AMD Radeon RX 5700 XT och RX 5700 från MSI hittar ut på bild

AMD Radeon RX 5700 XT och RX 5700 från MSI hittar ut på bild

Bilder på sju grafikkort från MSI baserade på AMD Radeon RX 5700-serien med företagets egna eftermarknadskylare och åtminstone en modell med DVI-anslutning letar sig ut på webben.

Läs hela artikeln här

Jag väntar på att priserna sjunker lite, 5000kr ish för 5700xt är lite för saftigt. hade det varit 480 Release priser runt 3000kr så hade jag plockat upp en eftermarknad 5700xt utan problem.

Det samma gäller för 3900x jag väntar på att priserna sjunker närmare 4000kr

Senast redigerat 2019-07-09 09:23

Frågan är vart priset för eftermarknad kommer landa? Om det är 1000 kr som skiljer känns det inte värt imo.

Skrivet av _Merc_:

Jag väntar på att priserna sjunker lite 5000kr ish för 5700xt är lite för saftigt.

Referens kortet ligger ca 5-10% från ett RTX 2700 Super som kostar 1000 kr mer. Varför i all sin dar skulle AMD sänka priserna på XT när man har bästa pris till prestanda?

5700 kortet gör samtidigt vanliga RTX 2060 helt onödig.

Slog till på ett 5700XT igår. Det har varit dags att pensionera mitt R9 390 ett bra tag nu.
När man ser att bättre kylarlösningar är på väg ångrar man sig ju lite... Får se om ljudnivån är acceptabel.

Tänker köpa ett RX 5700XT, men väntar på dom som inte har en Gräsklippare till kylare, jag förstår inte varför AMD inte kan göra grafikkort med bra kylare, men som inte låter som flygplan på arlanda när det börjar hetta till lite? Nvidia klarar av att göra sina grafikkort snygga och tysta? Jag förstår att AMD är mycket billigare, och dom måste tjäna in pengar på allt som går, men det är viktigt för dom flesta, ingen vill ha grafikkort som låter så mycket så att man måste ha hörlurar för att inte störa sig på ljudet, och då måste man också spela med hög volym? Det är inte så svårt satsa, 50 spänn mer, så hade dom säkert kunnat ha denna kylare, men tystare fläkt, eller åtminstone, se till att ha en fläktkurva som går på max först vid 100c*? Ni som beställt redan, kan inte ni kolla om MSI AB kan få någorlunda tysta men väl kylda fläkt kurvor till korten? DÅ kan jag också köpa en nu?

Skrivet av magma86:

Frågan är vart priset för eftermarknad kommer landa? Om det är 1000 kr som skiljer känns det inte värt imo.

Oftast ligger standard versioner med eftermarknas kylare max 2-300 kr över standard kortets pris, många gånger är dom t.om billigare, så länge det inte är värsting kylare/överklocknings versionerna?

Skrivet av Lalle-:

Slog till på ett 5700XT igår. Det har varit dags att pensionera mitt R9 390 ett bra tag nu.
När man ser att bättre kylarlösningar är på väg ångrar man sig ju lite... Får se om ljudnivån är acceptabel.

https://twitter.com/watchtimmyjoe/status/1148026906991833088?...

https://twitter.com/HardwareUnboxed/status/114811382313753395...

😉

Nice, bra inlägg! Så vissa passar från äldre kort till nya, det är det bästa med standard korten, att deras utformning är ofta väldigt lika... så länge det är lika mycket minne. Frågan är hur bra själva ström delen får kylning?

Senast redigerat 2019-07-09 09:55

"a few fps better" Som förväntat Så typiskt att se amd prestera bättre med AIB korten.

Härligt att se det är på gång

Skrivet av criscros:

"a few fps better" Som förväntat Så typiskt att se amd prestera bättre med AIB korten.

Vad pratar du om, han har ju byggt om sin 5700XT med en kylare från en 390 kort som inte används? Så han har en tyst och kyld 5700kort?

Skrivet av Gambit_2K:

Referens kortet ligger ca 5-10% från ett RTX 2700 Super som kostar 1000 kr mer. Varför i all sin dar skulle AMD sänka priserna på XT när man har bästa pris till prestanda?

dem är prisvärda, men själv väntar jag priserna jag vill ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Ooooh!
Ingenjören i mig slår frivolter.
Fegisen som gillar garantier är inte lika exalterad.
Detta dilemma!

Skrivet av GoldMasterGollum303:

Tänker köpa ett RX 5700XT, men väntar på dom som inte har en Gräsklippare till kylare, jag förstår inte varför AMD inte kan göra grafikkort med bra kylare, men som inte låter som flygplan på arlanda när det börjar hetta till lite? Nvidia klarar av att göra sina grafikkort snygga och tysta? Jag förstår att AMD är mycket billigare, och dom måste tjäna in pengar på allt som går, men det är viktigt för dom flesta, ingen vill ha grafikkort som låter så mycket så att man måste ha hörlurar för att inte störa sig på ljudet, och då måste man också spela med hög volym? Det är inte så svårt satsa, 50 spänn mer, så hade dom säkert kunnat ha denna kylare, men tystare fläkt, eller åtminstone, se till att ha en fläktkurva som går på max först vid 100c*? Ni som beställt redan, kan inte ni kolla om MSI AB kan få någorlunda tysta men väl kylda fläkt kurvor till korten? DÅ kan jag också köpa en nu?

Oftast ligger standard versioner med eftermarknas kylare max 2-300 kr över standard kortets pris, många gånger är dom t.om billigare, så länge det inte är värsting kylare/överklocknings versionerna?

Vet att vega 64 nitro+ hamnade på nära 1500 kr mer, men vega är också en dyrare krets så kanske dåligt exempel?
Handlar det om några 100 kr så är det absolut värt att vänta.

Ser ju nästan ut som ett ghettomoddat kort likt de som länkats tidigare här i tråden, haha ..

Nice, bra inlägg! Så vissa passar från äldre kort till nya, det är det bästa med standard korten, att deras utformning är ofta väldigt lika... så länge det är lika mycket minne. Frågan är hur bra själva ström delen får kylning?

Vore intressant ifall någon testade sätta på en NZXT G12!

Skrivet av Lalle-:

Ooooh!
Ingenjören i mig slår frivolter.
Fegisen som gillar garantier är inte lika exalterad.
Detta dilemma!

beror väl på vem du köper av. har för mig att Sapphire t.ex. tilllåter att du tar av kylaren och kommer fortfarande gör garantiärande sålänge du montera tillbaka originalkylaren.
har redan an 5700 XT på väg. kommer se först hur mycket ref kylaren duger, men har en Raijintek Morpheus II hemma som jag kanske kommer slänga på den.

Endast Asus för mig tack!

Vad pratar du om, han har ju byggt om sin 5700XT med en kylare från en 390 kort som inte används? Så han har en tyst och kyld 5700kort?

vad pratar DU om? gå läs vad som står i länken innan du leker smart. Han som byggde om den skrev att den går svalare och fick så också lite bättre fps. Vad jag syftade på om du inte fattar det är att detta är typiskt för amds ref kylare och att amd korten i princip alltid presterar bättre med AIB kylare/annan kylarlösning än ref.

Skrivet av Samlooh:

Vore intressant ifall någon testade sätta på en NZXT G12!

Provar med en G10 i eftermiddag

Skrivet av _Merc_:

Jag väntar på att priserna sjunker lite, 5000kr ish för 5700xt är lite för saftigt. hade det varit 480 Release priser runt 3000kr så hade jag plockat upp en eftermarknad 5700xt utan problem.

Det samma gäller för 3900x jag väntar på att priserna sjunker närmare 4000kr

Navi ersätter Vega 56/64 varför skulle de kosta som RX 480 då? Fortfarande hamnar de på bättre pris vid släpp än vad vega korten gjorde när de kom.

Skrivet av Mordrana:

Endast Asus för mig tack!

Meh.. Att fanboyism fortfarande existerar gör mig smått irriterad.

ÅH ge mig! hoppas de kosta 4700kr som 5700XT referens förmodligen inte.

Tror jag har fått AMD feber ser AMD överallt.

Trevligt med MSI kylare, då kanske det går att överklocka kortet bättre.

https://www.techpowerup.com/257212/custom-radeon-rx-5700-seri...
Inget vi redan kanske inte visste, men ett uttalande från Scott i alla fall.

Vad är det egentligen som gör de där 400 kronorna som skiljer i pris mellan de olika tillverkarna?

Skrivet av kirre777:

Vad är det egentligen som gör de där 400 kronorna som skiljer i pris mellan de olika tillverkarna?

Inget. märket

Skrivet av Gambit_2K:

Så länge AMD partnertillverkare håller samma pris som referenskortet. Ett givet bra köp. Men räkna med man får punga ut hundralappar mer för AMD partner modeller.

Skrivet av kalle@anka:

Provar med en G10 i eftermiddag

Trevligt!

Borde fungera med G12 eftersom det tydligen ska passa att sätta på gamla 390/290-kylare som ju G12 i sin tur fungerar med. Vet inte vad skillnaderna är mellan G10/G12 dock.

Står att det kan behövas extra kopparplattor för att få bra kontakt dock (för 390/290).

Trevligt! Då blir det antagligen ett köp av ny dator i mitten av augusti med RX 5700 och Ryzen 5 3600. Det ska nog bli riktigt prisvärt och bra.

Skickades från m.sweclockers.com