LG öppnar andra fabrik för OLED-tillverkning – dubblerar världens kapacitet

Permalänk
Melding Plague

LG öppnar andra fabrik för OLED-tillverkning – dubblerar världens kapacitet

Idag finns en leverantör av OLED-paneler för TV-apparater – LG Display. Inom kort tar jätten sin andra fabrik i bruk och dubblerar därmed den globala tillgången.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Relik 📜

Jag var ruskigt nära att köpa en ny TV förra veckan, @JonasT hetasde mig (true story!). Men, lite lugnande ord från @Laxpudding och ett per djupa andetag så gick kliandet över.

Är ändå väldigt nöjd med den jag har, även om OLED vore fint. Om nya fabriker och mer konkurrens kan pressa priserna lite klagar jag inte heller såklart. Bara att sitta ned i båten! 🚤

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Dags casha ut då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Trevligt att vi börjar komma upp i vettigare volymer så att priserna pressas ytterligare. Jag har ingen OLED själv men tycker ändå att de redan idag känns rätt prisvärda sett till alternativen och hur mycket de har sjunkit i pris sedan de introducerades men ett ännu lägre pris hade man så klart inte tackat nej till.

Man får väl tacka alla er som var med och betalade hutlösa summor för ett par år sedan så att vi vanliga Svenssons snart kan köpa oss varsin billig OLED.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Vilken fantastiskt rolig nyhet! Nu kommer det ta fart ordentligt

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag var ruskigt nära att köpa en ny TV förra veckan, @JonasT hetasde mig (true story!). Men, lite lugnande ord från @Laxpudding och ett per djupa andetag så gick kliandet över.

Är ändå väldigt nöjd med den jag har, även om OLED vore fint. Om nya fabriker och mer konkurrens kan pressa priserna lite klagar jag inte heller såklart. Bara att sitta ned i båten! 🚤

Vad har herrn för TV i dagsläget då?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Avstängd

@emilakered: Vad har du för TV nu då och vad sa dom för att du skulle ändra dig?

Permalänk
Medlem

Hur ser nackdelarna med OLED ut i dagsläget?

Ni som har erfarenheter, vilka förbättringar vill ni helst se med nästa generation?

Permalänk
Medlem

Köpte en begagnad OLED 55" C7 för 6500:- och är otroligt nöjd med den. Men skulle gärna ta klivet upp till 77" om de gick ner till 25-30k.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Hur ser nackdelarna med OLED ut i dagsläget?

Ni som har erfarenheter, vilka förbättringar vill ni helst se med nästa generation?

Den nackdel jag ser och som jag gärna vill ska åtgärdas är priserna på 77" uppåt, vilket blir nästa storlek när jag byter från nuvarande OLED.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Hur ser nackdelarna med OLED ut i dagsläget?

Ni som har erfarenheter, vilka förbättringar vill ni helst se med nästa generation?

Inbränningar ska ju vara lite problematiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NGage:

Inbränningar ska ju vara lite problematiskt

Skickades från m.sweclockers.com

problematiskt är att ta i.. men finns några som har drabbas,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Den nackdel jag ser och som jag gärna vill ska åtgärdas är priserna på 77" uppåt, vilket blir nästa storlek när jag byter från nuvarande OLED.

Hehe, jo, en 77" OLED är mitt planerade inköp när en vettig modell kommer ner runt 30k.
LG OLED77C8 för 46k känns ju dock nästan lite lockande, men tänkte vänta ett år eller två till.

Skrivet av NGage:

Inbränningar ska ju vara lite problematiskt

Ja, det vore ju surt att köpa en dyr TV och få inbränningar så här 2019.
Nu brukar jag inte titta så mycket på saker som lämnar inbränning men det händer att jag glömmer TVn på ibland med vissa menyer eller hemsidor. Så vill nog veta att det är något säkrare innan jag lägger så mycket pengar.

Permalänk

Är OLED fortfarande det som gäller? Skrivs mycket om micro LED skärmar som nästa steg efter LCD paneler.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Minns när jag var på NAB år 2011 Sony ställde fram sina nya proffs OLEDar som alla var i konceptstadiet men såg jättefräna ut fick sen höra att showexemplaren byttes ut ungefär varje timme för då hade panelerna i princip nått medelåldern och börjat se dåliga ut med pixlar som började dö o grejjor. Så något bättre har de ju blivit!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Är OLED fortfarande det som gäller? Skrivs mycket om micro LED skärmar som nästa steg efter LCD paneler.

Skickades från m.sweclockers.com

OLED är framtiden. micro LED är väl bara påhitt från Samsung att kunna sälja mer LCD.

Permalänk
Medlem

Jag vågar inte köpa OLED TV pga inbränningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

micro LED är väl bara påhitt från Samsung att kunna sälja mer LCD.

Nej, verkligen inte.
Micro-LED är bättre än OLED på typ alla punkter förutom upplösning och pris.
Framförallt jämfört med LGs OLED lösning med vita OLEDs och färgfilter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

OLED är framtiden. micro LED är väl bara påhitt från Samsung att kunna sälja mer LCD.

Njaa, du tänker nog på QLED. Micro LED kan mycket väl vara framtiden, men är nog många år bort, tills dess är OLED en bra teknik.

Micro LED : https://www.sweclockers.com/nyhet/26849-samsung-visar-75-tums...

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Alright, fel av mig. Känns bara som att tillverkarna byter namn på samma teknik hela tiden för att försöka kränga mer och låtsas som att det är något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nej, verkligen inte.
Micro-LED är bättre än OLED på typ alla punkter förutom upplösning och pris.
Framförallt jämfört med LGs OLED lösning med vita OLEDs och färgfilter.

Ja frågan är hur långe det dröjer, fem år eller mer till de kanske kommer ut på marknaden , sedan ytterligare fem kanske för att gå ner inpris lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Markusas:

Vad har herrn för TV i dagsläget då?

Skrivet av Kossamu:

@emilakered: Vad har du för TV nu då och vad sa dom för att du skulle ändra dig?

Har Philips 65PUS7601, en sådan "från vänster"-modell som var oväntat bra sett till prislappen här för några år sedan. Fick den för en bra peng, så känns verkligen värt.

De sade väl inget speciellt egentligen, hehe. Blev mest en extra funderare, vilket för mig oftast slutar med skippat inköp.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag vågar inte köpa OLED TV pga inbränningar.

Skickades från m.sweclockers.com

inbränningar ska ju vara ett mycket mindre problem på OLED vs plasma, och jag sitter på en plasma som jag kör på nästan dygnet runt och har inte en enda permanent inbränning under alla dessa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NGage:

Inbränningar ska ju vara lite problematiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Nej finns nästan ingen chans för det

Jag har en 3 generation gammal lg oled tv.. 0 inbränning. Har haft massa statisk bild på i flera timmar. Om någon har inbränning så vet jag fan vad de gör med sin tv

Permalänk
Medlem

Sjukt nöjd med min b7 som jag köpte för 13 förra sommaren å fick med 5 års garanti via elgiganten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Tänkte köpa en ny TV samtidigt som nästa generations spelkonsoler kommer hösten 2020. Blir perfekt om LG kan öka kapaciteten och pressa ner priserna något tills dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag var ruskigt nära att köpa en ny TV förra veckan, @JonasT hetasde mig (true story!). Men, lite lugnande ord från @Laxpudding och ett per djupa andetag så gick kliandet över.

Är ändå väldigt nöjd med den jag har, även om OLED vore fint. Om nya fabriker och mer konkurrens kan pressa priserna lite klagar jag inte heller såklart. Bara att sitta ned i båten! 🚤

Skrivet av emilakered:

Har Philips 65PUS7601, en sådan "från vänster"-modell som var oväntat bra sett till prislappen här för några år sedan. Fick den för en bra peng, så känns verkligen värt.

De sade väl inget speciellt egentligen, hehe. Blev mest en extra funderare, vilket för mig oftast slutar med skippat inköp.

LGs 2019-årsmodeller har ju precis kommit, så priset ligger ganska högt där. Det är nog en god idé att vänta lite överhuvudtaget, sett till vad du redan sitter på är det nog ingen brådska heller

Konkurrens tar nog ett tag, Samsung kommer ju med sina OLED fast det tar väl till runt 2022 innan vi ser några på marknaden och de lär inte pressa priserna i början. De kinesiska paneltillverkarna som kanske kan ta sig till marknaden om ett par år eller så som möjligen ger lite konkurrens. Ska man ha en 65-tum+ OLED med vettiga specs och funktioner får man nog vänta sig att det kostar en del även framöver hur som helst, men 2019-årsmodellerna lär ju åtminstone hamna en bit under 30k efter ett litet tag

Permalänk
Medlem

Frågan är om det ens går få bort inbränningarna på OLED. Har länge tänkt att OLED är det som kommer vara framtiden, men har börjat tvivla.

Vad tror folk om denna tekniken?

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Avstängd

@emilakered:

Citat:

lite lugnande ord från @Laxpudding och ett per djupa andetag så gick kliandet över.

@Laxpudding Viskar till ditt öra och säger att Samsung Micro-led är på ingång.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Nej finns nästan ingen chans för det

Jag har en 3 generation gammal lg oled tv.. 0 inbränning. Har haft massa statisk bild på i flera timmar. Om någon har inbränning så vet jag fan vad de gör med sin tv

Jag har det på min LG oled-TV sedan några år tillbaka, märks generellt sett inte men den finns där. Problemet är statiska delar av bilden när resten rör på sig, streaming-overlays är ett exempel. HTPC