Power Mac G5 Dual 1.8 problem

Permalänk

Power Mac G5 Dual 1.8 problem

Jag har köpt mig ett expansionkort som heter: 3ware 9500S-4LP. Det är ett PCI-X to SATA II RAID kort.
Problemet är att jag förhastade mig på eBay. Jag hittar inga drivrutiner.
En hemsida"Broadcom" listar att det finns Mac PPC drivisar till korten 9650SE samt 9690SA. Det står också
"supported in code set 1.2.0.0". Inte en susning.
Är det någon som har en åsikt?
Tack.

Ville först kolla om jag kunde publicera inlägget.
Visa signatur

• Asus 27".
Mac Mini 2014
PS3 PS4

Permalänk
Medlem

Det är nog svalt med PPC-kunskap på forumet. Antar att det är den här sidan du tittat på:

https://www.broadcom.com/support/knowledgebase/1211161499498/...

Eftersom de är väldigt tydliga med modellbeteckningar är det nog kört. Man måste vara väldigt noggrann med drivrutiner på PPC.

Får man fråga om anledningen till att köra PPC? Man kan nog nästan få en Mac Pro 1,1 eller 2,1 gratis idag, med mycket bättre tredjepartsstöd. Annars får du också ett mycket modernare system om du slänger in någon Linux PPC-dist. Men det är kul med gamla macar

Permalänk

Ppc javisst

Jag hade sålt min imac för att köra pc. Men jag fick aldrig ljudkorten att fungera som de skulle.
Sen fick jag tag på denna g5 dual för ett i mitt tycke attraktivt pris. FW ljud införskaffades
och nu fungerar allt

Visa signatur

• Asus 27".
Mac Mini 2014
PS3 PS4

Permalänk
Skrivet av pre-dator:

Det är nog svalt med PPC-kunskap på forumet. Antar att det är den här sidan du tittat på:

https://www.broadcom.com/support/knowledgebase/1211161499498/...

Eftersom de är väldigt tydliga med modellbeteckningar är det nog kört. Man måste vara väldigt noggrann med drivrutiner på PPC.

Får man fråga om anledningen till att köra PPC? Man kan nog nästan få en Mac Pro 1,1 eller 2,1 gratis idag, med mycket bättre tredjepartsstöd. Annars får du också ett mycket modernare system om du slänger in någon Linux PPC-dist. Men det är kul med gamla macar

Jag tänkte mest på om det fanns homebrew drivisar.

Visa signatur

• Asus 27".
Mac Mini 2014
PS3 PS4

Permalänk
Medlem

Absolut inget illa menat på något vis men jag har en fråga efter jag sett din rubrik.

Varför köper du en 15 år gammal MAC? Jag kan förstå om det är en nostalgigrej men för allt annat låter det lite verklighetsfrämmande, är nyfiken.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Absolut inget illa menat på något vis men jag har en fråga efter jag sett din rubrik.

Varför köper du en 15 år gammal MAC? Jag kan förstå om det är en nostalgigrej men för allt annat låter det lite verklighetsfrämmande, är nyfiken.

Jag har en PC som jag inte fick att funka med mina ljudkort. Hade haft en iMac utan sådana problem. Hittade denna dual G5 för 900 pix o h tyckte zet var OK. Mitt Reason har sys req omkring pentium 4 och mitt studio one har sys req G4. Mitt gehörövningsprogram har sys req PPC.
(dessutom är den j-a snygg) 😃
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

• Asus 27".
Mac Mini 2014
PS3 PS4

Permalänk
Skrivet av pre-dator:

Det är nog svalt med PPC-kunskap på forumet. Antar att det är den här sidan du tittat på:

https://www.broadcom.com/support/knowledgebase/1211161499498/...

Eftersom de är väldigt tydliga med modellbeteckningar är det nog kört. Man måste vara väldigt noggrann med drivrutiner på PPC.

Får man fråga om anledningen till att köra PPC? Man kan nog nästan få en Mac Pro 1,1 eller 2,1 gratis idag, med mycket bättre tredjepartsstöd. Annars får du också ett mycket modernare system om du slänger in någon Linux PPC-dist. Men det är kul med gamla macar

Hittade en Mac Pro 2.1 för 4000 kr. Jag har inte de pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

• Asus 27".
Mac Mini 2014
PS3 PS4

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Absolut inget illa menat på något vis men jag har en fråga efter jag sett din rubrik.

Varför köper du en 15 år gammal MAC? Jag kan förstå om det är en nostalgigrej men för allt annat låter det lite verklighetsfrämmande, är nyfiken.

Jag är en av de där nerdarna:) Jag letar fortfarande efter en Atari TT030 med 4 MB i RAM. Diskdrive som är single sided o rymmer 360 kB. TTn är från 1990 eller 1991. Yay.Har jag tur hittar jag en hårddis.k med 30 eller 60 MB. Inga snurrande skivor där inte.

Visa signatur

• Asus 27".
Mac Mini 2014
PS3 PS4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goliath69:

Hittade en Mac Pro 2.1 för 4000 kr. Jag har inte de pengarna.

Priset för en Mac Pro baseras mycket på bestyckning, så kan inte avgöra rimligheten utan att veta vad som sitter i. Men för en basmodell är det helt orimligt, folk på blocket sätter ju sina egna priser. En basmodell 1,1 eller 2,1 är värda under 1500. Med rätt kontakter kan du få en som ska slängas, men annars går de ofta köpa för ca 500 kr.

Som exempel nu ligger där ute en uppgraderad 4,1->5,1 för 4900 kr, alltså motsvarande den sista "classic" Mac Pro:n, som kan köra senaste macOS. Och en Mac Pro 1,1 för 1000 kr (samma plattform som 2,1).