SweClockers byter leverantör till Bahnhof

Permalänk
Medlem

Då kanske det även löser sig med problemet att vissa användare under flera års tid haft problem med att nå just Sweclockers, men inga andra siter. Finns några frågor om detta på forumet. Har själv Bahnhof, och de fick lov att ge mig fast IP förra året för att lösa problemet som varat under kanske ett års tid, som de sa att de var medvetna om men inte hade kunnat lösa det på annat sätt än att tilldela fast IP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Beror lite på hur deras servermiljö är uppsatt, hur mycket som är fysiskt och som är virtuellt. Men i princip behöver de flytta sina rack från serverskåpen där de nu står till nya hallen, antagligen har de redan påbörjat detta arbete genom att släcka ned servrar som inte är kritiska för det dagliga arbetet samt antagligen köat upp artiklar osv.

I det fall att de inte byter hall är det nog ännu enklare, både borde det i princip enbart handla om att uppdatera servrarna med ny dns och uppdatera brandväggar/switchar osv. Det kan vara rätt pilligt skulle jag säga och beror nog mest på hur komplex miljön är och hur många bakomliggande servrar som behöver konfas om.

Det största problemet i sådana här fall skulle jag säga är dålig dokumentation över ip-planer och vilka servrar som gör vad, samt att det är lätt att missa någon uppdatering av ip-adress på nån server när man jobbar under stark tidspress. Är dock rätt säker på att det här inte skedde över en kafferast och att det mesta redan är klart och planerat. Får jag fortsätta gissa lite så verkar det som de är kvar i samma hall, eller att den ligger väldigt nära samt att det isf inte är så mycket fysiskt som ska flyttas, alternativt att de får möjligheten att hyra utrustning i deras hall.

Påbörjar man flytten 01:00 och räknar med en nedtid på sex-sju timmar så tyder det på att det är en rätt smidig flytt att genomföra

Lycka till med flytten, Swec och hoppas att Bahnhof blir bra!

Enda som är ... är ju att om de vore virtuellt hade de väl redan flyttat allt utan att peka om och bara flyttat förändringsdata... men det finns som sagt så många olika lösningar

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Det största som hänt mänskligheten sen månlandningen?! Håller tummarna för att allt ska gå bra. Kommer ni i samband med detta kunna se över era rutiner så att ni inte behöver stänga ner sweclockers för underhåll varje natt? Vet inte hur många inlägg jag gått miste då jag klickat på "skicka inlägg" och mötts av en vit sida som meddelar att sajten är nere för underhåll. Oerhört frustrerande.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ett gott val!

Permalänk
Medlem

Vad var anledningen till flytten?

Permalänk
Medlem

Åh-oh! Tänk om det jävlas så jag inte kommer åt Ryzen-testet den 7:e! 😱😬🥺

Fast å andra sidan kanske Bahnhof fixar trycket på den mest efterlängtade artikeln på år och dar! 🤔😍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

På Julafton haha vilken julklapp Kör hårt med flytten så väntar ivrigt Zen....

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

A small step for man but a big step for SweC

Permalänk
Medlem

Real picz showing Sweclockers doing maintenace from 1412 to 2019 /no photoshop or colorized

04:29:50
"10...9...8...7...6...5...4...3...2...1... -Då stänger ni sajten medans jag drar igång klockspelet pöjkar!"

Ja det är humor med hjärtat för vårt kära SW :)
Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Trevligt när man har Bahnhof som leverantör och kommer få kanonfin ping. Ni kanske uppdaterar hårdvaran i botten med. Tillsammans blir det några millisekunder snabbare sida för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Enda som är ... är ju att om de vore virtuellt hade de väl redan flyttat allt utan att peka om och bara flyttat förändringsdata... men det finns som sagt så många olika lösningar

Du skulle ju ändå få nedtid, även om de bara var virtuella maskiner. Med ta kW på hur mycket media som finns så är jag dock rätt säker att de har ett gäng SAN och troligen en eller ett par brandväggar på det, utöver switchar.

Sen kan det vara så att de har servrar i fler än en hall, för redundans

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Du skulle ju ändå få nedtid, även om de bara var virtuella maskiner. Med ta kW på hur mycket media som finns så är jag dock rätt säker att de har ett gäng SAN och troligen en eller ett par brandväggar på det, utöver switchar.

Sen kan det vara så att de har servrar i fler än en hall, för redundans

Alltid roligt när man ska kopiera större mängder data och är begränsad till ~222 Mbps pga lagringshastigheter som för gitlab den där gången.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Vi valde ISP med både hjärta och hjärna, så saker kommer att förbättras. Är det alltså ingen som kommer sakna nedtiden på morgonen? Den gör ju att man saknar och att sakna är en bra sak? Ibland :).

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av filbunke:

04:30 till runt omkring 05:30.

tycker det är perfekt! då vet jag att det är dags att sova!

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Hade lite för mycket downtime när jag hade mina servrar där. Men lycka till Gillar Bahnhof som många andra här.

Permalänk
Medlem

Älskar att man varje gång vid migrering/flytt av servrar räknar med att allt ska gå smidigt sen sitter man och snyftar tolv timmar senare för att man dragit av sig håret i frustratio, alltid nån liten detalj som glöms

Hoppas det går bra!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Glöm nu ingen internetsladd i någon hårddisk så att den har kvar en ip adress!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tranky:

Glöm nu ingen internetsladd i någon hårddisk så att den har kvar en ip adress!

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan även värt att kolla så att inga stötar har förstört modermodemet under en hårdvaruflytt

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Har servarna blivit uppgraderade med ryzen 3950X?

Permalänk
Hjälpsam

Häftig bild, är det ett av alla dessa bergrum som staten slumpat bort?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hoppas ni har deras 10 000 Mbit/s annars är jag inte imponerad

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Välkommen ombord!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Kommer "nere för underhåll" kl 05:00 försvinna nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Alltid roligt när man ska kopiera större mängder data och är begränsad till ~222 Mbps pga lagringshastigheter som för gitlab den där gången.

Det är alltid intressant att läsa sådana haverirapporter och hur illa det kan gå fast man trodde att man hade systemet 'safe' och tänkt på 'allt'

Det är sällan ett enda fel utan det är ofta kedjefel pga. flera oupptäckta inbyggda brister som gör att konsekvenserna växer exponentiellt väldigt fort när det väl har startat...

Om inte annat så kanske man inser hur svårt det är att bygga komplexa system och får det skottsäkert ur alla vinklar - och kan vara nyttigt att läsa för somliga som hellre hänger sig åt konspirationsteorier varför Samsung förut och nu Toshiba få haveri i sin nand-flash produktion och ideer om att det är för att hålla priserna uppe - istället för att inse att skit händer då och då och det är nästan omöjligt att bygga bort det...

Jag gillar företag som gör en bra rapport och inte hymlar med saker - det ger respekt fast de har haft en dålig dag (samma respekt för tex. Juniper då de också skrev öppenhjärtig och rätt detaljerad rapport i hur deras produkter blev hackade på mycket sofistikerad sätt (bytte konstanter i en slumpgenerator så att NSA inte längre skulle kunna använda denna egendesignade 'bakdörr' utan en annan nation har tagit över sas. och kamouflerade det hela så att det såg ut som kommentarer när man granskade koden men kompilerades i verkligheten och inte alls väckte några misstankar till en början...)

Permalänk
Inaktiv

Flashback och Sweclockers tillsammans på samma provider. Sött.

Bästa valet... Mainstream hela vägen.

Men lite olika målgrupp. Sådant är väl numera Off-Topic här också.

God lycka med ert val av servrar och dess leverantör!

(Tror det blir bra!)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lexius:

Hoppas ni har deras 10 000 Mbit/s annars är jag inte imponerad

Vad annars? :/

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför just bahnhof är så bra som alla säger? Utgår från att alla bor inte i Stockholm?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Inaktiv

”Allt i yttrandefrihetens och sekretessens namn, säger Jon Karlung, VD på Bahnhof”.”

Det är sött samt gulligt. Typ som ”Yttrandefrihet på riktigt!”!

Var försiktiga gällandes lovorden men var medvetna om att Bahnhof faktiskt är en av de bästa serverparkerna när det gäller just datasäkerhet. Men behöver väl inte tjata så mycket här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av minh:

Får man fråga varför just bahnhof är så bra som alla säger? Utgår från att alla bor inte i Stockholm?

Skickades från m.sweclockers.com

De är bäst när det gäller säkerhet.

Permalänk
Medlem

Jag gillar Bahnhof för deras integritet men vet inte hur deras serverpark är, men jag vet hur candidators är, då jag själv är kund där. Har faktiskt inget att klaga på. Jag har varit på besök på candidators hall och jag har sett bahnhofs. Bahnhofs är ju betydligt fräsigare. Men det säger ju egentligen inget om hur bra den är irl så att säga. 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag gillar Bahnhof för deras integritet men vet inte hur deras serverpark är, men jag vet hur candidators är, då jag själv är kund där. Har faktiskt inget att klaga på. Jag har varit på besök på candidators hall och jag har sett bahnhofs. Bahnhofs är ju betydligt fräsigare. Men det säger ju egentligen inget om hur bra den är irl så att säga. 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Har för mig Sweclockers varit/är kund hos Internetborder som DGC köpte för ett gäng år sedan, så deras servrar har nog inte varit placerade hos Ivers, fd Candidators fina hallar i Alingsås.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5