Permalänk
Medlem

Bygga helt passiv dator

Tjena,
som så många andra kommer jag mest troligen att uppgradera till Ryzen 3000 (3900X) någon gång till hösten/vintern.
Då kommer jag sitta med en CPU över som inte används, först funderade jag på att sälja den, men kom på att man kanske skulle bygga sig själv en liten linux-burk.
Då kom jag även på att man ju kunde prova något fräckt och göra den helt passiv i och med att 1700 har väldigt låg strömförbrukning.

Min nuvarande plan är följande:
Behålla CPU (1700)
Nytt mITX moderkort (eller billigare)
16GB hyffsat snabbt RAM
Grafikkortskylare som kan användas passivt
Fläktlöst PSU med tillräcklig effekt
Low-power GPU att köra passivt (alternativt ett 1050Ti)
CPU-kylare som ska klara upp till 95W passivt
Ett mITX-chassi som kan ta kylarlösningen

Min ide är att köra chassit utan frontpanel och montera fötter på baksidan (GPU och mobo I/O) och ställa chassit med fronten uppåt, för att maximera konvektionen i kylarna och se till att grafikkortet inte värmer upp CPUn. (alternativt fronten nedåt)
Hur tror ni det kommer fungera?
Jag ser inte några direkta varningstecken, och framför allt slipper man lägga 3k+ på de "färdiga" passiva chassin som finns att köpa och med större kapacitet (om 95W cpu och 135W GPU stämmer)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Vad gör det tornet så mycket bättre och dyrare än exempelvis Noctuas torn till NH-D15?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vad gör det tornet så mycket bättre och dyrare än exempelvis Noctuas torn till NH-D15?

priset är bara fel på prisjakt för att proshop och liknande inte har den i lager, och sätter högt pris, den ligger på ca 600kr egentligen (från icke prisjakt anslutna butiker).
Jämfört med D15 blir den då en bra bit billigare, samt efter vad jag förstått så är det vid enbart konvekttion fördelaktigt med något luftigare flänsar

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@sweisdapro: Tänk på att TDP inte är samma som strömförbrukning, och tillverkarna räknar dessutom lite olika. I Sweclockers test av 1700 så hamnar den på ungefär samma strömförbrukning som i7 2600K, som har en TDP på 95W. Och kollar man på t.ex. detta test av kylaren så klarar den med nöd och näppe av att kyla en i7 2600K, och det i ett helt öppet "chassi" vad jag kan se.

SPCRs recension har också en bra sammanfattning av passiva kylare:

Citat:

Despite this, in our fanless test, it edged past the Thermalright HR-02 Macho. Paired with a 95W CPU, it shouldn't have any trouble, assuming some system airflow is available. A fanless cooler isn't truly fanless — without some airflow passing through it, however little, even the HE02 would eventually succumb to CPU overheating. This isn't an issue we have with the HE02 specifically, but with the whole notion of passive CPU cooling: if you need to have at least one fan in a system, why not put it on the CPU heatsink where it does the most good?

Att bygga en "normal" dator där vissa komponenter är passivt kylda är ganska enkelt. Att bygga en dator som är helt passivt kyld är däremot riktigt svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@sweisdapro: Tänk på att TDP inte är samma som strömförbrukning, och tillverkarna räknar dessutom lite olika. I Sweclockers test av 1700 så hamnar den på ungefär samma strömförbrukning som i7 2600K, som har en TDP på 95W. Och kollar man på t.ex. detta test av kylaren så klarar den med nöd och näppe av att kyla en i7 2600K, och det i ett helt öppet "chassi" vad jag kan se.

SPCRs recension har också en bra sammanfattning av passiva kylare:
Att bygga en "normal" dator där vissa komponenter är passivt kylda är ganska enkelt. Att bygga en dator som är helt passivt kyld är däremot riktigt svårt.

En sak som jag reagerar över är dock att alla test jag hittar där man testar passiv kylning så kör de i en öppen testbänk, som det du länkade, så att fenorna på kylflänsen ligger vågrätt istället för lodrätt (vilket ju borde förbättra kylförmågan, eller hur?EDIT: Vågrätt borde inte vara optimalt)
Tex hittade jag denna innan jag "bestämde" mig (där kan man dessutom se skillnaden på om man har flänsen lodrätt eller vågrätt)
Förstår att man måste räkna med högre temperaturer än vanligt dock

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

En sak som jag reagerar över är dock att alla test jag hittar där man testar passiv kylning så kör de i en öppen testbänk, som det du länkade, så att fenorna på kylflänsen ligger vågrätt istället för lodrätt (vilket ju borde förbättra kylförmågan, eller hur?)

Ja, det är ett systematiskt fel bland recensörer att testa kylare i öppna testbänkar. Det gör det förstås enkelt för dem att byta kylare, men det representerar ju inte miljön som i stort sett alla användare kommer använda kylaren i.

Jag misstänker dock att hur kylaren är monterad egentligen inte kommer påverka kylförmågan särskilt mycket. Däremot så är det ju en enorm fördel för en passiv kylare med en öppen testbänk, eftersom chassit inte hindrar värmen.

Skrivet av sweisdapro:

Tex hittade jag denna innan jag "bestämde" mig.
Förstår att man måste räkna med högre temperaturer än vanligt dock

Högre temperaturer är förstås givet, men om du tänker köra allt helt passivt så är frågan om det räcker med konvektion för att få ut värmen ur chassit. Jag tror inte att det kommer gå att kyla datorn helt passivt med delarna du listat, utan jag tror att luften i chassit med tiden kommer bli så varm att datorn överhettar. Men du får förstås gärna motbevisa mig. Friskt kopplat, hälften brunnet som man brukar säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, det är ett systematiskt fel bland recensörer att testa kylare i öppna testbänkar. Det gör det förstås enkelt för dem att byta kylare, men det representerar ju inte miljön som i stort sett alla användare kommer använda kylaren i.

Jag misstänker dock att hur kylaren är monterad egentligen inte kommer påverka kylförmågan särskilt mycket. Däremot så är det ju en enorm fördel för en passiv kylare med en öppen testbänk, eftersom chassit inte hindrar värmen.

I testet jag länkade gjorde det nästan 8 graders skillnad (både vid 150W och 85W) beroende på hur kylaren var monterad, och om man utgår ifrån att en 1700 ligger någonstans mellan 85W och 150W borde temperaturerna (över rumstemperatur) vara någonstans mellan 44 och 69 grader (om kylaren är monterad rätt)

Skrivet av perost:

Högre temperaturer är förstås givet, men om du tänker köra allt helt passivt så är frågan om det räcker med konvektion för att få ut värmen ur chassit. Jag tror inte att det kommer gå att kyla datorn helt passivt med delarna du listat, utan jag tror att luften i chassit med tiden kommer bli så varm att datorn överhettar. Men du får förstås gärna motbevisa mig. Friskt kopplat, hälften brunnet som man brukar säga

Ja precis, jag tror jag kör på och testar (om jag tänkt rätt så borde konvektionen ge tillräckligt luftflöde i chassit), men annars får jag bara slänga in en fläkt på lågt varv
Tycker dock att det ser ut som att det borde vara bättre att ställa chassit på fronten, och modda front-IO till sidopanelen istället.

Om jag bygger systemet så ska jag lägga upp allt i ett galleri, samt se till att det finns gott om temperaturtester

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd

Inte stort intresse trots att passivt är klart bäst..

Permalänk
Medlem

Så hur blev bygget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Så hur blev bygget?

Har inte blivit något än, då huvuddatorn inte heller blivit uppgraderad än

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Istället för att jag gör en egen tråd med liknande önskan, så tycker jag att vi alla klurar vidare i denna.

Liten billig ljudlösa sak för att köra Linux (Fedora 31) som surf/office/lättare spel maskin med 16gb eller mer så man kan pröva lite tyngre OS och AMD prylar för att inte köra fast grafiskt.

Permalänk
Medlem

Har du funderat på ett chassi designat för passiv kylninng, dvs med integrerade kylflänsar? Har själv ett HDplex 5 med Geforce1050 Ti och Ryzen 1600 och är helnöjd. Hörs inte ett smack och datorn klarar timmeslånga stresstester utan att överhetta.

Permalänk
Medlem

Vad är poängen med passivt kyld dator? alla datorer har väll coil whine ? är det inte bättre att köra många fläktar i låg hastighet i ett någorlunda ljudisolerat chassi ?

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

Jag kör själv en passiv rigg med 1050 ti och en i3 8100. Samma gpukylare men använder ett streacom fc10 som har en inbyggd kylarlösning till cpun.

Det fungerar bra men anvånder den knappt

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

Vad är poängen med passivt kyld dator? alla datorer har väll coil whine ? är det inte bättre att köra många fläktar i låg hastighet i ett någorlunda ljudisolerat chassi ?

Poängen är att få en helt tyst dator.
Nej - oftast hör man coil whine från grafikkort och nätagg. Mina två är helt tysta.
Man kan också höra ground loop buzz om saker med olika potential är jordade till samma punkt.

Jag hör ingenting ens med öppet chassi och örat mot nätaggsdelen.

Fläktar i ett ljudisolierat chassi är tillräckligt för många men jag föredrar en helt tyst dator.

Några nackdelar med helt passivt kylda datorer är: Priset, du kommer vilja ha kylflänsar på komponenter som annars kyls tillräckligt av den cirkulerande luften och att de är ganska mekiga att bygga ihop.

Några komponenter som du vill ha kylflänsar på är: CPU/GPU VRM, RAM, VRAM, NVME SSD, WIFI-kort. I de flesta fall så har de redan kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sloppy:

Poängen är att få en helt tyst dator.
Nej - oftast hör man coil whine från grafikkort och nätagg. Mina två är helt tysta.
Man kan också höra ground loop buzz om saker med olika potential är jordade till samma punkt.

Jag hör ingenting ens med öppet chassi och örat mot nätaggsdelen.

Fläktar i ett ljudisolierat chassi är tillräckligt för många men jag föredrar en helt tyst dator.

Några nackdelar med helt passivt kylda datorer är: Priset, du kommer vilja ha kylflänsar på komponenter som annars kyls tillräckligt av den cirkulerande luften och att de är ganska mekiga att bygga ihop.

Några komponenter som du vill ha kylflänsar på är: CPU/GPU VRM, RAM, VRAM, NVME SSD, WIFI-kort. I de flesta fall så har de redan kylning.

Sedan jag börjat med lite extremare kylning har alltid coilwhine ifrån graffikorten varit det som låtit mest. Försökte reklamera mitt GTX 1080 pga av det men fick avslag av Inet. Är det kanske bättre på dom mer strömsnåla korten ?

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

Sedan jag börjat med lite extremare kylning har alltid coilwhine ifrån graffikorten varit det som låtit mest. Försökte reklamera mitt GTX 1080 pga av det men fick avslag av Inet. Är det kanske bättre på dom mer strömsnåla korten ?

Kan va! Ett mer påkostat kort har ju fler coils och mitt har ju bara strömmatning från PCIx. Instabil spänning kan påverkar så ett bättre nätagg kan hjälpa.

Hög ampere orsakar mest coil whine. Grafikkort har låg spänning och hög effekt vilket gör det ofta till boven.

Permalänk
Medlem

Gör en necro på tråden!
Är på g att göra en "helt" passiv dator igen (delar beställda den här gången)
Ska bli en Plex player med en athlon 3000g, kyld av en scythe ninja 5 (utan fläktar).
Uppdaterar när allt är gjort (ska 3d-printa chassit tänkte jag)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Gör en necro på tråden!
Är på g att göra en "helt" passiv dator igen (delar beställda den här gången)
Sk bli en Plex player med en athlon 3000g, kyld av en scythe ninja 5 (utan fläktar).
Uppdaterar när allt är gjort (ska 3d-printa chassit tänkte jag)

Kul! Håll oss uppdaterade

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

Det går inte att utnyttja skorstenseffekten på något sätt? Hur blir det om du gör ett chassi som är cylinderformat, ganska avlångt och inte för brett?

O-T, vad tror ni om en cylinderformad burk med en 200mm-fläkt i botten (in) och en i toppen (ut)? Har detta testats någonstans?

Permalänk
Medlem

@Snedspark: Apple har ju gjort så med sin soptunna de hade för några år sedan, men det var nog bara en fläkt i den.
Sedan så behöver ju inte chassit vara runt, skorstenseffekten fungerar ju oavsett. Men visst vore det bättre att sätta moderkortet vertikalt så att luften kan flöda genom termik.

Permalänk

@loefet: Sant, det behöver det inte vara. Jag hade fått för mig att det skulle vara fördelaktigt med så liten tvärsnittsarea som möjligt, men det verkar som att det är temperaturdifferensen samt höjden som påverkar luftflödet (enkelt räknat). Blandade ihop med kapillärkraften.

Permalänk
Medlem

@Snedspark: Finns ju lite såna här varianter på reddit.com/r/sffpc https://item.taobao.com/item.htm?id=563166410889

Har även sett folk som gjort egna varianter med ramar i aluprofiler och monterat i PU-rör.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Mattecoach

Har funderat en del på detta själv, men skulle nog inte bygga 100% passivt utan ha långsamma fläktar. Har kollat lite på denna kanal.

https://www.youtube.com/watch?v=CB-_JIjhAyA&list=PLOJU8YJjFwG...
https://www.youtube.com/watch?v=N-z9PidYH4E&list=PLOJU8YJjFwG...

Permalänk
Medlem

Har precis satt upp de nya delarna, och allt fungerar perfekt, utom passiv kylning (med flänsen från en wraith prism) datorn gick att använda och streama från plex, men cpun gick upp till 95 grader (med cpu-z stress), la dit en fläkt så länge så får vi se hur det blir med ninja-kylaren
Athlon 3000g är en väldigt kompetent lite plex-spelare
Har dessutom beställt en Heligon He-02 som plan B (eller A om den kommer först)
"Chassit" håller på att printas för fullt, hoppas att det blir så bra som jag vill

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Kylaren har nu kommit, och allt är installerat och testat i sin "slutgiltiga" konfiguration.
Håller på att printa ut en ny mobo-platta i rätt filament, och ska bara printa ett lock till psu-lådan, sen är datorn helt färdig.
Efter att ha kört cpu-z stress i ~2 timmar igår, och cpun maxat på 78 grader så är det godkänt.
Kanske gör ett galleri när allt är färdigt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Nu är den helt färdig, ska se om jag kan får ihop lite bra bilder på processen och den slutgiltiga produkten till ett galleri

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P