Har jorden besökts av utomjordiska farkoster?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuuFi:

Alla förstår vad du menar men teorier, speciellt i astrofysik ändras hela tiden så de kan lika gärna vara gissningar.

Sannolikhet är lika med "Jag vet inte men just nu känns detta som vettigaste lösningen", försök bevisa något annat än vetenskapliga teorier på det sättet... Ingen kommer att köpa det.

En så kallad "Educated guess"... Men Big Bang är något vi aldrig kommer kunna bevisa så det kan lika gärna ha varit en massiv rymdälg som hade diarré den dagen universum skapades.

Så den kan man bokstavligen diskutera tills tidens ände utan ha rätt oavsett vad man har för teori.

Förlåt, men du har fel på alla punkter. Mithras har rätt, du förstår alldeles uppenbart inte vad en vetenskaplig teori är.

Vetenskapliga teorier är redan "bevisade". Det finns inget sådant som att "bevisa en teori". Det är som att fråga "är sanningen sanningen?". Om man uttrycker sig med akademisk försiktighet så använder man inte ens ordet "bevisa". Strängt taget existerar inte "bevis" i sinnesvärlden, endast motbevis.

Att vi ens har begreppet "educated guess" bevisar ju att "teori" är något annat, annars skulle vi inte ha olika begrepp, begriper du inte det?

Vad har ändrats i astrofysik hela tiden? Exemplifiera och var specifik tack!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Kolla denna om ni ni ej sett, I Want To Belive!

https://www.youtube.com/watch?v=BEWz4SXfyCQ

Nog för att Joe Rogans poddar är riktigt bra men denna fick mig verkligen att fundera på huruvida det Lazar säger är sant eller inte, då jag i allmänhet är skeptiker när det gäller att vi observerat UFO här på Tellus.
å ena sidan är han väldigt konsekvent och trovärdig å andra sidan har vi inget bevis som vanligt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Ny begreppsförvirring? UFO har vi väl observerat, UFO betyder bara oidentifierat flygande föremål. Inte att det skulle vara utomjordiskt.

So people I think have conflated the concept of a UFO with whether we're visited by aliens. UFO means unidentified flying object, ok. This is a highly non-specific term. It is so non-specific it admits you don't know what you're looking at. It's unidentified. So the universe brims with mysteries. And so just because you don't know what it is you're looking at, doesn't mean it's intelligent aliens visiting from another planet. You just said you don't know what you're looking at! So it's not, you cannot as a next sentence say - therefore it must be anything.
-- Neil deGrasse Tyson

Permalänk
Medlem

Inget är omöjligt

@Delerium:
Självklart nu har man börjat tolka bibeln med teknik som grund! Där finns även beskrivning på dessa farkoster!

glömt en bokstav
Visa signatur

___________________
Teknik inspiratör

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norparn:

@Delerium:
Självklar, nu har man börjat tolka bibeln med teknik som grund! Där finns även beskrivning på dessa farkoster!

Nej, det gör det inte.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Man får inte glömma bort att även mänskligheten har skapat luftfarkoster som vid första syn kan ses som "motsäger aerodynamikens lagar"

Permalänk
Avstängd

Tycker fortfarande Roswell historien är märklig, där Amerikanska armen faktiskt gick ut till media och meddelade att man hadde hittat ett krashat UFO.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

___________________
Teknik inspiratör

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Nej, det gör det inte.

Jo det gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Nog för att Joe Rogans poddar är riktigt bra men denna fick mig verkligen att fundera på huruvida det Lazar säger är sant eller inte, då jag i allmänhet är skeptiker när det gäller att vi observerat UFO här på Tellus.
å ena sidan är han väldigt konsekvent och trovärdig å andra sidan har vi inget bevis som vanligt.

Det han nämner angående Element 115 är ju bevis på ett sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Det han nämner angående Element 115 är ju bevis på ett sätt.

Long before Moscovium was created and assigned the number 115 on the periodic table of elements, Lazar claimed it was capable of powering anti-gravity engines. Some people feel this vindicates Lazar (and proves the rest of his kooky claims). However, for Bob Lazar to be right, virtually all of modern atomic physics would need to be wrong:
“”Unfortunately, the very method of his apparent vindication - that element 115 had finally been created - directly contradicts a key claim that Bob Lazar made: Ununpentium cannot be synthesized in a lab. That it must be found in naturally occurring deposits that can only be made in high-mass star systems.[17]

Claim of stable isotope of element 115 is unlikely according to our knowledge of nuclear physics in particular predicted Island of stabilityWikipedia's W.svg and known magic numbersWikipedia's W.svg. Magic numbers as we know it are always even numbers, therefore it is very unlikely (admittedly not impossible) to have stable heavy elements with odd numbers of protons.

https://rationalwiki.org/wiki/Robert_Lazar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Förlåt, men du har fel på alla punkter. Mithras har rätt, du förstår alldeles uppenbart inte vad en vetenskaplig teori är.

Vetenskapliga teorier är redan "bevisade". Det finns inget sådant som att "bevisa en teori". Det är som att fråga "är sanningen sanningen?". Om man uttrycker sig med akademisk försiktighet så använder man inte ens ordet "bevisa". Strängt taget existerar inte "bevis" i sinnesvärlden, endast motbevis.

Att vi ens har begreppet "educated guess" bevisar ju att "teori" är något annat, annars skulle vi inte ha olika begrepp, begriper du inte det?

Vad har ändrats i astrofysik hela tiden? Exemplifiera och var specifik tack!

Tagga ner... Vill du ha ett konkret exempel så är t.ex.slutet av universum ett perfekt sådant...

Finns flera "Teorier" om att den expanderar i all evighet och slutar med big freeze eller att den plötsligt kommer krympa igen.

Finns många saker som accepterats som bevis i båda teorierna, men en måste väl vara rätt om det nu är satt i rymdsten att enligt det du säger...

Och känns lite konstigt att du reagerar så hårt på detta när du säger att endast motbevis existerar, vilket du inte har mot det som trådskaparen skriver om, lite av min poäng i inlägget innan... Fast du läste väl inte så noga.

Står fast vid educated guess, det är utbildade män/kvinnor som gissar så gott det går på den informationen de har just då, simplifierat men inte inkorrekt.

Permalänk

I ett universum som är oändligt stort finns således även oändligt med liv. Oändligt av både ointelligent och intelligent liv. Var dom nu finns i tid och rum det är en annan fråga, en fråga vars svar kan vara: oändligt långt bort!

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Avstängd

Varför ska jag se en pseudovetenskaplig "dokumentär" på YT? Fram med en källa från seriösa religionsvetare och religionshistoriker om du vill ha en diskussion. Jag vill höra ett exempel i dina egna ord, din egna analys. Copypasta kan alla göra.

Skrivet av TimeCommando:

Jo det gör det.

Se ovan. Det finns inga seriösa bibelforskare som tror på sådant trams. Jag vet att pseudovetenskapare som von Däniken, Zecharia Sitchin och Velikovsky som är metodologiska plantskallar som ljuger om sina meriter (bl.a. inte alls förstår de antika språk de påstår sig kunna) gärna "extraherar" aliens och UFOs ur bibeln, ur ristningar, hieroglyfer och andra konstverk späckade med symbolik.

Det finns ingen seriös historiker som anser att exempelvis Hesekiels bok skulle beskriva UFOn.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dredd:

Tycker fortfarande Roswell historien är märklig, där Amerikanska armen faktiskt gick ut till media och meddelade att man hadde hittat ett krashat UFO.

Var det inte de Japanska stratosfärsond ballongerna man hittade rester av?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dredd:

Tycker fortfarande Roswell historien är märklig, där Amerikanska armen faktiskt gick ut till media och meddelade att man hadde hittat ett krashat UFO.

Mer info på svenska:
https://www.ufo.se/index.php/roswell

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuuFi:

Tagga ner... Vill du ha ett konkret exempel så är t.ex.slutet av universum ett perfekt sådant...

Finns flera "Teorier" om att den expanderar i all evighet och slutar med big freeze eller att den plötsligt kommer krympa igen.

Finns många saker som accepterats som bevis i båda teorierna, men en måste väl vara rätt om det nu är satt i rymdsten att enligt det du säger...

Och känns lite konstigt att du reagerar så hårt på detta när du säger att endast motbevis existerar, vilket du inte har mot det som trådskaparen skriver om, lite av min poäng i inlägget innan... Fast du läste väl inte så noga.

Är det så svårt att förstå vad "teori" betyder? Vi flera nu som flera gånger påpekat att du har fel i din beskrivning av vetenskapliga teorier, så varför fortsätter du?

Jag vet inte vilka "teorier" med citattecken du tänker på, men jag (vi) talar alltså om vetenskapliga teorier, inte idéer, hypoteser och beräknade extrapoleringar. Värmedöden eller "Big Crunch" är inte teorier, de är beräknade extrapoleringar av vad vi faktiskt vet. Teorin är fortfarande Big Bang-kosmologi. Vetenskapen som helhet har bara en teori inom ett fält. Det går inte att ha två teorier. Minst den ena måste då vara en hypotes, på sin höjd. Jag vet att även vetenskapsmän slarvar med detta ibland.

Du resonerar som att en väderprognos skulle vara en "teori" och när den slår fel så har "vetenskapen meteorologi fel". Du snackar också om "många saker" och "bevis" som "accepteras", men du kan tydligen inte ge konkreta exempel.

Skrivet av GuuFi:

Står fast vid educated guess, det är utbildade män/kvinnor som gissar så gott det går på den informationen de har just då, simplifierat men inte inkorrekt.

Jo, fullkomligt inkorrekt. Du förstår fortfarande inte vad en teori är för något. Sluta låtsas som du förstår något vi alla kan se att du inte förstår! Det är faktiskt omöjligt att "gissa" inom en teori. En teori ger förutsägelser som kan verifieras eller falsifieras. Om man gissar så är det något man gör just därför att man inte har en teori!

Du tror att vi gissar att saker faller mot marken? Att vi gissar att Ohms lag gäller? Att vi gissar hur en transistor fungerar? Att vi gissar att Jorden är rund? Att Big Bang är en gissning? Om du tror sådana dumheter om naturvetenskap, vad tror du då om mindre stringenta vetenskaper som historia? Vi gissar att andra världskriget har hänt? Gissningar är inte teorier, utan gissningar tjänar enbart att peka ut var bevisbördan ligger. Om jag "gissar" eller "hävdar" något som är minsta kontroversiellt, då har jag bevisbördan. Det blir ingen jävla teori även om jag kan uppfylla den bevisbördan. Gissningar är inte kumulativa. Det är just den kumulativa egenskapen som gör teorier så kraftfulla. Värmedöden eller Big Crunch är exempel på kumulativa iterationer, extrapoleringar, etc, som vi kan göra, just därför att vi har en kraftig teori vars belägg bara ökar och ökar i botten, nämligen Big Bang-kosmologin. Värmedöden, etc, är alltså raka motsatsen till vad du tycks tro. Det handlar INTE om att "forskare vet inte, så de gissar en gång till".

Du förväxlar att ett djur på livets träd flyttas från en gren till en annan tack vare bättre DNA-analyser, etc, med att "evolutionsteorin ändras".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Varför ska jag se en pseudovetenskaplig "dokumentär" på YT? Fram med en källa från seriösa religionsvetare och religionshistoriker om du vill ha en diskussion. Jag vill höra ett exempel i dina egna ord, din egna analys. Copypasta kan alla göra.
Se ovan. Det finns inga seriösa bibelforskare som tror på sådant trams. Jag vet att pseudovetenskapare som von Däniken, Zecharia Sitchin och Velikovsky som är metodologiska plantskallar som ljuger om sina meriter (bl.a. inte alls förstår de antika språk de påstår sig kunna) gärna "extraherar" aliens och UFOs ur bibeln, ur ristningar, hieroglyfer och andra konstverk späckade med symbolik.

Det finns ingen seriös historiker som anser att exempelvis Hesekiels bok skulle beskriva UFOn.

Innan man översatte det till Gud så står det i bibeln "In the beginning Elohim created the heavens and the earth".
Elohim är plural. Och betyder de som kom från himlen. Sen hur man tolkar det är väl upp till var och en.
För mig verkar det bara logiskt att det kunde varit en annan civilisation snarare än en allsmäktig Gud (lol).
Säger inte att det är den absoluta sanningen, för den kan vi inte ha förrens vi har bevis. Men det som verkar vettigast.
Om någon kan motbevisa det, sure. Är alltid öppen för nya teorier och förklaringar.

Men att tro att det inte finns andra människor/civilisationer än oss själva i hela universum är bara korkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Tveksamt. Media ljuger om allting nu för tiden. Fast kan förstå att det måste vara ett svårt val att sitta i maktposition och bestämma ifall människor ska "få veta eller inte".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MBY:

Vetenskapliga teorier är redan "bevisade". Det finns inget sådant som att "bevisa en teori". Det är som att fråga "är sanningen sanningen?". Om man uttrycker sig med akademisk försiktighet så använder man inte ens ordet "bevisa". Strängt taget existerar inte "bevis" i sinnesvärlden, endast motbevis.
<klipp>

En vetenskaplig teori behöver inte alls vara bevisad:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Teori

Det finns vetenskapliga teorier med alla möjliga grader av "bevisning" eller "sannolikhet för att vara riktig".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Är det så svårt att förstå vad "teori" betyder? Vi flera nu som flera gånger påpekat att du har fel i din beskrivning av vetenskapliga teorier, så varför fortsätter du?

Jag vet inte vilka "teorier" med citattecken du tänker på, men jag (vi) talar alltså om vetenskapliga teorier, inte idéer, hypoteser och beräknade extrapoleringar. Värmedöden eller "Big Crunch" är inte teorier, de är beräknade extrapoleringar av vad vi faktiskt vet. Teorin är fortfarande Big Bang-kosmologi. Vetenskapen som helhet har bara en teori inom ett fält. Det går inte att ha två teorier. Minst den ena måste då vara en hypotes, på sin höjd. Jag vet att även vetenskapsmän slarvar med detta ibland.

Du resonerar som att en väderprognos skulle vara en "teori" och när den slår fel så har "vetenskapen meteorologi fel". Du snackar också om "många saker" och "bevis" som "accepteras", men du kan tydligen inte ge konkreta exempel.

Jo, fullkomligt inkorrekt. Du förstår fortfarande inte vad en teori är för något. Sluta låtsas som du förstår något vi alla kan se att du inte förstår! Det är faktiskt omöjligt att "gissa" inom en teori. En teori ger förutsägelser som kan verifieras eller falsifieras. Om man gissar så är det något man gör just därför att man inte har en teori!

Du tror att vi gissar att saker faller mot marken? Att vi gissar att Ohms lag gäller? Att vi gissar hur en transistor fungerar? Att vi gissar att Jorden är rund? Att Big Bang är en gissning? Om du tror sådana dumheter om naturvetenskap, vad tror du då om mindre stringenta vetenskaper som historia? Vi gissar att andra världskriget har hänt? Gissningar är inte teorier, utan gissningar tjänar enbart att peka ut var bevisbördan ligger. Om jag "gissar" eller "hävdar" något som är minsta kontroversiellt, då har jag bevisbördan. Det blir ingen jävla teori även om jag kan uppfylla den bevisbördan. Gissningar är inte kumulativa. Det är just den kumulativa egenskapen som gör teorier så kraftfulla. Värmedöden eller Big Crunch är exempel på kumulativa iterationer, extrapoleringar, etc, som vi kan göra, just därför att vi har en kraftig teori vars belägg bara ökar och ökar i botten, nämligen Big Bang-kosmologin. Värmedöden, etc, är alltså raka motsatsen till vad du tycks tro. Det handlar INTE om att "forskare vet inte, så de gissar en gång till".

Du förväxlar att ett djur på livets träd flyttas från en gren till en annan tack vare bättre DNA-analyser, etc, med att "evolutionsteorin ändras".

Haha akta så att du inte spränger en ven i pannan.

Du tar fram massa exempel som jag inte ens nämnt, du antar mycket och trycker ord i mun så det blir löjligt att diskutera.

Väderprognos, livets träd, jordens rundhet visste jag inte att jag tog upp och kul samtidigt talar du för alla i dina inlägg...

Är underhållande om inte annat.

Permalänk
Avstängd

Nej, det har jag inte sett tecken på själv, men min mormor tyckte sig se ett UFO förra helgen, det var tydligen någon som hängde ut ur farkosten också som hade gröna ögon och skrek ut högt på något okänt språk. Själv blev jag väldigt skeptisk när jag fick höra detta, hon bor ju nära en flygplats trots allt. Jag tänker att det var någon som hade lite kul i en helikopter bara, men min mormor är tyvärr lite skärrad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TimeCommando:

Tveksamt. Media ljuger om allting nu för tiden. Fast kan förstå att det måste vara ett svårt val att sitta i maktposition och bestämma ifall människor ska "få veta eller inte".

Mmm...
Men ballongerna finns ju dock även bekräftade från Japansk sida, Jetströmmarna och deras riktningar bekräftades ju också av piloter ombord på Amerikanska stratosfärbombplan, även om piloterna inte med en gång förstod vad avdriften berodde på och varför man var tvungen att gå för såpass extrem motorstyrka för att koordinera de nya siktena, man trodde först att siktena var feldesignade, vilket dock inte var fallet, men när det hela lades ihop av forskare så stämmer det också med modern vetenskap.

Bekräfatde lögner är ju däremot saker som tex mangan nodul projektet (som i själva verket var ett projekt att bärga delar av en sjunken sovjetisk ubåt för att kunna analysera teknologin ombord, gissa varför Ryssarna var så angelägna om att bärga nosen på Kursk senare... (man ville så klart inte att några jankers skulle norpa deras luftkudde teknologi för UV robotarna))

(I senare tid återkom emellertid nodul projektet igen i en civil version som däremot mig veterligen var äkta, men den stannade på det teoretiska stadiet, vad jag vet gjordes, av ekonomiska skäl, inga fältprojekt i egentlig mening i samband med det projektet.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Det går inte att ha två teorier.
Du tror att vi gissar att saker faller mot marken?

Tänker du på Newtons eller Einsteins gravitationsteori?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Innan man översatte det till Gud så står det i bibeln "In the beginning Elohim created the heavens and the earth".
Elohim är plural. Och betyder de som kom från himlen. Sen hur man tolkar det är väl upp till var och en.
För mig verkar det bara logiskt att det kunde varit en annan civilisation snarare än en allsmäktig Gud (lol).
Säger inte att det är den absoluta sanningen, för den kan vi inte ha förrens vi har bevis. Men det som verkar vettigast.
Om någon kan motbevisa det, sure. Är alltid öppen för nya teorier och förklaringar.

Men att tro att det inte finns andra människor/civilisationer än oss själva i hela universum är bara korkat.

Så du menar att de som skrev bibeln var engelsmän/amerikanare? För varför skulle de annars skriva på engelska som du påstår med ditt exempel? Nej, de äldre språken som hebreiska och arameiska var inte i närheten av engelskan. Och dessutom är det hebreiska ordet Ēl just ordet för "gud" och Elohim "gudar". Det står ingenstans i bibeln om UFOn eller utomjordingar från andra planeter som diskuteras här. Änglar, demoner och diverse fejkade "mirakel" visst. Men inga UFOn eller ETs.

Jag skulle säga tvärtom, att tro att det INTE finns andra civilisationer i universum är på gränsen till korkat. Det är statistiskt väldigt osannolikt att det inte någon gång sedan universum skapats uppstod livsformer på andra platser och att inte en enda av dessa livsformer (utöver vår på tellus) skulle utveckla intelligens nog att skapa ett civiliserat samhälle.

Om de kommit så långt i utvecklingen att de kommit på hur man ändrar naturlagar, böjer tid och rum eller på annat sätt kan ta sig långa sträckor utan att mycket tid spills är en annan femma, detsamma gäller om de sedan hittat vår planet och tycker den är intressant nog för att utforska. Men det är inte en omöjlighet och fortfarande en större sannolikhet än att det skulle existera en gud, spöken eller regnbågsfisande enhörningar.

Men det förändrar inte faktum att folk från hela världen, både vanliga civila och personer utbildade att kunna identifiera saker i luften, bestämt påstår sig ha sett maskiner/objekt/farkoster i luften som varit snabbare än något som vi vet existerar, som kunnat manövrera på sätt som enligt vår nuvarande etablerade förståelse av naturlagar är omöjliga annat än som teorier. Vad det är vet man inte, därav det vanliga ordet UFO som betyder att det är oidentifierat. Det är mycket möjligt att det är en farkost som något land ligger bakom, som är många generationer före sin tid. Men det vet ingen i den här tråden(åtminstone lär de inte erkänna ifall de vet sanningen).

Permalänk
Medlem

"Fox News"

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Och dessutom är det hebreiska ordet Ēl just ordet för "gud" och Elohim "gudar". Det står ingenstans i bibeln om UFOn eller utomjordingar från andra planeter som diskuteras här. Änglar, demoner och diverse fejkade "mirakel" visst. Men inga UFOn eller ETs.

Om en eller flera gudar skapade den här planeten eller hela universum så är dom självklart inte från den här planeten och är alltså utomjordingar.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Så du menar att de som skrev bibeln var engelsmän/amerikanare? För varför skulle de annars skriva på engelska som du påstår med ditt exempel? Nej, de äldre språken som hebreiska och arameiska var inte i närheten av engelskan. Och dessutom är det hebreiska ordet Ēl just ordet för "gud" och Elohim "gudar". Det står ingenstans i bibeln om UFOn eller utomjordingar från andra planeter som diskuteras här. Änglar, demoner och diverse fejkade "mirakel" visst. Men inga UFOn eller ETs.

Jag skulle säga tvärtom, att tro att det INTE finns andra civilisationer i universum är på gränsen till korkat. Det är statistiskt väldigt osannolikt att det inte någon gång sedan universum skapats uppstod livsformer på andra platser och att inte en enda av dessa livsformer (utöver vår på tellus) skulle utveckla intelligens nog att skapa ett civiliserat samhälle.

Om de kommit så långt i utvecklingen att de kommit på hur man ändrar naturlagar, böjer tid och rum eller på annat sätt kan ta sig långa sträckor utan att mycket tid spills är en annan femma, detsamma gäller om de sedan hittat vår planet och tycker den är intressant nog för att utforska. Men det är inte en omöjlighet och fortfarande en större sannolikhet än att det skulle existera en gud, spöken eller regnbågsfisande enhörningar.

Men det förändrar inte faktum att folk från hela världen, både vanliga civila och personer utbildade att kunna identifiera saker i luften, bestämt påstår sig ha sett maskiner/objekt/farkoster i luften som varit snabbare än något som vi vet existerar, som kunnat manövrera på sätt som enligt vår nuvarande etablerade förståelse av naturlagar är omöjliga annat än som teorier. Vad det är vet man inte, därav det vanliga ordet UFO som betyder att det är oidentifierat. Det är mycket möjligt att det är en farkost som något land ligger bakom, som är många generationer före sin tid. Men det vet ingen i den här tråden(åtminstone lär de inte erkänna ifall de vet sanningen).

"statistiskt väldigt osannolikt" ?? Hahahaha alltså va? Så av alla biljoner galaxer, solsystem och planeter så måste vi alltså vara den enda planeten med mänskligt liv? Är vi the chosen race?

Det är snarare tvärtom. Det är statistiskt omöjligt att vi är ensamma. Så nej, det är inte större sannolikhet att det finns en gud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

"statistiskt väldigt osannolikt" ?? Hahahaha alltså va? Så av alla biljoner galaxer, solsystem och planeter så måste vi alltså vara den enda planeten med mänskligt liv? Är vi the chosen race?

Det är snarare tvärtom. Det är statistiskt omöjligt att vi är ensamma. Så nej, det är inte större sannolikhet att det finns en gud.

haha du får nog läsa igen ^^
"Det är statistiskt väldigt osannolikt att det inte någon gång sedan universum skapats uppstod livsformer på andra platser"

Permalänk
Avstängd

För att förtydliga så säger man ju hos svenska UFO sällskapet att man försöker att hitta en hållbar förklaring till fenomenen, oavsett om den beror på naturliga fenomen som kan förklaras, eller på utomjordisk aktivitet, dvs man är öppen för möjligheten, men man får inte bli förblindad av tro så att man kanske omedvetet börjar förvränga fakta därför att man VILL att någonting skall vara på ett visst sätt, oavsett om det är tro på gudar, eller små gröna män, eller att små gröna män är gudar, osv.

Man lämnar däremot fältet öppet OM det skulle dyka upp saker man inte kan förklara (de har faktiskt ett fåtal fall man ännu inte VET vad det kan ha varit), men som min gamle lärare sade, det är vad vi tror idag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number