Nintendo Switch Lite är officiell – släpps 20 september

Nintendo Switch Lite är officiell – släpps 20 september

Nintendos kommande bantade Switch-modell blir en renodlad bärbar konsol utan löstagbara kontrolldon. Prislappen blir 199 USD och konsolen släpps 20 september.

Läs hela artikeln här

Nintendo Stuck

Fräckt

Bortsett från prislappen så såg det ut å bli en trevlig produkt.

Seså nintendo.
Skaka fram en app till TVn som gör att man kan strömma från konsolen direkt till den där skärmen.
Det här funkar ju med steam redan.

Tänker att det borde lämpa sig ganska väl även för switchen.

Borde ersätta Nintendo 3DS på riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Härligt, perfekt för oss som ändå bara spelar handhållet. Men hur löser man problemet med att vissa spel mer eller mindre kräver rörelsekontroller och/eller vibration? Blir dessa helt inkompatibla eller patchas det på något sätt? Det känns som att det är upplagt för förvirring och besvikelse.

Skrivet av ågren:

Härligt, perfekt för oss som ändå bara spelar handhållet. Men hur löser man problemet med att vissa spel mer eller mindre kräver rörelsekontroller och/eller vibration? Blir dessa helt inkompatibla eller patchas det på något sätt? Det känns som att det är upplagt för förvirring och besvikelse.

De säger det i videon att man kommer behöva köpa ett par riktiga joy-cons för att det ska fungera att spela.

@ågren: Texten antyder att det helt enkelt lösts som på PSTV.

Spel som kräver en speciell kontrollmetod fungerar inte. Om det betyder att de även på Switch Lite inte ens går att starta, eller bara fungerar begränsat återstår att se. Liksom hur många titlar detta skulle påverka. Antagligen blir ett framtida krav på spelutvecklare att det ska ingå anpassning för båda. Annars riskerar de samma förvirring som sänkte PSTV.

Det kanske äntligen är dags för en switch.

Ser trevlig ut bra jobbat nintendo!

Nu visar statistik att Switch-ägare spelar med konsolen dockad nästan lika mycket som handhållet, trots det tycker jag att det är en vettig produkt för de som vill spara en tusenlapp samtidigt som de får ner vikten och ges ökad batteritid. Enda jag kan sakna är väl en HDMI-utgång för de som i något läge vill koppla in den till en tv. Vet inte vad en HDMI-port kan kosta men måste handla om några kronor.

Mindre skärm nej tack. Allt såg ju bra ut förutom det. Borde kostat $150 med.

Var inte den där rejält för dyr?

Skrivet av Söderbäck:

Seså nintendo.
Skaka fram en app till TVn som gör att man kan strömma från konsolen direkt till den där skärmen.
Det här funkar ju med steam redan.

Tänker att det borde lämpa sig ganska väl även för switchen.

Tror nog detta hade funkat dåligt i praktiken då många spel renderas mindre än 720p i handheld, lägg till en komprimerad ström och du kommer få en fin artifact smet på tv:en.

Nice! Då Kan jag ge bort min original-switch till en vän eller nått

Skrivet av Paontuus:

Tror nog detta hade funkat dåligt i praktiken då många spel renderas mindre än 720p i handheld, lägg till en komprimerad ström och du kommer få en fin artifact smet på tv:en.

Yeye.
Men det är ju samma som switchen erbjuder för just koppling mot TVn redan i nuläget när man använder dockan, right?
Alltså att skicka bild till TVn från en switch är knappast något nytt

@Cenorida: ja, med tanke på att inte ett enda 3DS-spel visades upp under E3 får Switch Lite ändå anses vara spiken i kistan för 3DS-familjen. Men jag klagar inte, listan över spel jag inte hunnit ta tag i på 3DS är obekvämt lång så om den inte byggs på mer kanske jag har chansen att beta av den till slut.

Vet man om det kommer komma en "Switch" ersättare? Eller är det denna man pratar om hela tiden?

För oss som enbart kör den i docka så är såklart inte Swtich lite det minsta intressant.

Skrivet av Lodisen:

Det kanske äntligen är dags för en switch.

Finns många bra spel till Switch. Bara att köpa.

Skrivet av Jimmy:

Vet man om det kommer komma en "Switch" ersättare? Eller är det denna man pratar om hela tiden?

För oss som enbart kör den i docka så är såklart inte Swtich lite det minsta intressant.

Det kommer en pro dock inte 2019.

Skulle lätt kunna tänka mig att köpa en men har inte sett några spel som lockat mig att köpa. Visst gillar jag super mario men jag brukar tröttna rätt snabbt också, så då räcker det oftast med de lite äldre mario spelen.
Annars vet jag inte vilket spel som lockar. Det skulle väl vara ett nytt diablo eller något final fantasy som jag skulle kunna tänka mig att lira.

@Jimmy: det har pratats om att en Lite-modell ska följas upp med en något "upphottad" modell senare i år eller början på nästa. Det påstås inte vara en uppföljare eller ens kraftigt uppgraderad modell utan endast en något uppskruvad variant av den Tegra X1-krets som sitter i Switch och Switch Lite. Eventuellt ska den tillverkas med en mindre tillverkningsprocess som låter dem skrämma upp hastigheterna något samtidigt som batteritiden eventuellt kan bli något bättre. Det är i alla fall den gängse spekulationen.

Skrivet av Elektron:

Skulle lätt kunna tänka mig att köpa en men har inte sett några spel som lockat mig att köpa. Visst gillar jag super mario men jag brukar tröttna rätt snabbt också, så då räcker det oftast med de lite äldre mario spelen.
Annars vet jag inte vilket spel som lockar. Det skulle väl vara ett nytt diablo eller något final fantasy som jag skulle kunna tänka mig att lira.

Zelda och Smash Bros?

Skrivet av Jimmy:

Ryktessnurran har snackat om två kommande modeller men att en ”billig” modell var prio och att en uppgraderad ”pro” modell skulle komma senare. Första delen i ryktena stämde så antar att det kan komma en Pro.. år 2020

@Elektron: jag har spelat igenom Final Fantasy VII, Final Fantasy IX och Final Fantasy XII: The Zodiac Age på Switch och det var fenomenalt trevliga upplevelser Annars har jag spelat flera grymt bra jrpg:s till Switch, däribland Octopath Traveler, Tales of Vesperia Definitive Edition och Xenoblade Chronicles 2 (samt Torna-expansionen till det sistnämnda). Den har snabbt blivit något av en favoritmaskin för min del faktiskt.

Nu behöver vi bara en stationär variant också, som kan köras fullt ut utan frekvensbegränsningar.

En sådan hade jag köpt omedelbart.

3DS har ett oändligt mycket bättre spelutbud(9 titlar jämfört typ 50+) än Switch så det är synd att inget av dem verkar portas till Switchen

Mindre skärm va kanske inte på önskelistan men den blir lättare.
Blir nog ett köp för min del!

En fråga till er som redan har en Switch:
Hur gör ni med ljud/hörlurar?
En snabb googling visar att det går att använda bluetooth med en liten adapter. Funkar det bra? Eller kör ni trådade lurar?
Hur påverkar det batteritiden?

Skrivet av Cooling23:

Finns många bra spel till Switch. Bara att köpa.

Många? Intressant, vi har haft Switch sen det släpptes ändå har vi inte funnit mer än ett fåtal unika stortitlar som var bra nog att införskaffa.

- Super Mario Odysses
- Super Smash Bros. Ultimate
- Xenoblade Chronicles 2
- Super Mario Maker 2
- Splatoon 2

Mario Kart 8 Deluxe, New Super Mario Bros U Deluxe och The Legend of Zelda : Breath of the Wild var mer eller mindre re-releaser

Nej, personligen anser jag att Nintendo gjort ett riktigt dåligt jobb med antalet stortitlar, särskilt som är relaterade till deras grund karaktärer. Istället får man uppfattningen av att de vill att man ska betala igen för spel som man redan har till tidigare konsoler.

Sen vi köpte Playstation 4 för 12 månader sen så har Switchen stått nästintill orörd. Det är inget större fel på konsolen, problemet ligger i utbudet av bra speltitlar.

Självklart förstår jag de som köper Switchen för att ha med sig på frifot, där finns helt klart ett mervärde, dock helt ointressant för min del.