går det ner till 20/5. Tog det eftersom deras 3-års paket kostar 30kr/månad (betala allt direkt) och jag delar på det med brorsan så det är en cheeseburgare i månaden i kostnad. Min lina är egentligen 300/10, men det räknar jag inte med att komma upp i via VPN.

Hade strul att få anslutning i 24h, hänt en gång på 6 månader så det säger jag är ok. Ingen erfarenhet av annan VPN.

Jag är ute efter US netflix också, har fram tills nyligen använt PIA, är nöjd med allt förutom att de många gånger blir blockerade på netflix. De verkar dock jobba aktivt med det på PIA då det 1-2v senare fungerar igen.
Men det skulle kanske vara kul att prova något nytt, hastigheterna är inte så mycket att hänga i granen mot US i bästa fall 25 mbit så man iaf kan streama i HD. Hur är nvpn jämfört med detta enl dig?

Edit: Ni som kör med mullvad, försöker hitta om man kan få rabatt om man köper fler månader i stöten men hittar inget. Är det 50 kr/månad som gäller oavsett?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Jag personligen kör Mullvad. Kör Wireguard på min router så allt är skyddat men det finns även en wireguardklient till Windows numera och är snabbare än ovpn. Tycker det har fungerat bra med stabila servrar. Har haft NordVPN innan och där fick jag bara ut sunkig hastighet oavsett land.

Skrivet av timerx:

Kör exakt samma lösning hemma. Har telias 250/100 lina och jag maxar den både upp och ner

Har kört mullvad i över 2 år nu och nöjd med dem

vilka routrar kör ni och har ni testat att köra openvpn i routern för att sedan köra wireguard?
anledningen till att jag frågar är att jag precis har confat openvpn på ett eget VLAN i min Ubiquiti USG, men jag får bara ut 10/10Mbit/s.
skulle vara kul att veta om wireguard är så pass mycket lättare så jag iaf kan komma närmre 100/100 med den i min USG.

sen var jag lite ledsen över mullvads egna klient, jag kör ju VPN på en maskin utan skärm tgb/mus, men så fort den anslöt till vpn så blev jag utslängd från rdp. så då måste jag köra openvpns egna klient och sen confa split tunneling och socks5 där det går.

vet ni om det är samma lika för wireguard appen i windows?

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

vilka routrar kör ni och har ni testat att köra openvpn i routern för att sedan köra wireguard?
anledningen till att jag frågar är att jag precis har confat openvpn på ett eget VLAN i min Ubiquiti USG, men jag får bara ut 10/10Mbit/s.
skulle vara kul att veta om wireguard är så pass mycket lättare så jag iaf kan komma närmre 100/100 med den i min USG.

sen var jag lite ledsen över mullvads egna klient, jag kör ju VPN på en maskin utan skärm tgb/mus, men så fort den anslöt till vpn så blev jag utslängd från rdp. så då måste jag köra openvpns egna klient och sen confa split tunneling och socks5 där det går.

vet ni om det är samma lika för wireguard appen i windows?

Har denna routern - RT-AC86U. OpenVPN är inbyggt stöd för. Men openvpn är sjuktligt hungrig på resurser, nöjd om jag får ut 50mbit med det och äter typ alla lediga resurser på routern. Openvpn är tung som fasiken för en rputer, tror inte du hittar en vanlig hemmarouter där du kan köra lpenvpn och få bra speed.
Wireguard är även på väg in i linux kernel så blir snart native support för det också.
Med min setup så har jag även confat killswitch och autoreconnect. Så om den tappar connection mot mullvad så blockar den alla request ut på internet och försöker återetablera uppkopplingen mot mullvad.
Men har just nu 60 dagar uptime utan en enda nerkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Jag är ute efter US netflix också, har fram tills nyligen använt PIA, är nöjd med allt förutom att de många gånger blir blockerade på netflix. De verkar dock jobba aktivt med det på PIA då det 1-2v senare fungerar igen.
Men det skulle kanske vara kul att prova något nytt, hastigheterna är inte så mycket att hänga i granen mot US i bästa fall 25 mbit så man iaf kan streama i HD. Hur är nvpn jämfört med detta enl dig?

Edit: Ni som kör med mullvad, försöker hitta om man kan få rabatt om man köper fler månader i stöten men hittar inget. Är det 50 kr/månad som gäller oavsett?

NordVpn har ganska många servrar i USA och vissa om dem är blockade och vissa fungerar. Just nu är jag ansluten mot en i Jackson som ger ca 20/10 och amerikansk netflix. Tror man kan hitta servrar som fungerar om man kikar lite på typ reddit/NordVPN eller dyl ifall den servern man använder "stängs ute". Har inte haft några stora problem med att streama i HD. Ibland kan den strula första minuten av ett avsnitt eller dyl innan den slår över på HD.

Permalänk
Medlem

Jag kör Mullvad. Har träffat folket som jobbar med Mullvad flertaget gånger och är extremt nöjd med såväl guider och bemötande som pris och kvalité på tjänsten. Två gånger (på två år) har jag varit tvungen att mekka med min config (uppdatera ett cert, det behöver man göra var 10e år, samt byta server en gång för att den jag hängde på blev svartlistad någonstans).

5 av 5. Bästa VPN på marknaden imho.

Edit: Kan även delge att jag har VPN på WAN och trots detta spelar DotA utan problem.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕