Prisvärd + stryktålig 2.5" 1 TB

Permalänk
Medlem

Prisvärd + stryktålig 2.5" 1 TB

Har en bärbar med en M.2 SSD + plats för en 2.5" disk. Har haft en WD Red 1 TB där, men den kraschade i helgen efter ca 1 års användning. Känns skumt efter bara ett år, har inte använt den extremt flitigt heller. Använder den för bilder, video, dokument osv. Det enda jag kan tänka mig är att datorn åker runt en hel del på jobbresor, flyttas runt inomhus för presentationer osv.

Datorn är givetvis avstängd när jag är ute, men inomhus är den ofta på när jag flyttar på den. Det kanske HDD:n inte kunde tåla?

Undrar därför om någon kan föreslå en prisvärd och stryktålig 1 TB 2.5" HDD eller SSD att ersätta WD:n med. En SSD verkar kosta ca 2x mer än en HDD, eller dryga tusenlappen istället för 500-600 kr. Det är väl ett helt OK pris, och en SSD tål väl denna typ av användning bättre... Eller?

Permalänk
Medlem

@JackA:
Även om en HDD är känslig mot stötar (speciellt om den är igång), så om du inte har för vana att sätta ner datorn väldigt hårt, så påverkas disken inte särskilt av att du flyttar runder på datorn.

Om du har köpt disken själva (alltså den var inte standard i datorn), så är det 3års garanti på WD Red diskar.
Gå hit WD warranty status och kontrollera om den har garanti, har den det så kan du reklamera disken till butik/företag du köpte den hos, var dock medveten om att de kan be dig att reklamera den direkt till WD istället.

Angående din fråga om en SSD är bättre än en HDD.
Eftersom en SSD inte har några rörliga delar, så är den i princip okänslig för stötar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Livsnjutare 😎

SSD har inga rörliga delar så därmed automatiskt bättre hållbarhet

En vanlig hdd borde dock inte ge upp så ”lätt” kan jag tycka..
Men, svårt att säga eftersom vi kanske har hela olika definitioner utav lätt/varsam användning...

Handlar det ”bara” om 1TB och det räcker, hade jag kört på ssd-spåret.
Backuper oavsett lösning dock.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@JackA:
Även om en HDD är känslig mot stötar (speciellt om den är igång), så om du inte har för vana att sätta ner datorn väldigt hårt, så påverkas disken inte särskilt av att du flyttar runder på datorn.

Om du har köpt disken själva (alltså den var inte standard i datorn), så är det 3års garanti på WD Red diskar.
Gå hit WD warranty status och kontrollera om den har garanti, har den det så kan du reklamera disken till butik/företag du köpte den hos, var dock medveten om att de kan be dig att reklamera den direkt till WD istället.

Angående din fråga om en SSD är bättre än en HDD.
Eftersom en SSD inte har några rörliga delar, så är den i princip okänslig för stötar.

Tack! Ska kolla upp ang. garanti.

Skrivet av andreas_dock:

SSD har inga rörliga delar så därmed automatiskt bättre hållbarhet

En vanlig hdd borde dock inte ge upp så ”lätt” kan jag tycka..
Men, svårt att säga eftersom vi kanske har hela olika definitioner utav lätt/varsam användning...

Handlar det ”bara” om 1TB och det räcker, hade jag kört på ssd-spåret.
Backuper oavsett lösning dock.

Jag tycker att jag hanterar datorn hyfsat varsamt och blev förvånad när WD:n gick sönder.

Är Samsung 860 QVO 2.5" SATA en bra SSD? Hastigheten spelar absolut ingen roll för mig, vill bara att den ska hålla några år. Verkar vara ett av de billigaste 1 TB SSD-alternativen just nu, och har tidigare haft en 840 EVO som jag var nöjd med.

https://www.inet.se/produkt/4301039/samsung-860-qvo-1tb

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av JackA:

Tack! Ska kolla upp ang. garanti.

Jag tycker att jag hanterar datorn hyfsat varsamt och blev förvånad när WD:n gick sönder.

Är Samsung 860 QVO 2.5" SATA en bra SSD? Hastigheten spelar absolut ingen roll för mig, vill bara att den ska hålla några år. Verkar vara en av de billigaste 1 TB SSD-alternativen just nu, och har tidigare haft en 840 EVO som jag var nöjd med.

https://www.inet.se/produkt/4301039/samsung-860-qvo-1tb

Jag tänkte föreslagit en Samsung så den ser väl ut att göra jobbet väl
Har du mycket MYCKET omskrivningar etc så satsa på en Pro-disk, men från vad du säger är det bara overkill...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

860 evo eller 1tb mx500 är 2 väldigt prisvärda diskar som håller länge. Kör du konstant hög last tex torrent skulle jag valt 860 pro eller 850 pro om dessa finns kvar fortfarande

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

860 evo eller 1tb mx500 är 2 väldigt prisvärda diskar som håller länge. Kör du konstant hög last tex torrent skulle jag valt 860 pro eller 850 pro om dessa finns kvar fortfarande

Håller MX500 längre än 860 QVO? Ungefär samma pris på båda, dryga tusenlappen för 1 TB.

860 EVO är ca 400 kr dyrare och jag behöver inte bättre prestanda, vill bara att disken ska hålla några år. Kör inte konstanta laster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Tack! Ska kolla upp ang. garanti.

Jag tycker att jag hanterar datorn hyfsat varsamt och blev förvånad när WD:n gick sönder.

Det är en mekanisk produkt med rörliga delar. Skit händer och en viss procent av tillverkade blir bara sämre helt enkelt och går sönder i förtid(därför man inte skall "lita" på en enstaka disk, även om den är ny och av erkänt bra kvalitet). "Bathtub curve" brukar man tala om för att beskriva fenomenet

Permalänk
Medlem

[quote postid="17955207" userid="127138" name="JackA"]
Håller MX500 längre än 860 QVO? Ungefär samma pris på båda, dryga tusenlappen för 1 TB.

860 EVO är ca 400 kr dyrare och jag behöver inte bättre prestanda, vill bara att disken ska hålla några år. Kör inte konstanta laster.
[/
Köp inte qvo isf mx500 qlc minnen är mycket sämre än tlc

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Mx500 låter som ett bra val då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Jag kör 4 st mx500 själv dem funkar kalas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d