Logitech Gaming K83 Wireless Keyboard - Går det att använda trådat?

Permalänk

Logitech Gaming K83 Wireless Keyboard - Går det att använda trådat?

Hej,

I dag använder jag ett Logitech K830 trådlöst tangentbord med touchpad till min HTPC. Jag har dock alltid saknat funktionaliteten att enbart använda tangentbordet trådat, utan trådlös anslutning. Jag såg att Logitech nyligen släppt ett nytt trådlöst tangentbord, Corsair Gaming K83 Wireless, med fokus på spelande i soffan. Jag har sökt en hel del kring huruvida det går att använda detta tangentbord helt trådat men inte lyckats hitta något konkret svar. Jag är alltså inte intresserad av enbart laddningsfunktionalitet av det inbyggda batteriet via USB, utan även att kunna styra tangentbordet genom USB-anslutning.

Jag avser främst att använda tangentbordet till Windows och även Linux, så om trådad styrning för detta tangentbord skulle fungera för dessa vore detta en högintressant produkt för mig. Har någon SWEC-medlem erfarenhet av K83 och kan besvara min fråga, eller kan Corsairs representant på forumet bekräfta huruvida K83 går att köra med enbart trådad anslutning?

Tack!

Corsairs webbplats:
https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Gaming-Keyb...
Prisjakt:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?q=k83&p=5067591

Permalänk
Medlem

Står såhär under "specs"

" Keyboard Connectivity - Wireless, Wired" så det funkar nog fint med kabel också. Är själv intresserad av detta keyboard och läste lite om det igår.

I manualen:
"While the K83 is connected to your PC and charging, it will automatically enter USB wired mode. You can switch to a wireless mode at any time."

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av Valonen:

Står såhär under "specs"

" Keyboard Connectivity - Wireless, Wired" så det funkar nog fint med kabel också. Är själv intresserad av detta keyboard och läste lite om det igår.

I manualen:
"While the K83 is connected to your PC and charging, it will automatically enter USB wired mode. You can switch to a wireless mode at any time."

Tack! Det måste jag ha missat. Det låter ju som att det ska vara möjligt Lägger en beställning på ett K83 hos Inet ikväll. Återkommer med rapport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winterfell:

Tack! Det måste jag ha missat. Det låter ju som att det ska vara möjligt Lägger en beställning på ett K83 hos Inet ikväll. Återkommer med rapport.

Toppen, gör gärna det. 😃 Nyfiken på hur den upplevs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av Valonen:

Toppen, gör gärna det. 😃 Nyfiken på hur den upplevs.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag plockat upp och hunnit bekanta mig lite med K83. Jag kan bekräfta att det fungerar att köra tangentbordet och touchpaden helt trådat både i Windows 10 och i Linux (Kubuntu 19.04). Dock behöver man koppla in den trådlösa dongeln när man uppdaterar firmware i tillhörande Windows-mjukvara Icue av någon konstig anledning. Upplevde att en firmware uppdatering gjorde K83s touchpad något mer responsiv. Jag använde dock bara mjukvaran för att uppgradera firmware och avinstallerade den sedan då jag vill hålla bloat på ett minimum.

I Windows 10 finns det mer inställningsmöjligheter (native, utan iCue) för touchpaden jämfört med Kubuntu. Annat vore lite förvånande. Man kan ställa in olika gestures med upp till fyra fingrar på touchpad etc. I Kubuntu är inställningarna något mer avskalade men duger ändå för mina behov. Går säkert att mixtra ytterligare vid behov. Märkte dock att de valda inställningarna (t.ex. sensitivity) för touchpaden i Kubuntu försvinner om man stänger av och på K83 och att man måste starta om datorn för att återfå sina valda inställningar. Märkte inte något sådant i Windows. Hade som vana att stänga av mitt tidigare trådlösa HTPC-tangentbord när jag inte använde det för att spara på batterierna. Det behöver jag ju dock inte oroa mig för nu då jag kör trådat och batteriet laddas konstant.

Själva konstruktionen känns gedigen jämfört med många andra trådlösa HTPC-tangentbord. Det är inte en massa plast. Touchpaden känns lite annorlunda jämfört med mitt tidigare K830 och jag vet inte riktigt vilken av dem jag föredrar än. Tyckte inte att den cirkelformade layouten på touchpaden förändrade särskilt mycket i funktionalitet (var lite rädd att ytan skulle kännas för liten). Var inte särskilt intresserad av den lilla styrspaken men upptäckte att man kunde ställa in den för att scrolla igenom webbsidor etc, vilket var ganska trevligt. Det går såklart också att scrolla med två fingrar på touchpaden. Tycker att tangenterna fungerar bra. Det enda jag är lite besviken på är att man kombinerat backspace och delete på samma tangent. Man måste således trycka in "Fn" tangenten samtidigt som backspace för att komma åt delete. Är väl kanske mest relevant om man arbetar mycket i en filhanterare eller en textredigerare.

Är lite ovan med vissa layoutmässiga skillnader jämfört med mitt tidigare tangentbord (K830). Det rör sig t.ex. om avsaknaden av den "musknapp" (vänsterklick) som fanns på sidan av K830 i närheten av vänstra högre hörnet (i närheten av Escape-knappen). Vänsterklick och högerklick har likt K830 dedikerade knappar under touchpaden men jag tycker de sitter lite för långt ner i förhållande till tangentbordets storlek och layout. Därför har jag ställt in så att jag kan vänster respektive högerklicka med touchpaden istället. Tar nog lite tid att vänja sig vid det nya K83 men det ska nog gå bra.

Avslutningsvis skulle jag säga att jag är rätt nöjd med K83 i detta skede. Ytterligare användning kan säkert påverka omdömet något. Dock är det ju rätt mycket med 1399kr för ett HTPC-tangentbord. Dock lyckades jag inte hitta något annat än detta som verkade uppfylla mina krav (se tidigare i tråden), varpå det inte fanns så mycket att välja på. Hoppas mina intryck gav något

Permalänk
Medlem

@Winterfell: Hej! Tack för en mycket utförlig återkoppling om hur du upplever brädan, uppskattas utav mig.

Nu kommer jag ta mig en funderare på om jag skall plocka upp en också, tack igen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Inaktivt företagskonto