Intel visar grafiksatsningen Xe – saknar hårdvaruaccelerering av ray tracing

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Äsch, det öppnar bara för försäljningen av tillbehör. Då kan Intel sälja skal för grafikkort för flera hundra kronor styck som är tillverkade i kinesiska fabriker för några kronor styck.

Och kanske gå steget längre och sälja hemliga lådor med slumpvis skal i där 1 på miljonen är snyggt. Kidsen kommer att gå bärsärk med föräldrarnas kreditkort.

Precis. Det är ju inte gambling heller tänk på det. Det är ju "överraskningsmekanik". Dvs helt etiskt att rikta även mot barn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

@galenmyra: Förhoppningsvis kommer det ut flera kort med olika design. Tex Nvidia brukar ju bara ha sin mest exotiska design på elitkorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Man blir ju förbannad när Sweclockers börjat kompromissa med språket på detta vis.

Strålspårning låter så jäkla fult så jag brukar aldrig säga det ordet när man pratar om Ray Tracing.
Sen om andra vill göra det så får dem gärna göra det men Ray Tracing låter bättre .

Permalänk
Avstängd

Kommer säljas K modeller som kan klockas för endast 25% mer, och man måste ha Intel moderkort för att använda kortet. För att länka ihop två kort måste man köpa en nyckel för 1000 kr.

Men fanatikerna kommer ändå att köpa utan att tänka två gånger 😂

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Det gör inte så mycket att deras kort inte har rajtraj, vem behöver egentligen det i dagens läge? Det blir säkert bra i framtiden, men i de flesta system är det just nu alldeles för krävande med tanke på vad det ger.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk

Lite störande att strömkablarna sticker ut åt sidan på ett redan så stort kort. Det lär ju förlänga kortet en bit extra. Känns som många datorlådor faller bort.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Kommer säljas K modeller som kan klockas för endast 25% mer, och man måste ha Intel moderkort för att använda kortet. För att länka ihop två kort måste man köpa en nyckel för 1000 kr.

Men fanatikerna kommer ändå att köpa utan att tänka två gånger 😂

Någon mer som tolkar den här likheten med företaget som har en halväten frukt?

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vad hände med ordet strålspårning?

Jacob förklarar varför SC-redaktionen övergav den termen i detta inlägg.

Permalänk
Medlem

Väldigt många som kör glas sidor eller komponenterna på en planka.
Hur komponenterna ser ut är helt ointressant för mig då jag låser in dom i min glasfria låda, prestandan däremot är intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Känner mig utstött med att jag faktiskt gillar designed :V

Nåja, den lär iaf andas otroligt bra, säger dock inget om temperaturen (snarare ett dåligt tecken med 3 fläktar).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Hoppas verkligen att det rör sig om ett koncept, för det där kortet var inte vackert.

Det enda jag kan tänka på när jag ser strömmatningen är Silverstones modulära nätaggregat.

Permalänk
Medlem

Att kortet inte har strålspårning är skit samma. Det lär nästa modell ha och då en välslipad sådan. Det kanske även finns i fler än fem spel då?
Det viktigaste är att Intel släpper ett kort som kan konkurrera pris/prestanda så det börjar hända något ordentligt på marknaden.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Vad hände med ordet strålspårning?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker vi kompromissar och säger stråltracing eller rayspårning!

Permalänk
Medlem

Strålspårningen som Nvidia trummade så pompöst för var väl ändå inget att knappt bry sig om?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Att kortet inte har strålspårning är skit samma. Det lär nästa modell ha och då en välslipad sådan. Det kanske även finns i fler än fem spel då?
Det viktigaste är att Intel släpper ett kort som kan konkurrera pris/prestanda så det börjar hända något ordentligt på marknaden.

Gäller nog för både Intel och AMD att sätta den biten i tid. Nvidia är tidiga så just nu är det skitsamma men om ett par år lär vi flera spel som implementerar det, och då är Nvidia inne på sin andra generation - kanske med en tredje på gång. Då kan det bli tufft som konkurrent att ligga efter. Sen ska man inte heller glömma att RTX inte bara kan användas till spel.
Men visst, jag tror det är rätt beslut av både Intel och AMD att vänta lite med strålspårningen. De behöver få ut kort som folk vill köpa nu (eller 2020, när Xe kommer). Bara de har en bra strålspårningslösning i sin pipeline och inte låter det dröja för länge innan det når marknaden.

Permalänk
Medlem

Tycker mest det påminner om en gammal boombox... Ni som var med på 80-talet vet vad jag pratar om...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Tycker mest det påminner om en gammal boombox... Ni som var med på 80-talet vet vad jag pratar om...

Skickades från m.sweclockers.com

What has been seen cannot be unseen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Fast nu gillar jag ju messmör😂 problemet är bara att man har laktos.

Så problemet är att du har mjölksocker någonstans?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Intels 10nm är ju fortfarande något av en katastrof, och 14nm var ju också kraftigt försenat i sig. Man undrar om denna roadmap är rimlig - både gällande 10nm2020 och 7nm2021.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZothOmmog:

Bättre än ingenting, tycker inte dom måste släppa ut det bästa av det bästa på det första grafikkortet.

Tror att många har för höga förväntningar när det kommer till vad folk vill ha på sina grafikkort.

Jag förväntar mig att det kostar i relation till vad det presterar.
Saknar det ray tracing, presterar sämre än kort från AMD och Nvidia och kostar mer så är ju kortet ointressant.
Skulle det däremot prestera konkurrenskraftigt och vara billigare, så skulle det ju vara intressant.

Skrivet av Yoshman:

Tycker det mest spännande med att Intel kliver in på GPU-sidan är att det kanske kommer ett relevant alternativ till Nvidias CUDA-plattform.

Inte något som direkt spelar någon roll för den som bara game:ar, men möjligheterna med GPGPU allt mer utnyttjas i praktiken. I.o.f.s. är det främst på server/datacentersidan det riktigt lossnat, allt mer saker i konsumentledet börjar ändå få stöd då vinsterna är rätt rejäla när de används på rätt sätt.

Idag är CUDA för GPGPU lite som DirectX för spel. Stöds något stöds CUDA, i enstaka fall finns stöd för något annat. Spenderar man en dag på CUDA samt OpenCL inser man rätt snabbt varför det ser ut på det sättet, den förra är så brutalt mycket enklare att använda!

Lär ju ligga väldigt mycket i Intels intresse att jobba på alternativ till CUDA, de har bl.a. erbjudit sig att stå för utveckling av en SyCL implementation till LLVM-projektet (SyCL har potential att bli en faktisk konkurrent till CUDA).

Intel har redan idag en open source implementation av OpenCL som går under namnet Beignet.

Jag kan ingenting om OpenCL eller CUDA men vill bara upplysa om att det numera även finns Vulkan Compute. Men jag vet inte om det är bra. Om du känner till det, så vet du nog mer än mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Så problemet är att du har mjölksocker någonstans?

Kan vara så😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag förväntar mig att det kostar i relation till vad det presterar.
Saknar det ray tracing, presterar sämre än kort från AMD och Nvidia och kostar mer så är ju kortet ointressant.
Skulle det däremot prestera konkurrenskraftigt och vara billigare, så skulle det ju vara intressant.

Jo förstås, jag säger ju inte att det inte skulle vara trevligt att Intel skulle komma och erövra GPU marknaden men jag tycker att det skulle låta aningen orealistiskt med tanke på att det skulle vara det första kortet dom släpper, eller har jag helt fel i hur jag tänker?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Jo förstås, jag säger ju inte att det inte skulle vara trevligt att Intel skulle komma och erövra GPU marknaden men jag tycker att det skulle låta aningen orealistiskt med tanke på att det skulle vara det första kortet dom släpper, eller har jag helt fel i hur jag tänker?

Det är väl inte alls orimligt. Jag förväntar mig i varje fall inte att de ska sno åt sig prestandatronen det första de gör. Däremot förväntar jag mig högpresterande kort i förhållande till pris. Framförallt i mellanklassegmentet. Senare generationer kanske kan bli riktiga utmanare, om de lyckas väl.

Värt att beakta är att Intel besitter en enorm kompetens och de vet hur GPU;er funkar. Det är inte Plucke och Berra som bestämmer sig för att börja snickra finelektronik. Jag tror de kan komma med i matchen relativt snabbt, om de gör rätt satsningar. Jag tror dock inte jag själv kommer vara den som köper första generationens kort.

För övrigt tror jag detta är något Intel behöver för att överleva på längre sikt. Jag tror varken AMD eller Intel kan överleva utan bra GPU;er. Kanske om någon av dem kan vara först till en lämplig ersättare till kisel, annars tror jag framtiden ligger hos ARM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag förväntar mig att det kostar i relation till vad det presterar.
Saknar det ray tracing, presterar sämre än kort från AMD och Nvidia och kostar mer så är ju kortet ointressant.
Skulle det däremot prestera konkurrenskraftigt och vara billigare, så skulle det ju vara intressant.

Intel har redan idag en open source implementation av OpenCL som går under namnet Beignet.

Jag kan ingenting om OpenCL eller CUDA men vill bara upplysa om att det numera även finns Vulkan Compute. Men jag vet inte om det är bra. Om du känner till det, så vet du nog mer än mig.

Vulkan Compute är riktat för att rita saker på skärmen (spel och dylikt), OpenCL är oftast mer strikt i hur den hanterar dataprecision, program timing mm. så den är bättre anpassad för generella beräkningar, man kan dock skita i hur noggrant beräkningar sker och istället få något annorlunda resultat mellan olika beräkningsenheter (CPU/GPU) för högre prestanda.

Då folk pratar om CUDA brukar de prata om hela paketet/ekosystemet, medans OpenCL enbart är en liten del av mostsvarande CUDA.

SyCL fixar detta för det mesta då det uppfyller många motsvarande delar som CUDA (ekosystemet) redan har.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Vad har egentligen utseendet för betydelse om man monterar kortet och sen stänger in det i en mörk låda😀

Det man vet har man ont av 😏

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rektor:

Intel har redan idag en open source implementation av OpenCL som går under namnet Beignet.

Har du Broadwell eller senare är det betydligt bättre ställt än så. Intel lanserade för ca ett år sedan sin Neo-plattform. Med den är Intel ensam om att erbjuda öppna drivare med certifierat stöd för OpenCL 2.1, både för kernel och runtime (AMDs ROCm stödjer OpenCL 2.0 för kernel och 1.2 för runtime, medan Nvidia endast stödjer 1.2 med delvis 2.0 stöd i kernel).

Intel öppna GPU-drivare är till väldigt stor del samma för Linux och Windows, man har även certifierat stöd för senaste Vulkan och OpenGL versionerna.

Skrivet av rektor:

Jag kan ingenting om OpenCL eller CUDA men vill bara upplysa om att det numera även finns Vulkan Compute. Men jag vet inte om det är bra. Om du känner till det, så vet du nog mer än mig.

Dels är det som @wowsers påpekar, CUDA är mer än OpenCL. Men även om man ställer delmängden av CUDA som matchar OpenCL finns väl stora skillnader till CUDAs fördel.

Inte en perfekt liknelse, men skulle beskriva programmering med CUDA vs OpenCL som att jobba med grundversionerna av Python mot ANSI C. Man måste skriva brutalt mycket mer boilerplate när man jobbar med OpenCL. Till skillnad från Python/C jämförelsen presterar CUDA lika bra eller bättre, så man får ingen till för extraarbetet.

SyCL löser i princip allt kring boilerplate-delen, kvar är att jobba sig i kapp det ekosystem som idag finns kring CUDA. Många grundproblem har väldigt optimerade och väl testestade CUDA-bibliotek.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer