När Behöver AMD Radeon korten ha Ray Tracing

Permalänk
Avstängd

När Behöver AMD Radeon korten ha Ray Tracing

När behöver AMD släppa sitt första ray tracing kapabla kort? Själv anser jag att ungefär 2 månader innan Cyberpunk 2077, då Jag redan nu ser att det kommer vara årets spel och det spelet som dominerar 2020 och kommer vara det spelet som alla andra spel kommer mätas emot det kommande decennium.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

De har släppt 5700 xt, när kommer topmodellerna i den serien? Jag tycker att det är okej att de har snålat in med raytracing i mid och low tier korten för de är troligen ändå inte starka nog att klara av att leverera bra fps med RT på, men toppkorten tycker jag att de borde kunna trycka in RT teknologi i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av qwzxqwzx:

De har släppt 5700 xt, när kommer topmodellerna i den serien? Jag tycker att det är okej att de har snålat in med raytracing i mid och low tier korten för de är troligen ändå inte starka nog att klara av att leverera bra fps med RT på, men toppkorten tycker jag att de borde kunna trycka in RT teknologi i.

Skickades från m.sweclockers.com

Själv tycker jag mid till high range korten behöver ha ray tracing. Men den måste vara spelbar 60 FPS minimum själv så anser jag att allt under 75 är o spelbart 85 funkar och 100 FPS borde vara målet för även den svagaste GPUn i 1080p.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Vi har kommit till en punkt där jag personligen känner att jag bryr mig mindre och mindre om ett spels grafiska utseende. Även om jag tyckte att battlefield 4 såg coolt ut när det begav sig glömde jag snabbt detta när jag började spela och upplevde hur värdelös nätkoden till en början var. Jag vill hellre se fullständiga spel utan buggar och halvfärdiga släpp än strålspårning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Vi har kommit till en punkt där jag personligen känner att jag bryr mig mindre och mindre om ett spels grafiska utseende. Även om jag tyckte att battlefield 4 såg coolt ut när det begav sig glömde jag snabbt detta när jag började spela och upplevde hur värdelös nätkoden till en början var. Jag vill hellre se fullständiga spel utan buggar och halvfärdiga släpp än strålspårning.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med. Strålspårning är fint o allt, men inget jag ser som viktigt. Det kan vänta för mig tills det är lika vanligt som AA och andra inställningar. Jag kommer givetvis att använda det när jag har ett kort som klarar av det utan markant prestandaförlust och tekniken är vardag i spelen.

För mig är tydliga och högupplösta texturer viktigare utöver ett välgjort spel.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

@firstofmay: Jag håller med dig att ett välpolerat spel, med bra gameplay är betydligt viktigare än grafiken. vissa spel har även åldrats väldigt bra. Witcher 2 och 3 är ett bra exempel tycker jag. medan skyrim som kom ut samma år som witcher 2, ser ganska dåligt ut idag. Ray tracing kan inte gör ett spel bättre, BFV är nog det bästa exemplet på det.

Sen är det även så att alla spel med "ray tracing" just nu inte använder full ray tracing, utan har delat upp det mellan antingen Skuggor, Global belysning eller reflektioner.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

@firstofmay: Jag håller med dig att ett välpolerat spel, med bra gameplay är betydligt viktigare än grafiken. vissa spel har även åldrats väldigt bra. Witcher 2 och 3 är ett bra exempel tycker jag. medan skyrim som kom ut samma år som witcher 2, ser ganska dåligt ut idag. Ray tracing kan inte gör ett spel bättre, BFV är nog det bästa exemplet på det.

Sen är det även så att alla spel med "ray tracing" just nu inte använder full ray tracing, utan har delat upp det mellan antingen Skuggor, Global belysning eller reflektioner.

Hur skyrim ser ut beror på vilka moddar du har, för damn.. det går att få vackert.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt frågan. Vem är det som ställer dessa krav på vad AMD behöver ha? Inte är det jag, du eller någon annan här. De som verkligen ställer kraven, är de som är investerare. Denna investerare heter "Microsoft" och är även de som utvecklar DXR. Om du skulle fråga Microsoft skulle de säkerligen säga "När Scarlett släpps så ska det vara redo!" , vilket är slutet av 2020. Helst bör det vara redo nästan ett helt år innan så de kan göra småfixar och så.

Frågar du AMD så säger de "När ekosystemet är redo (spelutvecklare,mjukvara, hårdvara etc.), vi kan aktivera det för alla utan prestandaförlust för allihopa". Så vad betyder det i praktiken? Navi12 har RT instruktioner. RT? Visst. Hårdvaruaccelererad? Jag vet inte.

Om jag skulle gissa, så skulle de ha HW RT redo i Q1-Q2 2020. Varför då? De har announcements under CES som tydligen inte har att göra med nya threadripper. Jag kan bara tänka mig nya Navi kort eller APU:er. Vad annars kan reducera ett monster HEDT till en notis?
"My source was pretty clear on the timeline and said AMD plans to introduce this before the year is over because they have something else planned for CES next year."

Värt att notera: Det är AMD som kontrollerar när RT slår igenom, inte NVIDIA. Samtliga implementationer med RT har NVIDIA varit med och gjort, och ingen har implementerat det på egen hand vad jag vet. Sannolikt väntar dessa på nästa generations konsoler (som AMD kontrollerar). Det NVIDIA försöker göra, är att måla upp bilden att det är AMD som följer efter dem (i själva verket så har förmodligen AMD, NVIDIA och Microsoft bestämt att 2020 smäller det, bara att NVIDIA valt att släppa det tidigare).

Permalänk
Avstängd

@Radolov: jag tycker frågan är ganska simpel, När vill du att Radeon korten har ray tracing.

Skrivet av SCORPIUS:

Hur skyrim ser ut beror på vilka moddar du har, för damn.. det går att få vackert.
https://www.youtube.com/watch?v=vCXO-oVuBFc

Vi kan även mäta andra moddade spel, som witcher 3, men jag tycker stock vs stock är mer lämpligt. jag tycker för övrigt att Oblivion Stock miljö ser bättre ut än Skyrim, då Skyrim har en blå grå ganska deppig pallet, medan Oblivion har en mer färg glad ton.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

@Radolov: jag tycker frågan är ganska simpel, När vill du att Radeon korten har ray tracing.

Vi kan även mäta andra moddade spel, som witcher 3, men jag tycker stock vs stock är mer lämpligt. jag tycker för övrigt att Oblivion Stock miljö ser bättre ut än Skyrim, då Skyrim har en blå grå ganska deppig pallet, medan Oblivion har en mer färg glad ton.

Jag håller med, nästan. Beror på hur en väljer att se det haha
Skyrim har "bättre" grafik, men Oblivion är vackrare.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Q2 har ju redan raytracing, all that matters to me
Finns ju redan mängd med spel som kan köras moddat med raytracing att inte ha det nu e ju som att ha ett dx7 graffe när spelen stödjer dx8.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Inaktiv

Är det plötsligt ett måste att ha Ray Tracing 2020 Q4 bara för att Nvidia råkade ta fram det till sina grafikkort? Nej, skulle jag säga.

Ett exempel där det är annorlunda är med G-Sync och Freesync. Där löser tekniken något som var störande i övrigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När konsoler får Ray Tracing 2020 så kommer det bli en ny standard.

Nvidia lär komma ut med RT 2.0 nån gång i början på nästa år och ärligt talat så tror jag inte att de vill missa lanseringen av Cyberpunk.

AMD kommer tillverka gpu:s till både Xbox och PS så för de spelar det kanske inte så stor roll ifall de släpper sina RT kort innan Cyberpunk releasen eller efter.

Ray Tracing är framtiden iaf. Frågan är hur bra det kommer prestera i Nvidias andra generation och AMD:s första generation. Har AMD ens en chans att komma ikapp Nvidia när de ligger en hel generation efter? Kommer Ray Tracing vara användbar 2020? Får vi se 100fps+ med RT på så tror jag det kommer slå igenom ordentligt.

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Vi har kommit till en punkt där jag personligen känner att jag bryr mig mindre och mindre om ett spels grafiska utseende. Även om jag tyckte att battlefield 4 såg coolt ut när det begav sig glömde jag snabbt detta när jag började spela och upplevde hur värdelös nätkoden till en början var. Jag vill hellre se fullständiga spel utan buggar och halvfärdiga släpp än strålspårning.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan hålla med att grafik inte är det viktigaste för snabba FPS-spel eller andra tävlingsinriktade spel. Däremot är fotorealistisk grafik drömmen för RPG sånsom Skyrim med flera.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

När konsoler får Ray Tracing 2020 så kommer det bli en ny standard.

Nvidia lär komma ut med RT 2.0 nån gång i början på nästa år och ärligt talat så tror jag inte att de vill missa lanseringen av Cyberpunk.

AMD kommer tillverka gpu:s till både Xbox och PS så för de spelar det kanske inte så stor roll ifall de släpper sina RT kort innan Cyberpunk releasen eller efter.

Ray Tracing är framtiden iaf. Frågan är hur bra det kommer prestera i Nvidias andra generation och AMD:s första generation. Har AMD ens en chans att komma ikapp Nvidia när de ligger en hel generation efter? Kommer Ray Tracing vara användbar 2020? Får vi se 100fps+ med RT på så tror jag det kommer slå igenom ordentligt.

100fps+lär ta sin tid då den nya standarden (tydligen) som gäller för spel nu är 4K. (Trots att få har det förhållandevis)
Om jag ska killgissa hej vilt så tar det minst tre år innan vi har stabila 60fps i 1080p med all annan grafik på max i alla spel.

Angående att AMD skulle ligga efter bara för att dom är nummer två i ordningen är inte självklart.
Det kan vara så att dom lär av nvidia och lanserar en bättre implementering.
Den som lever får se.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

100fps+lär ta sin tid då den nya standarden (tydligen) som gäller för spel nu är 4K. (Trots att få har det förhållandevis)
Om jag ska killgissa hej vilt så tar det minst tre år innan vi har stabila 60fps i 1080p med all annan grafik på max i alla spel.

Angående att AMD skulle ligga efter bara för att dom är nummer två i ordningen är inte självklart.
Det kan vara så att dom lär av nvidia och lanserar en bättre implementering.
Den som lever får se.

4k med RT på ligger nog några år fram i tiden men 60fps i 1080p bör ligga rätt så nära till.
Personligen så tror jag att RT prestandan kommer öka med 50% så här i början och sedan avta iom nyare generationer. Kanske lite optimistiskt men vi får se nästa år :).

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att man kan sätta ett visst datum på det hela... Jag skulle säga; när det lägsta kortet som finns att köpa kan köra allt på mid i 60fps utan att svettas med strålspårning på så börjar vi snacka... Dessutom måste priserna gå ner... Mer än 8k är inte jag beredd att pynta för ett topp-kort...

Så låt säga att du får 70 fps (60 utan att svettas) i 4k med rtx mid och det kostar dig 3-4k detta i alla spel...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker AMD borde ha ett raytracing kort ute nu faktiskt.
Q2 RTX fick mig att sälja mitt 1080ti (sjukt svagt med RTX) och köpa ett 2080ti istället. Fick samma känsla som när man gick från software till 3d med ett Voodoo kort för 1000 år sedan i Q2. Sedan att man ligger på 40-50 fps i 1440p gör mig inte så mycket i Quake, om man spelar single player.
Battlefield's raytracing verkar bara vara reflektioner i vatten pölar och dyligt?. Det skulle jag aldrig köpa ett RTX kort för. Men om BF skulle ha alla raytracing effekter som Q2 RTX har så skulle spelet ligga på minus 816 fps eller nått haha.
Blir intressant att se hur Remedy's nya spel blir med RTX i slutet av Augusti.

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe-:

Tycker AMD borde ha ett raytracing kort ute nu faktiskt.
Q2 RTX fick mig att sälja mitt 1080ti (sjukt svagt med RTX) och köpa ett 2080ti istället. Fick samma känsla som när man gick från software till 3d med ett Voodoo kort för 1000 år sedan i Q2. Sedan att man ligger på 40-50 fps i 1440p gör mig inte så mycket i Quake, om man spelar single player.
Battlefield's raytracing verkar bara vara reflektioner i vatten pölar och dyligt?. Det skulle jag aldrig köpa ett RTX kort för. Men om BF skulle ha alla raytracing effekter som Q2 RTX har så skulle spelet ligga på minus 816 fps eller nått haha.
Blir intressant att se hur Remedy's nya spel blir med RTX i slutet av Augusti.

Du är exakt den köpare som högprioriteras av företagen. Att lägga så mycket pengar för ett spel och känna att du får valuta för var krona.

Själv tyckte jag att Q2 med RT var mest meh.. var det allt?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS:Tja, brukar uppgradera när Id släpper ny grafikmotor och i detta fallet så gjorde raytracing det värt.
Fick bra betalt för 1080ti och la dom pengarna på 2080tiet så blev inte så mycket pengar.
Sedan att du tycker raytracing är meh är ju ditt problem.

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe-:

@SCORPIUS:Tja, brukar uppgradera när Id släpper ny grafikmotor och i detta fallet så gjorde raytracing det värt.
Fick bra betalt för 1080ti och la dom pengarna på 2080tiet så blev inte så mycket pengar.
Sedan att du tycker raytracing är meh är ju ditt problem.

Jag sade specifikt "Q2 med RT var mest meh" inte att raytracing är meh. Varför säger du att jag sagt något jag inte sagt till dig? Varför ljuger du?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Behöver och behöver, men eftersom att Sony's nästa konsoll kommer köras på navi arkitekturen och dom säger Raytracing så antar jag att de kommer finnas Q4 2020.

Edit: Direkt från Mark Cerny himself.
"PlayStation’s next-generation console ticks all those boxes, starting with an AMD chip at the heart of the device. (Warning: some alphabet soup follows.) The CPU is based on the third generation of AMD’s Ryzen line and contains eight cores of the company’s new 7nm Zen 2 microarchitecture. The GPU, a custom variant of Radeon’s Navi family, will support ray tracing, a technique that models the travel of light to simulate complex interactions in 3D environments."

Lagt till citat
Permalänk
Medlem

Rt kommer nästan säkert nu i AMDs kommande 5800 o 5900 serie. Deras högpresterande kort där 5800 siktar på 2080 resp 2080ti med likvärdig/bättre prestanda för omkring 5-600$ o 5900/5900xt serien som siktar mot titan rtx o högre troligen med hbm minne för kanske kring 800-1000$ (obs spekulationer men ganska sannolikt) 5800 kan dessutom dyka upp relativt snart.. dvs sista kvartalet. Skulle inte förvåna mig ett dugg AMD har gjort liknande tidigare... RDNA arkitekturen är bättre än många tror och GCNs gräns på Compute units inte finns där.
Kanhända 5800 med kring 60cu nånstans o 5900 kan ha bortåt 80? Som sagt spekulationer men mkt möjligt. Finns ledtrådar på att de verkligen är ute efter o ha toppositionerna inom alla steg även i grafikmarkanden till ett konkurrenskraftigt pris.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Rt kommer nästan säkert nu i AMDs kommande 5800 o 5900 serie.

Ja, det finns nog en chans att högre presterande kort i RX-serien kan få raytracing när de kommer. Att inte implementera det i 5700-serien känns som ett taktiskt val, eftersom prestandan är för låg. Visst, de konkurrerar med 2060 och 2060 Super, som marknadsförs som att de har stöd för det, och det ger ju en viss "sexighet" som säkert säljer.

Jag tror dock de kommer att vara för långsamma i praktiken för spel som utnyttjar mer än bara en raytracingteknik, och att de som när våta drömmer om den sortens raytracing på kort i den här prestandaklassen kommer att bli besvikna. Control lär ge en fingervisning när det kommer.

Permalänk
Hjälpsam

Knepig fråga.
Hade varit bra om AMD hade haft RT nu, ur försäljningssynpunkt, men jag tror inte att det kommer att användas mer än marginellt de närmast åren.
Lite som PhysX via GPU, småul men inte mer.
Svarade 2021, jag tror att det kommer till AMD nästa år, men det kommer inte att användas speciellt mycket även då.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |