Gabe Newell pratar trådlös Valve Index och antyder om Half-Life 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att folk klagar på Valve men ger dem pengar via Steam. Det går inte ihop och jag tycker inte man ska göra så. Det är som att gnälla på ett politiskt parti man röstade på liksim. Gör inte så för det framstår bara som historielöst och fånigt. Antingen så gnäller man på Valve och bidrar inte till deras ekonomiska tillväxt, eller så gnäller man inte på Valve och göder dem genom steam och annat, det är så jag tycker i alla fall. Man måste leva som man lär.

Man måste knappast stå bakom sitt parti i alla frågor.
Gäller samtliga partier, man kan t.ex. ha röstat på V och fortfarande tyckt att EU är en bra grej för Sverige att vara med i, trots att partiet haft som mål att lämna EU.
Precis som man kan använda Steam och tycka att Valve och Gabe alltid har rätt..

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Så att fokusera på att i princip bara göra skins till gamla spel är inte mjölkning enligt dig?

Nej.
Om inte annat är Valve antagligen den enda aktören som levererar något som helst värde i sin digitala prylmarknad eftersom den är kopplad till en marknadsplats där prylar kan säljas och köpas i andrahand. Till skillnad från egentligen alla andra aktörer som bara säljer texturpaket till fasta priser på en orörlig marknad.

Skrivet av Ozzed:

Att folk klagar på Valve men ger dem pengar via Steam. Det går inte ihop och jag tycker inte man ska göra så. Det är som att gnälla på ett politiskt parti man röstade på liksim. Gör inte så för det framstår bara som historielöst och fånigt. Antingen så gnäller man på Valve och bidrar inte till deras ekonomiska tillväxt, eller så gnäller man inte på Valve och göder dem genom steam och annat, det är så jag tycker i alla fall. Man måste leva som man lär.

Vilken meningslös kritik.
Man kan ta del av Valves tjänster och fortfarande klaga när man upplever sig missnöjd eller önskar mer av leverantören. Precis som en röstare har all rätt att kritisera det politiska parti en röstat på när det inte lever upp till ens [rimliga] förväntning. Strunta i det där binära tänkandet.

Permalänk
Medlem

Tror inte en sekund på att ett HL3 kommer att komma ut. Såvida inte Gabe ordagrant säger att det kommer ett HL3/episode 3. Vilket han inte gjort. Med andra ord, det kommer inte komma ett HL3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Nej.
Om inte annat är Valve antagligen den enda aktören som levererar något som helst värde i sin digitala prylmarknad eftersom den är kopplad till en marknadsplats där prylar kan säljas och köpas i andrahand. Till skillnad från egentligen alla andra aktörer som bara säljer texturpaket till fasta priser på en orörlig marknad.

Vad har det med saken att göra? Det påverkar ju inte det faktum att Valve hellre sitter och rullar tummarna (tillverkar skins) än att göra nya spel, och sedan prisas till skyarna för...sina spel.

stavfel
Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Hade hellre sett Left 4 Dead 3 än Half-Life 3 alla dagar i veckan. Ett av väldigt få spel jag fortfarande spelar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Hade hellre sett Left 4 Dead 3 än Half-Life 3 alla dagar i veckan. Ett av väldigt få spel jag fortfarande spelar

Jag väntar fortfarande på Valve spel med både gravity gun och portal gun.

Tänk dig ett battleroyal med portal gun och gravity gun

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag vill då inte påstå att det var en "antydelse till hl3" det var mer en running gag, det skapar ett gott skratt!

Jag uppskattade det, tyckte det var roligt. och som många andra i tråden skriver, det skapar rubriker.

Jag tror inte HL3/episode3 kommer än på länge.
Däremot tror jag definitivt att det var i prodoktionstankar, men med tiden blev hypen och förväntan för stor så de inte vågar släppa det. Utan väntar tills det blir något nyskapande med det.
Det är vad jag tror iaf, säger inte att det är korrekt.

Permalänk
Medlem

Om HL3 kommer hoppas jag att de har ett kort klipp som sammanfattar tidigare vad som hänt för det har man ju glömt bort. Allt man kommer ihåg är den mystiske G-man figuren.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Tror inte en sekund på att ett HL3 kommer att komma ut. Såvida inte Gabe ordagrant säger att det kommer ett HL3/episode 3. Vilket han inte gjort. Med andra ord, det kommer inte komma ett HL3.

Den stora frågan är väl ändå. Kommer HL3 bli Epic store Exklusiv de första 12 månaderna eller inte ?

Permalänk
Medlem

En skräll om det han antyder vore sant.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Varg:

Det här handlade inte om deras klient utan deras inriktning på att släppa skins till gamla spel. Att konkurrenter gör samma sak gör fortfarande inte automatiskt Valve till ett bättre företag.

Så att fokusera på att i princip bara göra skins till gamla spel är inte mjölkning enligt dig?

Jag har inga problem med att företag slutar göra spel personligen (eller som i Valves falls släpper ett varje blodmåne), jag tycker det är värre när företag släpper nya spel och förväntar sig att man ska betala 600kr/året och bli nollad i sina stats/skins o.s.v. - För att inte tala om att dom överger spelen utan att fixa dom (om problem finns) när nästa väl är ute på marknaden.

Jag ser hellre att man gör som Valve med DotA/TF2 eller RIOT med League än att göra som Activision med CoD eller EA med FIFA.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag har inga problem med att företag slutar göra spel personligen (eller som i Valves falls släpper ett varje blodmåne), jag tycker det är värre när företag släpper nya spel och förväntar sig att man ska betala 600kr/året och bli nollad i sina stats/skins o.s.v. - För att inte tala om att dom överger spelen utan att fixa dom (om problem finns) när nästa väl är ute på marknaden.

Jag ser hellre att man gör som Valve med DotA/TF2 eller RIOT med League än att göra som Activision med CoD eller EA med FIFA.

Det känns bara så konstigt att hylla ett företag för deras spel när de nästan inte gör några och bara utvecklar skins till spel som är över 10 år gamla.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag tror hl3 kommer nån gång och det blir en VR upplevelse eller så blir det nästa portal.
Men dom 2 spelen är samma universum vad jag förstått?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Nya generationer idag bryr sig inte om Half-life, dom vet inte ens vad det är. Quake champions blev gratis och Unreal lades ner. Ska Valve lyckas med HL3 så måste dom satsa på dom nya generationerna, dvs. ett spel som känns mer eget och nytt än en uppföljare, och som kan fånga intresset från de yngre spelare, något som Id Software har lyckats lite grann med Doom.

Permalänk
Medlem

Tror Valve vill att HL3 ska bryta ny mark, vilket är VR/AR men att de inser att idag är det
mest företag som inte spelar spel och incels som sitter på tekniken, de lär inte sälja miljoner ex
att ett VR-baserat HL3 idag direkt.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bobbeyblade:

Tror Valve vill att HL3 ska bryta ny mark, vilket är VR/AR men att de inser att idag är det
mest företag som inte spelar spel och incels som sitter på tekniken, de lär inte sälja miljoner ex
att ett VR-baserat HL3 idag direkt.

Exakt. Jag har sagt det flera gånger på olika sajter att HL3 kanske kmr när VR har blivit tillräckligt moget och "lättdrivet" på en stor skala för konsumenter. HL1 bröt ny mark med sin otroliga AI (på sin tid) och storytelling. HL2 bröt ny mark med att introducera en häftig fysikmotor (på sin tid, idag förväntas det finnas i alla 3D-spel typ).

Vad jag sett så finns det bara några sätt att bryta ny mark som ger den där "wow-faktorn" som när man tittade på första demot för HL2:
- En DeepMind-lärd AI som är det "smartaste" vi har sett
- Grafikmotor som får andra grafikmotorer att se ut som 360p
- Ett helt nytt sätt att spela och uppleva spel på som vi aldrig tidigare har gjort (här kmr VR-biten in)

HL3 behöver något som ger oss samma wow-känsla som vi fick för HL2 när det först avtäcktes och idag är det svårare för teknologin har saktat in i hastighet och tyvärr verkar också den teknik som kan ge denna nya wow-känsla alldeles för dyr för den allmänna befolkningen så det inte är lönt (dvs., värt att utveckla HL3).

Ta exempelvis den där supermoddade spelkontrollen där du bokstavligen talat går IRL för att förflytta dig i Battlefield 3. Finns YT-klipp. Något dylikt i banbrytande teknologi behövs för att HL3 skall kunna kännas som "banbrytande" precis som dess föregångare.

Å andra sidan kanske vi har nått en tid i historien där pessimism, gnäll, och liknande kommer att få alla efterlängtade uppföljare att aldrig kunna få det mottagande som deras föregångarna tidigare i historien fick där det beror mer på det sociala samhället snarare än spelen dem själva.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Vad har det med saken att göra? Det påverkar ju inte det faktum att Valve hellre sitter och rullar tummarna (tillverkar skins) än att göra nya spel, och sedan prisas till skyarna för...sina spel.

Diskussionen jag deltog i handlade inte om huruvida Valve rullar tummarna utan huruvida de mjölkar sina kunder. Av de stora spelarna på marknaden ser jag Valve som en av aktörerna minst skyldiga till det. Just i och med att de inte släpper nya spel varje år utan istället producerar nytt material, om än ytligt lull, till befintliga spel.

Skrivet av Varg:

Det känns bara så konstigt att hylla ett företag för deras spel när de nästan inte gör några och bara utvecklar skins till spel som är över 10 år gamla.

Det finns ingen motsättning.
En av anledningarna varför många hyllar Valve är ju för att de, till skillnad från andra uppskattade gamla utvecklare, inte låtit pengen styra när en serie var het och köra serien i botten med årliga och undermåliga lanseringar. Jag hade gärna sett att Valve aldrig rört Half-Life serien mer. Bättre att sluta på topp än sluta som andra samtida spelserier likt Halo, Killzone och Starcraft; när serien tappat all sin identitet och reducerats ned en pinsam, illa skriven sörja.

Ändringar i sista paragrafen för ökad bredd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Diskussionen jag deltog i handlade inte om huruvida Valve rullar tummarna utan huruvida de mjölkar sina kunder. Av de stora spelarna på marknaden ser jag Valve som en av aktörerna minst skyldiga till det. Just i och med att de inte släpper nya spel varje år utan istället producerar nytt material, om än ytligt lull, till befintliga spel.

Det finns ingen motsättning.
En av anledningarna varför många hyllar Valve är ju för att de, till skillnad från andra uppskattade gamla utvecklare, inte låtit pengen styra när en serie var het och köra serien i botten med årliga och undermåliga lanseringar. Jag hade gärna sett att Valve aldrig rört Half-Life serien mer. Bättre att sluta på topp än sluta som andra samtida spelserier likt Halo, Killzone och Starcraft; när serien tappat all sin identitet och reducerats ned en pinsam, illa skriven sörja.

Att inte göra nya spel och endast tillverka skins till sina gamla spel, för att det är betydligt mer lättjänade pengar, är att mjölka sina kunder. Det är inte bättre än den modellen att släppa spel varenda år. Tycker det är precis lika illa. Valve har inte låtit pengarna styra? Okej...

Agree to disagree, helt enkelt

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz