Epic Games Store ger arga Shenmue III-kunder pengarna tillbaka

Permalänk
Melding Plague

Epic Games Store ger arga Shenmue III-kunder pengarna tillbaka

Kickstarter-projektet Shenmue III skapade kontrovers när det blev klart att spelet blir tidsexklusivt för Epic Games Store. Nu meddelar Epic Games att besvikna backare kan få pengarna tillbaka.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra för dem som vill ha refunds... Fortfarande inte något som ändrar synen på exklusiviteter EFTER man lovat annorlunda.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv

Förstår poängen med att folk inte gillar Epic för att deras launcher är ganska basic, men att skita i att spela Shenmue 3 för att .exe-filen startar från ett annat gränssnitt? Lär inte direkt finnas något modstöd ändå så vad är grejen? Principen? Spelet är gjort i Unreal-motorn så är väl bara mer vettigt att de får mer support därifrån. Att det erbjöds till Steam vid Kickstartern var väl sannolikt pga att det var det enda vettiga alternativet. Men saker förändras. Folk är så jäkla lättkränkta numera.

Men bra att de kan få sina pengar tillbaka om det nu är något de hellre vill ha.

Det är väl kul med principer, men desto roligare att spela spel. Jag tänker inte tjura i 1 år extra iaf. 20 år räckte

Av respekt gentemot GIF-allergiker.
Permalänk
Medlem

Jag är stort Shenmue fan och är ledsen för Epic Store exklusiviteten.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Förstår poängen med att folk inte gillar Epic för att deras launcher är ganska basic, men att skita i att spela Shenmue 3 för att .exe-filen startar från ett annat gränssnitt? Lär inte direkt finnas något modstöd ändå så vad är grejen? Principen? Spelet är gjort i Unreal-motorn så är väl bara mer vettigt att de får mer support därifrån. Att det erbjöds till Steam vid Kickstartern var väl sannolikt pga att det var det enda vettiga alternativet. Men saker förändras. Folk är så jäkla lättkränkta numera.

Men bra att de kan få sina pengar tillbaka om det nu är något de hellre vill ha.

Det är väl kul med principer, men desto roligare att spela spel. Jag tänker inte tjura i 1 år extra iaf. 20 år räckte

https://media.giphy.com/media/tFK8urY6XHj2w/giphy.gif

De lovade att ha spelet på Steam, och folket betalade. Om de ville dra in pengar från annat håll skulle de aldrig ha använt sig av en kickstarter.

Permalänk
Avstängd

Haha, jag läste "besvikna hackare"

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@anon193054: Gissningsvis känner de sig lurade då de blev lovade en sak och får något annat. Så det är väl en principfråga? Sen är Epics "roffa åt sig allt man kan" taktik en nagel i ögat för många som föredrar att ha allt på en enda plattform där man har sina vänner, achivements osv.

Hursomhelst var det snällt av Sweeny att för en gångs skull göra lite goodwill, inte likt honom alls.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Alltså lägg mellanskillnaden från 30% på kunden steam . 30 % är jättehög marginal

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

@ottoblom: Det kanske är högt ändå, men Steams marginal är 20%.

Marginal är väl kanske fel ord? Menar du avgiften Steam tar ut för att man ska få publicera sitt spel på steam?

Den avgiften är iaf 20% så vi kanske pratar om olika saker?

Permalänk

I vilket fall som helst så har Steam mycket mer som kostar på deras sida. Deras krav på servrar och hårdvara är mycket större än Epics pga allt dom erbjuder.

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CymbalCrasher:

De lovade att ha spelet på Steam, och folket betalade. Om de ville dra in pengar från annat håll skulle de aldrig ha använt sig av en kickstarter.

Skrivet av Mocka:

@dix_xib: Gissningsvis känner de sig lurade då de blev lovade en sak och får något annat. Så det är väl en principfråga? Sen är Epics "roffa åt sig allt man kan" taktik en nagel i ögat för många som föredrar att ha allt på en enda plattform där man har sina vänner, achivements osv.

Hursomhelst var det snällt av Sweeny att för en gångs skull göra lite goodwill, inte likt honom alls.

Hade samma backare (år 2015) avstått att backa om spelet inte kom till Steam? Jag har svårt att tro det, givet konkurrensläget som var då. Reaktionen var nog snarare yeyy det kommer till PC, inte yeyy det kommer till Steam. Så tänkte jag iaf.

Nåväl, det är lite förbryllande att folk hellre avstår/väntar 1 år än att starta spelet via ett annat program. Om man nu är ett sånt superfan av Shenmue så bör valet av launcher vara så lågt på priolistan som det kan bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

@ottoblom: Det kanske är högt ändå, men Steams marginal är 20%.

Marginal är väl kanske fel ord? Menar du avgiften Steam tar ut för att man ska få publicera sitt spel på steam?

Den avgiften är iaf 20% så vi kanske pratar om olika saker?

Steam tar 30% på försäljningen upp till 10 miljoner dollar, 25% mellan 10 och 50 och 20% over det, så att säga att deras avgift är 20% är sanning med modifikation, precis som att säga att den är 30%

Ett $10 indie spel måste dock sälja 5 miljoner kopior innan de kommer ner till den lägsta avgiften på all fortsatt försäljning... så för mindre utvecklare får de nog räkna med 30% initialt i alla fall om deras spel inte blir en runaway success.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Förstår poängen med att folk inte gillar Epic för att deras launcher är ganska basic, men att skita i att spela Shenmue 3 för att .exe-filen startar från ett annat gränssnitt? Lär inte direkt finnas något modstöd ändå så vad är grejen? Principen? Spelet är gjort i Unreal-motorn så är väl bara mer vettigt att de får mer support därifrån. Att det erbjöds till Steam vid Kickstartern var väl sannolikt pga att det var det enda vettiga alternativet. Men saker förändras. Folk är så jäkla lättkränkta numera.

Men bra att de kan få sina pengar tillbaka om det nu är något de hellre vill ha.

Det är väl kul med principer, men desto roligare att spela spel. Jag tänker inte tjura i 1 år extra iaf. 20 år räckte

https://media.giphy.com/media/tFK8urY6XHj2w/giphy.gif

Håller med dig, men jag hoppas verkligen inte att vi ser folk spamma skabbiga gifs över hela swec. Finns nog med forum där du kan göra det.

Permalänk
Medlem

@Forsgren: Dom tar mellan 20-30 % vilket är extrema marginaler inom spelvärlden

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

@ottoblom: Yes, mitt minne svek mig och trodde de sänkt till 20% (vilket de gjort men endast på större spel).

Permalänk
Medlem

Det problem som jag har med alla dessa stores är att man behöver ha så många olika klienter installerade och konton att hålla reda på. Hade hellre sett ett gränssnitt som kopplar samman samtliga stores. gog.com har väl på plan att göra det eller har jag drömt det?

Permalänk
Medlem

@ZalZeRoz: Galaxy 2.0 ämnar att samla ihop alla spel i ett bibliotek och alla chatter till en, men du behöver fortfarande samtliga klienter installerade för DRM i bakgrunden. Det är inte så mycket att eliminera andra launchers som att organisera biblioteket och få en överblick av vad man har tillgång till i ett enda bibliotek med möjlighet att skapa spellistor och liknande... perfekt för sådana som mig som har flera hundra spel över typ 7 launchers...

De har inställningar i nuvarande betat som pekar på att de inte bara kommer att tillåta möjligheten att öppna nödvändiga launchers med spelet man vill spela, utan även att avsluta dem när man är färdig...

Permalänk

Om spel släpps exklusivt till epic store så ser jag det som att det inte har släppts till PC alls.
men det är vad jag tycker..

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Avstängd

Om man hellre tar en återbetalning och vägrar att spela spelet på grund av att man behöver spendera 3-5 minuter på att installera lite gratis mjukvara så kan man ju inte ha varit särskilt sugen på att spela spelet från första början. Vi snackar ju knappast om några äkta Shenmue-fans här, som ihärdigt har kämpat för och väntat på en fortsättning av spelserien i snart 20 års tid.

Enda anledningen varför det stod i Kickstartern att man skulle få en Steam-nyckel var ju för övrigt på grund av att Valve i princip hade monopol på spelförsäljning till PC när Kickstartern startades.

Men men... Trevligt att Epic Games väljer att pynta för att få tyst på denna lättkränkta minoritet av Steam-fanboys som verkar bry sig mer om var/hur spelet släpps än själva spelet de påstår sig vilja spela.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem

Lättkränkta snöflingor är lättkränkta.

Så, bra gjort av Epic. Inte för att det kommer att hjälpa. De lättkränkta snöflingor kommer att fortsätta vara lättkränkta snöflingor.

Men, jag kan inte hitta något om att man skulle få spelet digitalt på steam, och jag har kollat på äldre kopior av kickstartern. Allt som nämns är löftet om en digital kopia av spelet. Inget om plattformen. Då inte sagt att det kanske lovades i utskick eller på någon utvecklarblogg.

Någon som vet var löftet om steam finns/fanns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Hade samma backare (år 2015) avstått att backa om spelet inte kom till Steam? Jag har svårt att tro det, givet konkurrensläget som var då. Reaktionen var nog snarare yeyy det kommer till PC, inte yeyy det kommer till Steam. Så tänkte jag iaf.

Nåväl, det är lite förbryllande att folk hellre avstår/väntar 1 år än att starta spelet via ett annat program. Om man nu är ett sånt superfan av Shenmue så bör valet av launcher vara så lågt på priolistan som det kan bli.

grejen är väl att detta här kan klassas som falsk marknadsföring i vissa länder. och detta kan var ett brott. men visst, det som funka för politiker (toma löften) kommer säkert också funka jätte bra inom spelbranchen och konsumenterna kommer hoppa med glädje varje gång dem blir lurat.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@Whaleman: Jo jag sitter i samma sits men ändå väldigt surt med så många klienter som man måste ha.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bernd_P1:

grejen är väl att detta här kan klassas som falsk marknadsföring i vissa länder. och detta kan var ett brott. men visst, det som funka för politiker (toma löften) kommer säkert också funka jätte bra inom spelbranchen och konsumenterna kommer hoppa med glädje varje gång dem blir lurat.

Tycker det är lika mycket luras som om ICA skulle göra reklam för billig Coca Cola på burk, men istället säljer Coca Cola på flaskor. Att produkten är sämre/annorlunda är ytterst subjektiv och går inte härleda till kvalitet, utan snarare till kundens personliga preferenser.

Spara kvittot och lämna tillbaka om du är missnöjd, men annars är det nog inte så mycket att gnälla om.

Permalänk
Avstängd

Ingen har blivit lurad. Spelet är fortfarande exakt samma spel oavsett om det säljs hos Steam eller hos EGS och spelet kommer dessutom att släppas hos Steam också, precis som utlovat. De som väljer att fjanta sig får helt enkelt bara vänta lite längre än oss andra som faktiskt tycker att spelet är viktigare än sättet det distribueras på.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Tycker det är lika mycket luras som om ICA skulle göra reklam för billig Coca Cola på burk, men istället säljer Coca Cola på flaskor. Att produkten är sämre/annorlunda är ytterst subjektiv och går inte härleda till kvalitet, utan snarare till kundens personliga preferenser.

Spara kvittot och lämna tillbaka om du är missnöjd, men annars är det nog inte så mycket att gnälla om.

byr mig inte om vad DU TYCKER. du kan också tycka att du inte har kört för fort när du kör med 120 på en 30 väg. det ändra inte nåt på att detta kan klassas som ett brott i vissa fall/länder.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bernd_P1:

byr mig inte om vad DU TYCKER. du kan också tycka att du inte har kört för fort när du kör med 120 på en 30 väg. det ändra inte nåt på att detta kan klassas som ett brott i vissa fall/länder.

Vilket brott har begåtts? I vilka länder klassas det som brott?

Permalänk
Medlem

no oflfine mode in epic game shit det bara är en sak

Permalänk
Medlem

Fasen också!

Hade skrivit ett långt inlägg men så blev det "sidan kan inte visas" när jag postade, så nu är allt borta.

Trött man blir.

Men jag kan i.a.f förstå de som känner sig lurade. Det var ju samma visa med metro som dessutom fick gratis reklam på steam men sedan togs bort i sista stunden.

Jag förstår mig inte på Epics försvarare som ofta dyker upp sådana här trådar.
Hävdar alltid samma sak, mer pengar till devs, billigare priser. Men jag har då inte sett några billigare priser.

Sedan så är jag varken för eller emot steam, men Epics försvarare är ju något alldeles extra då de ofta flockas till topics som handlar om Epic och ska hävda hur bra dom är.

Nåväl hade skrivit ett mycket längre och mer utförligt inlägg med det blev ju borttaget p.g.a "sidan kan inte visas" error. Sjukt segt.
Så detta får duga. Om nu detta går fram.

Permalänk
Medlem

@SleeZy: men jag som är backer fuck them säger jag bara. bara det inte finns ett ofline mode i ett single player spel pga epic skiten inte låter är bara det är förmycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av ResarXam:

@SleeZy: men jag som är backer fuck them säger jag bara. bara det inte finns ett ofline mode i ett single player spel pga epic skiten inte låter är bara det är förmycket

Jo jag håller med dig här.

Och jag önskar att mitt tidigare inlägg inte blev borttagen p.g.a serverfel. Få se om jag orkar skriva igen imorrn om jag ens kommer ihåg mina tankegångar då. :/
Det jag skrev här ovan var bara en TLDR förkortning mer eller mindre. Då jag inte orkade skriva om allt.

(Hände igen nu när jag skrev detta, men körde som tur nog var ctrl c / v)