Powercolor eller sapphire vega 56

Permalänk
Medlem

Powercolor eller sapphire vega 56

Hej, har funderat ett tag att införskaffa en vega 56.

Är mellan sapphire pulse versionen

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

Powercolor red dragon.

https://www.inet.se/produkt/5408465/powercolor-radeon-rx-vega...

Opinions? Någon som äger eller har haft båda versionerna?

Har kollat endel på reddit och andra forum men verkar vara 50/50.

Permalänk

Hoppas du kan få svar av någon som har dessa kort, det finns en Vega klubb på sweclockers, hoppas de kan ge dig svar, när jag kollade på dessa kort fick jag uppfattningen om att Sapphire var bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt Sapphire-kortet.
Enbart för att Red Dragon-kortet är brutalt fult.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

@Taxas:
I princip alla Sapphire's kort är fabriks överklockade.
Dock så när det kommer till det som du länkade till, så sklijer det marginellt mellan det och Powercolor kortet.
Powercolor kortet: 1 177 MHz, (1478 MHz Boost Clock)
Sapphire kortet: 1 208 MHz, (1512 MHz Boost Clock)

Sapphire har dock ett program som heter TriXX, där man kan göra saker som att överklocka kortet.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxas:

Hej, har funderat ett tag att införskaffa en vega 56.

Är mellan sapphire pulse versionen

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

Power color red dragon.

https://www.inet.se/produkt/5408465/powercolor-radeon-rx-vega...

Opinions? Någon som äger eller har haft båda versionerna?

Har kollat endel på reddit och andra forum men verkar vara 50/50.

Sapphire-kortet har bättre kylning och är billigare - dvs det bättre valet.

Finns en recension från en tysk sida där båda korten finns med.

https://www.computerbase.de/2018-03/sapphire-radeon-rx-vega-5...

EDIT: Såg nu att det var "Red Devil" de hade testat och inte "Red Dragon". Vet inte riktigt hur de skiljer sig från varandra dock.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Prisskillnaden är minimal, om kylaren är bättre samt tystare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag beställde powercolor versionen igår. https://www.proshop.se/Grafikkort/PowerColor-Radeon-RX-VEGA-5...

Kanske gjorde fel val.. =(

Fick för mig att 3 fläkts lösningen var mkt bättre än den 2 fläkts lösning som sapphire har?

Visa signatur

i5 9600k@5.0ghz | Asus tuf gaming z390 wifi | corsair 16gb vengeance LPX DDR4 3000 | Samsung evo 970 m2 500gb | Powercolor RX Vega 56 (1670/950) | DH14 Newton | R2 800W | NZXT H2 | LG 27GL83A-B
Jobbdator. APPLE M2 Pro mac mini 32gb | LG38WN95C-W

Permalänk
Medlem

Antal fläktar är inte alltid det mest väsentliga.. men jag vet faktiskt inte vilken som är bäst.

Permalänk
Medlem

Jag satt i samma tankegång. Kom fram till att jag har bra erfarenheter från Sapphires kundtjänst vid utbyte at dåliga fläktar. Så jag tog ett Pulse.

Båda korten verkar ganska likvärdiga, men tror jag läste mig fram till att Powercolor-kortet hade en lite bättre kylare. Hittade inga riktigt vettiga tester dock. Så ta inte mitt ord på att det skulle stämma

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

Tror ni man kan åstadkomma samma sak med båda som gamernexus gjorde?
Tänker på detta : https://youtu.be/w6gpxe0QoUs

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxas:

Tror ni man kan åstadkomma samma sak med båda som gamernexus gjorde?
Tänker på detta : https://youtu.be/w6gpxe0QoUs

Kan man säkert göra, men han säger flera gånger att de inte rekommenderar att modda på detta viset, eftersom de inte vet långtids effekten av att trycka in ~200W mer i GPU''n.

Sapphire's programvara TriXX, har dock vad jag vet en hel del olika överklocknings funktioner.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxas:

...
Har kollat endel på reddit och andra forum men verkar vara 50/50.

https://www.computerbase.de/2018-04/powercolor-radeon-rx-vega.... De båda är positionerade ett steg upp från referenskort med sina 185 respektive 180 watt i stock. Computerbase.de visar på en rätt liten prestandaskillnad mellan olika Vega 56 kort i stock. Ljudnivå, mått och eventuellt OC-potential tycker jag är mer intressant att titta på.

Hade för mina behov köpt ett Red Dragon p.g.a att det är ett "äkta" 2-slot kort på max 40 mm tjocklek. Passar i fler itx-chassin än de övriga korten med eftermarknadskylare.

Permalänk
Medlem

Har haft 2 Sapphire PULSE och båda led av coilwhine (HÖGLJUDD) vid belastning. Var tvungen att lämna tillbaka båda två.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Inaktiv

Hade ett Vega 56 Pulse.
Helt utmärkt kort i en bra låda med ok luftflöde hade inget coilwhine på mitt.
Men som @Wcx säger tar det upp 2.5 slots och fungerade inte att ha i min dåvarande mitx låda, lät då som ett jetplan istället 😊
Annars utmärkt kort med Samsung minne oftast.
Hur som helst så är Vega 56 ett utmärkt kort. Efter lite pillande med volt och OC så är det utmärkt att lira i 1440p med 😊
Ska nu släppa mitt nuvarande XFX Vega 56 för att skaffa mig ett Vega VII istället.
Varit riktigt nöjd med mina Vegas, oavsett vilket du väljer kommer du nog vara nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Har haft 2 Sapphire PULSE och båda led av coilwhine (HÖGLJUDD) vid belastning. Var tvungen att lämna tillbaka båda två.

Vad blev det istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Taxas: Inget. Återgick bara till mitt gamla kort och inväntar tredjeparts Navi.

Ser att du har ett 1060, inte värt att uppgradera då IMO.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk

vet inte om det är lika idag som förr men sapphire har bra kundtjänst dock hade sapphire ganska mycket problem med kort förr i tiden. Om det inte var problem med kylaren så var det problem med korten förr eller senare. Upplevde att saphire var en av tillverkarna med störst felmarginal på sina kort. detta var dock 10 år sedan så kan ha hänt mycket men jag är alltid livrädd för sapphire efter detta.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

vet inte om det är lika idag som förr men sapphire har bra kundtjänst dock hade sapphire ganska mycket problem med kort förr i tiden. Om det inte var problem med kylaren så var det problem med korten förr eller senare. Upplevde att saphire var en av tillverkarna med störst felmarginal på sina kort. detta var dock 10 år sedan så kan ha hänt mycket men jag är alltid livrädd för sapphire efter detta.

Har inte haft några problem med de Sapphire kort jag har ägt, förutom att fläkten dog på ett av dem, men det anser jag inte vara något onormalt på ett kort som var ~7 år gammalt, och dessutom överklockat via moddat VBIOS.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Har inte haft några problem med de Sapphire kort jag har ägt, förutom att fläkten dog på ett av dem, men det anser jag inte vara något onormalt på ett kort som var ~7 år gammalt, och dessutom överklockat via moddat VBIOS.

jag har bara erfarenhet fram till 7970 släpptes sen gav jag upp på saphire för altid generationer av felande kort innan och även lagat tonvis av sapphirekort åt andra när jag höll på med det. men det kan som sagt vara så att sapphire blivit mycket bättre. för mig är det dock ett nogo med sapphire pga detta.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

@Taxas: Inget. Återgick bara till mitt gamla kort och inväntar tredjeparts Navi.

Ser att du har ett 1060, inte värt att uppgradera då IMO.

Tänkte bygga nytt med nya ryzen, som du ser är builden relativ gammal.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Taxas: Bygg nytt men spara grafikkortet ett tag till. NVIDIA Super och Navi på ingång.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Har nu haft mitt Pulse 56 i två dagar och är otroligt nöjd. Inga missljud alls. Kylaren är till och med rätt tyst i mitt supertrånga Prodigy M, där det förövrigt gick in med 1mm till godo.

Gjorde nog rätt val med Sapphire, fick precis ännu en rasslande fläkt utbytt på mitt RX480. Tog 2 dagar att få det ärendet godkänt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo