Linus Tech Tips testar fördelarna med 240 Hz bilduppdatering över 60 Hz

Permalänk
Medlem

(Med min förstärkning.)

Skrivet av Forsgren:

När det kommer till just 60 vs 144/240 så är det bara att sätta sig ner vid datorn och röra i musen i Windows så stör jag mig på 60hz eftersom man har blivit van med 240. Sen kan jag inte garantera att jag känner skillnaden gentemot 144 och 240 men har inte testat dock.

Jag skulle inte kunna sätta mig att spela på något under 120hz idag pga skillnaden.

Detta är ju pudelns kärna:
Så länge man inte testat att använda snabb monitor har man inga problem med en långsammare.

Kolla testet här nedan. Tjejen som aldrig använt snabb monitor ser ingen som helst skillnad förrän hon får veta vad hon ska leta efter:

Men har man väl använt snabbare monitor en tid blir det i praktiken omöjligt att gå tillbaka.
Har man en snabb monitor, som i sig själv är dyrare än en långsam, så vill man även ha ett grafikkort som klarar den högre frekvensen vilket ökar kostnaden ytterligare.
Vill man sedan uppgradera till större skärm med högre upplösning och fortsatt hög frekvens skenar kostnaden (för monitor och ännu snabbare grafikkort) iväg rejält!

Jag håller med killen här:

Som jag ser det skulle jag bara rekommendera en snabb skärm till spelande om minst en av två förutsättningar råder:
1. Du spelar professionellt. En sponsor betalar din utrustning och du tjänar mer pengar om utrustningen är bättre.
2. Du har så gott om pengar/inkomst att det inte är ett problem om dina årliga utlägg för hårdvaran ökar med 10-15 kkr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Fast det gjorde ju extrem skillnad? Ta då med i beräkningen att ingen av de som "testade" är på något sätt erfarna FPS lirare. Inget marknadstrick. Att gå tillbaka till 60hz är som att gå tillbaka till diabildsprojektorn.

Det gör extrem skillnad om du går från 60Hz till 240Hz men inte särskilt mycket om du går från 144Hz, vilket är vad jag pratat om hela tiden i den här tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

(Med min förstärkning.)Detta är ju pudelns kärna:
Så länge man inte testat att använda snabb monitor har man inga problem med en långsammare.

Om du försöker spela ett snabbt fps-spel där det ibland blir strid på nära håll i 60fps, så flyger folk bara förbi dig utan att du ens har möjlighet att sikta ordentligt. Särskilt om en server styr, då får du gissa baserat på en slideshow var du skall sikta och dessutom kompensera för fördröjingen som inte är liten i 60fps.

Om man spelar mer normala långsamma spel, eller sidscrollande spel, eller racing etc, så spelar det nog ingen roll om man trivs med det själv.

Jag orkade o-lata mig och testa hela kedjan i 960fps video, och min totala latency från knapptryck till mynningsflamma, pastade i egen tråd.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1562222-input-lag-test...

Strax över 30ms för den totala kedjan, dvs de 16.7ms som en sänkning till 60Hz skulle stå för är en massiv del av all total fördröjning.
Det finns säkert mer tävlingsinriktade spel än destiny med ännu snabbare total input/output-kedja. Destiny är långt ifrån snabbt.
att gå ned till 16.7ms skulle ju göra människorna med snabbast reaktion mer än 10% långsammare och definitift kunna avgöra matcher i tillägg till att det är för lite visuell information i tex snabba närstrider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Vadå, så en gammal hederlig glödlampa i fönstret hemma tex. lyser inte för dig utan flimmrar/blinkar eller vad? Måste vara drygt, glad att man inte har det "problemet"

Glödlampor har så mycket termisk tröghet att jag inte upplever dem som blinkande. Det är inte enbart en fråga om frekvens, utan även kontrast mellan ljus och mörker. Äldre lysrör flimrar för mig. De första generationerna diodbaklampor (och en hel del framlampor också) på bilar flimrar plågsamt mycket. Värst av alla är tidiga Volvo och några VW, som är så flimrande att jag måste sakta ner och öka avståndet om jag hamnar bakom dem när jag kör i halvmörker eller mörker. Tyvärr är även en del instrumentpanelsbelysningar i bilar flimrande. Mina föräldrars Volvo V60 från 2016 eller 2017 är rena stroboskopet när det är mörkt ute. Indikatorlampor och sifferdisplayer (lysdioder) på väldigt många elektriska och elektroniska apparater (diskmaskiner, mikrovågsugnar, TV:ar, vattenkokare, kaffebryggare, USB-laddare, m m) brukar flimra kraftigt. Dekorlampor med lysdioder (ljusslingor, julgransbelysningar) är bland de värsta och har ofta bara dioderna i serie, med vanlig växelspänning från väggen som gör att de blinkar 50 gånger i sekunden. Och, jag höll på att glömma, projektorer med RGB-separering! Jösses, det kan jag knappt titta på. Bilden löser upp sig i ett rödgrönblått, psykedeliskt mönster hela tiden. Det är ett litet helvete att vara flimmerkänslig! Var glada ni som inte ser detta!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

samma snubbe som säger att en trackball är lika bra att sikta med som en mus... https://youtu.be/Lzk1Hfd0Dmk?t=300

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

csgo hit detection broken är allt man lärde sig den var nog bättre i 1.6

Ja, hade gärna sett att dom använde ett mer modernt spel med en mer modern spelmotor med färre "tekniska utmaningar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Där skulle jag nog säga att spelmotorn är helt avgörande för hur en sådan situation skulle tolkas.

Värt att komma ihåg är att det finns rejält med latens i mus och tangentbord, men det diskuteras inte i närheten lika mycket som för skärmar eftersom det är knivigare att mäta. Jag har svårt att finna tester som är utförliga med sådant. Denna artikeln belyser det tydligast där flera tangentbord avsedda för gaming har latenser på 35-50 ms, mångdubbelt mer än en skärm, inklusive tiden för att uppdatera hela panelen: https://www.pcgamer.com/the-latency-problem-why-modern-gaming...

Det här ämnet är alldeles för komplext för att vi ska finnas svaren genom att jämföra millisekunder vid 60 vs 240 Hz. Det är i alla fall min övertygelse.

Heller helt med.

Sen bör man inte blanda ihop "Jag kan se skillnaden" med "skillnaden gör mig till en bättre spelare". Jag tror mig kunna se skillnaden mellan 144 hz och 240 hz (och definitivt skillnaden mellan 60 hz och 120+ hz) men enligt mina egna tester genom att ändra bara hz på min 240 hz skärm så har jag svårare att se att det gör mig till en klart bättre spelare när jag tittar på stats. Jag är helt övertygad om att en bra spelare med en 60 hz skärm slår en halvbra spelare med en 240 hz skärn alla dar i veckan.

Permalänk

Klart det är skillnad mellan 60-120 och 120 till 240 hz, ni låter precis som dem människorna innan som sa att det var ingen skillnad på 60-120 och att även det var ett marknadstrick... du måste ju också ställa dig frågan själv hur mycket fps/snabba spel spelar du? sen kan du ju inte sätta en noob som den där tjejen i videon och fråga om hon känner/ ser någon skillnad?... Då jag har spelat fps spel i princip sen 1.6 så kan jag säga att jag skulle märka skillnad mellan 60-120 och 120-240 alla dagar i v. man ser det inte bara med synen man känner även skillnaden i flytet m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

... Det finns säkert mer tävlingsinriktade spel än destiny med ännu snabbare total input/output-kedja. Destiny är långt ifrån snabbt.
att gå ned till 16.7ms skulle ju göra människorna med snabbast reaktion mer än 10% långsammare och definitift kunna avgöra matcher...

Jag säger inte att din prestanda som spelare inte påverkas. Jag undrar bara hur mycket reda pengar du tjänar på att ha en snabbare skärm.
Och se även min kommentar nedan.

Skrivet av kimjonsson:

Klart det är skillnad mellan 60-120 och 120 till 240 hz, ... sen kan du ju inte sätta en noob som den där tjejen i videon och fråga om hon känner/ ser någon skillnad?

Jag har inte påstått att skillnaden saknas.
Men vad är det för fel att låta tjejen försöka avgöra? Uppenbarligen såg hon ingen skillnad förrän hon hade hållit på ett tag, vilket jag anser bevisa min tes att det inte är ett reellt problem för en person som aldrig testat snabb skärm.

Om du slutar köra spel som direkt vinner på snabb uppdatering, kommer du då lätt att utan problem kunna gå tillbaka och använda långsammare skärm? Kan du inte det så sitter du i den ekonomiska fällan, vilket är hela tesen i mitt föregående inlägg!