AMD: "Radeon RX 5700 XT och RX 5700 från partnertillverkare i augusti"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Radeon RX 5700 XT och RX 5700 från partnertillverkare i augusti"

I samband med lanseringen av färska Radeon RX 5700 XT och RX 5700 lyser modeller från partner med sin frånvaro, något Radeon-chefen Scott Herkelman lovar ändring på till mitten av augusti.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Väntan fortsätter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Väntan fortsätter...

Augusti är ju vad som sagts från början för kort med andra kylare. Förhoppningsvis betyder det att de går att få tag på inte att Inet osv får in ett exemplar och får in fler i oktober. Var ju lite svårt att köpa "partnerkort" i början med vega.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

inte så länge kvar ;).

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Tragiskt. Jag förstår inte varför AMD måste självsabotera sina egna GPU-lanseringar gång på gång. Nvidia's partnertillverkare är ute på banan mycket snabbare OCH Nvidia's egna kylare är bra på egen hand.

Korten i sig är bra, men att sabba tillgängligheten på bra kylare på detta sätt är idiotiskt. Första intrycket spelar roll. AMD har inte råd att gimpa sig själva på det här sättet när de är så långt bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Tragiskt. Jag förstår inte varför AMD måste självsabotera sina egna GPU-lanseringar gång på gång. Nvidia's partnertillverkare är ute på banan mycket snabbare OCH Nvidia's egna kylare är bra på egen hand.

Korten i sig är bra, men att sabba tillgängligheten på bra kylare på detta sätt är idiotiskt. Första intrycket spelar roll. AMD har inte råd att gimpa sig själva på det här sättet när de är så långt bakom.

What? 1 månad efter lansering är väl ändå rätt så snabbt??? Tycker det är helt rimligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadzon:

What? 1 månad efter lansering är väl ändå rätt så snabbt??? Tycker det är helt rimligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad som är snabbt är väl relativt. Nvidias partnerkort brukar dyka upp ungefär samtidigt som originalkorten...

Permalänk
Medlem

Ska tydligen gå att modda 5700XT och sätta på Morpheus II och få ned både ljudnivån och temperaturerna rejält.

Iallafall enligt denna snubbe på Reddit.
https://www.reddit.com/user/czullo/

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Köpte precis ett Sapphire Pulse VEGA 56 på NoN för 2590:- (fyndvara).
Har ju 90 dagar öppet köp, som klubbmedlem, ligger på det till aug så får man se vad partnerkorten ger och kostar...

Permalänk
Medlem

Vidare berättar han att han jobbar på att se till att oberoende tester alltid ska finnas tillgängliga innan butikstillgänglighet.

Tacka fan för det, här har Nvidia något att lära av. Superkorten släpps idag och inte ett pip om varken recensioner, priser eller förköp förrän efter skarp lansering kl. 15. Komplett hade åtminstone lagt upp delar av sortimentet på förhand så att man kunde få en uppfattning om vilka modeller som skulle finnas tillgängliga men ingen av butikerna jag var i kontakt med kunde/fick avslöja någonting trots att det bara var någon ynka timme kvar till säljstart.

Inget ont om butikerna och deras personal, tvärtom, de har varit väldigt trevliga och jag har full förståelse för att de är bakbundna men det är ett märkligt drag av Nvidia att inte ens kunna avslöja tid för säljstart även om 15.00 var en kvalificerad gissning.

Helt sjukt hur så här stora globala lanseringar kan hållas hemliga med tanke på hur otroligt många människor som är inblandade i allt från tillverkning till försäljning och leverans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Vidare berättar han att han jobbar på att se till att oberoende tester alltid ska finnas tillgängliga innan butikstillgänglighet.

Tacka fan för det, här har Nvidia något att lära av. Superkorten släpps idag och inte ett pip om varken recensioner, priser eller förköp förrän efter skarp lansering kl. 15. Komplett hade åtminstone lagt upp delar av sortimentet på förhand så att man kunde få en uppfattning om vilka modeller som skulle finnas tillgängliga men ingen av butikerna jag var i kontakt med kunde/fick avslöja någonting trots att det bara var någon ynka timme kvar till säljstart.

Inget ont om butikerna och deras personal, tvärtom, de har varit väldigt trevliga och jag har full förståelse för att de är bakbundna men det är ett märkligt drag av Nvidia att inte ens kunna avslöja tid för säljstart även om 15.00 var en kvalificerad gissning.

Helt sjukt hur så här stora globala lanseringar kan hållas hemliga med tanke på hur otroligt många människor som är inblandade i allt från tillverkning till försäljning och leverans.

Skickades från m.sweclockers.com

Recensioner finns väl på flera stora internationella sajter. Eller?

Edit: Finns åtminstone på anandtech och pcperspective.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Recensioner finns väl på flera stora internationella sajter. Eller?

Edit: Finns åtminstone på anandtech och pcperspective.

Huh? Ser inte en skymt av en recension av partnerkorten på nån av siterna? Kan du länka?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Recensioner finns väl på flera stora internationella sajter. Eller?

Edit: Finns åtminstone på anandtech och pcperspective.

Du tänker inte på Nvidias egna modeller, även kallade FE (Founders Edition)? Jag hittar i alla fall inga recensioner för tredjepartskort och om det nu finns så släpptes de i så fall i samband med lanseringen kl. 15.

Edit: Jag kanske var otydlig men jag syftade naturligtvis på tredjepartskorten som släpptes idag. FE-recension har funnits ute på Sweclockers i en vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Du tänker inte på Nvidias egna modeller, även kallade FE (Founders Edition)? Jag hittar i alla fall inga recensioner för tredjepartskort och om det nu finns så släpptes de i så fall i samband med lanseringen kl. 15.

Edit: Jag kanske var otydlig men jag syftade naturligtvis på tredjepartskorten som släpptes idag. FE-recension har funnits ute på Sweclockers i en vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, ursäkta! Missförstod dig uppenbarligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Huh? Ser inte en skymt av en recension av partnerkorten på nån av siterna? Kan du länka?

Jag missförstod och trodde han menade FE korten... Fick ta fram skämskudden Tyvärr inte sett partnerkortsrecensioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skönt för Sweclockers testlabb med lite paus iallafall! Väntar med spänning på vad AMD:s partnertillverkare lyckas åstadkomma.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Intressant att både 5700 samt 5700 xt här båda låter under 40 dB.
https://hexus.net/tech/reviews/graphics/132452-palit-geforce-...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Skrivet av magma86:

Intressant att både 5700 samt 5700 xt här båda låter under 40 dB.
https://hexus.net/tech/reviews/graphics/132452-palit-geforce-...

Chassit de använder i deras test rigg är ju ett "be quiet! Dark Base 700". Dämpar ljudet bättre än Swecs test? Korten kanske inte låter alltför mycket i ett ljuddämpat chassi typ Fractal Design Define?

Visa signatur

stay true to yourself and stay the course

Permalänk
Medlem
Skrivet av stay true:

Chassit de använder i deras test rigg är ju ett "be quiet! Dark Base 700". Dämpar ljudet bättre än Swecs test? Korten kanske inte låter alltför mycket i ett ljuddämpat chassi typ Fractal Design Define?

Kan vara.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Det är ju den sortens scenario som passar blowers. Välisolerat chassi där blowern blåser ut luften där bak, och mätningen görs framför chassit där användaren rimligen befinner sig. Alla mätningar som görs med öppna chassin eller 30cm från fläkten och så vidare är väldigt tveksamma. De gör att man kan få rimligt högt brusvärde som skiljer sig från mätutrustningens och lokalens grundbrus, men har problem med relevans för de flesta av oss.

Det är helt enkelt knepigt att göra väl. Den mesta mätutrustningen är tänkt för att mäta höga, inte låga ljudtryck (och kan därför ha billigare komponenter med högre egenbrus) och många reviewers verkar befinna sig i miljöer med ett ganska högt grundbrus från fläktar/uppvärmning/AC/trafik. Om man inte ser åtminstone 3dB skillnad mellan fläkt+bakgrund kontra bara bakgrund (vilket innebär att fläkt och bakgrund ger samma bidrag=>+3dB), så är mätningen ganska värdelös eftersom den domineras av bakgrundsbruset. Så det är inte så konstigt att många reviewers gör extrema närfältsmätningar, men då får man i gengäld problem med relevansen.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Asus verkar släppa sina eftermarknadskylare för navi i september:
https://www.overclock3d.net/news/gpu_displays/asus_says_to_ex...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem