Intels Core 10000-serien "Comet Lake" för stationära hittar ut på webben

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

ta det jag skrev med en nypa salt i intels sår. Jag vill alltid köpa mina produkter för det bästa priset jag kan få. Om intel släppercnya cpuer till jul och amd prisjusterar för att möta dem så kan jag vänta tills dess med att uppgradera, specielt då min r7 1700 oc presterar bättre än en stock 2700x

Skickades från m.sweclockers.com

Oavsett hur prisvärda Intels är. SMH.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

Hardware unboxed gjorde en video med 95 tdp 9900k

Mce (multi core enhancement) är asus egen inställning som boostar alla kärnor och ignorerar intels egen boost, det har inget med 95tdp atg göra eftersom att Intels egen också passerar det.
Vi får se om han kan ge en lista på olika recensenter för det vore bra att veta.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam

Fortfarande relevant
https://www.youtube.com/watch?v=ozcEel1rNKM

Kollegorna tittar konstigt på mig så hårt jag skrattar nä jag läser denna nyhet, helt enastående. Intels utveckling och innovation dog med Tic-Tocs död. Enastående hur mycket man kan putsa på en arkitektur iochförsig men ändå.

Enastående att se Intel reagera så starkt defensivt mot en AMD lansering, måste vara den största komplimang AMD har fått på decennier.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Icte

Inget som blir problematisk då det är en förfinad process som drar mindre.
Samma TDP som AMD på 105W, är det problematisk för de då?

@Oneirogen

Vet du ens vad TDP är?

Thermal Design Power (TDP) (ung. Termisk avledningseffekt) representerar den maximala värmeeffekt ett kylsystem i exempelvis en dator behöver avleda för att hålla datorkomponenten på en temperatur som inte överstiger komponentens maximala driftstemperatur. Till exempel kan en processor i en dator ha ett TDP-värde på 60 watt. Då måste fläns och fläkt på processorn tillsammans kunna leda bort 60 watt värmeeffekt för att processorn inte ska bli överhettad.

I praktiken är de flesta kylsystem inte byggda för att kontinuerligt kunna kyla ner den maximala värmeeffekten, eftersom normal drift inte utvecklar maximalt med värme och tröghet i kylsystemet kan jämna ut tillfälliga toppar i värmeutvecklingen.

Det finns också olika definitioner på hur man mäter exempelvis en processors TDP-värde [1]. Intel anger ett TDP-värde baserat på hur mycket effekt processorn i praktiken drar då den kör ett program, medan AMD anger ett TDP-värde baserat på den teoretiskt maximala effekt processorn kan utveckla. Det gör att AMD:s värden ligger något över Intels värden.

Nu borde amd och Intel mäta lika har jag hört.
Mvh

Kan inte jämföra TDP direkt med mellan Intel och AMD, så Intel mäter detta vid stock frekvenser och AMD vid boost.

Sen är väl ändå 14 nm+++ ingen förfinad process? Används inte denna redan i Coffee Lake Refresh serien?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Värmeproblemet bör inte ses som ett problem. Nya Ryzen 3000, har också "värmeproblem" och således inte något att argumentera mot.

Skickades från m.sweclockers.com

För tidigt för att säga, men verkar ju redan nu från diverse tester att Ryzen 3000-series CPU:er går svalare än Intels.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

Och vips så har alla Intel CPUer HT.... vad ska Intelfanatikerna skylla på? Att 14nm+++ är så perfekt att HT inte behöver deaktiveras på vissa modeller? 😂

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Så Intel ska släppa nytt för att du ska kunna köpa AMD billigare?...

Man vet att AMD är i fronten när dessa kommentarer börjar komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Man vet att AMD är i fronten när dessa kommentarer börjar komma.

Har du aldrig läst nyhetstrådarna så förstår jag att du inte förstod.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@Nyhet Kanske vore bra att skriva med i artikeln att det finns massa felaktigheter i läckan och att den borde tas med en väldigt stor nypa salt. Från artikeln låter det nästan som att detta var ett pressutskick från Intel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fesoj:

Om detta stämmer är det ju spiken i kistan på nästan samtliga föregående intel-generationer. Beggade 7700k, osv = kalla som is när en random i3:a är bättre och billigare. Om det är en sann läcka så tror jag det är kontraproduktivt av Intel, de borde inleda kriget i långsammare takt för att inte förlora sitt varumärke helt.

Det är ju inte ens fantastiskt att produktutvecklingen går år det hållet att produkterna blir bättre när åren går. Det är ju så teknik ska funka!

Det här är ju inte direkt en ny utveckling heller, jämför t.ex. i5-7600K med i3-8350K, d.v.s. en i3:a som presterar bättre än förra generationens i5:a. Eller jämför i7-7700K med en i5-8600K. Går att diskutera vad som är bättre, en 4/8 eller en 6/6, jag skulle säga att det är ganska lika över lag, kanske något fördel 6/6.

Då är det ju inte konstigt att nästa generation så hoppar processorerna med samma prestanda ner en tier till!

i7-7700K 4/8
i5-8600K 6/6
i5-9600K 6/6
i3-10350K 4/8

Redan idag är ju en i5-9600K ganska så meningslös att köpa jämfört med motsvarande Ryzen. Om något så vore det att skita ner varumärket i5 att släppa en ny 6/6:a i nästa generation...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Såhär kände jag innan jag fick reda på att det var fake:
Vad snällt av dem att vi bönder får ytterliggare två extra kärnor kastade ned till oss från deras tronar.

Tack så mycket, fina nobla Intel-människor, tack så mycket!!

De extra två kärnorna kan du kanske stream:a ditt minesweeperspelande med.

Inget behov alls av dylikt. Då har jag hellre fyra kärnor som kör på högvarv på det spelet jag spelar. Alltså, för mig, hellre fyra kärnor på 5.5 GHz än en hel drös på 5.1 Ghz

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Intel har verkligen pressat frekvenserna på sin 14nm+++. Jag funderar om de kan hålla de frekvenserna när de gör övergången till 10nm eller om de optimerat skylake tillsammans med 14nm tillverkningen tillsammans. Så när de lanserar 10nm så får de lägga tillbaka frekvenserna på ish kaby lake- kaby Lake refresh nivåer.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Icte:

Kan inte jämföra TDP direkt med mellan Intel och AMD, så Intel mäter detta vid stock frekvenser och AMD vid boost.

Sen är väl ändå 14 nm+++ ingen förfinad process? Används inte denna redan i Coffee Lake Refresh serien?

Hur "mäter" man TDP?

Vidare att AMD och Intels skulle definiera TDP olika

Hur förklarar man då detta?

Delta mellan "idle" och full last är

  • 95 W för 3700X, en AMD CPU med 65 W TDP

  • 160 W för 3900X, en AMD CPU med 105 W TDP

  • 110 W för 9900K, en Intel CPU med 95 W TDP

Notera att SweC likt TechPowerUp, men till skillnad från t.ex. Hardware Unboxed, Gamers Nexus m.fl. körde Intels CPUer med effektbegränsning aktiverad så de tvingades ned till ~95 W.

Skulle säga att alla, inte bara Intel och AMD, definierar TDP på det enda relevanta sättet: det är minimal effekt kylare måste vara kapabel att avleda i "normal" förhållanden för att kretsen ska garanterat fungerar korrekt.

Maximal kreteseffekt är idag alltid högre än TDP, i de flesta fall är även genomsnittlig effekt högre då de flesta kretsar har med temperatur som styrparameter för frekvens och kyllösning ligger normalt inte på sin absolut gräns.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

För tidigt för att säga, men verkar ju redan nu från diverse tester att Ryzen 3000-series CPU:er går svalare än Intels.

Hmm, vart ser du det? ryzen3000 verkar bra på mycket, men just kylning/temperaturer verkar ju sämst av allt i de tester jag sett. Kanske just därför de inte överklockar.
sweclockers, anandtech, gn utelämnat temperaturer. techspot har temp men utan någobn intel-referens ( https://www.techspot.com/review/1869-amd-ryzen-3900x-ryzen-37... ). Nästan så man kunde tro att det stod i recensions-instruktionerna.

Denna har temps och där ser det illa ut, enda av de jag läst som har det med alls...
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-9-3900x/19.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Damn, jag som trodde valet skulle bli lätt. Hade tänkt vänta på B550 och köpa en Ryzen 3700x, men då de lär dröja till ungefär samma kvartal som Comet Lake kommer så kanske man kan hållas sig den extra månaden eller två.

Varför vänta på B550 när du kan köpa en 3700X (Inet, Webbis m.fl. har dem i lager) samt en X470 bräda idag?

Skrivet av SweMerlin:

Impressive! 5,2 GHz på tio kärnor!

Sedan vet jag inte riktigt vad jag skall med alla kärnor till, förstås. Personligen hade jag nog hetsat upp mig ännu mer över fyra kärnor i 5,5 GHz, till exempel.

.

Rätt säker på att Intels boost frekvens inte marknadsförs som all-core utan mer vad en kärna kan komma upp i som max.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

För tidigt för att säga, men verkar ju redan nu från diverse tester att Ryzen 3000-series CPU:er går svalare än Intels.

Inte alls. Du behöver inte förneka fakta. Kolla på vilken recension du vill så ser du att dom går varmt. Ryzen klarar inte 100°c likt Intel.
Du får ställa dom i kontrast till varandra då dom är uppbyggda på olika sätt.

Permalänk
Medlem

Vill hellre ha en renodlad 6 eller 8 core utan HT som kan göra 5.5ghz+ i stället. Det hade i alla fall jag betalat en hel del för.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Ajajaj att i9orna på mainstream kommer sakna QuickSync :/ Annan SKU för att rymma två kärnor till?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

@SweMerlin: Vad spelar du för spel då? Jag och polaren har identiska datorer, ända skillnaden är att han har I5 6600k, högre klockad än mig till och med(! ). Men trots det får jag bättre FPS än honom i de allra flesta spelen. Varför? Jo för jag har 8 trådar. 4 kärnornas tid är förbi sen länge och den nya "sweetspotten" skulle jag säga är 6/12 eller 8 kärnor. I till exempel BF 1 så kan han inte spela vissa banor alls pga att hans processor inte pallar med när vi sitter och snackar på discord samtidigt men jag upplever inga problem alls. Men som sagt spelar du endast spel som typ csgo och dylikt kan jag förstå dig helt och hållet.

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Hmm, vart ser du det? ryzen3000 verkar bra på mycket, men just kylning/temperaturer verkar ju sämst av allt i de tester jag sett. Kanske just därför de inte överklockar.
sweclockers, anandtech, gn utelämnat temperaturer. techspot har temp men utan någobn intel-referens ( https://www.techspot.com/review/1869-amd-ryzen-3900x-ryzen-37... ). Nästan så man kunde tro att det stod i recensions-instruktionerna.

Denna har temps och där ser det illa ut, enda av de jag läst som har det med alls...
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-9-3900x/19.html

Det var inga temperaturmätningar med på tex 9900k heller när den recenserades här på sweclockers. Jag vet inte om det kom någon förklaring till varför dom slutat men för att det inte spelar lika stor roll längre, kanske?
Kollar man din länk så ligger 3700x på 66, det är ju mer än 1700x och 2700x men inte så mycket. Men man kanske inte ska säga att Intel går varmt för att sedan berömma AMD för detsamma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Tack för påpekandet! Jag har korrigerat mina siffror nu. Jag hade skrivit fel på både MSRP för Ryzen och Intel. MSRP för Ryzen 5 3600X är 249 USD, och läckta i5-10600K kostar 269 USD precis som du påpekade. Det påverkar dock inte min slutsats, prisskillnaden är fortfarande 20 USD + kylare.

D.v.s. en i5-10600K ger bättre spelprestanda och samma kärnor/trådar jämfört med en Ryzen 5 3600X för lite mer pengar. Därför kommer den sälja och vara populär hos gamers.

Nutida 9900K har ju inget med resonemanget att göra?

Ger bättre? Ingen vet vilken prestanda som intels nästa cpu:er för desktopen ger. Det kan visa sig att de går in i väggen och tvingas skruva ner på vissa saker. Mindre troligt, men ingen vet.

Permalänk
Inaktiv

Skylake har väl lika många hål som pins på moderkortet numera och därför måste man inkludera nytt moderkort vid byte av cpu för mer hål upptäcks? /s

Om detta stämmer så låser äntligen Intel upp HT på sina CPUer, som dom troligen låst ner för att få in mer cash.
Och tack vare AMD så ser vi nu att Intel måste ge kunderna nånting för att inte halka efter

Ajuste, konkurrens var det. Ni som verkar enbart hängivna till team blå borde tacka AMD för att dom ger er mer cpu för pengarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flygplanet:

Oavsett hur prisvärda Intels är. SMH.

ja måste jag byta moderkort så är dem inte prisvärda alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Ger bättre? Ingen vet vilken prestanda som intels nästa cpu:er för desktopen ger. Det kan visa sig att de går in i väggen och tvingas skruva ner på vissa saker. Mindre troligt, men ingen vet.

Jag har svårt att tro att Intel skulle släppa en ny CPU som presterar sämre än den gamla generationen. Visst, CPU-floppar som vart sämre än tidigare generationer har väl hänt förut, jag tänker på t.ex. Netburst (Intel Pentium 4), eller AMD:s ökända Bulldozer-arkitektur (AMD FX), men då har det varit nya generationer, inte att man bara tweakat gamla. Det här är ser ju ut samma skit som Intel kört med sedan 6:e generationen plus lite förbättringar, med andra ord ett rätt säkert kort. Varken 7:e, 8:e eller 9:e generationen har vart sämre än föregående.

Men det är korrekt att vi inte vet något innan grejerna är testade. Just nu är detta ett rykte eller spekulation.

Permalänk
Medlem

Logiskt sätt går vi ner i tillverkningsteknik så borde det inte vara 14 nm minus- istället för plus?
Dem var inte ens tillräckligt Inteligenta för att hitta på ett bra namn till det

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Det var inga temperaturmätningar med på tex 9900k heller när den recenserades här på sweclockers. Jag vet inte om det kom någon förklaring till varför dom slutat men för att det inte spelar lika stor roll längre, kanske?
Kollar man din länk så ligger 3700x på 66, det är ju mer än 1700x och 2700x men inte så mycket. Men man kanske inte ska säga att Intel går varmt för att sedan berömma AMD för detsamma.

Skickades från m.sweclockers.com

@ClintBeastwood

Det är temp mätningar med i testet av 9600k-9900k dock överklockat.
https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7...

Min gamla 9900k stock höll runt 60-65 grader i stress med en d15S.

Fanns lite temps på nya ryzen ochså.
https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Bara att tacka AMD för att ha rört ihop grytan med Ryzen. Hade de inte släppt något/konkat så hade vi alla suttit kvar på 4c/8t.

Jag har suttit på 6/12 i 7+ år redan. Men ja, förstår vad du menar.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Datavetare

Huruvida de "läckta" slides:en är äkta eller ej har jag ingen aning om. Däremot är ju 10C/20T Comet Lake i praktiken något Intel redan offentliggjort, moderkortstillverkarna ska ju ha informerats om en sådan CPU redan i november förra året.

Att 10C/20T modellerna saknar GPU i läckan skulle jag ändå säga stärker sannolikheten att den stämmer, eller så har den som gjort fake-bilderna hyfsat bra koll.

10C på Intels 14 nm börjar ge en krets som blir väl stor för att säljas till konsumentpriser. Skapar däremot Intel en speciell design för 10C, och ryktet säger ju t.ex. att man ska köra med dubbla ring-bussar likt Haswell/Broadwell Xeon LCC/XCC (MCC hade en ringbuss och toppade på 10C, alla modeller med fler än 10C hade två ringbussar), försvinner ~45 nm² vilket betyder att en 10C krets borde bli något mindre än dagens 8C med iGPU, borde bli något större än 6C med iGPU då varje tillägg av 2C ökat kretsytan med ~25 mm².

Knappast det scenario Intel önskat, de har nog mycket hellre kunnat använda Sunny Code på 10 nm. Men det är definitivt det bästa man kan göra givet nuvarande situation. De har egentligen bara sig själva att skylla på att de tagit så långt tid för dem att inser att man måste börja fila på en plan B. Rocket lake (som jag förutsätter är Sunny Cove designad för 14 nm) borde varit det man hade på gång inför 2020, inte Skylake med 10C.

Räddning för Intel här är att närmare 80 % av PC användarna köper bärbara idag, där har Intel fortfarande en klar ledning över AMD (men tror Intel kommer få en kalldusch från Apple nästa år här...).

För de kvarvarande 20 % som använder stationära kommer man tappa en hel del till AMD i närtid. Räddningen är kanske att en stor andel av denna grupp gör egentligen bara en krävande uppgift med sin dator: spel. Där har Intel kvar sin ledning, den är mindre än vad den varit på ett decennium men finns absolut kvar.

TechSpot/Hardware Unboxed som körde Intels CPUer utan effektbegränsning på moderkorten och körde DDR4-3200 CL14 på alla plattformar såg i vissa fall rätt stora fördelar för Intel i spel:

T.ex. detta, BF V i 1440p
Var udda formatring på stycken, det är SoTR 1080p

"Here’s our biggest deficit yet, this time the 9900K was 17% faster than the 3900X when comparing the average frame rate and 20% faster for the 1% low result. The 3700X did better relative to the 9700K, but again gaming looks solid on Intel's side."

Tycker det var rätt mycket skitsnack att Ryzen 2000 var ett självklart val över Intel för "produktion". Det stämde för vissa "production workloads" som rendering, men det var definitit inte sant för en del andra som t.ex. programutveckling där det väldigt mycket är en kombination av fåtrådat och massivt multitrådade delar.

Med Ryzen 3000 är det som hävdades för tidigare version däremot sant, nu är det rätt mycket bara spel där Intel har en fördel som beroende på konfiguration kan vara relevant. I övrigt är AMD lika bra eller bättre för stationära, Comet Lake lär nog inte ändra det jättemycket med mindre än att Intel rejält justerar prisnivån!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte hittar något om lanseringstid? Borde väl ändå vara relativt snart om de överhuvudtaget vill konkurrera med AMD?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vilka sidor kör med mce påslaget respektive avslaget? Det var lite snack om det för ett tag sedan men det vore ju nice att ha en sida som nyttjar mce och en som inte gör det och jämföra.

Skickades från m.sweclockers.com

Anandtech

Här har du förklaring och strömförbrukning när MCE är påslaget
https://www.anandtech.com/show/13400/intel-9th-gen-core-i9-99...

Här när den körs med sin legendariska 95Watt TDP

https://www.anandtech.com/show/13591/the-intel-core-i9-9900k-...

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10