Permalänk
Medlem

Terrarium styrning, automatiskt

Hej!

Jag ville dela med mig av ett helautomatiserat terrarium-system byggt på Raspberry Pi till tävlingen samt ett uppslag för andra som söker inspiration, vilket jag skapade till grabbens ödlor.

Delar:

1xRaspberry Pi 3 B+
12xTemperatursensorer
5xFuktighetssensorer
24x433Mhz radio styrda eluttag
5xKretskort med komponenter (433Mhz sänd kort, 433 Mhz ta emot kort, temperatursensor kontroller kort, fuktighetssensor kontroller kort, diodkort som visar aktiva signaler som skickas eller tas emot per sensor)
1x23" skärm HP som styrsystem samt mus och tangentbord

Denna anläggning justerar per terrarium:
värmelampa, UVB lampa, värmematta, vattenspray för luftfuktighet

Samt visar rumstemperatur generellt som sätter randvillkor varma sommardagar så att det inte blir överhettat någonstans.

Konfigurerbar för vattenspray intervall och längd, soluppgång och solnedgång dvs på / av timer per lampa och värmematta och manuell styrning vid behov.

Dessutom konfigurerbart schema för matning så att man enkelt kan se vilket ödla som skall äta vad varje dag i veckan.

Styrprogram skrivet i Python 3

Om ni har frågor eller kommentarer så skriv gärna eller fråga så skall jag svara så gott jag kan.

Det är byggt från grunden av mig själv.

//Daniel75

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Sådana här "byggen"/projekt älskar jag
Grymt jobbat! Vad var grabbens reaktioner?

Mvh
Tobbe

La till text
Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Exalterad och lyrisk är nog det som beskriver hans reaktion bäst. Han fick rita upp GUIt sedan gjorde jag det i TKInter så det blev kanon.
Han kan nu gå till kompisar på kvällen eller ta sovmorgon då det sköter sig självt nu så det är mindre stress för han. Dock kostade allt en sudd så bortskämd är min beskrivning av grabben.

Tackar för den positiva feedbacken !

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

Shit vilken super-farsa! Grymt jobbat!

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Detta är ett imponerande projekt. Du har tagit automationen i helt rätt riktning.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Det är sånt här man älskar att se!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Helt fantastiskt! Är så avundsjuk på människor som klarar av programmering och sånt här i största allmänhet!

Permalänk
Avstängd

Riktigt trevligt, har haft ödla själv och vet vilket pyssel det är med mat, värme och fukt. Ett system du absolut kan sälja vidare.
Bra jobbat😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Krypen/reptilerna/vad fan dom nu är för något/m.m. tackar dig . Snacka om att ha det mysigt.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Mycket bra! Vet själv hur det är med akvariumen, "ska göra 50% vattenbyte var 5e dag strikt schema" mmmm troligt.

Har du funderat på att bygga ett automatiskt bevattningssystem med overflow för vattenskålarna? Det hade jag velat ha, kanske med ett litet vattenfall, och om man ska gå all in med ett kolfilter som binder klorinet så att ödlorna får rent vatten haha.

Lätt att sitta på forum o föreslå

Visa signatur

Citera vänligen

Permalänk

Bra jobbat😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

NintendoRobin: Magnetkontakt/relä för tillflöde från en behållare eller kran med en fuktsensor på lämplig nivå i skålen kan lösa det rätt enkelt.

Det är samma teknik egentligen, för mig är det kolla temp i terrariet med en temp sensor i varma zonen om över max värde slå av tillförsel av värme i värmemattan (lika vattenkranen t ex) annars forstätt tillföra el till värmemattan och kika igen om x sekunder och se om förhållandet ändrat sig och agera.

I princip samma kod som för vattenbytet med overflow. Det går att ta hur långt som helst om man bara tänker till och är logisk i tänkandet i uppbyggnaden.

Tackar för all positiv feedback allihopa, det känns kul att höra

Skickades från m.sweclockers.com