Är BF V "cappat" i 85 fps?

Permalänk
Medlem

Är BF V "cappat" i 85 fps?

Hej!

Sedan några månader tillbaka, efter en uppdatering av BF V visar min skärm inte mer än 85 fps.
Det är inga drops eller något heller den är bara låst i 85 fps bara i BF V. Har inte v-sync på heller.
Innan uppdateringen visade skärmen 144 fps stabilt utan drops.

Mycket konstigt detta.
Är det någon mer med samma problem eller vet någon lösning på problemet?

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Nu har jag ju inte spelat det själv men känns som något som borde dykt upp och upprört massvis om det vore med mening.
Kontrollerat V-sync alternativt G-sync i Nvidia / AMD settings?
Provat en ominstallation?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
99:e percentilen

Vilken skärm har du?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara att det är låst via "commands"

https://forums.battlefield.com/en-us/discussion/39382/command...

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag har en Acer XB271HU 144Hz.

Hm... Var ligger i så fall den filen. Det är ju inget jag ändat på själv.

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Jag såg nu vad en del av problemet är, men har inte lösningen på problemet.
I Basic settings är den högsta inställningen av Hz:en jag kan välja 85Hz av någon anledning. Oavsett upplösning.
Problemet uppstod efter en update av BF V....

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave_001:

Jag såg nu vad en del av problemet är, men har inte lösningen på problemet.
I Basic settings är den högsta inställningen av Hz:en jag kan välja 85Hz av någon anledning. Oavsett upplösning.
Problemet uppstod efter en update av BF V....

Vilken Hz körs skärmen i Windows då? Kolla så den är inställd på 144hz i Nvidias kontrollpanel eller AMD om du kör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dave_001:

Jag har en Acer XB271HU 144Hz.

Skrivet av Dave_001:

Jag såg nu vad en del av problemet är, men har inte lösningen på problemet.
I Basic settings är den högsta inställningen av Hz:en jag kan välja 85Hz av någon anledning. Oavsett upplösning.
Problemet uppstod efter en update av BF V....

Vissa skärmar har 85 Hz som en frekvens de rapporterar stöd för (för att 2 560 × 1 440 @ 85 Hz ligger nära taket för DisplayPort 1.0–1.1), bland annat min PG278Q och även din XB271HU. Nu undrar jag: Kan du välja 144 Hz i Windows? Kan du göra det i något annat spel?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

BF:V är inte cappat till 85 fps. Jag kör betydligt högre än så, med lite varierande siffror men någon gång har jag fått nästan full pott på vad skärmen kan visa.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@Dave_001: vliken anslutning använder du? har du testat med ett annat kabel?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@Alling: Jag kan välja 144Hz i Windows och samt nvidias kontrollpanel. Har 144Hz i alla spel och i windows, detta berörde enbart flera titlar av Battlefield (och kanske andra origintitlar?).

Dock så lyckades lösa problemet. Det fanns bara 1 ställe där jag inte kunde välja 144Hz och det var där felet låg.
Under egenskaper för bildskärmskortet i windows egna inställningar kunde jag inte välja 144Hz för skärmen utan enbart 60 Hz. Så jag installerade en drivrutin från acer till min skärm för win8 (eftersom det inte fanns för win10) samt installerade om min grafikdrivrutin. Efter den proceduren kunde jag välja 144Hz även i windows egna inställningar för bildskärmskortet och därefter fanns även alternativet för 144Hz med i BF V inställningar. Så nu är det mystiska problemet äntligen löst.

Tack för era svar!

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dave_001:

@Alling: Jag kan välja 144Hz i Windows och samt nvidias kontrollpanel. Har 144Hz i alla spel och i windows, detta berörde enbart flera titlar av Battlefield (och kanske andra origintitlar?).

Dock så lyckades lösa problemet. Det fanns bara 1 ställe där jag inte kunde välja 144Hz och det var där felet låg.
Under egenskaper för bildskärmskortet i windows egna inställningar kunde jag inte välja 144Hz för skärmen utan enbart 60 Hz. Så jag installerade en drivrutin från acer till min skärm för win8 (eftersom det inte fanns för win10) samt installerade om min grafikdrivrutin. Efter den proceduren kunde jag välja 144Hz även i windows egna inställningar för bildskärmskortet och därefter fanns även alternativet för 144Hz med i BF V inställningar. Så nu är det mystiska problemet äntligen löst.

Tack för era svar!

Detta hände mig när jag körde min Yamakasi Catleap Q270 2B som huvudskärm. Jag kunde köra 110 Hz i Windows, men i CS märkte jag att det inte flöt som det skulle, och det visade sig då att CS inte fattade att skärmen klarade mer än 60 Hz om jag inte installerade en särskild drivrutin.

Ta med dig lärdomen att alltid inkludera så detaljerade specifikationer som möjligt (inom rimlighetens gränser) när du skapar en supporttråd i framtiden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers