AMD Radeon RX 5700 och RX 5700 XT "Navi"

Permalänk
Medlem

Även detta kort kommer åldras med värdighet här är test PCIe 4 vs 3. Och Ja du får fördel av PCI4PCI-Express 4,0 Preformence

Vi får hoppas att Sweclockers lyfter denna frågan längre fram.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sesese:

Även detta kort kommer åldras med värdighet här är test PCIe 4 vs 3. Och Ja du får fördel av PCI4PCI-Express 4,0 Preformence

Vi får hoppas att Sweclockers lyfter denna frågan längre fram.

Det kommer absolut dyka upp fall där bandbredden för PCIe 3.0 inte kommer räcka till. Ju mer heterogena system utvecklas ju mer tryck kommer det hamna på PCIe.

Men testet du länkar till säger ju rätt klart och tydligt att inte ens PCIe 2.0 är en relevant flaskhals just nu

Faktum är att PCIe 2.0 är en rätt minimal flaskhals även för NVMe diskar om man kollar på prestanda i faktisk program i stället för att bara jämföra prestanda i syntetiska benchmarks

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Precis satt ihop en rigg med MSI X570 Gaming Edge Wifi, SAPPHIRE 5700XT, 3700X, 16gig 3200mhz och kört Deus Ex benchmarken samma inställningar som testet i 2560x1440 upplösning.

Jag dock bara ca 30 fps som max, någon som har nån idé vad som kan vara knasigt? 3700X borde vara likvärdig eller bättre än 8700k som är med i testet?

Permalänk
Hjälpsam

@Haramia: V-sync eller Free sync.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Provade först med båda innan jag insåg att dem kanske stör varandra men har därefter avaktiverat båda samt kört dem en och en men med samma resultat.

Har dock precis kört 3Dmark testarna och fått likvärdiga resultat,

11 189 Fire Strike Ex

8 536 Time Spy

Så är troligen något med Deus Ex, provar om installera, märkte även att det krascha när jag försökte dra igång en gammal spar fil som är sparad från en session med min gamla rigg.

Permalänk
Medlem

@Haramia: Om du har Radeon Chill påslaget, stäng av det när du kör benchmarks. Har du det påslaget med 30 som minimum i intervallet hamnar du där eller lägre när du kör benchmarks.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

@eMannen: Intressant! Skall testa.

Tack!

Permalänk
Medlem

@eMannen: Hm det gick inte det heller, testade stänga av Chill i grafikprofilen för DXMD och även med att höja mål FPS till 104.
Ställde sen även övriga parametrar i grafikprofilen att dem skulle använda programinställningarna men samma resultat.

Går mellan 30,3-34,5 fps max och 29 som medel och som lägst 23... irriterande.

Permalänk
Medlem

Fräsha grafikkort

Permalänk
Medlem

Tycker dessa kort känns väldigt bra med tanke på vad de kostar. Sen är kylarna dåliga, men även med några hundralappar högre i pris med bättre kylning måste de väl vara väldigt prisvärda?

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Tycker dessa kort känns väldigt bra med tanke på vad de kostar. Sen är kylarna dåliga, men även med några hundralappar högre i pris med bättre kylning måste de väl vara väldigt prisvärda?

Tja, beror ju på vad man jämför med, vilken prestandanivå man vill ha och så vidare.
Pris/prestanda just nu är väl Vega56 svårslagen. Om man vill ha högre prestanda specifikt kanske det är vettigt att vänta på tredjepartsvarianterna för RX5700 och XT.

Egentligen skulle jag vilja att de här korten, och naturligtvis Nvidias motsvarande låg på 3500 respektive 4000, eller något lägre så jag försöker lägga band på min köpkåthet.
Det går sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Tja, beror ju på vad man jämför med, vilken prestandanivå man vill ha och så vidare.
Pris/prestanda just nu är väl Vega56 svårslagen. Om man vill ha högre prestanda specifikt kanske det är vettigt att vänta på tredjepartsvarianterna för RX5700 och XT.

Egentligen skulle jag vilja att de här korten, och naturligtvis Nvidias motsvarande låg på 3500 respektive 4000, eller något lägre så jag försöker lägga band på min köpkåthet.
Det går sådär.

Jag köpte precis ett Vega 56 för 3090kr vilket är bra pris, men för 4090kr är ju 5700 inget dåligt kort inte efter testerna i alla fall. Tycker det är prisvärt om man jämför med dagens priser. Ett 2070 kostar ju nästan 6000kr och ett 5700xt presterar bättre i vissa titlar.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jimicro:

Tycker dessa kort känns väldigt bra med tanke på vad de kostar. Sen är kylarna dåliga, men även med några hundralappar högre i pris med bättre kylning måste de väl vara väldigt prisvärda?

Tycker kylarna är bra, dumpar ut all varm luft ur chassit.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tycker kylarna är bra, dumpar ut all varm luft ur chassit.

Nog för att det är bra, men kunde de inte gjort dem lite starkare i vilket fall? Borde väl gå att få ner temperaturen lite bättre, även med blower-kylare?

Visa signatur

Chassi: Silverstone SG-13B | Moderkort: MSI B450I | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | CPU-kylare: Alphacool Eisbaer LT120 (fläktar utbytta till Corsair Premium ML120) | RAM: Crucial Ballistix 3600Mhz CL16 2x8GB | PSU: EVGA G3 1000W | GPU: AMD Radeon 5700 XT | Skärm: Dell U2515h | SSD: Corsair MP510 960GB | HDD: Seagate Firecuda 2TB (2,5")

Permalänk
Skrivet av lusvig:

Nog för att det är bra, men kunde de inte gjort dem lite starkare i vilket fall? Borde väl gå att få ner temperaturen lite bättre, även med blower-kylare?

Optimalt vore en blower kylare som tog upp 1-2 pci platser till, borde göra den mkt effektivare om man då i stort sett dubblerar kylflänsarnas yta.

Kan bli trångt i vissa chassin dock.

Tyvärr är den som sitter på iallafall 5700xt helt värdelös, når inte ens upp till sina stock turbo frekvenser pga värme problem

Med det sagt så tycker jag ändå att 5700 xt's blower kylare är den bästa jag haft även om den krävde ommontering med kylpasta och lite hårdare åtdragning för att fungera hjälpligt.

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lusvig:

Nog för att det är bra, men kunde de inte gjort dem lite starkare i vilket fall? Borde väl gå att få ner temperaturen lite bättre, även med blower-kylare?

Ja det borde gå

Skrivet av kalle@anka:

Optimalt vore en blower kylare som tog upp 1-2 pci platser till, borde göra den mkt effektivare om man då i stort sett dubblerar kylflänsarnas yta.

Kan bli trångt i vissa chassin dock.

Tyvärr är den som sitter på iallafall 5700xt helt värdelös, når inte ens upp till sina stock turbo frekvenser pga värme problem

Med det sagt så tycker jag ändå att 5700 xt's blower kylare är den bästa jag haft även om den krävde ommontering med kylpasta och lite hårdare åtdragning för att fungera hjälpligt.

De borde haft ett glesare galler vid utblåset, som det är nu bromsar det luften, MSI Vega 56 Air boost har ett sådant galler..

AMD 5700 XT här nedan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Ja det borde gå
De borde haft ett glesare galler vid utblåset, som det är nu bromsar det luften, MSI Vega 56 Air boost har ett sådant galler..
https://www.netonnet.se/GetFile/ProductImage/datorkomponenter/grafikkort/amd/msi-radeon-rx-vega-56-air-boost-oc-hdmi-3xdp-8gb(1007210)_5_Normal_Large-3.jpg
AMD 5700 XT här nedan.
https://www.komplett.se/img/p/1200/1133840_5.jpg

Det kommer nog eftermarknads precis som till vega,

Dock tveksamt om det får ner fläkthastigheten till max ~ 800 rpm i load + få ner gpu tempen till max 65C

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Ett annat problem är att kylarens kontaktyta mot gpu är inte helt plan, samma sak med Radeon VII.
Jag förstår inte varför detta inte fixas innan det lämnar fabriken, vart finns kvalitetskontrollen.
Hade detta fixats så hade deras hotspot sjunkit en del.
Men uppenbart så vill man hellre att deras kylare får ett dåligt rykte än att ta itu med själva problemet.
Gamer nexus har visat på detta med deras trycktest där man ser att det är inte optimal kontakt mellan kylaren och gpu.
Det är också därför som man ser att grafitpaden alltid har gått sönder vid mitten.

Permalänk
Medlem

@kalle@anka:
Nej, de fläkthastigheterna och temperaturerna är nog knepigt med en blower även under de bästa omständigheter. Jag har ett Vega 56 och man behöver å andra sidan inte ner så långt i varv för att den skall vara tyst. Får medge att jag i praktiken alltid har kört kortet i power save, för att hålla det under det varvtalsknä där ljudnivån drar iväg. Det kostar lite prestanda, men ganska måttligt. Och så har jag sluppit ge mig in och byta kylpasta. Det är ju så jobbigt. (*host*)
Kortet är helt tyst när det inte kör för fullt, vilket i praktiken är det som gäller i allt annat än spel, och oftast också i spel med de spel/inställningar jag faktiskt använder.

Hade jag inte tyckt det var kul att köra benchmarks hade kylaren funkat bra i praktiken. För såna som skriver recensioner och kör dagar av benchmarks måste det å andra sidan vara förfärligt. Och naturligtvis för de som vill överklocka för att benchmarka ännu bättre.

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

@kalle@anka:
Nej, de fläkthastigheterna och temperaturerna är nog knepigt med en blower även under de bästa omständigheter. Jag har ett Vega 56 och man behöver å andra sidan inte ner så långt i varv för att den skall vara tyst. Får medge att jag i praktiken alltid har kört kortet i power save, för att hålla det under det varvtalsknä där ljudnivån drar iväg. Det kostar lite prestanda, men ganska måttligt. Och så har jag sluppit ge mig in och byta kylpasta. Det är ju så jobbigt. (*host*)
Kortet är helt tyst när det inte kör för fullt, vilket i praktiken är det som gäller i allt annat än spel, och oftast också i spel med de spel/inställningar jag faktiskt använder.

Hade jag inte tyckt det var kul att köra benchmarks hade kylaren funkat bra i praktiken. För såna som skriver recensioner och kör dagar av benchmarks måste det å andra sidan vara förfärligt. Och naturligtvis för de som vill överklocka för att benchmarka ännu bättre.

Har ett msi vega 64 airboost oc, där kan man prata om hur extremt dåliga och högljudda blower kylare är.

Vid 1000 rpm låter mitt 5700 XT för mkt.

Har monterat en h90 på grafikkortet + att Radiatorn till den sitter som utblås så värmen dumpas utanför chassit.

Så väldigt tyst, mesta av värmen dumpas utanför chassit, lägre temperaturer, kortet klockar mkt högre utan oc, kortet drar mindre watt enligt gpu-z, g10 + h90 passade rakt av från tidigare generationer till skillnad från vega.

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Hur stor skilland skulle man kunna räkna med en eftermarknads kylare?

Köpte ett 5700, men tycker den brummar redan på idle fast jag kanske är känslig

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Hur stor skilland skulle man kunna räkna med en eftermarknads kylare?

Köpte ett 5700, men tycker den brummar redan på idle fast jag kanske är känslig

jättestor.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Hur stor skilland skulle man kunna räkna med en eftermarknads kylare?

Köpte ett 5700, men tycker den brummar redan på idle fast jag kanske är känslig

Knepig fråga, för svaret beror naturligtvis på vilken eftermarknadskylare det handlar om, vad du har för kabinett (hur ventilerat i övrigt, hur dämpat, hur det är placerat), om du överklockar, vilka spel du spelar, hur tyst det är i övrigt, vad som är din personliga gräns mellan hörbart och irriterande och så vidare. Så om någon rando, mig inkluderad, på ett forum säger "tyst" eller "högljudd" kan man inte ha det till mycket.

Man måste höra själv för att göra en vettig bedömning, och anpassa efter den egna situationen. Den enda verkliga lösningen är att ha komponenter som drar så lite effekt att den nödvändiga ventileringen kan göras ohörbar. Tyvärr är trenden på grafikkortsmarknaden att pressa upp mellanklasskorten mot 200W.

Permalänk
Medlem

Har äntligen fått mitt RX5700 att fungera i qemu med VGA passtrough. Krävdes både byte från seabios till OVMF (UEFI) och byte av styrkrets till Q35 som maskinen emulerar sedan fick jag skapa ett PCi-E root komplex för att kortet ska kunna ändra PCI-E link speed, efter det kunde jag installera senaste 19.7.2 på både RX460 och RX5700.

Så nu kör man virituelt Windows 10 genom Gentoo Linux med eget grafikkort, nätverkskort, ljudkort och USB kontroller.

#!/bin/sh exec qemu-system-x86_64 -machine pc-q35-3.1 -enable-kvm -bios /home/patrik/Windows10qemu/OVMF.fd \ -cpu host,kvm=off \ -smp sockets=1,cores=7,threads=1 \ -boot c -drive file=/home/patrik/Windows10qemu/Windows10_20190622.raw,format=raw,index=0,media=disk,if=virtio \ -drive file=/mnt/sdb1/qemu/Windows10Edrive.raw,format=raw,index=2,media=disk,if=virtio \ -net nic -net user,hostname=windows10vm \ -m 12G \ -mem-path /dev/hugepages \ -mem-prealloc \ -monitor stdio \ -name Windows10 \ -net none \ -device ioh3420,bus=pcie.0,addr=1c.0,port=1,chassis=1,id=root.1 \ -device vfio-pci,host=04:00.0,bus=root.1,addr=00.0,multifunction=on \ -device vfio-pci,host=04:00.1,bus=root.1,addr=00.1 \ -device vfio-pci,host=00:1a.0 \ -device vfio-pci,host=00:19.0,rombar=0 \ -rtc base=localtime \ -vga none & sleep 45 /home/patrik/Windows10qemu/qemu-cpupin Windows10_20190622.raw 8 8

Så ser min config ut,
Dom relevanta raderna för grafikkortet ska fungera är markerade i fet text.

7023 i Time Spy så långt med 7c/7t tilldelat Windows 10 VM på en Xeon E5 1680 V2 3@4Ghz med 32Gb ram varav 12Gb till Windows 10.
Så lite förluster men hade ca 1300 med RX460 2Gb så en bra förbättring.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Har äntligen fått mitt RX5700 att fungera i qemu med VGA passtrough. Krävdes både byte från seabios till OVMF (UEFI) och byte av styrkrets till Q35 som maskinen emulerar sedan fick jag skapa ett PCi-E root komplex för att kortet ska kunna ändra PCI-E link speed, efter det kunde jag installera senaste 19.7.2 på både RX460 och RX5700.

Tack för att du delade med dig! Något reset bug likt Vega?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilleMang:

Tack för att du delade med dig! Något reset bug likt Vega?

Ja.
Finns en på youtube som fick sitt att fungera med och han hade resetbuggen.
Även jag får problem med att kortet vägrar svara efter avstängning i bland.

Får kika på eventuella fixar för restbuggen men lite irriterande kan det bli i bland.
Mitt RX460 lider av resetbuggen med så.

Men jag kör datorn 24/7 så oftast är det Windows 10 update som triggar den vid reboot, tydligen ett vanligt problem.

Ska testa byta linux kernel snart, har 5.2 redo som jag testat lite men är kvar på 4.2 just nu då jag hade lita andra strul med nyare kernels med vga passtrough som jag dock fixat nu.

Permalänk
Medlem

Jag har mitt 5700XT hemma. Väntar bara på Vattenblocket. Kommer i veckan.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Ett stort tack till @Kenneth, @loevet och @jacob! Omfattande, intressant och relevant!

Ett förslag på hur man kan förbättra artikeln, enligt mig.

Sortera gärna stapeldiagrammen utifrån 99:e percentilen! Det ger läsaren och tillverkare av såväl spel som hårdvara en tydlig vink om att "stutter" inte är bra. Nej, det är inte många sajter som gjort detta, än.

Fundera gärna på hur ett sådant stapeldiagram skulle se ut med de värden ni har i artikeln. Jag tror att många skulle uppskatta skillnaden. Det kanske blir en en redaktionell enkät?!

.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Finns det någon inställning man kan slå på som stänger av "bumps" av gamla nyheter?

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av MaloW:

Finns det någon inställning man kan slå på som stänger av "bumps" av gamla nyheter?

Nej, någon sådan funktion finns inte. Redaktionen brukar lyfta större och läsvärda artiklar som medlemmar kan ha missat, men för den som vill ha allt i kronologisk ordning finns ”Arkiv”-fliken

Skickades från m.sweclockers.com