Inkoppling av UPS i dator under drift

Permalänk
Medlem

Inkoppling av UPS i dator under drift

Jag har en Raspberry pi-server som jag kört oavbrutet i drygt 5 års tid. Insåg detta när jag loggade in i Webmins dashboard idag för att stänga ner systemet inför en flytt. Nu skall jag bara flytta en kilometer och av någon anledning så drar jag mig för att bara stänga ner systemet. Istället tänkte jag försöka koppla upp datorn på någon form av batteridrift, med planen att koppla in den i min nya lägenhet.

Nu har jag tyvärr bara någon vecka på mig, men med en dator i oavbruten drift under nästan 2000 dagar (1966 idag räknat) så skulle jag tacka för eventuell hjälp om någon kan förbarma sig.

Idag är Raspberryn endast kopplad till väggen och jag var själv mycket överraskad av att den aldrig blivit drabbad av något strömavbrott.

Har något gjort något liknande och isf hur bar ni er åt?

Permalänk
Medlem

Är det en server med dubbla nätdelar så är det lätt att koppla in en UPS i drift. Har man bara en nätdel vet jag inte hur man skulle göra. Din raspberry är ju likström och med lägre spänning så det känns som att man skulle kunna koppla in ström på GPIO, typ från en powerbank.

Eftersom den varit igång så länge så hade jag tagit en backup innan jag flyttat den

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Är det en server med dubbla nätdelar så är det lätt att koppla in en UPS i drift. Har man bara en nätdel vet jag inte hur man skulle göra. Din raspberry är ju likström och med lägre spänning så det känns som att man skulle kunna koppla in ström på GPIO, typ från en powerbank.

Eftersom den varit igång så länge så hade jag tagit en backup innan jag flyttat den

Det är endast en vanlig USB-laddare som driver den via micro-USB så ingen fancy redundans här. Jag är själv inne på att skala ledarna till USB-kabeln och koppla in 5 V parallellt med nätdelen. Får ju dock bara en chans och är lite osäker på hur jag bör gå tillväga.

Själva backupen är jag inte så noga med. Enda anledningen att göra detta är att flytta den utan att den går ner.

Permalänk
Medlem

tar inte rpi laddström från alla USB uttag? För mig min RPI 1 gjorde det.

Borde inte vara svårare än att koppla in en powerbank i så fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Det är endast en vanlig USB-laddare som driver den via micro-USB så ingen fancy redundans här. Jag är själv inne på att skala ledarna till USB-kabeln och koppla in 5 V parallellt med nätdelen. Får ju dock bara en chans och är lite osäker på hur jag bör gå tillväga.

Själva backupen är jag inte så noga med. Enda anledningen att göra detta är att flytta den utan att den går ner.

Ja det går nog att göra en mittuppskalning och koppla på ström, men annars tänkte jag på gpio där man tydligen också kan mata på ström. https://thepihut.com/blogs/raspberry-pi-tutorials/how-do-i-po...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

tar inte rpi laddström från alla USB uttag? För mig min RPI 1 gjorde det.

Borde inte vara svårare än att koppla in en powerbank i så fall

Inget jag kände till, får kolla på detta.

Skrivet av jocke92:

Ja det går nog att göra en mittuppskalning och koppla på ström, men annars tänkte jag på gpio där man tydligen också kan mata på ström. https://thepihut.com/blogs/raspberry-pi-tutorials/how-do-i-po...

Låter som en möjlig lösning. Jag kolla på detta, men inväntar fler svar då jag nog bara får en chans på detta. Med största sannolikhet sumpar jag det hela och datorn bara stänger av sig, men är jag förberedd så kanske..

Permalänk
Medlem

Jag går i tankarna att ge en RPI ström över GPIOn, har dock inte hunnit testa de ännu då alla komponenter inte har kommit.
Om du har en till RPI liggandes så är de ju nästan bara att testa samma process med den, vetefan vad som kommer hända i värsta fall så pajar RPIen helt när du matar på extra ström över GPIOn.

Men glöm för fan inte att göra en backup på all data innan du gör de på den som är i drift!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AleMal:

Jag går i tankarna att ge en RPI ström över GPIOn, har dock inte hunnit testa de ännu då alla komponenter inte har kommit.
Om du har en till RPI liggandes så är de ju nästan bara att testa samma process med den, vetefan vad som kommer hända i värsta fall så pajar RPIen helt när du matar på extra ström över GPIOn.

Men glöm för fan inte att göra en backup på all data innan du gör de på den som är i drift!

Bra idé med testet på en annan enhet först Kanske blir att köra på det faktiskt. Det är den första A-modellen och har ingen sådan tyvärr. Närmsta är Raspberry Pi1 B.

Tar givetvis en backup, men det är endast en liten server jag använt för att agera skrivarserver så det är inte noga alls. Det är anledningen att jag tittade till den först nu. Hade glömt var jag lagt inloggningsuppgifterna och hittade dem i flyttyran och loggade in via SSH och fick en smärre chock av uptiden 😀. Lite av en säkerhetsrisk att aldrig ha uppdaterat kärnan på fem år! Den kommer dock inte åt annat än det lokala nätverket, så det är nog lugnt.

Hoppas att detta funkar. Blir till att testa på måndag kväll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@lhugo:
Jo vet själv hur de kan vara i flytt, hade en hypervisor som jag hade strax över 1års upptid på när jag flyttade för ett tag sen.

Lycka till, uppdatera gärna med hur de gick!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AleMal:

@lhugo:
Jo vet själv hur de kan vara i flytt, hade en hypervisor som jag hade strax över 1års upptid på när jag flyttade för ett tag sen.

Lycka till, uppdatera gärna med hur de gick!

Glömde helt uppdatera dig om hur det gick. Nu 2024 är det åter dags för flytt och jag kom ihåg denna tråd. Jag lyckades koppla på ström via GPIO och flyttade Raspberryn med batteribackup. Den har om några månader kört 10 år i sträck!