Permalänk
Medlem

Marantz Sr5013 bra köp?

Någon som har en sådan och kan yttra vad de tycker om den. Försökt att hitta några vettiga svar från försäljare men fått "varför tar du inte den som kostar dubbelt" med motivationen att det finns massa funktioner jag förmodligen aldrig kommer använda. Sitter på ett Klipsch system (Rp 280F osv..)men min förstärkare stödjer inte 4k och har bara 1 hdmi utgång så en uppgradering är i sin ordning då jag vill kunna koppla upp One X för film o spel osv samt dator o de. Att motivera 5-10000 mer för antingen Sr6013 eller Sr7013 för funktioner som Zone2 o annat som jag inte kommer använda. Vill bara ha frågan på blir jag nöjd med den "billigaste" (kostar fortfarande nästan 8k för f...)

Jag menar 8k, 12k eller 18k. Kommer man verkligen sakna de funktioner som man inte känner till utan bara väljer DTS på sina blurays?

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag har en SR5012 och är jättenöjd. Asbra OSD, varmt och fint ljud, och fullt stöd för 4K HDR.

Du kommer nog bli nöjd! Jag har den kopplad till en xbox1x, LG Oled 55 B7, och ett par Triangle Plaisir och en Audiopro-sub. Bra och trevlig iOS-app också!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl i första hand inte finesser man betalar för på större apparater utan möjligheten att uppnå högre ljudkvalitet genom mer effekt och fler anslutningsmöjligheter.
Finesser blir så fort utdaterade att det inte är nått man bör sträva efter utan det viktiga är att ha bra anslutningsmöjligheter så att man kan bygga vidare åt det håll man senare vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låter ju bra. Känns som vad som helst skulle bli en uppgradering med tanke på vad man redan använder. Så det kändes inte som man fick speciellt bra råd från butiken ifråga när man inte riktigt vet vad man köper. Finns ju förstärkare för flera 100k men det blir ju svårt att sälja på en person som redan har satt en budget, men det verkade inte kundtjänst uppfatta.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Någon som har en sådan och kan yttra vad de tycker om den.

...

Jag menar 8k, 12k eller 18k. Kommer man verkligen sakna de funktioner som man inte känner till utan bara väljer DTS på sina blurays?

Har precis beställt en SR5013 från Hembiobutikens rea, dock inte hunnit testa den än. Lyssnade på en 6013 eller 7013 (minns ej vilken) i en butik i Uppsala och det lät bra Om du nöjer dig med max 7.1 eller 5.1.2 räcker 5013 bra förutsatt att du klarar dig med dess effektresurser. Vill du exempelvis kunna köra fyra Atmos-högtalare är det läge att gå upp i modell.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Tror du borde kunna hitta en begagnad Marantz 6/7010-6/7012 till ett skapligt pris. Känns lite mer framtidssäkert att vara förberedd för 11.2 än 7.2 (man vet aldrig när suget kommer).
Sen är nog Audyssey XT32 ett bra lyft upp mot vanliga Audyssey.
Annars så ska Marantz passa bra ihop med Klipsch

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk

Hej!
Jag har en SR5011 som jag tänkte sälja för ett stereoslutsteg från Marantz istället. Verkligen nöjd med min 5011 men den är lite för mycket för vad jag behöver.
Fint skick, alla tillbehör finns kvar liksom kartongen.
Tänker 5000:- inklusive frakt om du inte bor i närheten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@xarion blev det något köp av sr5013?

Jag köpte nämligen exakt en sådan och installerade igår. Håller fortfarande på och labbar med ljudet men första intrycket är väldigt bra för mig iaf. Kommer från en 12år gammal pioneer vsx-819h.

Passthrough funkar fint och kan styra den via min TV fjärr (Sony xf9005). Läste någonstans att den inte gick att väcka med blåtandsparkoppling men det funkar ju visst.

Så hittils har jag inget att klaga på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC - Azuz Z97M-plus, Bequiet 630w, I5-4690K kyld med Nuctua NH-D9L
8gb ram, EVGA GTX970SSC, 128G SSD, 1TB SSD, 2TB HDD.

Kopplad till Marantz SR5013 > Sony 65" XF9005

Permalänk
Skrivet av Xarion:

Någon som har en sådan och kan yttra vad de tycker om den. Försökt att hitta några vettiga svar från försäljare men fått "varför tar du inte den som kostar dubbelt" med motivationen att det finns massa funktioner jag förmodligen aldrig kommer använda. Sitter på ett Klipsch system (Rp 280F osv..)men min förstärkare stödjer inte 4k och har bara 1 hdmi utgång så en uppgradering är i sin ordning då jag vill kunna koppla upp One X för film o spel osv samt dator o de. Att motivera 5-10000 mer för antingen Sr6013 eller Sr7013 för funktioner som Zone2 o annat som jag inte kommer använda. Vill bara ha frågan på blir jag nöjd med den "billigaste" (kostar fortfarande nästan 8k för f...)

Jag menar 8k, 12k eller 18k. Kommer man verkligen sakna de funktioner som man inte känner till utan bara väljer DTS på sina blurays?

Det man betalar för över 10k för en reciver är inte direkt för finesserna utan för att de har mer effekt och fler ingångar. I princip räcker den maskinen du har tittat på eftersom så länge det finns en full pre-out konfiguration så kan du koppla på separata steg och få lika mycket kraft som en maskin som kostar 100k.

Själv kör jag Marantz SR7008 + Primare A34.2 som båda köptes när de reades ut i min närmaste butik. Har haft det i snart över 5 år och det spelar byxorna av det mesta i billigt väg. Javisst saknar det 4K och annat mumbo jumbo som är fint att skriva idag. Har också tänkt många gånger på att byta reciver. Det behövs inte när så kallad ny standard dyker upp på horisonten vart år som aldrig kommer i full skala så varför bry sig att köpa en maskin för 15k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyckelpiga:

@xarion blev det något köp av sr5013?

Jag köpte nämligen exakt en sådan och installerade igår. Håller fortfarande på och labbar med ljudet men första intrycket är väldigt bra för mig iaf. Kommer från en 12år gammal pioneer vsx-819h.

Passthrough funkar fint och kan styra den via min TV fjärr (Sony xf9005). Läste någonstans att den inte gick att väcka med blåtandsparkoppling men det funkar ju visst.

Så hittils har jag inget att klaga på.

Skickades från m.sweclockers.com

Hallå.

Jo jag köpte recievern. Har parat den med en 5.1 layout från Klipsch. Blir inte riktigt klok på den när man ska spela upp nånting från en dator (använder stx ii 7.1 analog anslutning med supra kablar) men över hdmi och 4k på Xbox one x är det super bra. Har fått en helt ny syn påatt köpa bluray över digitalt. Men de kan ha med att jag fattar hur man gör eller att drivisar på datorn inte vill va med.
Kör ett 1660ti så den ska kunna skicka ljudet men får inte ut ljudet den vägen via hdmi. Ska hoppa på det igen när jag får tid

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Skrivet av Buddaz112:

Det man betalar för över 10k för en reciver är inte direkt för finesserna utan för att de har mer effekt och fler ingångar. I princip räcker den maskinen du har tittat på eftersom så länge det finns en full pre-out konfiguration så kan du koppla på separata steg och få lika mycket kraft som en maskin som kostar 100k.

Själv kör jag Marantz SR7008 + Primare A34.2 som båda köptes när de reades ut i min närmaste butik. Har haft det i snart över 5 år och det spelar byxorna av det mesta i billigt väg. Javisst saknar det 4K och annat mumbo jumbo som är fint att skriva idag. Har också tänkt många gånger på att byta reciver. Det behövs inte när så kallad ny standard dyker upp på horisonten vart år som aldrig kommer i full skala så varför bry sig att köpa en maskin för 15k.

Min gamla receiver var så gammal att en del nya filmer blev i stereo eftersom den inte hanterade ljudformaten. Men då var min också 12år gammal som sagt. Stora lyftet med att köpa en modern receiver idag är väl möjligheten till ATMOS och DTS:X. Hade tänkt köpa onkyos billiga atmos högtalare och testa men i samband med min SR5013 kom jag över ett par Sonus Faber Venere 2.5 begagnade och de lutar på toppen så kan inte placera onkyo ovanpå dom. Blir att tänka om där.

En till stor fördel för mig var att jag saknade ARC på den gamla och det är ruskigt skönt att kunna styra allt från TV-fjärren nu.
Som du säger dock, jag köpte SR5013 väldigt mycket tack vare bra kräm från start men möjlighet att bygga ut med slutsteg till varje kanal om man så vill.

Så jag hoppas att nästa receiver att köpa är ca 7-10 år framåt igen nu.

Skrivet av Xarion:

Hallå.

Jo jag köpte recievern. Har parat den med en 5.1 layout från Klipsch. Blir inte riktigt klok på den när man ska spela upp nånting från en dator (använder stx ii 7.1 analog anslutning med supra kablar) men över hdmi och 4k på Xbox one x är det super bra. Har fått en helt ny syn påatt köpa bluray över digitalt. Men de kan ha med att jag fattar hur man gör eller att drivisar på datorn inte vill va med.
Kör ett 1660ti så den ska kunna skicka ljudet men får inte ut ljudet den vägen via hdmi. Ska hoppa på det igen när jag får tid

Hmm, Jag har kopplat upp min gamla burk jag byggde för 5 år sedan och det funkar kanon. Kör HDMI från GTX970 in i receivern sen HDMI från receiver till ARC på TV'n.

Har du ställt in TV´n på att skippa TV-ljud och köra på ljudanläggning? Vad är det för TV?

Visa signatur

HTPC - Azuz Z97M-plus, Bequiet 630w, I5-4690K kyld med Nuctua NH-D9L
8gb ram, EVGA GTX970SSC, 128G SSD, 1TB SSD, 2TB HDD.

Kopplad till Marantz SR5013 > Sony 65" XF9005