Permalänk
Medlem

BroServ1.0

OBS! Ni får ursäkta kvaliten på byggbilderna, enda kameran jag hade vid bygget var en sunkig mobilkamera

Då man flyttat från lägenhet till liten gård så fanns det ju givetvis ett krav att man fick upp en bra grund för den digitala infrastrukturen i hemmet.
Så givetvis ska man ha ett Rackskåp där man kan husera det alldagliga, såsom :

Patchpanel för de fasta nätverksdragningarna för fastigheten
Router, en Ubiquiti EdgeRouter Lite
Switch, en Netgear GS724T V2 (1Gbit Layer 2)
Server, en Dell Poweredge R710, 2x Xeon X5560 2.8Ghz, 36GB DDR3, 200GB SSD för VM samt 8,5TB för lagring.
UPS, en HP R/T 3000 G2, 3300VA 3000W
Sen en HP Resisitiv Touchskärm för information och lättare kontroll.

Rackskåpet (ett gammalt 19" telerack) köptes begagnat för en billig slant då konstruktionen lämpade sig till det jag tänkte göra,
det är dock inte byggt för serverhårdvara då det inte är fulldjup och klarar således inte rails samt att Poweredgen sticker ut en bit bakåt. Men det följde med ett par massiva hyllor så upsen och servern vilar på dessa istället för rails.

Dörren som följde var i härdat glas så därmed kört för att kortas ner då skåpet var tvungen att gå från 45U högt till 35U högt för att få plats i källaren. Så blev "tvungen" att bygga en egen dörr till skåpet såklart

Poweredgen kör VMWare från en internt belägen USB-sticka medans alla Virtuella maskiner körs från en Samsung 200Gb SSD monterad där DVD-läsaren en gång var monterad. Så alla 3.5" hotswap platser är fria för större hårddiskar för lagring (just nu två 500Gb SAS diskar i Raid1 samt två 4TB sata för mindre viktig lagring).

Temat går i svart, rött och blått då jag är ett stort FAN av TRON filmerna, som ni kanske ser på loggan som pryder mitten av racket

Besök galleriet här

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
99:e percentilen

Riktigt nice, måste jag säga! Sjukt snygg dörr du skapat, och skön känsla som uppstår i ”serverrummet” helt klart. Man lär väl knappast kunna besöka dig utan att få sig en guidad tur. ^^

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Riktigt bra gjort, gillar det skarpt. Tron känsla finns det helt klart över det, bra filmer det 😃

Du får skaffa någon kontroller så kan den nästan dubbla som både serverrack och arkadskåp med tron på såklart 👍😃

Visa signatur

uzumaki.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Riktigt nice, måste jag säga! Sjukt snygg dörr du skapat, och skön känsla som uppstår i ”serverrummet” helt klart. Man lär väl knappast kunna besöka dig utan att få sig en guidad tur. ^^

Tack!, Nä så är det, första stoppet för nya gäster är såklart källaren (vilket låter jävligt creepy hahaha)

Skrivet av ethix:

Riktigt bra gjort, gillar det skarpt. Tron känsla finns det helt klart över det, bra filmer det 😃

Du får skaffa någon kontroller så kan den nästan dubbla som både serverrack och arkadskåp med tron på såklart 👍😃

Tack!
Ohh där sa du något, får bygga en panel med spinner och joystick som kan fällas fram!

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk

Riktigt snyggt blev det.

Vad är det för LED list du använder är det "Neopixel" ?

Visa signatur

Chassi Fractal Design Refine R3 | PSU EVGA Supernova G2 | CPU i7
4770K | Moderkort MSI Z87 MPOWER Max | RAM 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | GPU MSI 980 Ti SC+ 6GB | SSD 3x500GB Samsung EVO 850 | Servar Dell R710 15 TB Raid 6, Dell R610 ESXi 6.0, Dell R210 ii

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Helt klart en av de snyggare hemma-racken. Även om jag inte är så mycket för det där med RGB.
Blir lite avis.

Vad kör du i VM-maskinen?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mosquito608:

Riktigt snyggt blev det.

Vad är det för LED list du använder är det "Neopixel" ?

Tack!
Typ neopixel, det är en generisk WS2812B slinga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Helt klart en av de snyggare hemma-racken. Även om jag inte är så mycket för det där med RGB.
Blir lite avis.

Vad kör du i VM-maskinen?

Tack!

Jag kör än så länge bara tre VM =
VM1 : Windows 7 Pro som kör diverse mindre Windows program/tjänster
VM2 : Ubuntu 16 som kör ZoneMinder för övervakningskameror
VM3 : OpenMediaVault 4, min "NAS", sköter förvaringen och utdelningen av Musik, Video etc.
Kör plugin miniDLNA för att kunna spela upp musik direkt genom förstärkaren.
Kör även docker, och där i kör jag Haugen Transmission Container för att eventuella nerladdningar ska gå genom OVPN

Mer kommer det bli!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk

Snyggt

Visa signatur

I9 9900K | Aorus Master z390 | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz | Corsair Hydro H150i PRO | Lian-Li PC-O11 DYNAMIC | MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB Gaming X Trio | Samsung SSD 970 EVO PLUS 500GB M.2 | EVGA SuperNOVA 750W | Samsung 49' CRG9
Vart tog DOS vägen och vem använder Windows tangenten?

Permalänk
Administrativ avgift

@Broberg: Så sjukt bra gjort! 5/5 !

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Sexigt sa det förslar!
Helt klart ngt för /r/homelab!

Permalänk
Medlem

Grymt fint! RGB passar inte min smak (jag är ju som jag är också^^) men i källaren kan jag se ett behov av det iaf.
Vad består golvet av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chavabunga:

Tack!

Skrivet av andra94:

@Loket: Så sjukt bra gjort! 5/5 !

Tackar ödmjukast!

Skrivet av deveraux:

Sexigt sa det förslar!
Helt klart ngt för /r/homelab!

RGB sexar upp allt!
Den ligger uppe på /r/homelab givetvis!

Skrivet av Belieber:

Grymt fint! RGB passar inte min smak (jag är ju som jag är också^^) men i källaren kan jag se ett behov av det iaf.
Vad består golvet av?

RGB är ju inte för alla, det köper jag. Jag trodde inte jag va det heller, men sen man upptäckte adresserbara LED så gick jag över till "the brightside"
Golvet är jord/grus, men iom att det ska in mer "hushålls"-elektronik så ska det dit ett till lager fint grus som utjämning och sen ska det läggas perforerade plattor ovanpå det (ett måste du fukten måste kunna vandra neråt)

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem

Såå rackarns snyggt! Stiligt! Ger inspiration.
Jag vill ha frontpaneler i den stilen på ett par datorer här (MetallicGear Neo Mini som jag precis lade upp bilder på i galleriet) ...och en verkstad...

Permalänk
Medlem

Nice (server)rack

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Snyggt! Det där är ju ett lämpligt sätt att använda lite ledslingor tycker!
Dessutom gillar jag hur det dyker upp en färdigfräst dörr på ett sätt som påminner om hur matematiska bevis ofta går till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blingit värre! Well done *slow clap*

Permalänk
Medlem

Sänder dig all min kärlek 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Encom, äg! Snyggt bygge!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Avstängd

Ruskigt snyggt för att stå nere i källaren, det är ju där man samlar de fula kärringarna )

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Stiligt!

Som gammal husägare så måste jag bara fråga. (Svårt att se på bilderna)

Är det riktigt golv och uppvärmd grund?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sjukt snyggt! Önskar att man hade tillgång till utrustning för att kunna fräsa ut saker så där... skulle behöva piffa upp mitt eget rack :/.

Vad är det för modell på den där skärmen? Har länge letat efter en touch till mitt eget rack men verkar ju inte tillverkas några touchskärmar öht längre...

Permalänk
Hjälpsam

35 U är det ca 155 cm?, golvet verkar vara grus, nu värmer väl servern upp en del, så fukten skall förhoppningsvis inte vara problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

För en gångs skull så blev det jättefint med RGB.
Bra jobbat, 10/10.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

-"Nice rack!" som man kan säga på Engelska!
Håller med att RGB passar in bra här, samt gör att man inte behöver tända lampan.

Permalänk
Medlem

Nästan synd på utseendet att den står där den står, hur ofta kommer du gå ner och se den?
Men skitsnyggt oavsett.

Skrivet av Trigger:

Är det riktigt golv och uppvärmd grund?

Ser ut att vara grus tycker jag.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av shelter:

Nästan synd på utseendet att den står där den står, hur ofta kommer du gå ner och se den?
Men skitsnyggt oavsett.

Ser ut att vara grus tycker jag.

Tyckte nog nog det också. Därför jag frågar

Man ska ha plast på för att minska markfukt som tränger opp

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så RGB kan vara smakfullt. Diggar cyberpunk känslan.

Permalänk
Medlem

Snyggt!
Hur är det med luftfuktigheten? Behöver du avfuktare?

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla glada tillrop! Värmer det gamla nördhjärtat

Skrivet av MiLeS:

Encom, äg! Snyggt bygge!

Tack! Flynn Lives!

Skrivet av Stefflo:

Ruskigt snyggt för att stå nere i källaren, det är ju där man samlar de fula kärringarna )

Källaren måste ju också få lite stil!

Skrivet av mrpijey:

Sjukt snyggt! Önskar att man hade tillgång till utrustning för att kunna fräsa ut saker så där... skulle behöva piffa upp mitt eget rack :/.

Vad är det för modell på den där skärmen? Har länge letat efter en touch till mitt eget rack men verkar ju inte tillverkas några touchskärmar öht längre...

Tack!
Det är en LG t1710bu, den har suttit i en filmuthyrnings "kiosk" (därav sifferpanels mönstret som är innött).
Det tillverkas mycket touchskärmar, men nya skärmar kostar ju lite därefter också. Försök hitta POS (Point Of Sale) skärmar från kassa system. De borde vara hyfsat billiga när man hittar några!

Skrivet av Ratatosk:

35 U är det ca 155 cm?, golvet verkar vara grus, nu värmer väl servern upp en del, så fukten skall förhoppningsvis inte vara problem.

Ja, typ tror med fötter etc så är skåpet 165cm, sen med aluplattformen som skåpet står på så har jag ca 2cm tillgodo. det är ca 180-190cm högt i källaren.
Ja vi får se hur det blir med fukten, med golvvärme ovanför, acktank, frys och serverskåp där nere så torde inte fukten bli något bekymmer så länge fukten ventileras ut genom ventilationen i krypgrunden.

Skrivet av Lifooz:

För en gångs skull så blev det jättefint med RGB.
Bra jobbat, 10/10.
/Lifooz

Tackar!!

Skrivet av ThomasLidstrom:

-"Nice rack!" som man kan säga på Engelska!
Håller med att RGB passar in bra här, samt gör att man inte behöver tända lampan.

Ja, för snabblokalisering så funkar belysningen bra!

Skrivet av shelter:

Nästan synd på utseendet att den står där den står, hur ofta kommer du gå ner och se den?
Men skitsnyggt oavsett.

Ser ut att vara grus tycker jag.

Tack!
Någon gång i veckan skulle jag tro man är nere, då det står en frys där nere och det används som "läsk"-förvaring

Skrivet av Trigger:

Tyckte nog nog det också. Därför jag frågar

Man ska ha plast på för att minska markfukt som tränger opp

Det är en urgrävd gammal krypgrund (huset är från början ett sent 1800-tals torp) vi har minimalt med plast överlag i huset, så grunden ska vara så öppen det bara går för att låta fukten kunna vandra genom och neråt istället för uppåt.
Marken huset står på är väldigt väldrenerad och den fukt som blir efter regn försvinner väldigt fort.

Skrivet av JohnnyB5:

Så RGB kan vara smakfullt. Diggar cyberpunk känslan.

Tack! Jodå, med adresserbara LEDS så kan man få till en nice feel (neon hade varit ännu ballare dock)

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com