Permalänk
Medlem

Nybyggd dator fungerar ej.

Hej hjälpsamma sweclockare!

Jag har byggt en ny dator med

Ryzen 5 3600
MSI B450M GAMING PLUS
Radeon RX 5700
G.Skill RIPJAWS 16GB
Mission SG GGP 2.0 650W PSU

När jag startar datorn går alla fläktar igång men ingen signal går fram till monitorn, har provat både moderkortets och grafikkortets HDMI-utgång utan framgång.

Jag är medveten om att jag behöver flasha BIOS. Har provat beta BIOS för Ryzen 3000 serien samt versionen precis innan. Själva flashningen verkar fungera enligt guiden.

På moderkortet finns det EZ Debug LEDs [BOOT, VGA, DRAM, CPU]. Vid start blinkar BOOT till och sedan lyser CPU rött konstant. Detta innebär enligt manualen att CPUn inte hittas/fungerar.

Det jag har gjort är att sätta in CPUn igen, tre gånger, åt rätt håll varje gång. CPUn ser ren och fin ut på undersidan. Provat med ett RAM minne. Provat utan grafikkort. Provat med de två BIOS nämnt ovan. Vet inte hur jag ska fortsätta nu.

Så,

Några generella tips på vad jag gör nu?

Vad behövs för att få upp BIOS på skärmen? Behöver man montera CPU, GPU osv eller räcker det med moderkortet självt?

Det är första gången jag bygger, Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Troligen stödjer inte moderkortet processorn utan bios-uppdatering om du inte läst annat ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Troligen stödjer inte moderkortet processorn utan bios-uppdatering om du inte läst annat ..

Han skriver ju att han har uppdaterat bios

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nmkl:

Hej hjälpsamma sweclockare!

Jag har byggt en ny dator med

Ryzen 5 3600
MSI B450M GAMING PLUS
Radeon RX 5700
G.Skill RIPJAWS 16GB
Mission SG GGP 2.0 650W PSU

När jag startar datorn går alla fläktar igång men ingen signal går fram till monitorn, har provat både moderkortets och grafikkortets HDMI-utgång utan framgång.

Jag är medveten om att jag behöver flasha BIOS. Har provat beta BIOS för Ryzen 3000 serien samt versionen precis innan. Själva flashningen verkar fungera enligt guiden.

På moderkortet finns det EZ Debug LEDs [BOOT, VGA, DRAM, CPU]. Vid start blinkar BOOT till och sedan lyser CPU rött konstant. Detta innebär enligt manualen att CPUn inte hittas/fungerar.

Det jag har gjort är att sätta in CPUn igen, tre gånger, åt rätt håll varje gång. CPUn ser ren och fin ut på undersidan. Provat med ett RAM minne. Provat utan grafikkort. Provat med de två BIOS nämnt ovan. Vet inte hur jag ska fortsätta nu.

Så,

Några generella tips på vad jag gör nu?

Vad behövs för att få upp BIOS på skärmen? Behöver man montera CPU, GPU osv eller räcker det med moderkortet självt?

Det är första gången jag bygger, Tacksam för svar!

Du behöver montera cpu och grafikkort, men om den visar att cpu inte hittas kan jag inte tänka mig att den visar någon bios. Prova att flasha igen, dubbelkolla att du gör allt rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in alla strömkablar som krävs för cpu:n, jag tänkte då främst på 8 pinnars-kabeln högst upp på moderkortet som kan vara lätt att glömma bort?

Du behöver både gpu och cpu för att se biosen.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

jag har exakt samma problem. Har uppdaterat bios, har flashat. alla fläktar drar igång

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Har du kopplat in alla strömkablar som krävs för cpu:n, jag tänkte då främst på 8 pinnars-kabeln högst upp på moderkortet som kan vara lätt att glömma bort?

Du behöver både gpu och cpu för att se biosen.

Tack, då vet jag att cpu och gpu behövs. CPU-Strömkabeln sitter i.

Permalänk
Medlem

Tror du det är flashen endå? Jag har också flashat enligt guiderna men eftersom vi har antagligen samma problem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marrehh:

Tror du det är flashen endå? Jag har också flashat enligt guiderna men eftersom vi har antagligen samma problem

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte. Har flashat ett par gånger nu.
Ladda hem rätt fil. Döp till MSI.ROM. Sätt USB-stickan rätt. Tryck på flash-knappen. Titta när lampan flashar i några minuter. Datorn startar om och CPU lampan lyser rött.

Hade varit bra med en Ryzen 2000 serie att prova med (Så man vet att systemet fungerar). Har du uppgraderat från 2000 och vet att övriga komponenter funkar?

Permalänk
Medlem

Nej allt är nybyggt också.
https://imgshare.io/image/20190711-172842.OF6v5
så ser det ut

ryzen 3600
5700xt
tomahawk b450
corsair vengeance 3200

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem med en ny dator till grabben som jag byggt idag. Ser ut att flasha som den ska sen startar den om o så lyser CPU lampan rött...Har letat som en tok på nätet efter problemlösning men hittar inget.

Kör med B450 Tomahawk och ett Ryzen 3600.

Permalänk
Medlem

Vet att min kompis hade det dära problemet, det visade sig att moderkortet var trasigt, är du säker på att alla delar funkar?

Visa signatur

CPU| Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB |GPU| MSI GeForce RTX 2080 8GB VENTUS V2|Motherboard| MSI Z390 MPG GAMING PLUS|RAM| - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance |HD| Samsung EVO 850 500GB |2TB seagate|PSU| EVGA Supernova 750W G2 |Chassi| Phanteks Eclipse P350X Black|

Permalänk
Medlem

Har liknanade problem också. Ett B450 Tomahawk, i princip allt nytt. Om jag kopplar ur allt en stund och sen kopplar in så lyser CPU led i 0.1s och sen är allt stendött. Får inget liv i någonting.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Jag har jämt använt dvi kabeln till min förra dator men såg idag i mitt nybygge att det är hdmi-displayport? Jag har en xl2411 skärm som inte stöder displayport? Herregud asså

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@carr3: Kan ju inte vara 100% säker men det verkar som att man inte är ensam om problemet iaf...vissa skriver att man måste vänta på en ny BIOS uppdatering men jag vet inte. Grabben står o studsar och vill ha sin nya dator.

Permalänk
Medlem

@soddeman: Då är det nog bios om så många har det problemet, skulle ju vara lite märkligt om allas moderkort var trasiga ^^

Visa signatur

CPU| Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB |GPU| MSI GeForce RTX 2080 8GB VENTUS V2|Motherboard| MSI Z390 MPG GAMING PLUS|RAM| - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance |HD| Samsung EVO 850 500GB |2TB seagate|PSU| EVGA Supernova 750W G2 |Chassi| Phanteks Eclipse P350X Black|

Permalänk
Medlem

Hoppas att det kommer en uppdatering snart då för han blir ju galen av o vänta.
Kan det hjälpa o återställa bios vid CMOS o hur gör jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Har liknanade problem också. Ett B450 Tomahawk, i princip allt nytt. Om jag kopplar ur allt en stund och sen kopplar in så lyser CPU led i 0.1s och sen är allt stendött. Får inget liv i någonting.

Skrivet av carr3:

@soddeman: Då är det nog bios om så många har det problemet, skulle ju vara lite märkligt om allas moderkort var trasiga ^^

Har lyckats komma framåt för min del iafl. Får reaktion och liv i moderkortet nu iafl efter ha plockat bort GPU, ram och SSD. Så är på samma ruta som er iafl, känns ju på något skevt sätt "skönt" att vi är flera.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Det kan ta en bra stund innan allt är initierat.
Innan jag fick hem min 3900x så körde jag med en 2600 och första gången jag startade med 3900x så tog det en bra stund innan allt startade upp

Permalänk
Inaktiv

Har ni döpt om bioset som det står man ska göra när ni lagt det på USB minnet?

Permalänk
Medlem

@Pathway:
Haft igång den länge nu men den röda lampan "CPU" lyser än. Fläktar o GPU är igång...händer ingenting mer.

Permalänk
Medlem

@anon298854:
Japp. prövat lägga in V17 oxå och sen till V18 för att flera andra på nätet gjort så men det blev ingen skillnad.

Permalänk
Inaktiv

MSI.ROM ska bioset döpas till på USB minnet som är formatera i fat32

Permalänk
Medlem

@anon298854: Japp. Har gjort det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av soddeman:

@Ister: Japp. Har gjort det.

Ok, och bioset ligger i roten och inte i en mapp

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av soddeman:

Märkligt, då har du gjort rätt.

Enligt manualen.
Updating BIOS with Flash BIOS Button
Before updating:
Please download the latest BIOS file that matches your motherboard model from
MSI® website and rename the BIOS file to MSI.ROM. And then, save the MSI.ROM file
to the root of USB flash drive.
Important
Only the FAT32 format USB flash drive supports updating BIOS by Flash BIOS Button.
1. Connect power supply to CPU_PWR1 and ATX_PWR1. (No other components are
necessary but power supply.)
2. Plug the USB flash drive that contains the MSI.ROM file into the Flash BIOS Port
on rear I/O panel.
3. Press the Flash BIOS Button to flash BIOS, and the LED next to Flash BIOS Button
starts flashing.
4. After the flashing BIOS process is 100% completed, the LED would be off
simultaneously.

Du hade rätt usb port? 🙂 Och inget annat inkopplat

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Märkligt, då har du gjort rätt.

Enligt manualen.
Updating BIOS with Flash BIOS Button
Before updating:
Please download the latest BIOS file that matches your motherboard model from
MSI® website and rename the BIOS file to MSI.ROM. And then, save the MSI.ROM file
to the root of USB flash drive.
Important
Only the FAT32 format USB flash drive supports updating BIOS by Flash BIOS Button.
1. Connect power supply to CPU_PWR1 and ATX_PWR1. (No other components are
necessary but power supply.)
2. Plug the USB flash drive that contains the MSI.ROM file into the Flash BIOS Port
on rear I/O panel.
3. Press the Flash BIOS Button to flash BIOS, and the LED next to Flash BIOS Button
starts flashing.
4. After the flashing BIOS process is 100% completed, the LED would be off
simultaneously.

Du hade rätt usb port? 🙂 Och inget annat inkopplat

Vi är en hel del med detta problemet verkar det som, vi är ju 5 här på swec som skriver om det. Kollar man på reddit verkar de vara ett gäng också. Om någon nu löser detta i denna tråden får ni gärna kommentera så vi andra vet

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Inaktiv

Och USB porten längst ner vid knappen?
Prova gör om proceduren och ta sen ur batteriet 20min och stoppa i batteriet och testa.

Permalänk
Medlem

Ok, mgn verkar vara MSI och inte min okunskap på området. Man får kanske vänta på någon uppdatering från MSI eller helt enkelt byta in moderkortet.

I så fall, någon som vet om ett bra moderkort från annan tillverkare som definitivt går att flasha om via usb och funkar med Ryzen 3000? Har ingen lust att betala för något x570.