Önskas: Ny genomgång av prestandavinster med DX12 mot DX11

Permalänk

Önskas: Ny genomgång av prestandavinster med DX12 mot DX11

Hej Sweclockers!

Nu när det kommit nya grafikkort och processorer vore det inte dags att gå igenom prestandavinster med DirectX11 mot DirectX12 igen.
Vet att det kom för ett par år sedan och då pratades det mycket om vilka fördelar DirectX12 skulle innebära, initialt verkade det dock som att det blev lite av en flopp (då många spel hade sämre prestanda i DirectX12 än DirectX11) och jag tycker i alla fall att det vore intressant att nu idag göra en ny genomgång av teknikerna nu när det är nya generationer grafikkort på marknaden med AMDs Navi och Nvidias RTX serie.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Rödskägg d ä:

Hej Sweclockers!

Nu när det kommit nya grafikkort och processorer vore det inte dags att gå igenom prestandavinster med DirectX11 mot DirectX12 igen.
Vet att det kom för ett par år sedan och då pratades det mycket om vilka fördelar DirectX12 skulle innebära, initialt verkade det dock som att det blev lite av en flopp (då många spel hade sämre prestanda i DirectX12 än DirectX11) och jag tycker i alla fall att det vore intressant att nu idag göra en ny genomgång av teknikerna nu när det är nya generationer grafikkort på marknaden med AMDs Navi och Nvidias RTX serie.

Tja!

Tack för tipset. Ska se om det går att skrapa ihop något

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜

Kan flika in att jag gjorde video och artikel om saken för lite mindre än ett år sedan! Inte RTX och Navi, men väl GTX och Vega.
https://www.sweclockers.com/test/26176-directx-11-mot-directx...

Visst har det hänt lite sedan dess i och med nya spel och ny hårdvara, men inget revolutionerande skulle jag säga. Men som sagt, kan vara kul att titta på igen framöver!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av Kenneth:

Tja!

Tack för tipset. Ska se om det går att skrapa ihop något

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av emilakered:

Kan flika in att jag gjorde video och artikel om saken för lite mindre än ett år sedan! Inte RTX och Navi, men väl GTX och Vega.
https://www.sweclockers.com/test/26176-directx-11-mot-directx...

Visst har det hänt lite sedan dess i och med nya spel och ny hårdvara, men inget revolutionerande skulle jag säga. Men som sagt, kan vara kul att titta på igen framöver!

Tack för svar!

Skulle säga att det finns ett intresse iaf från min sida att se om den gamla tumregeln står sig (AMD starkare i DX12 medans Nvidia starkare i DX11). Ett par frågeställningar är det jag skulle vara intresserad av.

Är Navis förbättrade spelprestanda jämte Vega störst i DX11 eller DX12? (Vad säger detta i så fall om Navi?)
Står sig det gamla resultatet där DX12 är generellt sett snabbare på AMD och DX11 snabbare på Nvidia med dom nya korten som lanseras?
Har utvecklarna blivit bättre på att koda mot DX12? (T ex testa "gamla" Pascal i nya spel)
Vad hände med Vulkan som det också pratades en del om?
Slutligen: Kan man dra slutsatsen att DX12 och Vulkan floppade? Varför är dom existensberättigade?

Tycker generellt att det borde finnas ett intresse att hålla sig uppdaterad på vilka APIs som gäller och hur utvecklingen ser ut. Särskilt eftersom spelrecensioner alltid testas i både DX11 samt DX12 numera.