Permalänk
Medlem

Någon som testat iDrive?

Har använt olika molnlagringstjänster för backup med väldigt varierande resultat. Har hittills testat (samtliga i flera månader):

- Dropbox
- SpiderOak
- pCloud

Problemet med Dropbox och pCloud är att båda egentligen är avsedda för fildelning, inte backup som så. Jag delar mina filer sällan och behöver generellt sett inte den funktionen. Trots att jag i stort sett aldrig hanterar mina filer via webbgränssnittet utan enbart på datorn har både Dropbox och pCloud lyckats radera/ändra filer via two-way sync - alltså ändringar som jag gör lokalt skrivs över med äldre versioner av samma filer som finns i molnet. Jag behöver bara envägssynkronisering dvs. backup, two-way är bara störande.

Det händer inte extremt ofta, men är otroligt irriterande då det kan vara svårt att upptäcka förrän mycket senare. Dessutom är både Dropbox och pCloud något dåliga på att synka filer som används aktivt hela tiden - det blir en massa conflicted copies, och ibland segar datorn ner något enormt när framför allt pCloud synkar filer som används aktivt.

SpiderOak är egentligen bättre för det jag vill ha dvs. krypterad och automatisk backup, men lider av andra problem - vidrigt långsamma uppladdningshastigheter (3-4 dagar att backa upp ca 200 GB på en 100/100 lina! pCloud/Dropbox tog max. 8 timmar), dålig telefonapp (kan ej ladda upp från telefonen, bara ladda ner), och i mitt fall även dålig support av någon märklig anledning. Långsamma och konstiga svar.

Har därför spanat efter alternativ, och iDrive verkar få en del beröm för lite av varje. Finns det någon här som har testat, eller kan rekommendera en bättre backuptjänst?