Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

PC vs Mac Workstation Battle [2001]

Permalänk
Inaktiv

PC vs Mac Workstation Battle [2001]

AKA fumpeds sommardumheter. 56k Varning! Många bilder.

Jag har två gamla arbetsstationer i min ägo som ska få jobba hårt de närmsta veckorna i en klassisk fanboykamp om vad som är starkast: Windows med Intel eller Mac med PowerPC.

Jag blev lite osäker på om jag ska skapa ett galleri eller inte, men vi kör på så här så fixar jag ett galleri när allt är klart.

Tävlande #1:
Intergraph ZX1 - CAD-Monster

Denna maskinen användes av min farbror tidigt 2000 tal när han hade egen firma. Jag har inte lagt så mycket tid på denna. Jag har hittat en NT 4 installation på ena disken och en Windows 2000 på den andra.

Intel Pentium III 600MHz
512MB RAM ECC SDRAM
2x SCSI 10KRPM Diskar
Intense3D 3510 Wildcat
DVD läsare och CD brännare
2x USB 1.1

Tävlande #2:
Powermac G4 - Skoldator för mediaproduktion

867 MHz PowerPC
768MB SDRAM
2x SCSI 10KRPM 1x IDE Diskar
Nvidia Geforce2 MX 32MB
2x USB 1.1
DVD Brännare

Enkel vinst för Powermacen tänker ni? Kanske inte! Mer kommer i nästa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem

Detta ska bli väldigt kul att följa! Mycket bra initiativ!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inaktiv

Intergraph ZX1

ZX1 - Bilder

Snygg plastlucka som skjut in i ovansidan:

Portar

Insidan: Kabelhärva och rejält lång GPU

Frontfläkt i kassett som går att dra ut:

GPU. Är detta en dual GPU?

SCSI kort. LSI

SCSI Härva:

Här är anledningen till att denna maskinen eventuellt tar hem vinsten till slut. Kan ni se vad det är?

JAPP! Dual Socket MOBO! Hör av er om ni har en exakt likadan P3 eller ett matchande par liggandes!

Permalänk
Medlem

HP-brännare... Jag hade en med den hisnande hastigheten 4x på CD-R och 2x på CD-RW.

Macen bör väl ha FireWire, så vill man koppla in en extern halvnormal hårddisk är den väl i ledningen, givet att man får tag i en med FW. Innan jag hade ett ljudkort med FW slutade det ofta med att jag öppnade lådan och tryckte på en vanlig hårddisk på IDE-kabeln. Med FW400 kunde man ju i alla fall stå ut om det inte var alltför mycket data.

Permalänk
Inaktiv

Powermac G4 "Quicksilver"

Powermac - Bilder

Sidolucka för enkel åtkomst. Inga fastlödda Ramminnen här inte. Maskinen kan köras med luckan öppen:

Dåtidens variant av "ingen hörlursport" - Den har inga PS2 ADB portar för tangentbord och mus, de använder USB och den saknar floppyenhet. I stället finns en ZIP-drive.

Gigabit ethernet och dubbla firewire:

4 st 64bits PCI portar och en AGP:

Förra CPU fläkten gick sönder och byttes till en AMD:

Precis som Pentium 3an så är G4 CPUn ett instickskort:

Chassifläkten är bytt till en tystare med blå LEDs:

Diskarna, Jag har petat in en bit papper mellan SCSI kontakten och ena disken. Vinkeln blir för skarp när man stänger luckan så ibland glappar kabeln ur. De är inte original till denna datorn:

SCSI kontroller. 64 Bits PCI. Det sitter ett LSI chip även på denna:

GPU:

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Dåtidens variant av "ingen hörlursport" - Den har inga PS2 portar för tangentbord och mus, de använder USB och den saknar floppyenhet. I stället finns en ZIP-drive.
https://file.randomz.org/swec/20190604/g4portar1.jpeg
https://file.randomz.org/swec/20190604/g4portar2.jpeg

Ingen ADB (Apple Desktop Bus), menar du förstås.

Tillägg för den som eventuellt inte förstår vad jag yrar om:
https://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Desktop_Bus

Permalänk
Inaktiv

Mjukvara

Intergraph

Denna maskinen har använts för CAD. Det finns en Windows NT4 installation på ena disken som har Solidworks 2001 installerat. På andra disken hittade jag en Windows 2000 installation där det finns lite mer vanliga kontorsprogram som Office och Acrobat. Troligtvis fick den leva som kontorsmaskin ett tag till efter CADandet.
Ursäkta för kassa bilder:

NT4 installationen

Hmm

Fick någon korruption i skärmdumpen

I have no idea what I'm doing.

2000 installationen

Japp, Jag kopplade upp en opatchad Windows 2000 på internet. Don't try this at home. Browsern Palemoon verkar vara hyffsat uppdaterad.

Är det någon som vet varför GPUn hittas som två enheter?

CPUn har det jobbigt när man surfar på moderna sidor.

Jag hittade en USB dongle om supportar Windows 2000, Mac os 10.4 och WPA2. Not bad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ztenlund:

Ingen ADB (Apple Desktop Bus), menar du förstås.

Tillägg för den som eventuellt inte förstår vad jag yrar om:
https://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Desktop_Bus

Absolut. Ändrar. Förkortningoverflow i hjärnan just nu.

Permalänk
Inaktiv

Mjukvara

Powermac G4

Powermacen har levt som skoldator till diverse musikprogramvaror, bild och videoredigering. Datorn är ominstallerad med Mac OS X Tiger på de mjukvaruraidade SCSI diskarna (RAID 1). Mac OS 9 ligger på IDE disken.

Samma Wifi Dongle:

Specs:

Här slår CPUn också i taket när man surfar.

Wifi Dongeln är begränsad av USB 1.1 portens hastighet som har en maxhastighet på 11mbit/s. Dongeln är kopplad till en USB hubb så den delar bandbredd med mus + tangentbord och ett USB minne. Ändå OK hastighet för surfande.

Permalänk
Inaktiv

Mål

Alright, titeln är klickbait. Det jag vill göra är att återställa maskinerna i OK skick, särskilt Intergraphmaskinen som är full med skräp och köra spel och benchmarks. Windows 2000 installationen innehåller inget "kul" så den kan jag formatera bort.

Tips på benchmjukvara och spel mottages!

TODO:
- Installera om Intergraph
Eftersom jag planerar att köra dubbla CPUer så behöver jag något som stöder SMP. Jag ska prova clean install av Windows XP som har OK kompatibilitet med äldre spel och dessutom har features från NT. Det kan bli svårt att hitta drivers för SCSI och GPU.

- Köpa identisk CPU eller nytt matchande par Pentium CPUer.

- Bencha båda maskinerna. Jag är särskilt nyfiken på hur CAD GPUn presterar.

- Jag ska också hitta något OS som fungerar på båda maskinerna när jag benchar. Eftersom det är en gammal 32 bits PPC cpu på G4an så fungerar inte nyare PPC OS. Någon äldre linuxdist eventuellt Open/FreeBSD lär fungera på båda. Dock är jag tveksam till att Intergraph GPUn fungerar i något annat än Windows.

Pingar @Yoshman i fall han har något att säga processorerna.
Pingar @Necrodude för mjukvarutips

Permalänk
Medlem

Du får gärna köra benchmarks med distributed.net:s klientmjukvara:
http://www.distributed.net/Download_clients
Den har stöd för allahanda OS/CPUer

Permalänk
Hedersmedlem

Att grafikkortet hittas som två enheter beror antagligen på att det är två kort i ett. Cirrus Logic-kretsarna antyder detta. Troligen tar de hand om vanlig 2D -grafik enbart. Har en liknande lösning på ett Number9-grafikkort som finns nånstans hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Så himla kul inlägg. Jag minns själv hur jag suktade efter en Intergraph-maskin när jag höll på med animering som mest omkring millennieskiftet och just den där typen av Powermac G4 har jag faktiskt haft. Vad jag tycker är coolt är att designen (på utsidan iaf) ännu håller nästan 20 år senare. På insidan är det ju mest pressad plåt och vanliga skruvar som gäller.

Permalänk
Medlem

Sjukt nice workstation!

Skulle inte reka Win XP på en pentium 3 maskin, även om det såklart fungerar.
512MB minne är i underkant, men även med 2GB så kommer P3 processorer att kämpa.
Win 2k kommer att vara betydligt trevligare.
W2K fungerar fint med 128MB minne så 512MB räcker och blir över.
Alla Windows NT versioner stöder SMP.

Vad gäller din fråga här:
https://www.sweclockers.com/marknad/171012-pentium-3-600-mhz-...
Så rekar jag ebay om du inte får napp i tråden, sök på SL numret och dubbelkolla med säljaren att det faktiskt är en bild på rätt CPU.
Alternativt så kan du ju testa med en icke matchad CPU.
Chansen är stor att det fungerar ändå.
Din SL3JM har ju ett syskon med samma stepping som heter SL3JT.
Lite kul med Katmai P3'or faktiskt, en väldigt kortlivad produkt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DrSwizz:

Du får gärna köra benchmarks med distributed.net:s klientmjukvara:
http://www.distributed.net/Download_clients
Den har stöd för allahanda OS/CPUer

Tack! Kollar in den.

Skrivet av OSkar000:

Att grafikkortet hittas som två enheter beror antagligen på att det är två kort i ett. Cirrus Logic-kretsarna antyder detta. Troligen tar de hand om vanlig 2D -grafik enbart. Har en liknande lösning på ett Number9-grafikkort som finns nånstans hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant. Något är definitivt fel med drivern eller hårdvaran i värsta fall. Jag får "unable to set Videomode" i alla fullscreen spel jag provar.

Skrivet av Svensktiger:

Sjukt nice workstation!

Skulle inte reka Win XP på en pentium 3 maskin, även om det såklart fungerar.
512MB minne är i underkant, men även med 2GB så kommer P3 processorer att kämpa.
Win 2k kommer att vara betydligt trevligare.
W2K fungerar fint med 128MB minne så 512MB räcker och blir över.
Alla Windows NT versioner stöder SMP.

Vad gäller din fråga här:
https://www.sweclockers.com/marknad/171012-pentium-3-600-mhz-...
Så rekar jag ebay om du inte får napp i tråden, sök på SL numret och dubbelkolla med säljaren att det faktiskt är en bild på rätt CPU.
Alternativt så kan du ju testa med en icke matchad CPU.
Chansen är stor att det fungerar ändå.
Din SL3JM har ju ett syskon med samma stepping som heter SL3JT.
Lite kul med Katmai P3'or faktiskt, en väldigt kortlivad produkt

Kul att du gillar den! Jag är inte oroad för prestandan med XP. Jag har kört det på betydligt sämre hårdvara trots att man kanske inte borde :D. Jag provar att installera det på Windows 2000 disken som ändå inte innehöll något kul.
Hm, det kanske inte var lika noga på den tiden att ha matchande processorer?

Permalänk
Inaktiv

Jag lyckas inte få liv i Cirruskortet, Jag har försökt att manuellt ladda ner drivrutiner men det hjälper inte. Jag får samma fel i NT, 2000 och XP. Några tips?

Glöm det, hittade det efter en stunds googlande.

http://www.3dlabs.com/legacy/drivers/readmeGLZ_05000032.txt

" Additional note on VGA device:
After installing the driver, a "Cirrus Logic 5430/5440 compatible
Graphics Adaptor" or similar type VGA device, will will show up in the
list of devices in the Add/Remove Hardware utility of Windows 2000.
It will have an exclamation point " ! " in yellow circle. This will not
affect any operation or functionality of the Intense3D card being used.
You may however, elect to install this device, using the Intense3d driver,
and selecting the "Intense3d VGA" option from the product list, during
the installation. This will resolve the VGA device appearing in the list
as described above. It will remove the exclamation point, but will not
change, add, or remove any functionality or operation of the hardware or
driver."

Permalänk
Medlem

Intergraph:maskinen

@anon228747: det beror på vad man ska ha den till men det är idag inte jättelätt att få fatt i
skarpa versioner av exv CAD:programvara och som inte för installation kräver licensnummer,
så därför : akta NT4 installationen.