Raspberry Pi 4 bryter mot standarden för USB Type-C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Om man bara vill ändra så att sin egen RPi4B följer standard är det relativt snabbt fixat med skalpell och virtråd. Kapa spåret mellan pinnarna och löd virtråd mellan motstånden på rätt sida.

Tyvärr ligger spåret mellan dem under själva USB C-kontakten, så det skulle vara lättare sagt än gjort.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Om man köper den på webhallen, inet eller annan butik har man rött att byta mot en ny när den kommer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullcom:

Kommer vi få byta om våra fel designade när de fått ordning på type C standarden?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av jan-banan:

Om man köper den på webhallen, inet eller annan butik har man rött att byta mot en ny när den kommer?

Skickades från m.sweclockers.com

Varför? Går den inte att använda i nuvarande skick?

Datorn fungerar utmärkt med de flesta sladdar och den blir varken farlig eller går sönder om man använder en E-märkt kabel så varför skulle man få byta? Varför skulle man ens behöva byta?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@jan-banan:

Borde väl gå att lämna tillbaka den och vänta om du tror det kommer skapa problem för dig. Webhallen har väl 60 dagars öppet köp om det inte är något annat som gäller för den kategorin produkter.

Sjukt att man tabbar sig så. Är det inte medvetet säger det ju en del om hur bra tester de gör på sina produkter innan de släpps. Är det medvetet så är det ju oroande att man väljer att pusha ut en produkt som inte följer standard.

Till en kundbas som är på väg in och försöker lära sig eller redan är djupt inne i träsket.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem

För oss som är vana att reparera och modifiera kretskort så är det en enkel fix. Men blir rätt oroad av vilka andra saker dom har kunnat fuska med.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Tyvärr ligger spåret mellan dem under själva USB C-kontakten, så det skulle vara lättare sagt än gjort.

Det vore ju väldigt tråkigt, men kan inte hitta några bra högupplösta bilder för att verifiera det och har ingen egen RPi4B att mäta på. En alternativ idé som borde gå är att antingen rotera en av motstånden i kretskortets plan eller att ställa den upp vinkelrätt mot kortet. Har gjort det på mina prototyper och det tar lite tid att få det stabilt, men det går definitivt att göra (en fin pincett för att hålla motståndet är starkt rekommenderad).

Skrivet av zarkov:

Varför? Går den inte att använda i nuvarande skick?

Datorn fungerar utmärkt med de flesta sladdar och den blir varken farlig eller går sönder om man använder en E-märkt kabel så varför skulle man få byta? Varför skulle man ens behöva byta?

Precis så jag tänker, förstår inte hysterin när det bara är att välja en dum kabel. Om de som klagar hade stött på problem med den hade jag haft lite sympati men har inte läst om ett enda fall av någon som faktiskt är drabbad i tråden.

Hårdvarubuggar är ju inte alls lika ovanliga som folk verkar tro heller.

Till exempel saknade ju någon av första generationerna ASUS EeePC fungerande strömbegränsning på USB-portarna men det var få som brydde sig innan de faktiskt råkade kortsluta porten och knäckte regulatorn. Sedan dess har vi också haft en uppsjö felkopplade USB-hubbar som bakmatar USB-porten och sätter vissa modeller av Apple-datorer i permanent sömn, HDMI-kablar som bakmatar grafikkort, etc. Vill minnas att någon hyfsat modern spelkonsol vid lansering hade en hårdvarubugg som behövde kringgås med mjukvara också, men kan inte alls komma på varken vilken det var eller vad felet var.

Det är ju inget nytt fenomen heller; öppnar du en gammal företagsdator från ca 90-95 är det inte så ovanligt att det finns enstaka handlödda kablar dragna tvärs över korten för att lösa hårdvarubuggar.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Varför? Går den inte att använda i nuvarande skick?

Datorn fungerar utmärkt med de flesta sladdar och den blir varken farlig eller går sönder om man använder en E-märkt kabel så varför skulle man få byta? Varför skulle man ens behöva byta?

Nej den fungerar inte klockrent. Min MacBook-laddare fungerar ej, har en anker och lite andra USB-c som jag inte testat än.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Nej den fungerar inte klockrent. Min MacBook-laddare fungerar ej, har en anker och lite andra USB-c som jag inte testat än.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en leksak, inte ett säkerhetssystem på ett kärnkraftverk.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Det är en leksak, inte ett säkerhetssystem på ett kärnkraftverk.

Vad spelar det för roll om du tycker det är en leksak? Den blir vad en gör den till.
Detta ständiga ursäktande förvånar mig. Det är fel på produkten. Punkt slut.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad spelar det för roll om du tycker det är en leksak? Den blir vad en gör den till.
Detta ständiga ursäktande förvånar mig. Det är fel på produkten. Punkt slut.

Tycker du att det är fel på produkten så reklamerar du den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Tycker du att det är fel på produkten så reklamerar du den.

Elleeeeeeeeer så kollar dom den mer noggrant innan försäljning.
Vad händer med den som reklameras? Fixas den? Säljs den vidare och om så, informeras kunden om felet?
Hamnar den på elektronikberget?

Nå?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad spelar det för roll om du tycker det är en leksak? Den blir vad en gör den till.
Detta ständiga ursäktande förvånar mig. Det är fel på produkten. Punkt slut.

Det handlar inte om att ursäkta någon, det handlar om att inte göra en höna av en fjäder.

1. Fungerar datorn med passiva kablar? Ja
2. Blir den farlig eller går sönder om man använder en E-märkt kabel? Nej
3. Förlorar man något på att inte kunna använda en E-märkt kabel? Nej

Skrivet av SCORPIUS:

Elleeeeeeeeer så kollar dom den mer noggrant innan försäljning.
Vad händer med den som reklameras? Fixas den? Säljs den vidare och om så, informeras kunden om felet?
Hamnar den på elektronikberget?

Nå?

Nej, tester och reklamationer är två vitt skilda saker. Det ena utesluter inte det andra. Nu finns datorn med det här "felet" i butik, anser man att det är av så avgörande betydelse att datorn inte går att använda så får man reklamera i sin butik och/eller vänta på en ny revision. Eller hade ni tänkt leka med den "felaktiga" datorn så länge och reklamera först när det finns en fixad revision i butik?

Hur skall man kunna fixa ett designfel på 10000-tals kretskort i efterhand? Även om det i teorin skulle gå att löda dit en tunn tråd som föreslagit tidigare i tråden så måste någon göra det för hand, dvs den reklamerade enheten måste skickas någonstans, modifieras, testas, packas om och skickas tillbaka till butik. Det säger sig själv att det är ogörligt.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Det handlar inte om att ursäkta någon, det handlar om att inte göra en höna av en fjäder.

1. Fungerar datorn med passiva kablar? Ja
2. Blir den farlig eller går sönder om man använder en E-märkt kabel? Nej
3. Förlorar man något på att inte kunna använda en E-märkt kabel? Nej

Nej, tester och reklamationer är två vitt skilda saker. Det ena utesluter inte det andra. Nu finns datorn med det här "felet" i butik, anser man att det är av så avgörande betydelse att datorn inte går att använda så får man reklamera i sin butik och/eller vänta på en ny revision. Eller hade ni tänkt leka med den "felaktiga" datorn så länge och reklamera först när det finns en fixad revision i butik?

Hur skall man kunna fixa ett designfel på 10000-tals kretskort i efterhand? Även om det i teorin skulle gå att löda dit en tunn tråd som föreslagit tidigare i tråden så måste någon göra det för hand, dvs den reklamerade enheten måste skickas någonstans, modifieras, testas, packas om och skickas tillbaka till butik. Det säger sig själv att det är ogörligt.

Är inte alls ogörligt är man så dum som på raspberry och inte testar produkten korrekt innan leverans, då får man helt enkelt stå sitt kasst och bita i det sura äpplet. Sen om alla reklamerar eller är är väl upp till var och en.

Måste vara riktiga kålsupare på raspberry

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hårdvarudesign-missar sker. Bara för att ge ett perspektiv, jag har en Nvidia Jetson Nano med handlödda fixar för deras USB-portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kf:

Hårdvarudesign-missar sker. Bara för att ge ett perspektiv, jag har en Nvidia Jetson Nano med handlödda fixar för deras USB-portar.

Fast ett sådant grundläggande problem borde hittats i betatest

Skickades från m.sweclockers.com