Bitcoin över 11 000 USD igen

Permalänk
Medlem

Vi är över 13k, hade mått gott av lite motstånd och tillbakagång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Vem där ute i Världen bryr sig om ifall något reklamfinansierat microtvbolag i ett litet skitland någonstans där uppe i norr med 10 miljoner innevånare skriver om Bitcoin

Om någon aktör nu bemödar sig att plutta ut bitcoinreklam via Facebook med något nys om TV4 är det knappast enbart TV4 man hittar på saker om eller den svenska marknaden man riktar in sig på, utan antagligen betydligt mer spritt än så.
Precis som vissa användare här på swec talar sig varmt om än den ena, än den andra kryptovalutan men tämligen uppenbar avsikt att bidra till en generell uppgång och därmed en rent ekonomiskt vinst för dem själva.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig förstå värdet i bitcoin.

Man löser uträkningar och minar bitcoins som sedan kan användas som valuta.

Frågan jag inte har svar på vad fan är det för uträkningar som löses? Åt vem? I vilket syfte? Känns helt jävla abstrakt.

Crunch some numbers and get bitcoin. Gräv ett hål och fyll det typ?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Kommer aldrig förstå värdet i bitcoin.

Man löser uträkningar och minar bitcoins som sedan kan användas som valuta.

Frågan jag inte har svar på vad fan är det för uträkningar som löses? Åt vem? I vilket syfte? Känns helt jävla abstrakt.

Crunch some numbers and get bitcoin. Gräv ett hål och fyll det typ?

Du ska se att fiat-finansbranchen ocksa ar bra jefla abstrakt om du borjar grava, den med...

Permalänk
Medlem

Hoppas Eth följer med upp. Det enda jag har något av ;). Vilken exchange ska man ha idag? Kraken?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Implor:

Kraken/Coinbase/Bitstamp är väl dom exchanges som får anses ha bäst track record och enklast att ta ut pengar via då samtliga har stöd för SEPA så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Kommer aldrig förstå värdet i bitcoin.

Man löser uträkningar och minar bitcoins som sedan kan användas som valuta.

Frågan jag inte har svar på vad fan är det för uträkningar som löses? Åt vem? I vilket syfte? Känns helt jävla abstrakt.

Crunch some numbers and get bitcoin. Gräv ett hål och fyll det typ?

Syftet med räknandet är att göra det dyrt att skriva om historien. Kan man skriva om historien kan man spendera sina bitcoins om och om igen, fuska så att säga... I dagsläget görs det så mycket beräkningar att inte ens de flesta stater i världen skulle ha råd att skriva om historien. Bitcoin är mao en valuta som är oerhört svår att manipulera/förfalska.

Bitcoin har många poänger. En av de viktigaste är att du kan ha ditt värde för dig själv utan att förvara dem i en bank. Se på hur bankerna tog pengar från medborgarnas konton på Cypern på statens befallning - går inte att göra med bitcoin.

Finns många fler argument om du har intresse att gräva i ekonomi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Helt klart intressant utveckling. Blir kul att se vart det tar vägen denna gång. Läs gärna mina inlägg på forumet om ni vll veta mera om kryptovalutor: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1516928-kryptoskolan-d...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Kommer aldrig förstå värdet i bitcoin.

Man löser uträkningar och minar bitcoins som sedan kan användas som valuta.

Frågan jag inte har svar på vad fan är det för uträkningar som löses? Åt vem? I vilket syfte? Känns helt jävla abstrakt.

Crunch some numbers and get bitcoin. Gräv ett hål och fyll det typ?

Jag är inte någon expert på bitcoin.
Men om jag förstått det rätt är beräkningarna mer som ett lotteri. Ha turen att lösa rätt beräkning och få ett bitcoin typ.

Värdet i bitcoin ligger väl i marknadsföring, att bitcoin "är alternativet till storbankerna" och att bitcoin var först (eller åtminstone först att bli en känd krypto valuta).
Samt spekulation en stor del av värdet också.

Men det fanns väl någon annan kryptovaluta som gjorde något nyttoarbete med beräkningarna?
Att de inte enbart beräknade för beräknandets skull. Var det Ethereum ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ugh! Så nu skall grafikkorten bli ännu dyrare? Tänk om man kunde tjäna kryptovaluta genom att vika proteiner eller något så möget i alla fall gjorde lite nytta

Det var precis det här jag tänkte själv. Om jag inte missminner mig var det någon här på swec som nämnde att vederbörande foldade proteiner och fick krypto för det, vilket personen postade om runt april-juni 20017. Kommer ihåg att han fick ett gäng frågor kring det hela så lär vara andra som också kommer ihåg.

Undrar om det är något som man fortfarande kan gå in i? Älskar vetenskap, sysslade mycket med SETI@home förr, trots att det var lite småjobbigt när det var enbart på CPU, det var singlecore som rådde, och man själv var en gamer. Svårkombinerade nöjen.

Skrivet av Cameltotem:

Kommer aldrig förstå värdet i bitcoin.

Man löser uträkningar och minar bitcoins som sedan kan användas som valuta.

Frågan jag inte har svar på vad fan är det för uträkningar som löses? Åt vem? I vilket syfte? Känns helt jävla abstrakt.

Crunch some numbers and get bitcoin. Gräv ett hål och fyll det typ?

Om man dummar ner konceptet enormt mycket, och om jag förstått det rätt dvs(!), så är beräkningarna orelevanta mattetal. Och med tanke på elförbrukningen som kastas på dessa globalt känns det som något ruggigt onödigt. Men ha i åtanke att syftet inte är att slösa på elen i onödan för att få vara med om ett lotto, utan det är bitcoins försvarsmekanism. Enda sättet nätverket kan bli hackat är om någon med typ biljoner i fickan bestämmer sig för att först köpa tillräckligt med hårdvara för att få majoritet på beräkningar (vilket i praktiken lär innebära att man själv behöver designa och massproducera dessa kretsar), men sen också ha tillgång till en el-infrastruktur motsvarande något mellanstort land dedikerat för att köra alla dessa maskiner.

Och när man väl kommit så långt så vet jag inte ens vad de kan göra i praktiken, fejka framtida transaktioner? Lär ju finnas hundratusentals nodes runt om i världen med en backupkopia på bitcoins ledger/blockchain (som du hittar varje transaktion någonsin utfört sen bitcoins begynnelse i), så de kan ju bara leka katt och råtta med att skapa en ny chain fri från denna biljon-mastodont tills den personen (läs: säkerligen länderna/kontinenten) är bankrupt och inte kan fortsätta dra ner nätverket.

Så, om jag förstått det rätt, är dessa uträkningar miners utför själva säkerhetssystemet då ett decentralicerat nätverk inte har någon ansvarig för försvar, det måste liksom vara inbäddat. Och i gengäld får de en coin då och då som tack att de upprätthåller ett i praktiken ohackbart nätverk.

Och gällande värdet i bitcoin, grovt draget (återigen, om jag förstått det rätt), är grovt simplifierat: [alla pengar folk slängt in i bitcoin] delat på [antalet coins], och där har du värdet per coin.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kanskedet:

Jo, absolut. Men det samma gäller för andra tillgångar, såsom guld, silver, osv, att det är svårt att uppskatta det inneboende värdet. Jag tror personligen att det inte är omöjligt att Bitcoin når samma marknadsvärde som guld (runt 8-9 triljoner dollar), vilket ger ett värde på runt $250k-300k per Bitcoin. Dock pratar vi i sådana fall om flera åt framåt (med en till björnmarknad i mellan).

Jag skulle inte likställa värderingen av guld eller silver med kryptovalutor heller. Mineraler har i grunden reella värden i tillverkning. Guld behövs på riktigt - inte bara som investering. Tillgången är reellt begränsad. Kryptovalutor är dels fiktivt begränsade och det går uppenbarligen att hitta på nya efterhand. Guldets värde varierar dessutom med andra reella omvärldsfaktorer. Kollapsar en stor guldgruva så är det både rimligt och förutsägbart att priset går upp om tillförseln till marknaden vacklar. Detta ävdn om inte fler intresserat sig för guld sol investering. Exempelvis. Kryptovalutorna har ingen såfan koppling till omvärlden.
Så nä jag håller inte med där.
Har man ett behov av att likna kryptovalutorna med någon annat som handlas så är det väo i så fall konst som också är heeelt godtyckligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag skulle inte likställa värderingen av guld eller silver med kryptovalutor heller. Mineraler har i grunden reella värden i tillverkning. Guld behövs på riktigt - inte bara som investering. Tillgången är reellt begränsad. Kryptovalutor är dels fiktivt begränsade och det går uppenbarligen att hitta på nya efterhand. Guldets värde varierar dessutom med andra reella omvärldsfaktorer. Kollapsar en stor guldgruva så är det både rimligt och förutsägbart att priset går upp om tillförseln till marknaden vacklar. Detta ävdn om inte fler intresserat sig för guld sol investering. Exempelvis. Kryptovalutorna har ingen såfan koppling till omvärlden.
Så nä jag håller inte med där.
Har man ett behov av att likna kryptovalutorna med någon annat som handlas så är det väo i så fall konst som också är heeelt godtyckligt.

Skickades från m.sweclockers.com

This.

Att se kryptovalutor som likvärdiga (så väl ekonomiskt som mer filosofiskt, påtagligt) till valutor där en garant finns (förvisso är nutidens banker sämre än de har varit på den biten, men det är fortfarande bättre än ett värde som till 100% är arbiträrt), alternativt direkt till materia med ett reellt värde i samhälle/infrastruktur, är inte rimligt.

De fördelarna som finns med kryptovalutor är rent marknadsmässiga, att total kontroll över dem är svårt (man ska *aldrig* säga omöjligt) att uppnå. Detta är givetvis positivt för att motverka medveten valutadumpning eller artificiellt skapad inflation/deflation (något som är svårt att uppnå även med den traditionella ekonomin i dagsläget, då det är otroligt mycket som är bundet till andra marknadsvariabler - det är dock givetvis inte omöjligt, i bland sker kedjereaktioner som innebär en inflation eller deflation), samt för att säkerställa att valuta inte förskingras.

Nackdelarna är att det inte finns några som helst faktorer som styr eller förhindrar naturlig inflation/deflation (se tidigare raketstigningar och krascher), samt att inga garanter finns för att säkerställa värde överhuvudtaget. Att det kommer forks på kryptovalutor kontinuerligt innebär ju att det blir praktiskt taget omöjligt att ge någon några garantier vad gäller en kryptovalutas värde. Kontroll och stabilitet är faktiskt inte alltid av ondo.

Har mycket svårt att se att en valuta utan någon form av grundläggande ekonomisk säkerhet (samt svårigheter att implementera detta) kommer "ta över" världsmarknaden, även om det är en intressant utveckling, som förhoppningsvis på sikt kan bidra till bättre ekonomiska system. För banker lyckas inte riktigt alltid heller med den aspekten, förbättringsarbete är något som behövs.

Sen kanske jag är skittråkig, men personligen känner jag mig måttligt intresserad av att göra rejält osäkra investeringar. Även om de kan leda till stor personlig vinning. Hade det däremot (som tidigare nämnt) funnits mer reell nytta för samhället att bryta kryptovalutor (motsv. proteinfolding är väl tanken som dyker upp först) finns lite mer morot att göra det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Om man dummar ner konceptet enormt mycket, och om jag förstått det rätt dvs(!), så är beräkningarna orelevanta mattetal. Och med tanke på elförbrukningen som kastas på dessa globalt känns det som något ruggigt onödigt. Men ha i åtanke att syftet inte är att slösa på elen i onödan för att få vara med om ett lotto, utan det är bitcoins försvarsmekanism. Enda sättet nätverket kan bli hackat är om någon med typ biljoner i fickan bestämmer sig för att först köpa tillräckligt med hårdvara för att få majoritet på beräkningar (vilket i praktiken lär innebära att man själv behöver designa och massproducera dessa kretsar), men sen också ha tillgång till en el-infrastruktur motsvarande något mellanstort land dedikerat för att köra alla dessa maskiner.

Beräkningarna är helt kritiska, det är så hashes för alla transaktioner i blockkedjan räknas ut.
Om ingen utför beräkningarna kan du inte längre handla med bitcoin.
Du får betalt i fraktioner av bitcoins för att hjälpa till att driva transaktionerna, i princip. Din dator motsvarar en del av en server i en traditionell banks datacenter när du "minar".
Sen kräver kryptovalutor extremt mycket mer kraft för att de är säkrade av kryptografi och traditionella fiatvautor inte är det.

Skrivet av Raphaei:

Och gällande värdet i bitcoin, grovt draget (återigen, om jag förstått det rätt), är grovt simplifierat: [alla pengar folk slängt in i bitcoin] delat på [antalet coins], och där har du värdet per coin

Värdet är exakt vad någon är villig att betala för en bitcoin just nu. Ingen har slängt in några pengar i bitcoin. Dock är en tendens att priser på el och hårdvara att utföra beräkingar styr minimipriset i svackor. När priset på bitcoin går under vad det kostar att producera är det ofta läge att köpa - om man fortfarande tror på det.

Permalänk

uppe och tog 13900 nu, bra kruva för oss som har haft is i magen

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk

Va nära o ta profit på mina BTC longs runt 10k...men som sagt is i magen, alla indikatorer visade ingen svaghet. klarar BTC bryta sig genom 14k är nästa fib på 16300$

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Beräkningarna är helt kritiska, det är så hashes för alla transaktioner i blockkedjan räknas ut.
Om ingen utför beräkningarna kan du inte längre handla med bitcoin.
Du får betalt i fraktioner av bitcoins för att hjälpa till att driva transaktionerna, i princip.

Delvis rätt, men det hade räckt med en enda dator som räknar ut en enda hash för att klara av dessa krav. Det hade blivit otroligt lätt att fuska i ett sådant system, hade räckt att skaffa två datorer så hade man kunnat skriva om historien och därmed värdet i allas plånböcker...

Det finns oändligt antal rätta hashar - tävlandet om att räkna ut den bästa hashen med ett givet mått är det som gör Bitcoin säkert. Man kan inte hitta på fejkade transaktioner - fejka systemet - utan att ha en brutal mängd datakapacitet och slå ut alla andra (det går inte ens att köpa så mycket kapacitet att man kan attackera Bitcoin i dagsläget).

Skrivet av JBE:

Din dator motsvarar en del av en server i en traditionell banks datacenter när du "minar".

Det finns inga likheter. En traditionell bank har ingen att tävla mot. En blockkedja (databas) som är privat kräver i princip ingen som helst el och bara en enda dator. En privat databas är dock i händerna på dem som äger den. Dina pengar är inte i din kontroll, de är i bankens kontroll. Bitcoin är open source och drivs av oss som majnar - ingen enskild majnare har kontroll.

Skrivet av JBE:

Sen kräver kryptovalutor extremt mycket mer kraft för att de är säkrade av kryptografi och traditionella fiatvautor inte är det.

Fiatvalutor är också skyddade av kryptografi på alla möjliga nivåer, bl.a. SSL när du logga in i din internetbank. Kräver som sagt ingen som helst el i jämförelse med bitcoin.

Permalänk

Fiat-valutan sen den gick ifrån Guld-standarden är dömd att misslyckas bara en tidsfråga. Hela systemet enkelt uttryckt byggs på skulder, penggar bokstavligen kommer från *intet* centralbanker/FED/IMF kontrollerar allt. Pengar blir värd mindre o mindre, man får mkt mindre idag för tex. 100kr än för 20år sedan. Det är inte själva varorna som gått upp i värde utan det är fiatvalutan som tappat värde. Kolla länder där systemet har kraschat(hyperinflation) Venezuela, Zimbabwe etc. Enda som backar upp värdet i en 100lapp är styrande regering/militär som säger att den är värd det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag är själv inte längre investerad i bitcoin men en sak man noterat tidigare är.
När folk börjar tala om bitcoin och det dyker upp reklam på diverse sidor, då kan man räkna med att nedgång kommer

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte varför, men när jag läste det du skrev så kändes det så fullkomligt logiskt. Du har förmodligen helt rätt!

Permalänk
Medlem

Köpte tron trx när den var 0.01. Köpte runt 64000 stycken.
Kommer den upp till 0.2 - 0.3 igen blir jag så jävla glad )

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Bara det inte blir massa hysteri och hype nu igen så alla grafikkort tar slut igen!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

Va nära o ta profit på mina BTC longs runt 10k...men som sagt is i magen, alla indikatorer visade ingen svaghet. klarar BTC bryta sig genom 14k är nästa fib på 16300$

Jag fick nästa fib till 16125 ungefär, när jag räknade sist. Men det beror ju på vilken BTCUSD på tradingview som man kollar på. I övrigt kör jag BTC- och ETH-certifikat på avanza, så slipper man krångla med att handla riktiga BTC på Kraken etc. Låg typ 50% back när BTC rasade ner från 6k i vintras, men köpte på mig där nere på 3k när det såg ut att ha bottnat för gott. Så nu ligger man rejält plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Delvis rätt, men det hade räckt med en enda dator som räknar ut en enda hash för att klara av dessa krav. Det hade blivit otroligt lätt att fuska i ett sådant system, hade räckt att skaffa två datorer så hade man kunnat skriva om historien och därmed värdet i allas plånböcker...

Ja, men summa summarum så säger vi samma sak; "Beräkningarna är helt kritiska". Meningen var bara att förklara att det inte bara är en låtsas-tävling av meninglös matematik.

Skrivet av TechGuru:

Det finns oändligt antal rätta hashar - tävlandet om att räkna ut den bästa hashen med ett givet mått är det som gör Bitcoin säkert. Man kan inte hitta på fejkade transaktioner - fejka systemet - utan att ha en brutal mängd datakapacitet och slå ut alla andra (det går inte ens att köpa så mycket kapacitet att man kan attackera Bitcoin i dagsläget).

Kanske - men det har skett förr och en stor aktör kan antagligen göra det med vilje, även om det kanske är omöjligt genom att bara köpa hårdvara. Säg att Kina, google, microsoft eller en annan aktör med stora resurser i hemlighet startar en pool och ger bäst utbetaling. Driver den 100% seriöst ett par år så att den på ett naturligt sätt har en stor del av marknaden, under tiden samlar stora mänger hårdvara som randomly deltar i andra pools så att balansen ser ok ut.
När läget är inne, byter all sin hw till sin egen pool och pang. Iom att deras hw har minat under tiden är det ju inte någon jätte-risk-investering heller utan attacken borde gå med vinst eller iaf nära +-0 även om den misslyckas att nå kritisk massa, om inte btc totalt krashar under tiden.
Fullt möjligt scenario. ghash.io passerade "av misstag" 50% i 2014. Bara vänta på en svacka att genomföra en sådan attack, antagligen även möjigt i uppgång också.

Skrivet av TechGuru:

Fiatvalutor är också skyddade av kryptografi på alla möjliga nivåer, bl.a. SSL när du logga in i din internetbank. Kräver som sagt ingen som helst el i jämförelse med bitcoin.

Ja, alla möjliga ändpunkter, kommunikation och auktorisering men inte valutan i sig.

Permalänk

Slåss inte emot macro-trend, och just nu är den bara upp, rida vågen så länge det går med trailing stoploss, ett år årslöner på några månader är inte dumt nej

Permalänk
Inaktiv

Flera skriver om Cryptovalutans värde utan att förstå funktionen i konstruktionen.
Tänk dig Avansa som säljer/förmedlar/köper aktier. De behöver ett redovisningssystem som inte går att manipulera.
De använder Blockkedjan för att verifiera varje transaktion till en kostnad på säg 0,008 SEK med ett hashvärde i kedjan. Blockkedjans länk byggs upp av ett hashvärde från föregående fullbordade kedjelänk + de hashvärden som krävs för att fullborda en ny länk. En del av kostnaden för detta går till de som minar typ 98% av transaktionskostnaden. Alla siffror är gissade/påhittade dvs. inte exakta.
Behovet av exakta historiska transaktioner är enormt. Sjukjournaler är ett, försäkringsavtal är ett annat, bokföring i ett företag är ett tredje och det finns ett otal andra beslut som inte ska kunna förvanskas vare sig när det gäller beslutet eller underlaget. Bygglov, indrivning osv.
Vem tror att Skattemyndigheten kommer att godta ett bokslut som inte bygger på Blockkejdeteknik om 10 år?
Detta är framtiden men man vet inte idag vilken blockkedjeteknik som vinner över de andra. Den som är helt anonym som Monero, den där transaktioner kan följas som Bitcoin eller Etherum?
Jag tror att det blir minst två av varje variant, förhoppnings vis åtminstone tre av varje + ev bankvarianter. Vi behöver inte en värld där alla ekonomiska transaktioner övervakas.

Skrivet av Drygman:

Skrev
Jag skäms över den dåliga koll jag över Bitcoins och andra kryptovalutor men känns som enda syftet folk har när dem investerar i Bitcoins är för att tjäna pengar? Är Bitcoins bra till något specifikt?

HeHe @Drygman.
Vilket syfte tror du folk har som investerar i aktier? Tror du det är för att ev tjäna pengar?
Nog om det.

Skrivet av Pettson88:

Skrev
De fördelarna som finns med kryptovalutor är rent marknadsmässiga, att total kontroll över dem är svårt (man ska *aldrig* säga omöjligt) att uppnå. Detta är givetvis positivt för att motverka medveten valutadumpning eller artificiellt skapad inflation/deflation (något som är svårt att uppnå även med den traditionella ekonomin i dagsläget, då det är otroligt mycket som är bundet till andra marknadsvariabler - det är dock givetvis inte omöjligt, i bland sker kedjereaktioner som innebär en inflation eller deflation), samt för att säkerställa att valuta inte förskingras. Text raderad:

@Pettson88
Tänker du dig ett fiktivt scenario som idag där ett vänsterblock driver ner valutans värde med snart 50% gentemot scenariot för 6-8 år sedan?
Jämför gärna pris på:
Euro-SEK
USD-SEK
RNB-SEK
Det måste ju vara slumpen som gett denna manipulation av valutavärdet eller??
Ska du spara i något så är det ju inte i något där Svensk regering kan påverka eller där något med vänster inflytande styr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

HeHe du är en kul kille!
Vem där ute i Världen bryr sig om ifall något reklamfinansierat microtvbolag i ett litet skitland någonstans där uppe i norr med 10 miljoner innevånare skriver om Bitcoin

Min facebook kryllar utav bitcoin reklam. Någon tydligen bryr sig...

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Edin1984:

Min facebook kryllar utav bitcoin reklam. Någon tydligen bryr sig...

Är det så att någon bryr sig eller så att någon tror/vet att det finns många där ute som inte förstår något.
Vem som förstår/tror något har Facebook?
Står det inte i Aftonbladet har det inte hänt..
Sverige har aldrig varit tryggare än nu...

Var det Di,Leva som sjöng "Vem ska man tro på, Tro på Tro på när det är så här"?

Du kan få lite Nigeriabrev från mig bara du skickar ett PM med din mailadress.
Kan vara riktigt underhållande om man inte är lite godtrogen/dum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Flera skriver om Cryptovalutans värde utan att förstå funktionen i konstruktionen.
Tänk dig Avansa som säljer/förmedlar/köper aktier. De behöver ett redovisningssystem som inte går att manipulera.
De använder Blockkedjan för att verifiera varje transaktion till en kostnad på säg 0,008 SEK med ett hashvärde i kedjan. Blockkedjans länk byggs upp av ett hashvärde från föregående fullbordade kedjelänk + de hashvärden som krävs för att fullborda en ny länk. En del av kostnaden för detta går till de som minar typ 98% av transaktionskostnaden. Alla siffror är gissade/påhittade dvs. inte exakta.
Behovet av exakta historiska transaktioner är enormt. Sjukjournaler är ett, försäkringsavtal är ett annat, bokföring i ett företag är ett tredje och det finns ett otal andra beslut som inte ska kunna förvanskas vare sig när det gäller beslutet eller underlaget. Bygglov, indrivning osv.
Vem tror att Skattemyndigheten kommer att godta ett bokslut som inte bygger på Blockkejdeteknik om 10 år?
Detta är framtiden men man vet inte idag vilken blockkedjeteknik som vinner över de andra. Den som är helt anonym som Monero, den där transaktioner kan följas som Bitcoin eller Etherum?
Jag tror att det blir minst två av varje variant, förhoppnings vis åtminstone tre av varje + ev bankvarianter. Vi behöver inte en värld där alla ekonomiska transaktioner övervakas.

HeHe @Jasn.
Vilket syfte tror du folk har som investerar i aktier? Tror du det är för att ev tjäna pengar?
Nog om det.

@Pettson88
Tänker du dig ett fiktivt scenario som idag där ett vänsterblock driver ner valutans värde med snart 50% gentemot scenariot för 6-8 år sedan?
Jämför gärna pris på:
Euro-SEK
USD-SEK
RNB-SEK
Det måste ju vara slumpen som gett denna manipulation av valutavärdet eller??
Ska du spara i något så är det ju inte i något där Svensk regering kan påverka eller där något med vänster inflytande styr.

Svag valuta behöver inte vara något negativt. Exporten går på högvarv med stora orderstockar. Till följd är arbetslösheten på väg ner och skatteintäkter upp.

Anledningen till valutan är svag är direkt kopplat till styrräntan. Vi har låg ränta och investerare vill ha bra avkastning. Därför investerar dom i andra valutor. Går styrräntan upp så kommer du se kronan följa med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Beräkningarna är helt kritiska, det är så hashes för alla transaktioner i blockkedjan räknas ut.
Om ingen utför beräkningarna kan du inte längre handla med bitcoin.

[...]

Ingen har slängt in några pengar i bitcoin.

Tack för ett redigt svar. TL;DR i slutet.

Jag tror vi har olika uppfattningar på vad "dumma ner enormt mycket" innebär. Mitt svar var riktat till någon som inte har förstått rådande förklaringar, och är man insatt är det lätt att gå in lite för mycket i detalj, och som jag förstod personen jag svarade på så är det just det som gjorde det svårförståeligt. Nu kanske jag är lite trög ibland, så hade jag varit helt oinsatt hade din förklaring bara lett till fler frågor. Som du säger är beräkningarna helt kritiska, vilket du har ett tydligt medhåll från min sida. Men inte som huvudsyfte att bokföra transaktioner.

Min uppfattning är att det görs huvudsakligen i självförsvar, hashes som räknas ut är inget som behövs göras (i generell mening), men då det är en del av protokollet så är det vad som gör bitcoin till en kryptovaluta istället för en ruggigt osäker blockchainvaluta (eller vad det kan tänkas kallas utan kryptografikomponenten). Mig veterligen behövs inte hashes för att hålla koll på transaktioner (jag utgår här utan insikt i branschen att banker ex inte räknar ut hashes för att bokföra transaktioner). Det är i detta ljus jag kallade dessa beräkningar för irrelevanta (vet inte varför jag skrev orelevanta, måste varit brain fart), för en grundläggande förståelse av fenomenet. Vilket nu när jag tänker på det kanske var att dumma ner det lite för mycket. Det är först som försvarsmekanik de blir relevanta, vilket var min kanske ganska otydliga poäng.

Men då jag inte är 100% insatt kan jag ha helt fel på detta. Jag bara tänker att då processen att mina är att testa olika hashes på måfå(?) för att se om man kan pricka rätt (lotteri) för att bokföra transaktioner inte låter som en vidare bra/genomtänkt design. Att använda denna process för att, i syftesordning 1) säkra nätverket från attacker, 2) bokföra transaktioner, och biprodukt: (per design) 3) ge en liten reward åt nätverkets (i praktisk mening) väktare låter betydligt mer genomtänkt speciellt då det ger incitement för fler att skydda nätverket. Jag tycker hela designen är genialisk. Med tanke på skaparens nojja kring (åtminstone sin personliga) säkerhet låter detta, i min värld i varje fall, betydligt mer sannolikt. Kanske har jag fel. Kanske ser jag saker som inte finns där. Så här i eftertanke slår det mig att jag inte ens läst whitepaper, det kanske står där svart på vitt att jag har helt fel. Får nog ta mig en titt om jag orkar någon regnig eftermiddag.

Jag har också en fråga då jag blev lite förvirrad av andra delen av citatet. Om en miner kammar hem ett blockreward på 12,5BTC eller vad det är idag och väljer att sälja dessa på någon marknadssida, och en köpare betalar vad det nu blir i USD/EUR, har inte köparen investerat (läs: "slängt in") pengar i BTC då? Minern fick dessa "gratis", men köparen har ju spenderat pengar? Fast sen å andra sidan, det finns inget som binder denna transaktion till nästa, att eftersom x pengar spenderats måste nästa transaktion vara vid det här priset, så jag tror jag hade helt fel i mitt tidigare inlägg. Men visst har pengar "slängts in", så att säga?

TL;DR:
Att förklara för en oinsatt person att hashes är kritiska för BTC kan vara lite oproduktivt. Visst kanske personen hört talas om hashes, men inte vet vad de är exakt, varför de finns, hur de fungerar och varför man använder dessa i praktiken. Då kanske man behöver gå in i kryptografi och då är det många som börjar mentalt zona ut, det är för mycket detaljerad information för att förstå ett relativt enkelt koncept. Hashes behövs inte för att syssla med bokföring, i generell mening. I en förklaring som var extremt nerdummat är varför jag kallade dessa irrelevanta (som i: tänk inte på dom, se på saken såhär istället), vilket gör att personen kanske kan greppa konceptet även om det är en lite (läs: extremt) dumt förklarat, men som gör det betydligt lättare att senare dyka djupare.

Men för typ femte gången, jag kan ha fel. Jag har haft en lång dag och verkar lite luddig, syftet med detta svar var för att fråga om slänga in pengar i BTC-grejen, jag vet inte varför jag spenderade så mycket tid på den andra grejen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Så sa man om bostadskraschen på 90-talet också. Man kan förstås behöva sina pengar även om värdet halverats, precis som folk behövde flytta då också. Alla investerar inte långsiktigt utan köper med pengar de snart behöver igen.

Därav kommer ny krasch igen. De smarta pengarna flyr först, amatörerna orsakar bottenkrasch. Det är väl det enda man kan vara säker på med bitcoin. Upp. Ner. Upp. Ner.

(det är smartare att sälja på topp och köpa på botten än att hodla, men det är knepigt förstås)

Skickades från m.sweclockers.com

Man investerar enbart med pengar "man har råd att förlora", annars sitter du där med trettioelva sms-lån tillslut. Det är vad min far lärde mig, och det rådet har jag följt.

Men man kan såklart frigöra kapital och sälja till en viss förlust om man har starka indicier på att kapitalet kan göra mer nytta och öka mer på annat håll, som täcker den initiala förlusten. Men men.

Jag hade lite tur och köpte en mindre mängd BTC när den låg runt 8500 USD men det sålde jag när den hade kommit upp mot 11 700 USD. Kanske ångrar mig om några veckor, men BTCn kommer att ta en dipp nedåt ganska snart.

Sedan har vi ju guldet på en 6-års-högsta just nu också: https://www.privataaffarer.se/guldet-pa-sexarshogsta/

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Är det så att någon bryr sig eller så att någon tror/vet att det finns många där ute som inte förstår något.
Vem som förstår/tror något har Facebook?
Står det inte i Aftonbladet har det inte hänt..
Sverige har aldrig varit tryggare än nu...

Var det Di,Leva som sjöng "Vem ska man tro på, Tro på Tro på när det är så här"?

Du kan få lite Nigeriabrev från mig bara du skickar ett PM med din mailadress.
Kan vara riktigt underhållande om man inte är lite godtrogen/dum.

Jag kan istället ta din adress så kan jag komma över på en kopp kaffe, kan vi diskutera bitcoin så kan du lära en som inte vet något om det

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.