Permalänk
Medlem

OpenMediaVault

Har kört OMV4 nu en vecka och måste säga att det är sjukt smidigt och flexibelt! (iaf för mig med begränsade kunskaper om servrar och nätverk)
Har inte testat några andra NAS mjukvaror så har väl egentligen inget att jämföra med, men innan jag valde OMV så läste jag runt lite och kände att det verkade passa min situation bäst.

Jag kör OMV4 i en virtuell maskin under VMWare på en Dell R710 (en dedikera x5560 kärna, 8Gb ram med OS lagring på en SSD och ett fysiskt dedikerat NIC),
i OMV har jag lagt till Docker som plugin och kör där i en container för Transmission via VPN.
Lite halvmeckigt att få igång men med hjälp från Techno Dad's HowTo-video om OMV och docker (YT-länk) så fick jag igång det efter att stängt av ipv6.

Har även lagt till miniDLNA pluginet för att kunna få upp min lagrade musik i min Yamaha MusicCast förstärkare (även fast musiccast i sig är ett skitkasst system). Men har bekymmer att .m3u filer inte dyker upp i listorna?

Smidigt med enkel hantering av både NFS och SMB.
Kommer förmodligen testa mer plugins etc framöver när jag känner behovet! (kanske PLEX, men ser fortfarande inte riktigt nyttan med det)

Mer än jag som kör OMV och känner sig nöjda?

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem

@Broberg: Japp, kör på en Banana Pi Pro med 3 hdd.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Kör det på en gammal Xeon x5460 . Har Nextcloud, pi-hole, privoxy, vpn, dlna, två mergefs cluster varav en med snapraid, musikserver, kodi server med mera. Otroligt nöjd. Är offshore på jobb men ska prova migrera till proxmox och eventuellt ominstallera omv. Har en ny inköpt xeon 2651v2 med 64gb ram som väntar i posten.
Nu behöver jag ett nytt saskort för en billig peng. Någon som har tips?

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Kör också OMV och har gjort det i över två år, funkar fint, tycket det är användare vänligt för mig som tycker de mer avancerade nas lösningarna kan vara lite krångliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

Kör också OMV och har gjort det i över två år, funkar fint, tycket det är användare vänligt för mig som tycker de mer avancerade nas lösningarna kan vara lite krångliga.

Tills du ska uppdatera version. Min OMV 4 slutas supportas 2020. Uppdaterade till 5 och blev av med min RAID för att de ändrat något till det bättre.

Blir att nätverka några TB backup när jag bestämt mig för om jag ska göra en ren instillation av OMV 5 (rekommenderas istället för att uppdatera på deras forum) eller kör Window eller min licens av Unraid. Ubuntu Server är för terminal-krångligt och Ubuntu Desktop är ett helvete att köra genom VNC pga dess inbyggd säkerhet.

Mitt stora problem med om jag väljer enkla Windows är att både backup disken, som fungerar i nuläget, och de fyra jag hade stripat är Ext4. Undra om man kan först försöka göra en strippad NTFS-disk i Windows av mina fyra och sedan boota in i Lubuntu live stick och att stripen monteras i Linux så jag kan flytta över från min Backup-disk. Ett annat sätt är att plocka ur Backup-disken och ta fram min gamla NUC och boota den med Lubuntu-stickan för att under en dag och natt föra över filerna till Windows genom nätverkskabeln.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broberg:

Lite halvmeckigt att få igång

Docker är ju det enklaste som finns. Speciellt när allt är så fint upplagt med Portainer. Bind-mounts och miljö-variabler är det enda man behöver kunna och allt sånt finns alltid dokumenterat.

Jag misstänker att det är största anledningen till att de fimpade torrent-klienter som vanliga applikationer, till förmån för containrar där de själva slipper underhålla direkt integration med OMV.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Kör det på en gammal Xeon x5460 . Har Nextcloud, pi-hole, privoxy, vpn, dlna, två mergefs cluster varav en med snapraid, musikserver, kodi server med mera. Otroligt nöjd. Är offshore på jobb men ska prova migrera till proxmox och eventuellt ominstallera omv. Har en ny inköpt xeon 2651v2 med 64gb ram som väntar i posten.
Nu behöver jag ett nytt saskort för en billig peng. Någon som har tips?

Jag har ett sånt här kort liggandes om du är intresserad: https://www.ebay.com/itm/LSI-MR-SAS-9261-8i-SAS-SATA-Raid-Con...

Skica PM så ska vi säkert kunna komma överens, nytt batteri har kortet också för övrigt.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080