Spelutgivare föredrar piratkopiering framför spelbutiken G2A

Permalänk
Melding Plague

Spelutgivare föredrar piratkopiering framför spelbutiken G2A

Butiker som säljer vidare spelnycklar ska enligt flertalet utvecklare representera ett betydligt större problem än piratkopiering, där återförsäljaren G2A omnämns som ett skräckexempel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta har jag försökt att förklara i flera trådar men väldigt få har trott mig

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv

Ska copyswede böta g2a nu då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Detta har jag försökt att förklara i flera trådar men väldigt få har trott mig

Och en stor del av Sweclockers, Loading mfl använder denna ursäkten: "Men det har alltid fungerat för MIG! Så jag rekommenderar andra att köpa därifrån!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon310216:

Ska copyswede böta g2a nu då?

Nej, copyswede ska böta alla eftersom några köper där.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Och en stor del av Sweclockers, Loading mfl använder denna ursäkten: "Men det har alltid fungerat för MIG! Så jag rekommenderar andra att köpa därifrån!"

Precis man kan plöja ner x antal tusenlappar i hårdvara men mjukvara ska helst va gratis.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Precis man kan plöja ner x antal tusenlappar i hårdvara men mjukvara ska helst va gratis.

Fast... det är väl något vi alla vill, oavsett.. eller?? Det är väl bara att somliga inte känner sig bundna till moralpaniken kring grå-handel medans andra gör det?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Aldrig köpt från de ställena. Bara vänta på en rea istället och köpa på något "legit" ställe.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Har sagt det tidigare, köp inte från G2A eller Kinguin. Det är svarta pengar som pröjsar för kriminella nätverk. Lets say, du köper något och nyckeln fungerar inte - du ber om refund men de vill att du ska betala några dollar i månaden för nån buyer-protection innan du köper spelen.. Låter direkt som nån form av maffiabusiness att man ska betala för protection.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Fast... det är väl något vi alla vill, oavsett.. eller?? Det är väl bara att somliga inte känner sig bundna till moralpaniken kring grå-handel medans andra gör det?

Konstigt det där många här som köper "svartnycklar" skulle aldrig gå in i en affär och plocka på sig ett grafikkort utan att pröjsa.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Expertgissare

Jag hörde, de sa att vi får pirata deras spel, fritt fram bara, helt utan kostnad och konsekvenser... (ironi)

Tycker det är tråkig att folk inte har bättre vetskap om vart och vilka som får och inte får pengarna man köper licenser för från denna typen av sidor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

För de som tror annat: Detta betyder inte att det är ok att piratkopiera, bara att G2A är ett skitföretag.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Nej, copyswede ska böta alla eftersom några köper där.

Korrigering, alla som faktiskt köper spelet legalt ska betala en avgift för det finns en risk att någon annan piratkopierat/köpt från gråa marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Konstigt det där många här som köper "svartnycklar" skulle aldrig gå in i en affär och plocka på sig ett grafikkort utan att pröjsa.

Fast det resonemanget är ju inte heller riktigt rättvist.

Knycka grafikkort i en butik är direkt olagligt medan köp av grå-nycklar på en utländsk webbsida nog inte är det. Omoraliskt ja, olagligt mja...

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grumie:

Fast... det är väl något vi alla vill, oavsett.. eller?? Det är väl bara att somliga inte känner sig bundna till moralpaniken kring grå-handel medans andra gör det?

Bli inte ledsen om det påverkar din favoritutvecklare såpass att de går i konkurs eller blir uppköpta av satan pga ekonomiska problem som du bidragit till.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av crew seven:

Konstigt det där många här som köper "svartnycklar" skulle aldrig gå in i en affär och plocka på sig ett grafikkort utan att pröjsa.

Inte helt korrekt, folk betalar ju, men till fel butik/personer. Är som att de betalar personen som går in och plockar på sig grafikkort utan att pröjsa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grumie:

Fast det resonemanget är ju inte heller riktigt rättvist.

Knycka grafikkort i en butik är direkt olagligt medan köp av grå-nycklar på en utländsk webbsida nog inte är det. Omoraliskt ja, olagligt mja...

"Grå nycklar från en utländsk hemsida"
Nycklar köpta via stulna kreditkort och dylikt från uländer som sedan säljs där.

Du bidrar till brott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Bli inte ledsen om det påverkar din favoritutvecklare såpass att de går i konkurs eller blir uppköpta av satan pga ekonomiska problem som du bidragit till.

Skrivet av AdoringFan:

"Grå nycklar från en utländsk hemsida"
Nycklar köpta via stulna kreditkort och dylikt från uländer som sedan säljs där.

Du bidrar till brott.

Jag köper mina spel via Steam och väldigt sällan via andra liknande plattformar.

Jag visste inte att detta kunde påverka mina favoritutvecklare negativt och jag jag visste verkligen inte att steam-gänget är ett hop brottslingar.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk

jobbat för en spelstudio, det är ett problem att folk använder stulna kreditkort för att köpa spel och sälja nycklarna för att tvätta pengarna. Eller för att köpa spelet och sälja ett account för att sedan ta tillbaka det och sälja spelet igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Konstigt det där många här som köper "svartnycklar" skulle aldrig gå in i en affär och plocka på sig ett grafikkort utan att pröjsa.

Mja, haltande jämförelse.
Däremot tror jag få häromkring hade köpt ett sprillans nytt grafikkort i ett gatustånd för femtedel av riktpriset. Det hade direkt givit en känsla av att något är lurt. När produkten är digital blir relationen och förhållningssättet till prissättningen annorlunda. Jag tror det är den stora skillnaden. Där priset upplevs mer godtyckligt och med färre drabbade i kedjan utifall man skulle köpa en stulen eller inte helt rumsren produktlicens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Inte helt korrekt, folk betalar ju, men till fel butik/personer. Är som att de betalar personen som går in och plockar på sig grafikkort utan att pröjsa

Skickades från m.sweclockers.com

@Mr.Borka

Utvecklarna får ju inte cash ifrån G2A till exempel kommer inte ihåg vad lagen heter i Sverige men det skulle kunna klassas som att köpa stöldgods.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Problemet med att säga detta är att i 99% av fall, man kan inte spela online med piratkopierade spel. Därför kommer folk alltid föredra gråmarknadsnycklar från tex. G2A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

@Mr.Borka

Utvecklarna får ju inte cash ifrån G2A till exempel kommer inte ihåg vad lagen heter i Sverige men det skulle kunna klassas som att köpa stöldgods.

Det kommer dessvärre inte drabba någon som handlar där.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Utvecklarna får ju inte cash ifrån G2A till exempel kommer inte ihåg vad lagen heter i Sverige men det skulle kunna klassas som att köpa stöldgods.

Häleri eller häleriförseelse.
https://lawline.se/answers/undersokningsplikt-vid-kop-av-form...

Permalänk
Inaktiv

Det är deras egna fel att de ger ut nycklar kors och tvärs som kan delas ut och säljas vidare.

Att det finns nycklar överallt som räcker och blir över och överflödar G2A och Kinguin, då är det fel på butiken som genererar dessa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Okunnighet brukar sluta i snyftande, samma sak varje gång detta ämne berörs.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag förstår ändå inte? G2A måste ju fått nyckeln någonstans ifrån? Och hur den än kom dit så måste den ju i grund ha kommit från utvecklaren/utgivaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag förstår ändå inte? G2A måste ju fått nyckeln någonstans ifrån? Och hur den än kom dit så måste den ju i grund ha kommit från utvecklaren/utgivaren?

G2a får nycklarna från random personer/små företag. Inget betyder att nycklarna från början skaffats med korrekta uppgifter utan kan vara från skimmade bankkort.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Way ahead of you spelutvecklare

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag förstår ändå inte? G2A måste ju fått nyckeln någonstans ifrån? Och hur den än kom dit så måste den ju i grund ha kommit från utvecklaren/utgivaren?

Problemet är att många använder sig av stulna kreditkort för att tvätta pengar dom köper en nyckel som dom sedan säljer. Även i detta fall om utvecklaren får in pengar så är det inte ett godkänt köp. Det säljs även nycklar som företag får i bulk men dom nycklarna får egentligen inte säljas.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata