Kunna skicka PM till sig själv

Permalänk
99:e percentilen

Kunna skicka PM till sig själv

Om man försöker skicka ett PM till sig själv står det ”Du kan inte skicka PM till dig själv.”

Man kan skicka brev, e-post och sms till sig själv. Det är IMO en märklig begränsning att man inte kan skicka PM till sig själv. (Har jag missat något?)

Även om det spontant kan låta dumt att skicka PM till sig själv kan det finnas många olika skäl till att man kan vilja göra det, varav jag troligen inte känner till alla. Men har faktiskt ett par konkreta idéer jag funderat på som bara kan bli verklighet om den begränsningen lyfts.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Jag håller inte riktigt med om att det är en märklig begränsning. SweClockers PM-funktion är ju tänkt att vara ett sätt att kommunicera med andra medlemmar, inte sig själv. Skulle du kunna förklara närmare varför du skulle vilja kunna skicka PM till dig själv så att jag förstår, och kan överväga om det är något vi borde implementera?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Gurt:

Hej!

Jag håller inte riktigt med om att det är en märklig begränsning. SweClockers PM-funktion är ju tänkt att vara ett sätt att kommunicera med andra medlemmar, inte sig själv.

Liksom post, sms och e-post, men de tjänsterna har ingen sådan artificiell begränsning. Tillför begränsningen någonting? I så fall, för vem? Om den inte tillför något för någon gör den inget annat än att begränsa användarens frihet, utan att någon vinner något på det. Men jag kan som sagt mycket väl ha missat något, så upplys mig gärna.

Citat:

Skulle du kunna förklara närmare varför du skulle vilja kunna skicka PM till dig själv så att jag förstår,

Det skulle till exempel kunna användas till att exportera inställningar för Better SweClockers mellan alla sina enheter, eller skicka en kopia till sig själv när man skickar in en lång rättelse. Och så kan det som sagt finnas hur många saker som helst det skulle kunna användas till, men som ingen har kunnat visa eftersom det inte går.

Citat:

och kan överväga om det är något vi borde implementera?

Implementationsmässigt är det nog värt att notera att det krävs mer arbete (i form av underhåll och w/e) för att ha begränsningen (speciell kod för vissa värden i mottagarfältet) än att inte ha den (samma kod oavsett mottagare).

Min bedömning är för övrigt att det skulle ta någon minut att ta bort den. Vill man göra det så snabbt det bara går räcker det ju att ta bort själva kontrollen mot mottagarfältet; vill man göra det optimalt bör man förstås även ta bort koden som triggas om man försöker skicka till sig själv.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alling:

Liksom post, sms och e-post, men de tjänsterna har ingen sådan artificiell begränsning. Tillför begränsningen någonting? I så fall, för vem? Om den inte tillför något för någon gör den inget annat än att begränsa användarens frihet, utan att någon vinner något på det. Men jag kan som sagt mycket väl ha missat något, så upplys mig gärna.

Spontant ser jag väl inte en anledning till att det ska ha begränsats men ser inte heller en anledning till att det ska tillåtits så det gjordes ett designval när det väl implementerats och har inte ändrats på.

Skrivet av Alling:

Det skulle till exempel kunna användas till att exportera inställningar för Better SweClockers mellan alla sina enheter

Här tycker jag det låter som du är intresserad av att synka data mellan olika enheter. Då skulle jag rekommendera sync verktyget som finns direkt i webbläsaren, dropbox eller (som du redan nämn) alla de tjänster som redan finns där ute som redan kan hantera detta.

Skrivet av Alling:

eller skicka en kopia till sig själv när man skickar in en lång rättelse.

Här förstår jag inte exakt vad du efterfrågar. Kan du utveckla?

Skrivet av Alling:

Och så kan det som sagt finnas hur många saker som helst det skulle kunna användas till, men som ingen har kunnat visa eftersom det inte går.

Jag förutsätter någonstans att användare som vill ha detta kommunicerar det i form av feedback till oss precis som du gör just nu.

Skrivet av Alling:

Implementationsmässigt är det nog värt att notera att det krävs mer arbete (i form av underhåll och w/e) för att ha begränsningen (speciell kod för vissa värden i mottagarfältet) än att inte ha den (samma kod oavsett mottagare).

Min bedömning är för övrigt att det skulle ta någon minut att ta bort den. Vill man göra det så snabbt det bara går räcker det ju att ta bort själva kontrollen mot mottagarfältet; vill man göra det optimalt bör man förstås även ta bort koden som triggas om man försöker skicka till sig själv.

Det är din bedömmning.
Plattformen är utformad på ett sånt sätt att det allt som oftast inte är "bara att" när man ska göra sånna här saker. Flertalet gånger har saker både varit extremt mycket enklare och komplicerade än vad vi initialt trott.
I just detta exempel kan jag inte svara på rak arm för jag inte tittat på det, men vi prioriterar ärenden efter många parametrar, varav den viktigaste är det som skapar engagemang för vårt community.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Klorixx:

Spontant ser jag väl inte en anledning till att det ska ha begränsats men ser inte heller en anledning till att det ska tillåtits så det gjordes ett designval när det väl implementerats och har inte ändrats på.

En tänkbar anledning är att den som skrev koden kanske tänkte att det oftast är ett misstag om man råkat fylla i sig själv som mottagare. Att kontrollen görs på serversidan tyder ju däremot på att begränsningen är "viktigare" än så, så att säga. Men det kanske helt enkelt var enklare och/eller ledde till mindre kodduplicering att lägga till en check bland många i den befintliga serversidekoden än att greja med JavaScript och sånt. Detta kan du säkert bedöma bättre än jag.

Citat:

Här tycker jag det låter som du är intresserad av att synka data mellan olika enheter. Då skulle jag rekommendera sync verktyget som finns direkt i webbläsaren, dropbox eller (som du redan nämn) alla de tjänster som redan finns där ute som redan kan hantera detta.

Då var min formulering knas, för det var inte det jag menade. Min tanke var att kunna bygga in någon form av funktionalitet i Better SweClockers som kan synka/kopiera inställningar mellan olika enheter som samma SweClockers-användare använder.

Citat:

Här förstår jag inte exakt vad du efterfrågar. Kan du utveckla?

Om man skickar in en rättelse är det nice att kunna se vad den innehöll, för det går inte alltid att komma ihåg själv. Då tänker jag att Better SweClockers skulle kunna lägga in en liten kryssruta, "Skicka kopia till mig", som då innebär att rättelsen skickas till en själv som ett PM.

Citat:

Jag förutsätter någonstans att användare som vill ha detta kommunicerar det i form av feedback till oss precis som du gör just nu.

Det tror jag inte man kan förutsätta. Jag tillhör förmodligen topp tio av hela användarbasen med avseende på att bry sig om stora och små aspekter av sajtens funktionalitet, och jag har saknat att kunna skicka PM till mig själv i flera år utan att säga något.

Tror dock att det mycket riktigt är få användare som medvetet har saknat att kunna göra det. Men betydligt fler skulle kunna få en förbättrad upplevelse om det gick – nämligen alla Better SweClockers-användare, plus kanske ännu fler.

Citat:

Det är din bedömmning.
Plattformen är utformad på ett sånt sätt att det allt som oftast inte är "bara att" när man ska göra sånna här saker. Flertalet gånger har saker både varit extremt mycket enklare och komplicerade än vad vi initialt trott.
I just detta exempel kan jag inte svara på rak arm för jag inte tittat på det, men vi prioriterar ärenden efter många parametrar, varav den viktigaste är det som skapar engagemang för vårt community.

Det har du helt rätt i. Alltid svårt att träffa rätt med sådana bedömningar när man inte skrivit koden själv – särskilt när den inte är öppen. Vid närmare eftertanke lär det definitivt ta mer än en minut inklusive att hitta rätt ställe i koden, verifiera att ändringen blev korrekt, committa osv, även om koden i fråga är skriven så som jag gissar och hoppas.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alling:

Då var min formulering knas, för det var inte det jag menade. Min tanke var att kunna bygga in någon form av funktionalitet i Better SweClockers som kan synka/kopiera inställningar mellan olika enheter som samma SweClockers-användare använder.

Jag förstår dock fortfarande inte varför detta skulle vara ett bättre alternativ än befintliga syncscript för extensions eller bara filer i allmänhet. Kan du utveckla vidare?

Skrivet av Alling:

Om man skickar in en rättelse är det nice att kunna se vad den innehöll, för det går inte alltid att komma ihåg själv. Då tänker jag att Better SweClockers skulle kunna lägga in en liten kryssruta, "Skicka kopia till mig", som då innebär att rättelsen skickas till en själv som ett PM.

Ur ren nyfikenhet, vad är syftet med att kunna skicka en kopia till sig själv?

Skrivet av Alling:

Det tror jag inte man kan förutsätta. Jag tillhör förmodligen topp tio av hela användarbasen med avseende på att bry sig om stora och små aspekter av sajtens funktionalitet, och jag har saknat att kunna skicka PM till mig själv i flera år utan att säga något.

Tror dock att det mycket riktigt är få användare som medvetet har saknat att kunna göra det. Men betydligt fler skulle kunna få en förbättrad upplevelse om det gick – nämligen alla Better SweClockers-användare, plus kanske ännu fler.

Det vill jag påstå att vi både kan och ska göra.
Jag har otroligt svårt att köpa att vi magiskt ska veta vad alla användare vill ha om vi inte får feedback kring produkten och funktionerna (eller avsaknad av funktioner). Vi på tekniksidan ska och vill bygga saker som communityt vill ha, så ju mer communityt hjälper oss att förklara vad dom vill ha desto lättare är det att bygga.
Jag måste samtidigt passa på att fråga varför du inte ställt frågan tidigare om du saknat denna funktion i flera år?

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Klorixx:

Jag förstår dock fortfarande inte varför detta skulle vara ett bättre alternativ än befintliga syncscript för extensions eller bara filer i allmänhet. Kan du utveckla vidare?

Aj då. Jag förstår nämligen å min sida inte hur någon sådan tjänst skulle kunna lösa problemet överhuvudtaget. Det jag har i kikaren är alltså inte att synka mina egna inställningar för mig själv, utan att vilken användare av Better SweClockers som helst ska kunna synka sina egna inställningar. Better SweClockers är ett JavaScript; det kan enkelt skicka ett PM i den för närvarande inloggade användarens namn, men det kan inte använda sig av Dropbox eller någonting sådant – åtminstone vore det extremt komplicerat att få till jämfört med att bara skicka och läsa PM.

Kan tillägga att jag inte känner till något exempel på ”befintliga syncscript för extensions”, men det låter inte som en grej som funkar på godtycklig webbläsare, såsom iOS Safari eller Chrome på Android.

Citat:

Ur ren nyfikenhet, vad är syftet med att kunna skicka en kopia till sig själv?

Egentligen precis samma som att man i samtliga e-post- och IM-klienter ser sina egna meddelanden, att man i Google Forms kan välja att skicka en kopia till sig själv, och att man ibland tar en kopia på ett brev innan man skickar iväg det. Det är bra att kunna se vad man skickade in, om rättelsen behöver följas upp på det ena eller andra sättet. Det är i allmänhet svårt att komma ihåg exakt vilka tecken man skrev, särskilt om man ibland skickar in 10, 20, 30 rättelser på en artikel.

Citat:

Det vill jag påstå att vi både kan och ska göra.
Jag har otroligt svårt att köpa att vi magiskt ska veta vad alla användare vill ha om vi inte får feedback kring produkten och funktionerna (eller avsaknad av funktioner). Vi på tekniksidan ska och vill bygga saker som communityt vill ha, så ju mer communityt hjälper oss att förklara vad dom vill ha desto lättare är det att bygga.

Det behöver du inte köpa, för den ståndpunkten (att ni magiskt ska veta vad alla användare vill ha) är det ingen som försöker sälja. Det jag skrev var att man inte kan förutsätta att användare som saknar en viss funktion meddelar detta. Att skapa en feedbacktråd tar tid och energi – mycket mer än att bara tänka ”Jaha, detta fanns inte, vad tråkigt” och inte bry sig mer. Man kan nog tänka sig att för varje användare som lyfter en fråga finns det 10, 100 eller 1000 användare som tycker att det är en bra idé utan att för den skull orka ta upp det.

I detta fall är det som sagt antagligen inte så många som tänkt på just denna begränsning, men så är den också relativt enkel att ta bort. Hade jag förstått att det skulle ta veckor eller månader att genomföra ändringen hade jag inte föreslagit den, eftersom den är ganska nischad.

Citat:

Jag måste samtidigt passa på att fråga varför du inte ställt frågan tidigare om du saknat denna funktion i flera år?

Tja … en fråga med ett mångfacetterat svar. Jag arbetar inte med Better SweClockers på heltid; vissa perioder ligger det på is. Det är dessutom bara ett av många förslag jag har – rimligen ett av de enklaste implementationsmässigt – och se hur mycket tid bara denna tråd har tagit i anspråk. Det krävs som sagt en viss ansträngning för att skapa en feedbacktråd, och det finns ingenting roligt med det överhuvudtaget. Frågan är således delvis analog med ”Varför har du inte städat förrådet när det har varit stökigt i flera år?”

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alling:

Aj då. Jag förstår nämligen å min sida inte hur någon sådan tjänst skulle kunna lösa problemet överhuvudtaget. Det jag har i kikaren är alltså inte att synka mina egna inställningar för mig själv, utan att vilken användare av Better SweClockers som helst ska kunna synka sina egna inställningar.

Så det är inte du specifikt som vill synka inställningar utan efterfrågar att vem som helst ska kunna synka sina egna inställningar?

Skrivet av Alling:

Better SweClockers är ett JavaScript; det kan enkelt skicka ett PM i den för närvarande inloggade användarens namn, men det kan inte använda sig av Dropbox eller någonting sådant – åtminstone vore det extremt komplicerat att få till jämfört med att bara skicka och läsa PM.

Kan tillägga att jag inte känner till något exempel på ”befintliga syncscript för extensions”, men det låter inte som en grej som funkar på godtycklig webbläsare, såsom iOS Safari eller Chrome på Android.

Tja, både chrome och firefox har ett "sync" läge om du loggar in med tex google konto, då kan man spara extensions och (så vitt jag vet) ev. konfigurationer och inställningar i detta.
Tveksam till mobilwebbläsarna men eftersom dessa ändå inte har tillägg så ja...
Varför skulle det vara mer komplicerat att få ut sina kopierade inställningar från tex dropbox vs att själv hämta dom från ett pm?

Skrivet av Alling:

Egentligen precis samma som att man i samtliga e-post- och IM-klienter ser sina egna meddelanden, att man i Google Forms kan välja att skicka en kopia till sig själv, och att man ibland tar en kopia på ett brev innan man skickar iväg det. Det är bra att kunna se vad man skickade in, om rättelsen behöver följas upp på det ena eller andra sättet. Det är i allmänhet svårt att komma ihåg exakt vilka tecken man skrev, särskilt om man ibland skickar in 10, 20, 30 rättelser på en artikel.

Just följa upp rättelser så tänker jag mig att man skickar in rättelser och redaktionen ändrar det som skulle vara fel, så jag förstår inte riktigt heller vad som skulle behöva följas upp här. Kan du vidarutveckla?
Sen skickar inte majoritet av våra användare speciellt många rättelser per artikel men här liksom tidigare, skulle communityt efterfråga en sån här funktion skulle vi kunna kika mer på vad det innebär.

Skrivet av Alling:

Det behöver du inte köpa, för den ståndpunkten (att ni magiskt ska veta vad alla användare vill ha) är det ingen som försöker sälja. Det jag skrev var att man inte kan förutsätta att användare som saknar en viss funktion meddelar detta. Att skapa en feedbacktråd tar tid och energi – mycket mer än att bara tänka ”Jaha, detta fanns inte, vad tråkigt” och inte bry sig mer. Man kan nog tänka sig att för varje användare som lyfter en fråga finns det 10, 100 eller 1000 användare som tycker att det är en bra idé utan att för den skull orka ta upp det.

I detta fall är det som sagt antagligen inte så många som tänkt på just denna begränsning, men så är den också relativt enkel att ta bort. Hade jag förstått att det skulle ta veckor eller månader att genomföra ändringen hade jag inte föreslagit den, eftersom den är ganska nischad.

Fast om användarna inte orkar ta upp det tolkar jag det som att det inte är tillräckligt viktigt.
Tycker man det är för jobbigt eller svårt att feedbacka på en produkt eller funktion, tja, ledsen, men då har man inte lika stor chans att påverka utvecklingen.
Om man tycker att det tar tid och energi att skapa en tråd för att feedbacka en funktion tror jag inte ens vi behöver gå in på vad det tar att utveckla funktionen

Skrivet av Alling:

Tja … en fråga med ett mångfacetterat svar. Jag arbetar inte med Better SweClockers på heltid; vissa perioder ligger det på is. Det är dessutom bara ett av många förslag jag har – rimligen ett av de enklaste implementationsmässigt – och se hur mycket tid bara denna tråd har tagit i anspråk. Det krävs som sagt en viss ansträngning för att skapa en feedbacktråd, och det finns ingenting roligt med det överhuvudtaget. Frågan är således delvis analog med ”Varför har du inte städat förrådet när det har varit stökigt i flera år?”

Hurvida det här är din "enklast implementationsmässigt" av dina idéer detta är kan jag inte bedömma innan jag har alla dina förslag på plats.
Och att den här feedbacksnurran tar lite tid och engagemang knyter jag bara ihop till vad jag sagt tidigare. Det tar tid, och behöver ta tid för att få rätt bild, tolka behov, se till efterfrågan i communityt och liknande saker.
Detta är bland annat varför saker inte bara tar några minuter att implementera

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Klorixx:

Så det är inte du specifikt som vill synka inställningar utan efterfrågar att vem som helst ska kunna synka sina egna inställningar?

Vem som helst som använder Better SweClockers, ja. Jag har inte en helt färdiguttänkt lösning, men de idéer jag har är svåra att prova (och känns meningslösa att lägga tid på) så länge man inte kan skicka PM till sig själv.

Citat:

Tja, både chrome och firefox har ett "sync" läge om du loggar in med tex google konto, då kan man spara extensions och (så vitt jag vet) ev. konfigurationer och inställningar i detta.
Tveksam till mobilwebbläsarna men eftersom dessa ändå inte har tillägg så ja...

Mobilwebbläsarna stöder nog inte detta alls, och det kan oavsett vara så att man använder olika webbläsare. Jag använder till exempel Firefox på datorn, Firefox och Chrome på mobilen och Safari på surfplattan.

(Det går utmärkt att köra Better SweClockers och andra JavaScript-tillägg även på mobilwebbläsare.)

Citat:

Varför skulle det vara mer komplicerat att få ut sina kopierade inställningar från tex dropbox vs att själv hämta dom från ett pm?

PM:

function exportSettingsAsPM() { sendPMToSelf(Preferences.exportAsJSON()); } function importSettingsFromPM() { const latestPMs = extractLatestPMs(); // AJAX etc latestPMs.forEach(pm => { if (isSettingsPMTitle(pm.title)) { Preferences.importFromJSON(parseSettings(pm.body)); } }); }

Dropbox:

Hur ska jag ens börja?

Citat:

Just följa upp rättelser så tänker jag mig att man skickar in rättelser och redaktionen ändrar det som skulle vara fel, så jag förstår inte riktigt heller vad som skulle behöva följas upp här. Kan du vidarutveckla?

Så ser det ut i de allra flesta fall. Gissar att du inte brukar skicka in rättelser så ofta(?), men jag har skickat in hundratals. Ibland följs rättelser upp på så sätt att man vill kunna se vad man skrev i rättelsen. Det går inte att vidareutveckla mer än så om jag inte ska lägga timmar på att gräva igenom hela min inkorg efter exempel.

Citat:

Sen skickar inte majoritet av våra användare speciellt många rättelser per artikel men här liksom tidigare, skulle communityt efterfråga en sån här funktion skulle vi kunna kika mer på vad det innebär.

Fullt medveten om detta. "Communityt" kommer med all sannolikhet aldrig lyfta denna fråga (utom nu då).

Citat:

Fast om användarna inte orkar ta upp det tolkar jag det som att det inte är tillräckligt viktigt.
Tycker man det är för jobbigt eller svårt att feedbacka på en produkt eller funktion, tja, ledsen, men då har man inte lika stor chans att påverka utvecklingen.

"Tillräckligt viktigt" för vad? För att skapa en detaljerad feedbacktråd och sitta och skriva långa inlägg om varför man tycker att ens feedback är bra? Per definition inte. Men som Jobs sa: "A lot of times, people don't know what they want until you show it to them."

Citat:

Om man tycker att det tar tid och energi att skapa en tråd för att feedbacka en funktion tror jag inte ens vi behöver gå in på vad det tar att utveckla funktionen

Det var inte heller relevant i sammanhanget, som bara handlade om varför folk inte skapar feedbacktrådar för varje detalj de skulle vilja ändra på.

I just det här fallet har vi ju för övrigt lagt betydligt mer tid på att skriva i den här tråden (timmar, från min sida) än det (förutsatt att koden håller någon som helst kvalitet) hade tagit att ta bort begränsningen att skicka PM till sig själv.

Citat:

Hurvida det här är din "enklast implementationsmässigt" av dina idéer detta är kan jag inte bedömma innan jag har alla dina förslag på plats.

Nä, det förstår jag. Har heller inte sagt att det är den enklaste, men det är definitivt en av de enklaste; det klarar jag av att bedöma, tillgång som jag har till alla mina förslag. (Rent teoretiskt har även du det, då den absoluta majoriteten av dem är publicerade som fri mjukvara. Men det tar ju sin tid att läsa igenom och förstå dem naturligtvis.)

Citat:

Och att den här feedbacksnurran tar lite tid och engagemang knyter jag bara ihop till vad jag sagt tidigare. Det tar tid, och behöver ta tid för att få rätt bild, tolka behov, se till efterfrågan i communityt och liknande saker.
Detta är bland annat varför saker inte bara tar några minuter att implementera

Så är det säkerligen. Det har varit en intressant diskussion hittills, men jag tror jag nöjer mig här. viktigt tycker jag inte det är att kunna skicka PM till sig själv. Har i ärlighetens namn råkat lägga mer tid än jag egentligen tycker det är värt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alling:

Mobilwebbläsarna stöder nog inte detta alls, och det kan oavsett vara så att man använder olika webbläsare. Jag använder till exempel Firefox på datorn, Firefox och Chrome på mobilen och Safari på surfplattan.

(Det går utmärkt att köra Better SweClockers och andra JavaScript-tillägg även på mobilwebbläsare.)

Mobila webbläsarna stödjer sync, men jag är osäker på tillägg då detta inte är någonting jag använder själv.

Skrivet av Alling:

Så ser det ut i de allra flesta fall. Gissar att du inte brukar skicka in rättelser så ofta(?)

Korrekt, jag hinner knappt läsa artiklarna, ännu mindre skicka in rättelser. Min tid går oftast åt till annat här på kontoret.

Skrivet av Alling:

, men jag har skickat in hundratals. Ibland följs rättelser upp på så sätt att man vill kunna se vad man skrev i rättelsen. Det går inte att vidareutveckla mer än så om jag inte ska lägga timmar på att gräva igenom hela min inkorg efter exempel.

Ja, eftersom jag fortfarande har svårt att förstå behovet eller användarsättet hade jag nog behövt någon form av exempel för att kunna ta förslaget vidare.

Skrivet av Alling:

"Tillräckligt viktigt" för vad? För att skapa en detaljerad feedbacktråd och sitta och skriva långa inlägg om varför man tycker att ens feedback är bra?

Slarvig formulering av mig. Jag anser att om man "inte orkar" skriva en tråd och ge konstruktiv feedback för att driva sidans utveckling i en viss riktning så kan inte ens åsikt vara tillräckligt viktig (för en själv).

Skrivet av Alling:

Det var inte heller relevant i sammanhanget, som bara handlade om varför folk inte skapar feedbacktrådar för varje detalj de skulle vilja ändra på.

Håller inte med.
Oftast tar det bara tar en bråkdel att göra en feedbacktråd kontra själva utveclklingen bakom en funktion, så att säga att det tar för lång tid eller är krångligt att skapa en feedback tråd för att ändra funktion kan jag tycka är lite trångsynt.

Skrivet av Alling:

I just det här fallet har vi ju för övrigt lagt betydligt mer tid på att skriva i den här tråden (timmar, från min sida) än det (förutsatt att koden håller någon som helst kvalitet) hade tagit att ta bort begränsningen att skicka PM till sig själv.

... ok, så... vad vill du att jag gör då?
Är det bättre för båda parter (alltså spara tid) om jag inte förklara så mycket i mina svar och gör dom mer kortfattat eller vad vill du uppnå med din kommentar?

Skrivet av Alling:

Nä, det förstår jag. Har heller inte sagt att det är den enklaste, men det är definitivt en av de enklaste; det klarar jag av att bedöma, tillgång som jag har till alla mina förslag. (Rent teoretiskt har även du det, då den absoluta majoriteten av dem är publicerade som fri mjukvara. Men det tar ju sin tid att läsa igenom och förstå dem naturligtvis.)

Teoretiskt ja, sen kan jag inte påstå att jag brukar svänga runt i publika github repon för att samla in feedback kring vår produkt. Av många olika anledningar.

Skrivet av Alling:

Så är det säkerligen. Det har varit en intressant diskussion hittills, men jag tror jag nöjer mig här. viktigt tycker jag inte det är att kunna skicka PM till sig själv. Har i ärlighetens namn råkat lägga mer tid än jag egentligen tycker det är värt.

Ok.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W